This research was carried out on 786
adolescent consumers in order to determine the models of consumer behaviour, in
Ankara. The questionnaire form was applied to subjects from different
socio-economic, sex and age categories. Answers given to sentences typed Likert
were scored. Factor analysis was applied and items with factor loadings less
than 0.40 were deleted, Kuder-Richardson reliability coefficient was a= 0.75. Differences among average scores were
evaluated by using t test. Moreover, Pearson correlation matrix was calculated
in order to analyse the relationships among direct-simple skills, indirect
simple skills, direct-complex skills, indirect complex skills and rational
consumer behaviours. Research findings showed that there was a significant
correlation between indirect-consumer skills, inherent materialism, social
motivations and economic motivations, and rational consumer behaviour of young
consumers. On the other hand, significant correlations between direct-consumer
skills, included attitudes towards advertisements, brands, stores and
salespeople, indirect-consumer skills, consumer rights and facilities,
direct-complex skills, included financial management and information seeking
behaviours, and rational consumer behaviours of adolescent consumers could not
be found out.
Adolescent consumer behaviour social and economic motivations consumer skills
Bu araştırma, genç tüketicilerin davranış modellerini
belirlemek amacı ile Ankara’da 786 genç üzerinde yürütülmüştür. Soru formu
farklı sosyo-ekonomik düzey, cinsiyet ve yaş kategorilerindeki deneklere
uygulanmıştır. Likert tipi cümlelere verilen yanıtlar puanlanmış, faktör
analizi yapılarak faktör yükü 0.40’dan düşük olan cümleler hesaplamalara dahil edilmemiştir. Araştırmada
kullanılan cümlelerin güvenirliği “Kuder-Richardson Güvenirlik Analizi” ile
test edilmiş, alfa değeri 0.75 olarak bulunmuştur. Ortalamalar arasındaki fark,
t testi ile değerlendirilmiştir. Ayrıca, doğrudan basit, dolaylı basit,
doğrudan karmaşık ve dolaylı karmaşık tüketici becerileri ile bilinçli tüketici
davranışlarına sahip olma durumu arasındaki ilişkinin belirlenebilmesi için
Pearson korelasyon katsayısı hesaplanmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen
bulgular, genç tüketicilerin bilinçli tüketici davranışlarına sahip olma
durumları ile materyalizm, sosyal motivasyonlar ve ekonomik motivasyonları
kapsayan dolaylı karmaşık becerileri arasında önemli bir ilişki olduğunu;
reklamlara, markalara, mağazalara, fiyatlara ve satış personeline ilişkin
tutumlarını kapsayan doğrudan basit becerileri, temel ekonomik terimlere ve
tüketici hak ve kolaylıklarına ilişkin bilgilerini kapsayan dolaylı basit
becerileri ile finans yönetimi ve bilgi arama davranışlarını kapsayan doğrudan
karmaşık becerileri arasında ise istatistik anlamda önemli bir ilişki
olmadığını göstermektedir.
Gençlik tüketici davranışları sosyal ve ekonomik motivasyonlar tüketici becerileri
Bölüm | Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Temmuz 2001 |
Gönderilme Tarihi | 5 Haziran 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2001 Cilt: 19 Sayı: 1 |
Dergiye yayımlanmak üzere gönderilecek yazılar Dergi'nin son sayfasında ve Dergi web sistesinde yer alan Yazar Rehberi'ndeki kurallara uygun olmalıdır.
Gizlilik Beyanı
Bu dergi sitesindeki isimler ve e-posta adresleri sadece bu derginin belirtilen amaçları doğrultusunda kullanılacaktır; farklı herhangi bir amaç için veya diğer kişilerin kullanımına açılmayacaktır.