Background: This study was carried out in Şanlıurfa province as a descriptive type as to determine the health conditions of children working and not working on streets.
Materials and Methods: The sample population of the study is the 52 working children and 50 non-working children constituted the sample of 102 high school students. The data were collected with data collection forms and SYBD II (Healthy Lifestyle Behaviour Scale-II) Scale face to face. For the analysis of the data descriptive statistics of percent, mean, standard deviation, median, minimum and maximum values were used. Independent T-Test and ANOVA were conducted as the correlation tests.
Results: While the total average score of working children from the SYBD II scale was 110±26.4, it was observed that the same score for non-working children was 122±25,1 (p<0.05). Children working in nutrition, which is the sub-dimension of healthy lifestyle behaviour scale, received 17.8 ± 5.3, while children who did not work received 20 ± 5 (p<0.05). Children working from the spiritual development sub-dimension received 22 ± 5.6, while children not working received 24.1 ± 4.9 (p <0.05). It was observed that working children show more negative health behaviours as the number of siblings increased in terms of spiritual development (p<0,05). In the light of these results, it has been found out that the health conditions of working children are worse than those of non-working children. The health conditions of children are affected by gender, age, education of parents, number of siblings, and family style. Nursing initiatives may be suggested to improve the living conditions and health conditions of these children.
Conclusion: In this case, non-working children's health behaviours were higher (better) than working children. It was found that important factors affecting health status affect gender, age and school loving status.
Amaç: Çalışma Şanlıurfa’da, sokakta çalışan ve çalışmayan çocukların sağlık durumlarının karşılaştırmalı belirlenmesi amacıyla tanımlayıcı tipte Şubat-Haziran 2016 tarihleri arasında yapılmıştır.
Materyal ve metod: Araştırmanın örneklemini çalışan çocuk 52 kişi çalışmayan çocuk 50 kişi olmak üzere toplam 102 lise öğrencisi oluşturmaktadır. Veriler, veri toplama formu ve sağlıklı yaşam biçimi davranışları ölçeği II ile yüz yüze görüşülerek oluşturulmuştur. Verilerin değerlendirilmesinde, tanımlayıcı istatistik ve ilişki testi olarak bağımsız gruplarda t testi ve varyans analizi yapılmıştır.
Bulgular: Sağlıklı yaşam biçimi davranışları ölçeği II toplam puan ortalamasından çalışan çocuklar 110±26.4 alırken, çalışmayan çocuklar 122±25.1 almıştır (p<0.05). Sağlıklı yaşam biçimi davranışları ölçeği alt boyutu olan beslenmede çalışan çocuklar 17,8±5,3 alırken, çalışmayan çocuklar 20±5 almıştır (p<0.05). Manevi gelişim alt boyutundan çalışan çocuklar 22±5.6 alırken, çalışmayan çocuklar 24.1±4.9 almıştır (p<0.05). Çalışan çocukların yaşı artıkça sağlık sorumluluğu alt boyutu puan ortalamasının yükseldiği görülmüştür (p<0.05). Çalışan erkeklerde manevi gelişim boyutunda kadınlara göre daha olumsuz sağlık davranışları olduğu belirlenmiştir(p<0.05). Okulu sevdiğini belirten çalışan çocukların SYBDÖ-II toplam puan ortalamasının 110±27.8 çıkarken (p>0,05), okulu sevdiğini belirten çalışmayan çocuklarda ise puan ortalaması daha yüksek çıkmıştır (120±23, p<0,05).
Sonuç: Sokakta çalışan çocukların sağlık durumu, sokakta çalışmayan çocuklara göre daha olumsuz çıkmıştır. Sağlık durumuna etkileyen önemli faktörlerin, cinsiyet, yaş, okulu sevme durumuna etkilediğini bulunmuştur.
Anahtar Kelimeler: Sokakta Çalışan Çocuk, Çalışmayan Çocuk, Sağlıklı Yaşam Biçimi Davranışı, Hemşirelik
Sokakta Çalışan Çocuk Çalışmayan Çocuk Sağlık Davranışları Hemşirelik
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Klinik Tıp Bilimleri |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Aralık 2020 |
Gönderilme Tarihi | 28 Şubat 2020 |
Kabul Tarihi | 8 Ekim 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 17 Sayı: 3 |
Harran Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi / Journal of Harran University Medical Faculty