statü veya prestijini göstermek amacı ile yaptığı alışverişler, şeklinde
tanımlanmaktadır. Bu nedenle bu alışverişlerde lüks, pahalı ürünler tercih
edilmektedir. Gösterişçi tüketimi yönlendiren bir başka boyut ise çevrenin
ürüne verdiği tepkidir. Kişinin çevresi ürünü prestij ürün olarak değerlendiriyor
ise tüketicinin tatmin düzeyi artmaktadır. Bu nedenle gösterişçi tüketimde
kişilik özellikleri ve çevreden etkilenme düzeyi oldukça yönlendirici
olmaktadır. Bu çalışmada da gösterişçi tüketimde kişilik özelliklerinden
kendini gösterim ve çevreden etkilenme düzeyi olan kişilerarası etkileşimin
rolü incelenmek amaçlanmıştır. Ayrıca gösterişçi tüketimin sadece özellikli
ürün grubunda değil her ürün grubunun prestij imajına sahip markalarında geçerli
tüketim kalıbı olup olmadığı belirlenmeye çalışılmıştır. Üniversite öğrencileri
üzerinde yapılan anket çalışması sonucuna göre jean markası tercihinde
gösterişçi tüketim eğilimi bulunmaktadır ve bu eğilimde kişilerarası etkileşim
ile kendini gösterimin etkisi bulunmaktadır.
Tüketici davranışı gösterişçi tüketim kendini gösterim kişilerarası etkileşim
Conspicuous
consumption is defined as the shoppings done by the person in order to show
his/her status or prestige. That’s why luxurious and expensive products are
prefered in these shoppings. Another factor directing the conspicuous
consumption is the reaction of the social environment to the product. If the
social environment of the person condisers the product as prestigious, the
satisfaction level of the consumer will be higher. Therefore, personality
traits and level of exposure to social environment are quite directive in
conspicuous consumption. This study aimed to examine the role of interpersonal
influence, which is a level of exposure to social environment, and
self-monitoring, one of personality traits. Additionally, we tried to determine
whether conspicuous consumption is a consumption pattern not only in specialty
products group but also in all brands building up prestige image of every
product group. According to the results of the questionnaire study conducted
among university students, tendency toward conspicuous consumption shows itself
in their choice of jeans brands, and interpersonal influence and
self-monitoring have effect on this tendency.
Consumer behavior conspicuous consumption self-monitoring interpersonal influence
Bölüm | Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2010 |
Gönderilme Tarihi | 9 Mayıs 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2010 Cilt: 28 Sayı: 1 |
Dergiye yayımlanmak üzere gönderilecek yazılar Dergi'nin son sayfasında ve Dergi web sistesinde yer alan Yazar Rehberi'ndeki kurallara uygun olmalıdır.
Gizlilik Beyanı
Bu dergi sitesindeki isimler ve e-posta adresleri sadece bu derginin belirtilen amaçları doğrultusunda kullanılacaktır; farklı herhangi bir amaç için veya diğer kişilerin kullanımına açılmayacaktır.