Advertising
effectiveness can be assessed by means of verbal, behavioral and
psychophysiological measures. The use of verbal or behavioral measures is the
traditional approach for evaluating of advertising effectiveness and it has
been criticized in many aspects. Marketing researchers have developed
neuromarketing concept with the collaboration of neurology and psychology to
compensate for the limitations and deficiencies of traditional approaches. A
new perspective that could not be discovered with traditional approaches is
developed by the application of psychophysiological techniques on consumer
behaviors. Many foreign researches in this field have been carried since 1960s.
However, this field recently has been recognized in Turkey. After a review, it
is observed that Turkish literature is quite insufficient on this field.The aim of this
paper is to introduce the theoretical infrastructure and application techniques
of neuromarketing to Turkish literature. Within this perspective,
neuromarketing concept and foreign advertising researches based on
psychophysiological techniques are summarized. Ten psychophysiological
techniques are discussed in three dimensions, central nervous system
measurement, autonomic nervous system measurement and somatic nervous system
measurement. Qualifications, limitations and advantages of these techniques are
stated.
Neuromarketing psychophysiological techniques advertising effectiveness brain imagining analysis facial muscle activity analysis
Reklam etkinliği sözel ölçütlere, davranışsal ölçütlere ve psikofizyolojik ölçütlere dayalı olarak değerlendirilebilmektedir. Sözel ve davranışsal ölçütlere dayalı olarak değerlendirilme, geleneksel bir yaklaşımdır ve birçok açıdan eleştirilmektedir. Bu tekniklerin taşıdığı sınırlılıkları ve yetersizlikleri aşabilmek için, nöroloji ve psikoloji biliminden yararlanarak nöropazarlama kavramı geliştirilmiştir. Tüketici davranışları kapsamındaki nöropazarlama çalışmaları, yurtdışında 1960’lardan itibaren yoğun olarak gerçekleştirilmektedir. Ancak, Türkiye’de bu alan yeni fark edilmeye başlanmıştır. Yapılan araştırmalar sonucunda Türkçe literatürün de bu alanda oldukça yetersiz olduğu saptanmıştır. Bu makalenin amacı, nöropazarlama bağlamında geçmişten bugüne kadar yurtdışında yapılmış, teorik altyapıyı ve uygulamaya yönelik yöntemleri içeren araştırmaların Türkçe literatüre kazandırılmasıdır. Bu amaç doğrultusunda nöropazarlama kavramı ve psikofizyolojik tekniklerin kullanıldığı reklam araştırmaları özetlenmektedir. On psikofizyolojik teknik, merkezi sinir sistemi, otonom sinir sistemi ve somatik sinir sistemi ölçümü olmak üzere üç ana grupta ele alınmaktadır. Bu tekniklerin yeterlilikleri, sınırlılıkları ve anket yöntemine kıyasla sağladığı faydalar belirtilmektedir.
Nöropazarlama psikofizyolojik teknikler reklam etkinliği beyin görüntüleme analizi yüz kasları aktivitesi analizi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2013 |
Gönderilme Tarihi | 21 Ocak 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 |
Dergiye yayımlanmak üzere gönderilecek yazılar Dergi'nin son sayfasında ve Dergi web sistesinde yer alan Yazar Rehberi'ndeki kurallara uygun olmalıdır.
Gizlilik Beyanı
Bu dergi sitesindeki isimler ve e-posta adresleri sadece bu derginin belirtilen amaçları doğrultusunda kullanılacaktır; farklı herhangi bir amaç için veya diğer kişilerin kullanımına açılmayacaktır.