BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2015, Uluslararası Katılımlı 3. Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Kongre Kitabı, - , 24.06.2015

Öz

AMAÇ: Birinci basamak sağlık hizmetleri kapsamında, 0-6 yaş çocuklardan risk grubunda olanlarının belirlenmesi ve gelişimlerinin değerlendirilmesi hedeflenmektedir. Erken tanı ve müdahale ile gelişimsel gecikmelerin tespit edilmesi ve danışmanlık hizmeti verilerek gerekli yönlendirmelerin yapılması amaçlanmaktadır. GEREÇ VE YÖNTEM: 0-6 yaş grubu çocukların gelişim özelliklerinin belirlenmesi amacıyla Denver II Gelişimsel Tarama Testi kullanılmıştır. Çalışmada 2 aşamalı rastgele örneklem yöntemiyle seçilen Antalya ili merkez ilçelerinde 3 Aile Sağlığı Merkezinde 0-6 yaş aralığındaki risk grubunda yer aldığı düşünülen çocuklar örneklem olarak alınmıştır. BULGULAR: Çalışmada 25 kız, 35 erkek olmak üzere toplam 60 çocuğa gelişimsel tarama testi uygulanmıştır. Örneklem grubunu uygulama yapılan 3 Aile Sağlığı Merkezinde randevu verilen ilk 20 çocuk oluşturmaktadır. Testlerden 39’u normal, 7’si anormal, 9’u şüpheli, 5’i test edilemez olarak sonuçlanmıştır. SONUÇ: Çalışma normal muayenede gözden kaçabilecek gelişimsel gecikmelerin tespit edilebilmesi bakımından oldukça önemlidir. Gelişimin 0-6 yaş dönemindeki önemi düşünüldüğünde yapılan çalışmanın birinci basamak sağlık hizmetleri kapsamında daha geniş alana yayılması oldukça yararlı olacaktır

Kaynakça

  • Yalaz K., Anlar, B., Bayoğlu, B., (2011) Denver II Gelişimsel Tarama Testi “Türkiye Standardizasyonu”.
  • Ankara: Gelişimsel Çocuk Nörolojisi Derneği.
  • Gelişimsel Çocuk Nörolojisi Derneği, http://www.gcn.org.tr/?pnum=22&pt=Denver+II+Geli%C5%9Fimsel+Tarama+Testi adresinden elde edilmiştir.
  • Sices L., Feudtner C., Mclaughlin J., Drotar D., Williams M. (2003). How do primary care physicians identify young children with developmental delays? A national survey. J Dev Behav Pediatr, 2(6), 409-417. http://journals.lww.com/jrnldbp/Abstract/2003/12000/How_Do_Primary_Care_Physicians_Identify_ Young.2.aspx adresinden elde edildi.
  • Kapci E.G., Kucuker S., Uslu R.I. How applicable are Ages and Stages Questionnaire for use with Turkish children? Topics in early childhood special education2010 Jun;30(3):176-188. http://tec.sagepub.com/ content/30/3/176.full.pdf+html adresinden elde edildi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Demirci A., Kartal M. (2012). Çocukluk dönemine ait bir sorun: Gelişme geriliği ve erken tanının önemi, Turkish Family Physician, http://www.turkishfamilyphysician.com/upload/2012-4/1-6.pdf adresinden elde edildi.

"0-6 Yaş Grubu Çocukların Gelişim Takipleri" Programı

Yıl 2015, Uluslararası Katılımlı 3. Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Kongre Kitabı, - , 24.06.2015

Öz

AMAÇ: Birinci basamak sağlık hizmetleri kapsamında, 0-6 yaş çocuklardan risk grubunda olanlarının belirlenmesi ve gelişimlerinin değerlendirilmesi hedeflenmektedir. Erken tanı ve müdahale ile gelişimsel gecikmelerin tespit edilmesi ve danışmanlık hizmeti verilerek gerekli yönlendirmelerin yapılması amaçlanmaktadır.

GEREÇ VE YÖNTEM: 0-6 yaş grubu çocukların gelişim özelliklerinin belirlenmesi amacıyla Denver II Gelişimsel Tarama Testi kullanılmıştır. Çalışmada 2 aşamalı rastgele örneklem yöntemiyle seçilen Antalya ili merkez ilçelerinde 3 Aile Sağlığı Merkezinde 0-6 yaş aralığındaki risk grubunda yer aldığı düşünülen çocuklar örneklem olarak alınmıştır.

BULGULAR: Çalışmada 25 kız, 35 erkek olmak üzere toplam 60 çocuğa gelişimsel tarama testi uygulanmıştır. Örneklem grubunu uygulama yapılan 3 Aile Sağlığı Merkezinde randevu verilen ilk 20 çocuk oluşturmaktadır. Testlerden 39’u normal, 7’si anormal,  9’u şüpheli, 5’i test edilemez olarak sonuçlanmıştır.

SONUÇ: Çalışma normal muayenede gözden kaçabilecek gelişimsel gecikmelerin tespit edilebilmesi bakımından oldukça önemlidir. Gelişimin 0-6 yaş dönemindeki önemi düşünüldüğünde yapılan çalışmanın birinci basamak sağlık hizmetleri kapsamında daha geniş alana yayılması oldukça yararlı olacaktır.

Anahtar kelimeler: Gelişimsel tarama testi, birinci basamak, gelişimsel gecikme

Kaynakça

  • Yalaz K., Anlar, B., Bayoğlu, B., (2011) Denver II Gelişimsel Tarama Testi “Türkiye Standardizasyonu”.
  • Ankara: Gelişimsel Çocuk Nörolojisi Derneği.
  • Gelişimsel Çocuk Nörolojisi Derneği, http://www.gcn.org.tr/?pnum=22&pt=Denver+II+Geli%C5%9Fimsel+Tarama+Testi adresinden elde edilmiştir.
  • Sices L., Feudtner C., Mclaughlin J., Drotar D., Williams M. (2003). How do primary care physicians identify young children with developmental delays? A national survey. J Dev Behav Pediatr, 2(6), 409-417. http://journals.lww.com/jrnldbp/Abstract/2003/12000/How_Do_Primary_Care_Physicians_Identify_ Young.2.aspx adresinden elde edildi.
  • Kapci E.G., Kucuker S., Uslu R.I. How applicable are Ages and Stages Questionnaire for use with Turkish children? Topics in early childhood special education2010 Jun;30(3):176-188. http://tec.sagepub.com/ content/30/3/176.full.pdf+html adresinden elde edildi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Demirci A., Kartal M. (2012). Çocukluk dönemine ait bir sorun: Gelişme geriliği ve erken tanının önemi, Turkish Family Physician, http://www.turkishfamilyphysician.com/upload/2012-4/1-6.pdf adresinden elde edildi.
Toplam 7 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Bölüm Poster Bildiri
Yazarlar

Rabia Madan Bu kişi benim

Demet Tekin Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 24 Haziran 2015
Gönderilme Tarihi 24 Haziran 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Uluslararası Katılımlı 3. Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Kongre Kitabı

Kaynak Göster

APA Madan, R., & Tekin, D. (2015). "0-6 Yaş Grubu Çocukların Gelişim Takipleri" Programı. Hacettepe University Faculty of Health Sciences Journal.