Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KAMUDA BİLİŞİM UZMANI PERSONEL DEVİR HIZI SORUNU VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ: TÜİK VAKA ÇALIŞMASI

Yıl 2020, Cilt: 38 Sayı: 2, 243 - 266, 29.06.2020
https://doi.org/10.17065/huniibf.430633

Öz

Kamu sektöründeki bilişim uzmanları, bilişim alanında mühendislik eğitimi almış, kariyer uzmanı olarak istihdam edilen ve Y kuşağı olarak tabir edilen 1980'li yıllardan sonra doğan, yabancı dil seviyeleri yüksek ve Kamu Personel Seçme Sınavı'nda birçoğu derece yapmış çalışan kitlesini temsil etmektedir. Bu çalışanların kamu kurumlarından taleplerinin başında kamu yöneticilerinde var olan genel kanının aksine daha yüksek ücret beklentisi değil, kendini gerçekleştirme ihtiyaçlarının tatmin edilememesi yer almaktadır. Türkiye İstatistik Kurumu'nda 2012 ve 2016 yılları arasında gerçekleştirilen anket çalışmalarından elde edilen bulgular, nitelikli bilişim uzmanlarını işten ayrılmaya iten nedenler arasında daha yüksek ücret beklentisinin bir yıl hariç, beş yıl boyunca hiç ilk sırada yer almadığını göstermiştir. Bu çalışmaya ait bulguların kamuda bilişim uzmanlarına yönelik olarak geliştirilecek insan kaynakları yönetimi stratejileri için fayda sağlayacağı, yönlendirici olacağı düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Asarkaya, Ç. (2015), Psychological Empowerment: Antecendentes, Correlates and Consequences, Basılmamış Doktora Tezi, Boğaziçi University.
  • Avrupa Komisyonu (2010), Youth on the Move. An Initiative to Leash the Potential of Young People to Achieve Smart, Sustainable and Inclusive Growth in the European Union (Brussels: European Commission).
  • Budak, G. (2016), Yetkinliğe Dayalı İnsan Kaynakları Yönetimi. Ankara: Nobel.
  • Collins, M.D. (2007), Understanding the relationships between leader-member exchange (LMX), psychological empowerment, job satisfaction, and turnover intent in a limited-service restaurant environment, Basılmamış doktora tezi, The Ohio State University.
  • Conger, J. A., Kanungo, R. N. (1988), "The empowering process: Integrating theory and practice", Academy of Management Review, 13, 471–482.
  • Davenport H. T., Jarvenpaa L. S., Beers C. M. (1996), "Improving Knowledge Work Processes", Sloan Management Review, 37( 4): 53-66.
  • Drucker, P. (1994), "The Age of Social Transformation", The Atlantic Monthly, Kasım, 24-29.
  • Drucker, P. (2002), Managing in the Next Society (New York: St. Martin's Press).
  • Erdem, H., Deniz, M. (2016), "Psikolojik (Algılanan) güçlendirmenin içsel ve dışsal iş doyumu üzerine etkisinde duygusal bağlılığın aracılık rolü: kamu çalışanları üzerinde bir yapısal eşitlik modeli uygulaması", "İş, Güç" Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, 18, 47-71.
  • Ertürk, A., Vurgun, L. (2014), "Retention of IT professionals: Examining the influence of empowerment, social exchange, and trust", Journal of Business Research, 68(1), 34-46.
  • Gümüşoğlu, L., Aygün Z.K. (2010), "Bilgi Çalışanlarının Adalet ve Güçlendirme Algılarının Örgüte, Lidere ve İşe Bağlılık Üzerindeki Etkileri", Türk Psikoloji Dergisi, 25 (66), 21-36.
  • Kalkınma Bakanlığı (2014), Bilgi Toplumu Stratejisi ve Eylem Planı Taslağı, 2014-2018 (Ankara).
  • Kalkınma Bakanlığı (2016), Kamu Bilgi ve İletişim Teknolojileri Yatırımları 2016 (Ankara).
  • Koçel, T. (2013), İşletme Yöneticiliği. İstanbul: Beta Basım Yayın.
  • Kuzugüden, Ö. (2011), Bilgi Çalışanlarının İnsan Kaynakları Yönetimi Uygulamalarına Yönelik Algılamalarının Örgütsel Bağlılıkları Üzerindeki Etkisi, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Kayseri: Erciyes Üniversitesi.
  • Mda, M. M. (2010), Staff Turnover in the Information and Communication Technology (ICT) Sector in South Africa, Basılmamış Doktora Tezi, The Ohio State University.
  • Metin, F. (2017), "Kamuda Nitelikli Bilişim Personeli İstihdamında Yaşanan Yüksek Personel Devir Hızı Sorunu: TÜİK Vaka Çalışması", III. Uluslararası İstihdam ve Kariyer Kongresi 14-15 Aralık 2017, Ankara:İŞKUR.
  • Newell S., Robertson M., Scarbrough H., Swan J. (2002), Managing Knowledge Work (New York: Palgrave).
  • Tett, R. P., Meyer, J. P. (1993), "Job Satisfaction, Organizational Commitment, Turnover Intention, and Turnover: Path Analyses Based on Meta-Analytic Findings", Personnel Psychology, 46( 2), 259.
  • Tiwana, A. (2003), Bilginin Yönetimi = The Knowledge Management Toolkit, (İstanbul: Dışbank) (Çev. Elif Özsayar).
  • Torun, Y. (2016), Personel Güçlendirme ve İşten Ayrılma Niyeti İlişkisinde Örgütsel Sinizmin Aracılık Rolü: Örgütsel Sinizm Ölçeği Geliştirmeye Yönelik Bir Araştırma, Basılmamış Doktora tezi, Marmara Üniversitesi.
  • TÜBİSAD, DELOİTTE (2017), Bilgi ve İletişim Teknolojileri Sektörü 2016 Pazar Verileri, https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/tr/Documents/technology-media-telecommunications/TUBISAD-2017-bit-pazar-verileri.pdf (21.02.2018).
  • TÜİK (2016 a), Yıllık Sanayi ve Hizmet İstatistikleri, 2015, http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=21528 (21.02.2018).
  • TÜİK (2016 b), TÜİK Performans Programı 2016 Mali Yılı (Ankara: Türkiye İstatistik Kurumu Matbaası).
  • Yener, S. (2014), Özel Ortaöğretim Kurumlarında Paylaşılan Liderlik Davranışı ve İşten Ayrılma Niyeti Arasındaki İlişkide Psikolojik Güvenlik Algısının Aracı Değişken İlişkisinin Araştırılması, Basılmamış Doktora Tezi, Haliç Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • YÖK (2013 a), Eğitim ve Öğretim Alanları Sınıflamasına Göre Lisans Düzeyindeki Mezun Sayıları, 2012 - 2013. https://istatistik.yok.gov.tr/ (21.02.2018).
  • YÖK (2013 b), Eğitim ve Öğretim Alanları Sınıflamasına Göre Ön lisans Düzeyindeki Mezun Sayıları, 2012- 2013. https://istatistik.yok.gov.tr/ (21.02.2018).
  • YÖK (2014 a), Eğitim ve Öğretim Alanları Sınıflamasına Göre Ön lisans Düzeyindeki Mezun Sayıları, 2013- 2014. https://istatistik.yok.gov.tr/ (21.02.2018).
  • YÖK (2014 b), Eğitim ve Öğretim Alanları Sınıflamasına Göre Ön lisans Düzeyindeki Mezun Sayıları, 2013- 2014. https://istatistik.yok.gov.tr/ (21.02.2018).
  • YÖK (2015 a), Eğitim ve Öğretim Alanları Sınıflamasına Göre Ön lisans Düzeyindeki Mezun Sayıları, 2014- 2015. https://istatistik.yok.gov.tr/ (21.02.2018).
  • YÖK (2015 b), Eğitim ve Öğretim Alanları Sınıflamasına Göre Ön lisans Düzeyindeki Mezun Sayıları, 2014- 2015. https://istatistik.yok.gov.tr/ (21.02.2018).
  • YÖK (2016 a), Eğitim ve Öğretim Alanları Sınıflamasına Göre Ön lisans Düzeyindeki Mezun Sayıları, 2015- 2016. https://istatistik.yok.gov.tr/ (21.02.2018).
  • YÖK (2016 b), Eğitim ve Öğretim Alanları Sınıflamasına Göre Ön lisans Düzeyindeki Mezun Sayıları, 2015- 2016. https://istatistik.yok.gov.tr/ (21.02.2018).

PROBLEM OF TURNOVER RATE OF IT EXPERTS IN PUBLIC SECTOR AND SOME SOLUTIONS: TURKSTAT CASE STUDY

Yıl 2020, Cilt: 38 Sayı: 2, 243 - 266, 29.06.2020
https://doi.org/10.17065/huniibf.430633

Öz

Information technology experts in public sector are those individuals, who were born after 1980 hence belong to Y-generation, have been graduated from information technologies departments of engineering faculties, have good English language skills and have a particularly high rank at the Public Sector Selection Examination. The information technology experts request the chance of self-actualisation from public organisations at the first place rather than having higher salaries as opposed to the assumptions of top public managers. The findings of analysis of the secondary data, obtained from the TurkStat Employee Satisfaction Survey conducted between the years 2012 and 2016, indicated that even though the public managers consider the high turnover rate of the information technology experts as mostly due to monetary issues, the information technology experts principally leave their organisations due to not being satisfied in terms of self-actualising. In fact, the findings pointed out that the expectation of higher salary has never been ranked at the first place for the information technology experts during the analysis period, except for one year. The findings of this paper are expected to be beneficial and guiding for future human resource management strategies to be developed for information technology experts in the public sector.

Kaynakça

  • Asarkaya, Ç. (2015), Psychological Empowerment: Antecendentes, Correlates and Consequences, Basılmamış Doktora Tezi, Boğaziçi University.
  • Avrupa Komisyonu (2010), Youth on the Move. An Initiative to Leash the Potential of Young People to Achieve Smart, Sustainable and Inclusive Growth in the European Union (Brussels: European Commission).
  • Budak, G. (2016), Yetkinliğe Dayalı İnsan Kaynakları Yönetimi. Ankara: Nobel.
  • Collins, M.D. (2007), Understanding the relationships between leader-member exchange (LMX), psychological empowerment, job satisfaction, and turnover intent in a limited-service restaurant environment, Basılmamış doktora tezi, The Ohio State University.
  • Conger, J. A., Kanungo, R. N. (1988), "The empowering process: Integrating theory and practice", Academy of Management Review, 13, 471–482.
  • Davenport H. T., Jarvenpaa L. S., Beers C. M. (1996), "Improving Knowledge Work Processes", Sloan Management Review, 37( 4): 53-66.
  • Drucker, P. (1994), "The Age of Social Transformation", The Atlantic Monthly, Kasım, 24-29.
  • Drucker, P. (2002), Managing in the Next Society (New York: St. Martin's Press).
  • Erdem, H., Deniz, M. (2016), "Psikolojik (Algılanan) güçlendirmenin içsel ve dışsal iş doyumu üzerine etkisinde duygusal bağlılığın aracılık rolü: kamu çalışanları üzerinde bir yapısal eşitlik modeli uygulaması", "İş, Güç" Endüstri İlişkileri ve İnsan Kaynakları Dergisi, 18, 47-71.
  • Ertürk, A., Vurgun, L. (2014), "Retention of IT professionals: Examining the influence of empowerment, social exchange, and trust", Journal of Business Research, 68(1), 34-46.
  • Gümüşoğlu, L., Aygün Z.K. (2010), "Bilgi Çalışanlarının Adalet ve Güçlendirme Algılarının Örgüte, Lidere ve İşe Bağlılık Üzerindeki Etkileri", Türk Psikoloji Dergisi, 25 (66), 21-36.
  • Kalkınma Bakanlığı (2014), Bilgi Toplumu Stratejisi ve Eylem Planı Taslağı, 2014-2018 (Ankara).
  • Kalkınma Bakanlığı (2016), Kamu Bilgi ve İletişim Teknolojileri Yatırımları 2016 (Ankara).
  • Koçel, T. (2013), İşletme Yöneticiliği. İstanbul: Beta Basım Yayın.
  • Kuzugüden, Ö. (2011), Bilgi Çalışanlarının İnsan Kaynakları Yönetimi Uygulamalarına Yönelik Algılamalarının Örgütsel Bağlılıkları Üzerindeki Etkisi, Basılmamış Yüksek Lisans Tezi, Kayseri: Erciyes Üniversitesi.
  • Mda, M. M. (2010), Staff Turnover in the Information and Communication Technology (ICT) Sector in South Africa, Basılmamış Doktora Tezi, The Ohio State University.
  • Metin, F. (2017), "Kamuda Nitelikli Bilişim Personeli İstihdamında Yaşanan Yüksek Personel Devir Hızı Sorunu: TÜİK Vaka Çalışması", III. Uluslararası İstihdam ve Kariyer Kongresi 14-15 Aralık 2017, Ankara:İŞKUR.
  • Newell S., Robertson M., Scarbrough H., Swan J. (2002), Managing Knowledge Work (New York: Palgrave).
  • Tett, R. P., Meyer, J. P. (1993), "Job Satisfaction, Organizational Commitment, Turnover Intention, and Turnover: Path Analyses Based on Meta-Analytic Findings", Personnel Psychology, 46( 2), 259.
  • Tiwana, A. (2003), Bilginin Yönetimi = The Knowledge Management Toolkit, (İstanbul: Dışbank) (Çev. Elif Özsayar).
  • Torun, Y. (2016), Personel Güçlendirme ve İşten Ayrılma Niyeti İlişkisinde Örgütsel Sinizmin Aracılık Rolü: Örgütsel Sinizm Ölçeği Geliştirmeye Yönelik Bir Araştırma, Basılmamış Doktora tezi, Marmara Üniversitesi.
  • TÜBİSAD, DELOİTTE (2017), Bilgi ve İletişim Teknolojileri Sektörü 2016 Pazar Verileri, https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/tr/Documents/technology-media-telecommunications/TUBISAD-2017-bit-pazar-verileri.pdf (21.02.2018).
  • TÜİK (2016 a), Yıllık Sanayi ve Hizmet İstatistikleri, 2015, http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=21528 (21.02.2018).
  • TÜİK (2016 b), TÜİK Performans Programı 2016 Mali Yılı (Ankara: Türkiye İstatistik Kurumu Matbaası).
  • Yener, S. (2014), Özel Ortaöğretim Kurumlarında Paylaşılan Liderlik Davranışı ve İşten Ayrılma Niyeti Arasındaki İlişkide Psikolojik Güvenlik Algısının Aracı Değişken İlişkisinin Araştırılması, Basılmamış Doktora Tezi, Haliç Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • YÖK (2013 a), Eğitim ve Öğretim Alanları Sınıflamasına Göre Lisans Düzeyindeki Mezun Sayıları, 2012 - 2013. https://istatistik.yok.gov.tr/ (21.02.2018).
  • YÖK (2013 b), Eğitim ve Öğretim Alanları Sınıflamasına Göre Ön lisans Düzeyindeki Mezun Sayıları, 2012- 2013. https://istatistik.yok.gov.tr/ (21.02.2018).
  • YÖK (2014 a), Eğitim ve Öğretim Alanları Sınıflamasına Göre Ön lisans Düzeyindeki Mezun Sayıları, 2013- 2014. https://istatistik.yok.gov.tr/ (21.02.2018).
  • YÖK (2014 b), Eğitim ve Öğretim Alanları Sınıflamasına Göre Ön lisans Düzeyindeki Mezun Sayıları, 2013- 2014. https://istatistik.yok.gov.tr/ (21.02.2018).
  • YÖK (2015 a), Eğitim ve Öğretim Alanları Sınıflamasına Göre Ön lisans Düzeyindeki Mezun Sayıları, 2014- 2015. https://istatistik.yok.gov.tr/ (21.02.2018).
  • YÖK (2015 b), Eğitim ve Öğretim Alanları Sınıflamasına Göre Ön lisans Düzeyindeki Mezun Sayıları, 2014- 2015. https://istatistik.yok.gov.tr/ (21.02.2018).
  • YÖK (2016 a), Eğitim ve Öğretim Alanları Sınıflamasına Göre Ön lisans Düzeyindeki Mezun Sayıları, 2015- 2016. https://istatistik.yok.gov.tr/ (21.02.2018).
  • YÖK (2016 b), Eğitim ve Öğretim Alanları Sınıflamasına Göre Ön lisans Düzeyindeki Mezun Sayıları, 2015- 2016. https://istatistik.yok.gov.tr/ (21.02.2018).
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi
Yazarlar

Furkan Metin 0000-0001-5782-6581

Yayımlanma Tarihi 29 Haziran 2020
Gönderilme Tarihi 4 Haziran 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 38 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Metin, F. (2020). KAMUDA BİLİŞİM UZMANI PERSONEL DEVİR HIZI SORUNU VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ: TÜİK VAKA ÇALIŞMASI. Hacettepe Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 38(2), 243-266. https://doi.org/10.17065/huniibf.430633
AMA Metin F. KAMUDA BİLİŞİM UZMANI PERSONEL DEVİR HIZI SORUNU VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ: TÜİK VAKA ÇALIŞMASI. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. Haziran 2020;38(2):243-266. doi:10.17065/huniibf.430633
Chicago Metin, Furkan. “KAMUDA BİLİŞİM UZMANI PERSONEL DEVİR HIZI SORUNU VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ: TÜİK VAKA ÇALIŞMASI”. Hacettepe Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 38, sy. 2 (Haziran 2020): 243-66. https://doi.org/10.17065/huniibf.430633.
EndNote Metin F (01 Haziran 2020) KAMUDA BİLİŞİM UZMANI PERSONEL DEVİR HIZI SORUNU VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ: TÜİK VAKA ÇALIŞMASI. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 38 2 243–266.
IEEE F. Metin, “KAMUDA BİLİŞİM UZMANI PERSONEL DEVİR HIZI SORUNU VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ: TÜİK VAKA ÇALIŞMASI”, Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, c. 38, sy. 2, ss. 243–266, 2020, doi: 10.17065/huniibf.430633.
ISNAD Metin, Furkan. “KAMUDA BİLİŞİM UZMANI PERSONEL DEVİR HIZI SORUNU VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ: TÜİK VAKA ÇALIŞMASI”. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 38/2 (Haziran 2020), 243-266. https://doi.org/10.17065/huniibf.430633.
JAMA Metin F. KAMUDA BİLİŞİM UZMANI PERSONEL DEVİR HIZI SORUNU VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ: TÜİK VAKA ÇALIŞMASI. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2020;38:243–266.
MLA Metin, Furkan. “KAMUDA BİLİŞİM UZMANI PERSONEL DEVİR HIZI SORUNU VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ: TÜİK VAKA ÇALIŞMASI”. Hacettepe Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, c. 38, sy. 2, 2020, ss. 243-66, doi:10.17065/huniibf.430633.
Vancouver Metin F. KAMUDA BİLİŞİM UZMANI PERSONEL DEVİR HIZI SORUNU VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ: TÜİK VAKA ÇALIŞMASI. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2020;38(2):243-66.

Dergiye yayımlanmak üzere gönderilecek yazılar Dergi'nin son sayfasında ve Dergi web sistesinde yer alan Yazar Rehberi'ndeki kurallara uygun olmalıdır.


Gizlilik Beyanı

Bu dergi sitesindeki isimler ve e-posta adresleri sadece bu derginin belirtilen amaçları doğrultusunda kullanılacaktır; farklı herhangi bir amaç için veya diğer kişilerin kullanımına açılmayacaktır.