Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

MINISTRY OF HEALTH HOSPİTALS FINANCIAL DATA CONSOLIDATION

Yıl 2014, , 219 - 250, 30.12.2014
https://doi.org/10.17065/huiibf.78693

Öz

Ministry of Health Hospitals Financial Data Consolidation With changes around the world, the functions of the Ministry of Health are promoted to roles of regulatory, supervisory and delivery of primary health care. Delivery of second and tertiary level health services in general will be left to the Public Hospital Associations with administrative and financial autonomy. This research introduce a model shows how to form and consolidate financial data in the Public Hospital Associations. When Constituting this model, financial data from 816 hospitals and health centers except Oral and Dental Health Centers in the secondary and tertiary care under the Ministry of Health were used. The research was made of two phases to consolidate financial statement. First, fusion tables were created by merging the data from the four legally independent financial systems (the General Budget, the Revolving Fund, Chattel and Immovable Property Financial System). Then, based on international and national accounting standards, the fusion tables of 816 hospitals and health centers were consolidated as they were a single enterprise and explicit information on the methodology of consolidation was provided. For association managers, this model is thought of as a primary source of information as to how to consolidate financial data

Kaynakça

  • Akar, Ç., Ö. Hüseyin (2009) Sağlık Hizmetlerinde Yönetim, (5. Baskı), Ankara: Songür Yayınları.
  • Akdoğan, N. (2001) “TMS 5 Konsolide Finansal Tablolar Standardının İncelenmesi ve Bir Örnek Uygulama”, Muhasebe ve Denetime Bakış, 2(5), 15-46.
  • Akdoğan, N., N. Tenker (2007) Finansal Tablolar ve Mali Analiz Teknikleri, (11. Baskı), Ankara: Gazi Kitapevi.
  • Alagöz, A. (1982) Kamu Döner Sermaye İşletmeleri, Ankara: DSİ Matbaası.
  • Arıkan, Ö. (2004) “Uluslararası Finansal Raporlama Standardında Yapılan Son Değişikliklerle İşletme Birleşmelerinin Finansal Raporlanması”, Muhasebe ve Denetime Bakış, 4(3), 63-86.
  • Balcı, A., H. Kırılmaz (2007) “Yeni Kamu Yönetimi Anlayışının Türk Sağlık Sektörüne Yansımaları”, iç. C.C. Aktan, U. Saran (eds.), Sağlık Ekonomisi ve Sağlık Yönetimi, (Birinci Basım), İstanbul: İdil Matbaacılık.
  • Batırel, Ö.F. (2006) Devlet Bütçesi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayın No:1686- 873.
  • Bauman, M.P. (2007) “Proportionate Consolidation Versus the Equity Method: Additional Evidence on the Association with Bond Ratings”, International Review of Financial Analysis, 16, 496–507.
  • Coşkun, G. (1991) Devlet Bütçesi, Türk Bütçe Sistemi, Ankara: Turhan Kitabevi.
  • Demir, V., B. Oğuzhan (2008) UFRS/TFRS Kapsamında İşletme Birleşmeleri ve Konsolidasyon, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Erdoğan, B. (2007) Uluslararası Finansal Raporlama Standartları Açısından Konsolidasyon Yöntemleri ve Bu Yöntemlerin Finansal Tablolar Analizine Etkileri, Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, Muhasebe-Finansman Bilim Dalı, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Heald, D., G. Georgiou (2000) ”Consolidation Principles and Practices for the UK Government Sector”, Accounting and Business Research, 30(2), 153-167.
  • Hoyle, J.J., B. Schaefer, T.F. Doupnik, S. Timothy (2007) Advanced Accounting, (8th ed.), USA: McGraw-Hill.
  • HUAP (2010) Hacettepe Üniversitesi Araştırma Projesi, DRG (Tanı İlişkili Gruplar) Maliyet Bileşeni, 2008 Yılı Verileri, Yayımlanmamış Rapor, Ankara.
  • Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu (5018 Sayılı), 24/12/2003 Tarih, 25326 Sayılı Resmi Gazete, (http://www.maliye.gov.tr/Sayfalar/Kanunlar.aspx) (Erişim Tarihi: 20.05.2014).
  • Karapınar, A. (2006) Uluslararası Finansal Raporlama Standartlarına (IFRS Taslak 3) Göre İşletme Birleşmeleri, Ankara: Gazi Kitapevi.
  • Kutbay, E. (2002) “Sağlık Reformları Ekseninde Dünya Bankası ve Türkiye”, Kamu Yönetimi Dünyası Dergisi, 3(11-12), 33-35.
  • Larsen, E. J. (2006) Modern Advanced Accounting, (10th ed.), USA: McGraw-Hill.
  • Meigs, R.R., F. Meigs, B. Walter (1993) Accounting: The Basis for Business Decisions,.(9thed.), USA: McGraw-Hill Inc.
  • Nurnberg, H. (2001) “Minority Interest in the Consolidated Retained Earnings Statement”, doi: http://dx.doi.org/10.2308/acch.2001.15.2.119. Horizons, 15(2), 119-146,
  • Otlu, Fikret (1999) “Holding Şirketlerde Mali Tabloların Konsolidasyonu”, İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 13(1), 101-115.
  • Örten, R., H. Kaval, A. Karapınar (2007) Türkiye Muhasebe-Finansal Raporlama Standartları, Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Sağlık Bakanlığı ve Bağlı Kuruluşlarının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname (663 Sayılı Kararname), 02.11. 2011 Tarih, Sayı: 28103 (Mükerrer) http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2011/11/20111102M1-3.htm (Erişim Tarihi: 23.05.2014)
  • Saran, U. (2007) “Türk Sağlık Sisteminde Değişim, Yeniden Yapılanma Gereği ve Sağlıkta Dönüşüm Programı”, iç. C.C. Aktan, U. Saran (eds.), Sağlık Ekonomisi ve Sağlık Yönetimi, (Birinci Basım), İstanbul: İdil Matbaacılık.
  • Tanrıverdi, H. (2002) Sağlık Sektöründe Özerkleşmenin Boyutu ve Türkiye’deki Uygulamalar Üzerine Bir Araştırma, H.Ü. Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Sağlık Kurumları Yönetimi Programı, Yayınlanmamış Bilim Uzmanlığı Tezi, Ankara.
  • TMSK, “İştiraklerdeki Yatırımlara İlişkin Türkiye Muhasebe Standardı (TMS 28) Hakkında Tebliğ, Sıra No: 12”, 27.12.2005 tarih ve 26036 sayılı Resmi Gazete.
  • TMSK, “İş Ortaklıklarındaki Paylara İlişkin Türkiye Muhasebe Standardı (TMS 31) Hakkında Tebliğ, Sıra No: 14”, 31.12.2005 tarih ve 26040 sayılı Resmi Gazete.
  • Türkiye Muhasebe Standartları (TMS) (2009), TMSK Yayınları-4, Ankara: Fersa Matbaası.

SAĞLIK BAKANLIĞI HASTANELERİNDE FİNANSAL VERİLERİN KONSOLİDASYONU

Yıl 2014, , 219 - 250, 30.12.2014
https://doi.org/10.17065/huiibf.78693

Öz

Dünya genelinde yasanan degisimlerle, T.C. Saglık Bakanlıgı’nın islevi düzenleyici, denetleyici ve temel saglık hizmetlerinin sunumunu saglayıcı bir konuma yükseltilerek; ikinci ve üçüncü basamak saglık hizmetleri sunumu genel olarak idari ve mali yönden özerk olacak kamu hastane birliklerine bırakılmıstır. Bu arastırma, Kamu Hastane Birliklerinin finansal verilerini nasıl konsolide etmesi gerektigine yönelik bir modelleme içermektedir. Bu modeli olustururken Agız ve Dis Saglıgı Merkezleri hariç, Saglık Bakanlıgı’na baglı ikinci ve üçüncü basamakta hizmet sunan 816 adet hastane ve saglık merkezinin 2008 yılına ait finansal verileri kullanılmıstır. Finansal tabloları konsolide etmek için iki asamadan olusan bir çalısma yapılmıstır. Birinci asamada, hukuken birbirinden bagımsız olarak çalısan dört finansal sistemden (Genel Bütçe, Döner Sermaye, Tasınır Mal ve Tasınmaz Mal Finansal Sistemleri) elde edilen verilerin birlestirilmesiyle füzyon tablolar elde edilmistir. kinci asamada ise uluslararası ve ulusal muhasebe standartları temel alınarak, ikinci ve üçüncü basamakta hizmet sunan 816 hastane ve saglık merkezinin
füzyon tabloları tek bir isletme gibi konsolide edilerek, konsolidasyon metodolojisi ortaya konulmaya çalısılmıstır. Olusturulan bu modelin, birlik yöneticilerine tablolarını konsolide ederken temel bir kaynak olacagı düsünülmektedir.

Kaynakça

  • Akar, Ç., Ö. Hüseyin (2009) Sağlık Hizmetlerinde Yönetim, (5. Baskı), Ankara: Songür Yayınları.
  • Akdoğan, N. (2001) “TMS 5 Konsolide Finansal Tablolar Standardının İncelenmesi ve Bir Örnek Uygulama”, Muhasebe ve Denetime Bakış, 2(5), 15-46.
  • Akdoğan, N., N. Tenker (2007) Finansal Tablolar ve Mali Analiz Teknikleri, (11. Baskı), Ankara: Gazi Kitapevi.
  • Alagöz, A. (1982) Kamu Döner Sermaye İşletmeleri, Ankara: DSİ Matbaası.
  • Arıkan, Ö. (2004) “Uluslararası Finansal Raporlama Standardında Yapılan Son Değişikliklerle İşletme Birleşmelerinin Finansal Raporlanması”, Muhasebe ve Denetime Bakış, 4(3), 63-86.
  • Balcı, A., H. Kırılmaz (2007) “Yeni Kamu Yönetimi Anlayışının Türk Sağlık Sektörüne Yansımaları”, iç. C.C. Aktan, U. Saran (eds.), Sağlık Ekonomisi ve Sağlık Yönetimi, (Birinci Basım), İstanbul: İdil Matbaacılık.
  • Batırel, Ö.F. (2006) Devlet Bütçesi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayın No:1686- 873.
  • Bauman, M.P. (2007) “Proportionate Consolidation Versus the Equity Method: Additional Evidence on the Association with Bond Ratings”, International Review of Financial Analysis, 16, 496–507.
  • Coşkun, G. (1991) Devlet Bütçesi, Türk Bütçe Sistemi, Ankara: Turhan Kitabevi.
  • Demir, V., B. Oğuzhan (2008) UFRS/TFRS Kapsamında İşletme Birleşmeleri ve Konsolidasyon, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Erdoğan, B. (2007) Uluslararası Finansal Raporlama Standartları Açısından Konsolidasyon Yöntemleri ve Bu Yöntemlerin Finansal Tablolar Analizine Etkileri, Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İşletme Anabilim Dalı, Muhasebe-Finansman Bilim Dalı, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Heald, D., G. Georgiou (2000) ”Consolidation Principles and Practices for the UK Government Sector”, Accounting and Business Research, 30(2), 153-167.
  • Hoyle, J.J., B. Schaefer, T.F. Doupnik, S. Timothy (2007) Advanced Accounting, (8th ed.), USA: McGraw-Hill.
  • HUAP (2010) Hacettepe Üniversitesi Araştırma Projesi, DRG (Tanı İlişkili Gruplar) Maliyet Bileşeni, 2008 Yılı Verileri, Yayımlanmamış Rapor, Ankara.
  • Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu (5018 Sayılı), 24/12/2003 Tarih, 25326 Sayılı Resmi Gazete, (http://www.maliye.gov.tr/Sayfalar/Kanunlar.aspx) (Erişim Tarihi: 20.05.2014).
  • Karapınar, A. (2006) Uluslararası Finansal Raporlama Standartlarına (IFRS Taslak 3) Göre İşletme Birleşmeleri, Ankara: Gazi Kitapevi.
  • Kutbay, E. (2002) “Sağlık Reformları Ekseninde Dünya Bankası ve Türkiye”, Kamu Yönetimi Dünyası Dergisi, 3(11-12), 33-35.
  • Larsen, E. J. (2006) Modern Advanced Accounting, (10th ed.), USA: McGraw-Hill.
  • Meigs, R.R., F. Meigs, B. Walter (1993) Accounting: The Basis for Business Decisions,.(9thed.), USA: McGraw-Hill Inc.
  • Nurnberg, H. (2001) “Minority Interest in the Consolidated Retained Earnings Statement”, doi: http://dx.doi.org/10.2308/acch.2001.15.2.119. Horizons, 15(2), 119-146,
  • Otlu, Fikret (1999) “Holding Şirketlerde Mali Tabloların Konsolidasyonu”, İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 13(1), 101-115.
  • Örten, R., H. Kaval, A. Karapınar (2007) Türkiye Muhasebe-Finansal Raporlama Standartları, Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Sağlık Bakanlığı ve Bağlı Kuruluşlarının Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname (663 Sayılı Kararname), 02.11. 2011 Tarih, Sayı: 28103 (Mükerrer) http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2011/11/20111102M1-3.htm (Erişim Tarihi: 23.05.2014)
  • Saran, U. (2007) “Türk Sağlık Sisteminde Değişim, Yeniden Yapılanma Gereği ve Sağlıkta Dönüşüm Programı”, iç. C.C. Aktan, U. Saran (eds.), Sağlık Ekonomisi ve Sağlık Yönetimi, (Birinci Basım), İstanbul: İdil Matbaacılık.
  • Tanrıverdi, H. (2002) Sağlık Sektöründe Özerkleşmenin Boyutu ve Türkiye’deki Uygulamalar Üzerine Bir Araştırma, H.Ü. Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Sağlık Kurumları Yönetimi Programı, Yayınlanmamış Bilim Uzmanlığı Tezi, Ankara.
  • TMSK, “İştiraklerdeki Yatırımlara İlişkin Türkiye Muhasebe Standardı (TMS 28) Hakkında Tebliğ, Sıra No: 12”, 27.12.2005 tarih ve 26036 sayılı Resmi Gazete.
  • TMSK, “İş Ortaklıklarındaki Paylara İlişkin Türkiye Muhasebe Standardı (TMS 31) Hakkında Tebliğ, Sıra No: 14”, 31.12.2005 tarih ve 26040 sayılı Resmi Gazete.
  • Türkiye Muhasebe Standartları (TMS) (2009), TMSK Yayınları-4, Ankara: Fersa Matbaası.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi
Yazarlar

Serap Durukan Köse

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2014
Gönderilme Tarihi 11 Ocak 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014

Kaynak Göster

APA Durukan Köse, S. (2014). SAĞLIK BAKANLIĞI HASTANELERİNDE FİNANSAL VERİLERİN KONSOLİDASYONU. Hacettepe Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 32(2), 219-250. https://doi.org/10.17065/huiibf.78693
AMA Durukan Köse S. SAĞLIK BAKANLIĞI HASTANELERİNDE FİNANSAL VERİLERİN KONSOLİDASYONU. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. Aralık 2014;32(2):219-250. doi:10.17065/huiibf.78693
Chicago Durukan Köse, Serap. “SAĞLIK BAKANLIĞI HASTANELERİNDE FİNANSAL VERİLERİN KONSOLİDASYONU”. Hacettepe Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 32, sy. 2 (Aralık 2014): 219-50. https://doi.org/10.17065/huiibf.78693.
EndNote Durukan Köse S (01 Aralık 2014) SAĞLIK BAKANLIĞI HASTANELERİNDE FİNANSAL VERİLERİN KONSOLİDASYONU. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 32 2 219–250.
IEEE S. Durukan Köse, “SAĞLIK BAKANLIĞI HASTANELERİNDE FİNANSAL VERİLERİN KONSOLİDASYONU”, Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, c. 32, sy. 2, ss. 219–250, 2014, doi: 10.17065/huiibf.78693.
ISNAD Durukan Köse, Serap. “SAĞLIK BAKANLIĞI HASTANELERİNDE FİNANSAL VERİLERİN KONSOLİDASYONU”. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 32/2 (Aralık 2014), 219-250. https://doi.org/10.17065/huiibf.78693.
JAMA Durukan Köse S. SAĞLIK BAKANLIĞI HASTANELERİNDE FİNANSAL VERİLERİN KONSOLİDASYONU. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2014;32:219–250.
MLA Durukan Köse, Serap. “SAĞLIK BAKANLIĞI HASTANELERİNDE FİNANSAL VERİLERİN KONSOLİDASYONU”. Hacettepe Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, c. 32, sy. 2, 2014, ss. 219-50, doi:10.17065/huiibf.78693.
Vancouver Durukan Köse S. SAĞLIK BAKANLIĞI HASTANELERİNDE FİNANSAL VERİLERİN KONSOLİDASYONU. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2014;32(2):219-50.

Dergiye yayımlanmak üzere gönderilecek yazılar Dergi'nin son sayfasında ve Dergi web sistesinde yer alan Yazar Rehberi'ndeki kurallara uygun olmalıdır.


Gizlilik Beyanı

Bu dergi sitesindeki isimler ve e-posta adresleri sadece bu derginin belirtilen amaçları doğrultusunda kullanılacaktır; farklı herhangi bir amaç için veya diğer kişilerin kullanımına açılmayacaktır.