Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

COĞRAFİ BİLGİ SİSTEMLERİYLE ATIK TOPLAMA ARAÇLARININ ROTALARININ BELİRLENMESİ

Yıl 2018, Cilt: 36 Sayı: 1, 39 - 62, 30.03.2018
https://doi.org/10.17065/huniibf.411125

Öz

Tersine lojistik, özellikle son yıllarda artan çevresel
kaygılar, kurumsal sosyal sorumluluk ve yasal düzenlemeler nedeniyle bütün
organizasyonlar için önemli bir çalışma alanı olmaktadır. Bu bağlamda,
işletmeler kullanılmış ürünleri/atıkları en kısa sürede, en az maliyetle ve
uğraması gereken bütün noktalara uğrayacak şekilde toplama yapmayı
amaçlarlar.  Özellikle Araç Rotalama Problemleri,
bu amaca ulaşmada kullanılan en önemli yöntemlerden birisidir. Bu çerçevede, bu
çalışmanın amacı, ambalaj atığı toplama ve ayırma lisansına sahip bir
işletmenin atık toplarken izleyebileceği en uygun rotayı Coğrafi Bilgi
Sistemleri yardımı ile belirlemektir. Rotalar belirlenirken OpenJUMP ile gvSIG
programları kullanılmış ve işletmenin hizmet verdiği Mersin İli Yenişehir
Belediyesi sınırları içerisindeki 9 mahalle için izlenmesi önerilen rotalar belirlenmiştir. 

Kaynakça

  • Agrawal, S., R.K. Singh, Q. Murtaza (2015), “A Literature Review and Perspectives in Reverse Logistics”, Resources, Conservation and Recycling, 97, 76-92.
  • Alevkayalı, Ç. (2012), Ege Üniversitesi için bir Kampüs Coğrafi Bilgi Sistemi Tasarımı, yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İzmir: Ege Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Apaydın, O., E. Arslankaya, Y. Avsar, M.T. Gönüllü (2004), “GIS Supported Optimization of Solid Waste Collection in Trabzon”, Sigma, 4, 249-254.
  • Bae, H., I. Moon (2016), “Multi-Depot Vehicle Routing Problem with Time Windows Considering Delivery and Installation Vehicles”, Applied Mathematical Modelling, 40(13), 6536-6549.
  • Banar, M., A. Özkan, M. Altan, C. Ayday (2008), “Planning of the Healthcare Waste Collection Routes in Eskişehir by Using Gis”, Anadolu Üniversitesi Bilim ve Teknoloji Dergisi, 9(1), 87-96.
  • Beyhan, B., B. Belge, F. Zorlu (2010), “Özgür ve Açık Kaynak Kodlu Masaüstü CBS Yazılımları Üzerine: Karşılaştırmalı ve Sistemli Bir Değerlendirme”, Harita Dergisi, 143, 45-61.
  • De Brito, M.P., R. Dekker (2002), “Reverse logistics – a framework”, Econometric Institute Report EI 2002-38, 1-39.
  • Dethloff, J. (2001), “Vehicle Routing and Reverse Logistics: The Vehicle Routing Problem with Simultaneous Delivery and Pick-Up”, OR Specktrum, 23(1), 79-96.
  • Düzakın, E., M. Demircioğlu (2009), “Araç Rotalama Problemleri ve Çözüm Yöntemleri”, Çukurova Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 13(1), 68-87.
  • Ekşioğlu, B., A.V. Vural, A. Reisman (2009), “A Vehicle Routing Problem; A Taxonomic Review”, Computers and Industrial Engineering, 57(4), 1472-1483.
  • Erol, V. (2006), Araç Rotalama Problemleri İçin Populasyon ve Komşuluk Tabanlı Metasezgisel Bir Algoritmanın Tasarımı ve Uygulaması, yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Fazal, S. (2008), GIS basic, New Delhi: New Age International Publisher.
  • Fleischmann, M., J.M. Bloemhof-Ruwaard, R. Dekker, van der E. Laan, van Nunen JAEE, van L.N. Wassenhove (1997), “Qantitative Models for Reverse Logistics: A Review”, European Journal of Operational Research, 103, 1–17.
  • Fleischemann, M., H.R. Krikke, R. Dekker, S.D.P. Flapper (2000), “A Characterization of Logistics Network For Product Recovery”, Omega, 28, 653-666.
  • Fleischemann, M. (2001), Reverse Logistics Network Structures and Design, (No. ERS-2001-52-LIS) ERIM Report Series Research in Management.
  • Ghose, M.K., A.K. Dikshit, S.K. Sharma (2006), “A GIS Based Transportation Model for Solid Waste Disposal–A Case Study on Asansol Municipality”, Waste Management, 26(11), 1287-1293.
  • Güvez, H., M. Dege, T. Eren (2012), “Kırıkkale’de Araç Rotalama Problemi ile Tıbbi Atıkların Toplanması”, International Journal of Engineering Tesearch and Development, 4(1), 41-45.
  • Hart, P. E., N.J. Nilsson, B. Raphael (1968), "A Formal Basis for the Heuristic Determination of Minimum Cost Paths". IEEE Transactions on Systems Science and Cybernetics SSC4, 4 (2), 100–107.
  • Kaçtıoğlu, S., Ü. Şengül (2010), “Erzurum Kenti Ambalaj Atıklarının Geri Dönüşümü İçin Tersine Lojistik Ağı Tasarımı ve Bir Karma Tamsayılı Programlama Modeli”, Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 24(1), 89-112.
  • Kalkancı, Ç. (2009), Coğrafi Bilgi Sistemleri Destekli Üretim ve Lojistik Optimizasyonu ve Asfalt Sektöründe Bir Uygulama, yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul: İstanbul Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Kassem, S., M. Chen (2013), “Solving Reverse Logistics Vehicle Routing Problems with Time Windows”, International Journal of Advanced Manufacturing Technology, 68(1-4), 57-68.
  • Kuşçu, Ö. (2009), Araç Rotalama Sistemlerinde Sezgisel Yöntem, yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Isparta: Süleyman Demirel Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü,
  • Li, J., P.M. Pardalos, H. Sun, J. Pei, Y. Zhang (2015), “Iterated Local Search Embedded Adaptive Neighborhood Selection Approach for the Multi-Depot Vehicle Routing Problem with Simultaneous Deliveries and Pickups”, Expert Systems with Applications, 42(7), 3551-3561. Li, H., J. Yuan, Lv, T., X. Chang (2016), “The Two-Echelon Time-Constrained Vehicle Routing Problem in Linehaul-Delivery Systems Considering Carbon Dioxide Emissions”, Transportation Research Part D: Transport and Environment, 49, 231-245.
  • Liu, R., X. Xie, V. Augusto, C. Rodriguez (2013), “Heuristic Algorithms for a Vehicle Routing Problem with Simultaneous Delivery and Pickup and Time Windows in Home Health Care”, European Journal of Operational Research, 230(3), 475-486.
  • Madankumar, S., C. Rajendra (2016), “Mathematical Models for Green Vehicle Routing Problems with Pickup and Delivery: A Case of Semiconductor Supply chain”, Computers & Operations Research.
  • Montané, F.A.T., R.D. Galvao (2006), “A Tabu Search Algorithm for the Vehicle Routing Problem with Simultaneous Pick-Up and Delivery Service”, Computers & Operations Research, 33(3), 595-619.
  • Nayati, M.A.K. (2008), School Bus Routing and Scheduling using GIS, University of Gavle, Sweden: Departament of Technology and Built Environment.
  • Pishvaee, M.S., K. Kianfar, B. Karimi (2010), “Reverse Logistics Network Design Using Simulated Annealing”, The International Journal of Advanced Manufacturing Technology, 47(1-4), 269-281.
  • Rego, C. (2001), “Node Ejection Chains for the Vehicle Routing Problem: Sequential and Parallel Algorithms”, Parallel-Computing, 27, 201-222.
  • Rogers, D.S., R.S. Tibben-Lembke (1998), Going Backwards: Reverse Logistics Trends and Practices, Pittsburg PA: Reverse Logistics Executive Council.
  • Seo, W.J., S.H. Ok, J.H. Ahn, S. Kang, B. Moon (2009), “An Efficient Hardware Architecture of the A-star Algorithm for the Shortest Path Search Engine”, in INC, IMS and IDC, 2009. NCM'09, Fifth International Joint Conference on, IEEE, pp. 1499-1502.
  • Soysal, M., J.M. Bloemhof-Ruwaard, T. Bektaş (2015), “The Time-Dependent Two-Echelon Capacitated Vehicle Routing Problem with Environmental Considerations”, International Journal of Production Economics, 164, 366-378.
  • Tasan, A.S., M. Gen (2012), “A Genetic Algorithm Based Approach to Vehicle Routing Problem with Simultaneous Pick-Up and Deliveries”, Computers&Industrial Engineering, 62(3), 755-761.
  • Toth, P., D. Vigo (2001),Vehicle Routing Problem, United States of America: Siam.
  • Toth, P., D. Vigo (2002), “Models, Relaxations and Exact Approaches for the Capacitated Vehicle Routing Problem”, Discrete Applied Mathematics, 123(1), 487-512.
  • Wassan, N.A., A.H. Wassan, G. Nagy (2008), “A Reactive Algorithm for the Vehicle Routing Problem with Simultaneous Pickups and Deliveries”, Journal of Combinatorial Optimization, 15(4), 168-386.
  • Zchariadis, E.E., C.T. Kiranoudis (2011), “A Local Metaheuristic Algorithm for the Vehicle Routing Problems with Simultaneous Picks-Up and Deliveries”, Expert Systems with Applications, 38, 2717-2726.

DETERMINATION OF THE ROUTES OF WASTE COLLECTION VEHICLES USING GEOGRAPHIC INFORMATION SYSTEMS

Yıl 2018, Cilt: 36 Sayı: 1, 39 - 62, 30.03.2018
https://doi.org/10.17065/huniibf.411125

Öz

Reverse logistics, especially in recent years, has
become an important activity for organizations due to growing environmental
concerns, corporate social responsibility and legislative requirements. In this
context, firms try to meet some requirements such as the shortest time, minimum
cost and visiting all determined collection points while collecting used
products/waste at the end of their economic life cycle
. Especially, Vehicle Routing Problems are the
most important methods used in order to reach these purposes. The aim of this
study is determining the best routes using A* Algorithm of a firm’s collection
activities which holds a collection and separation license of recyclable
packaging waste within the
9 districts of Mersin
Yenişehir Municipality
by using Geographic
Information Systems. The routes were designated via OpenJUMP and gvSIG
softwares for nine districts in Mersin which the firm serves.

Kaynakça

  • Agrawal, S., R.K. Singh, Q. Murtaza (2015), “A Literature Review and Perspectives in Reverse Logistics”, Resources, Conservation and Recycling, 97, 76-92.
  • Alevkayalı, Ç. (2012), Ege Üniversitesi için bir Kampüs Coğrafi Bilgi Sistemi Tasarımı, yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İzmir: Ege Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Apaydın, O., E. Arslankaya, Y. Avsar, M.T. Gönüllü (2004), “GIS Supported Optimization of Solid Waste Collection in Trabzon”, Sigma, 4, 249-254.
  • Bae, H., I. Moon (2016), “Multi-Depot Vehicle Routing Problem with Time Windows Considering Delivery and Installation Vehicles”, Applied Mathematical Modelling, 40(13), 6536-6549.
  • Banar, M., A. Özkan, M. Altan, C. Ayday (2008), “Planning of the Healthcare Waste Collection Routes in Eskişehir by Using Gis”, Anadolu Üniversitesi Bilim ve Teknoloji Dergisi, 9(1), 87-96.
  • Beyhan, B., B. Belge, F. Zorlu (2010), “Özgür ve Açık Kaynak Kodlu Masaüstü CBS Yazılımları Üzerine: Karşılaştırmalı ve Sistemli Bir Değerlendirme”, Harita Dergisi, 143, 45-61.
  • De Brito, M.P., R. Dekker (2002), “Reverse logistics – a framework”, Econometric Institute Report EI 2002-38, 1-39.
  • Dethloff, J. (2001), “Vehicle Routing and Reverse Logistics: The Vehicle Routing Problem with Simultaneous Delivery and Pick-Up”, OR Specktrum, 23(1), 79-96.
  • Düzakın, E., M. Demircioğlu (2009), “Araç Rotalama Problemleri ve Çözüm Yöntemleri”, Çukurova Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 13(1), 68-87.
  • Ekşioğlu, B., A.V. Vural, A. Reisman (2009), “A Vehicle Routing Problem; A Taxonomic Review”, Computers and Industrial Engineering, 57(4), 1472-1483.
  • Erol, V. (2006), Araç Rotalama Problemleri İçin Populasyon ve Komşuluk Tabanlı Metasezgisel Bir Algoritmanın Tasarımı ve Uygulaması, yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Fazal, S. (2008), GIS basic, New Delhi: New Age International Publisher.
  • Fleischmann, M., J.M. Bloemhof-Ruwaard, R. Dekker, van der E. Laan, van Nunen JAEE, van L.N. Wassenhove (1997), “Qantitative Models for Reverse Logistics: A Review”, European Journal of Operational Research, 103, 1–17.
  • Fleischemann, M., H.R. Krikke, R. Dekker, S.D.P. Flapper (2000), “A Characterization of Logistics Network For Product Recovery”, Omega, 28, 653-666.
  • Fleischemann, M. (2001), Reverse Logistics Network Structures and Design, (No. ERS-2001-52-LIS) ERIM Report Series Research in Management.
  • Ghose, M.K., A.K. Dikshit, S.K. Sharma (2006), “A GIS Based Transportation Model for Solid Waste Disposal–A Case Study on Asansol Municipality”, Waste Management, 26(11), 1287-1293.
  • Güvez, H., M. Dege, T. Eren (2012), “Kırıkkale’de Araç Rotalama Problemi ile Tıbbi Atıkların Toplanması”, International Journal of Engineering Tesearch and Development, 4(1), 41-45.
  • Hart, P. E., N.J. Nilsson, B. Raphael (1968), "A Formal Basis for the Heuristic Determination of Minimum Cost Paths". IEEE Transactions on Systems Science and Cybernetics SSC4, 4 (2), 100–107.
  • Kaçtıoğlu, S., Ü. Şengül (2010), “Erzurum Kenti Ambalaj Atıklarının Geri Dönüşümü İçin Tersine Lojistik Ağı Tasarımı ve Bir Karma Tamsayılı Programlama Modeli”, Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 24(1), 89-112.
  • Kalkancı, Ç. (2009), Coğrafi Bilgi Sistemleri Destekli Üretim ve Lojistik Optimizasyonu ve Asfalt Sektöründe Bir Uygulama, yayımlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul: İstanbul Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Kassem, S., M. Chen (2013), “Solving Reverse Logistics Vehicle Routing Problems with Time Windows”, International Journal of Advanced Manufacturing Technology, 68(1-4), 57-68.
  • Kuşçu, Ö. (2009), Araç Rotalama Sistemlerinde Sezgisel Yöntem, yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Isparta: Süleyman Demirel Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü,
  • Li, J., P.M. Pardalos, H. Sun, J. Pei, Y. Zhang (2015), “Iterated Local Search Embedded Adaptive Neighborhood Selection Approach for the Multi-Depot Vehicle Routing Problem with Simultaneous Deliveries and Pickups”, Expert Systems with Applications, 42(7), 3551-3561. Li, H., J. Yuan, Lv, T., X. Chang (2016), “The Two-Echelon Time-Constrained Vehicle Routing Problem in Linehaul-Delivery Systems Considering Carbon Dioxide Emissions”, Transportation Research Part D: Transport and Environment, 49, 231-245.
  • Liu, R., X. Xie, V. Augusto, C. Rodriguez (2013), “Heuristic Algorithms for a Vehicle Routing Problem with Simultaneous Delivery and Pickup and Time Windows in Home Health Care”, European Journal of Operational Research, 230(3), 475-486.
  • Madankumar, S., C. Rajendra (2016), “Mathematical Models for Green Vehicle Routing Problems with Pickup and Delivery: A Case of Semiconductor Supply chain”, Computers & Operations Research.
  • Montané, F.A.T., R.D. Galvao (2006), “A Tabu Search Algorithm for the Vehicle Routing Problem with Simultaneous Pick-Up and Delivery Service”, Computers & Operations Research, 33(3), 595-619.
  • Nayati, M.A.K. (2008), School Bus Routing and Scheduling using GIS, University of Gavle, Sweden: Departament of Technology and Built Environment.
  • Pishvaee, M.S., K. Kianfar, B. Karimi (2010), “Reverse Logistics Network Design Using Simulated Annealing”, The International Journal of Advanced Manufacturing Technology, 47(1-4), 269-281.
  • Rego, C. (2001), “Node Ejection Chains for the Vehicle Routing Problem: Sequential and Parallel Algorithms”, Parallel-Computing, 27, 201-222.
  • Rogers, D.S., R.S. Tibben-Lembke (1998), Going Backwards: Reverse Logistics Trends and Practices, Pittsburg PA: Reverse Logistics Executive Council.
  • Seo, W.J., S.H. Ok, J.H. Ahn, S. Kang, B. Moon (2009), “An Efficient Hardware Architecture of the A-star Algorithm for the Shortest Path Search Engine”, in INC, IMS and IDC, 2009. NCM'09, Fifth International Joint Conference on, IEEE, pp. 1499-1502.
  • Soysal, M., J.M. Bloemhof-Ruwaard, T. Bektaş (2015), “The Time-Dependent Two-Echelon Capacitated Vehicle Routing Problem with Environmental Considerations”, International Journal of Production Economics, 164, 366-378.
  • Tasan, A.S., M. Gen (2012), “A Genetic Algorithm Based Approach to Vehicle Routing Problem with Simultaneous Pick-Up and Deliveries”, Computers&Industrial Engineering, 62(3), 755-761.
  • Toth, P., D. Vigo (2001),Vehicle Routing Problem, United States of America: Siam.
  • Toth, P., D. Vigo (2002), “Models, Relaxations and Exact Approaches for the Capacitated Vehicle Routing Problem”, Discrete Applied Mathematics, 123(1), 487-512.
  • Wassan, N.A., A.H. Wassan, G. Nagy (2008), “A Reactive Algorithm for the Vehicle Routing Problem with Simultaneous Pickups and Deliveries”, Journal of Combinatorial Optimization, 15(4), 168-386.
  • Zchariadis, E.E., C.T. Kiranoudis (2011), “A Local Metaheuristic Algorithm for the Vehicle Routing Problems with Simultaneous Picks-Up and Deliveries”, Expert Systems with Applications, 38, 2717-2726.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi
Yazarlar

Kısmet Cingöz Bu kişi benim

Ender Gürgen

Burak Beyhan

Yayımlanma Tarihi 30 Mart 2018
Gönderilme Tarihi 13 Mayıs 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 36 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Cingöz, K., Gürgen, E., & Beyhan, B. (2018). COĞRAFİ BİLGİ SİSTEMLERİYLE ATIK TOPLAMA ARAÇLARININ ROTALARININ BELİRLENMESİ. Hacettepe Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 36(1), 39-62. https://doi.org/10.17065/huniibf.411125
AMA Cingöz K, Gürgen E, Beyhan B. COĞRAFİ BİLGİ SİSTEMLERİYLE ATIK TOPLAMA ARAÇLARININ ROTALARININ BELİRLENMESİ. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. Mart 2018;36(1):39-62. doi:10.17065/huniibf.411125
Chicago Cingöz, Kısmet, Ender Gürgen, ve Burak Beyhan. “COĞRAFİ BİLGİ SİSTEMLERİYLE ATIK TOPLAMA ARAÇLARININ ROTALARININ BELİRLENMESİ”. Hacettepe Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 36, sy. 1 (Mart 2018): 39-62. https://doi.org/10.17065/huniibf.411125.
EndNote Cingöz K, Gürgen E, Beyhan B (01 Mart 2018) COĞRAFİ BİLGİ SİSTEMLERİYLE ATIK TOPLAMA ARAÇLARININ ROTALARININ BELİRLENMESİ. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 36 1 39–62.
IEEE K. Cingöz, E. Gürgen, ve B. Beyhan, “COĞRAFİ BİLGİ SİSTEMLERİYLE ATIK TOPLAMA ARAÇLARININ ROTALARININ BELİRLENMESİ”, Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, c. 36, sy. 1, ss. 39–62, 2018, doi: 10.17065/huniibf.411125.
ISNAD Cingöz, Kısmet vd. “COĞRAFİ BİLGİ SİSTEMLERİYLE ATIK TOPLAMA ARAÇLARININ ROTALARININ BELİRLENMESİ”. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 36/1 (Mart 2018), 39-62. https://doi.org/10.17065/huniibf.411125.
JAMA Cingöz K, Gürgen E, Beyhan B. COĞRAFİ BİLGİ SİSTEMLERİYLE ATIK TOPLAMA ARAÇLARININ ROTALARININ BELİRLENMESİ. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2018;36:39–62.
MLA Cingöz, Kısmet vd. “COĞRAFİ BİLGİ SİSTEMLERİYLE ATIK TOPLAMA ARAÇLARININ ROTALARININ BELİRLENMESİ”. Hacettepe Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, c. 36, sy. 1, 2018, ss. 39-62, doi:10.17065/huniibf.411125.
Vancouver Cingöz K, Gürgen E, Beyhan B. COĞRAFİ BİLGİ SİSTEMLERİYLE ATIK TOPLAMA ARAÇLARININ ROTALARININ BELİRLENMESİ. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2018;36(1):39-62.

Dergiye yayımlanmak üzere gönderilecek yazılar Dergi'nin son sayfasında ve Dergi web sistesinde yer alan Yazar Rehberi'ndeki kurallara uygun olmalıdır.


Gizlilik Beyanı

Bu dergi sitesindeki isimler ve e-posta adresleri sadece bu derginin belirtilen amaçları doğrultusunda kullanılacaktır; farklı herhangi bir amaç için veya diğer kişilerin kullanımına açılmayacaktır.