Amaç: Çalışma, Şanlıurfa'daki 18 yaş üstü bireylere uygulanabilecek, toplum tarafından anlaşıla-bilir ve sosyokültürel düzeylerine uygun bir Sağlık Okuryazarlığı Değerlendirme Ölçeği (SOYDÖ) geliştirmeyi ve ölçek puanlarını etkileyebileceği düşünülen bazı sosyodemografik değişkenlerin etkilerini değerlendirmeyi amaçlamaktadır.
Materyal ve Metod: Araştırma metodolojik türdedir. Çalışma verileri 01.07.2021-15.08.2021 döneminde, Haliliye ilçesinde bulunan ve 6 birim barındıran Zeliha Öncel Aile Sağlığı Merkezi’nde toplanmıştır. Çalışmaya birinci pilot için 100, ikinci pilot için 100 ve ana çalışma için 330 kişi dâhil edilmiştir. Ölçekte yer alan maddeler sağlık okuryazarlığı düzeyini belirlemek amacıyla araştırmacı tarafından oluşturulmuştur.
Bulgular: Toplam medyan puanları erkeklerde kadınlara göre, 18-24 ve 25-34 yaş gruplarında diğer yaş gruplarına göre, üniversite mezunlarında diğer eğitim düzeylerine göre, evli olmayanlarda ve boşanmış/ayrı yaşayanlarda diğer medeni durumlara göre ve sosyal güvencesi olanlarda diğerlerine göre daha yüksek bulunmuştur.
Sonuç: Bu çalışma sonucunda geçerlilik ve güvenilirlik analizleri ile desteklenen aday ölçeğin böl-gedeki bireylerin sağlık okuryazarlığını değerlendirmek için kullanılabileceği tespit edilmiştir.
Background: The study aims to develop a Health Literacy Assessment Scale (HLAS) that would be applied to 18+ year-old individuals in Şanlıurfa, can be understood by the society, and fits to their sociocultural levels, as well as aiming to assess the effects of some sociodemographic variables that are thought to affect the scale scores.
Materials and Methods: The research is of methodological type. The study data were collected in Zeliha Öncel Family Healthcare Center, which has 6 units and is located in Haliliye district, be-tween 01.07.2021 and 15.08.2021. 100 for the first pilot, 100 for the second pilot and 330 for the main study were included in the study. The items in the scale were created by the researcher to determine the level of health literacy.
Results: Total median scores were found to be higher among males in comparison to females, among the age groups of 18-24 and 25-34 years in comparison to other age groups, among uni-versity graduates in comparison to other educational levels, among non-married and di-vorced/separated individuals in comparison to other marital statuses, and among those having social security in comparison to others.
Conclusions: As a result of this study, it was determined that the candidate scale, which was supported by validity and reliability analyzes, could be used to evaluate the health literacy of individuals in the region.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Klinik Tıp Bilimleri (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 8 Kasım 2024 |
Yayımlanma Tarihi | |
Gönderilme Tarihi | 29 Mayıs 2024 |
Kabul Tarihi | 17 Ekim 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 21 Sayı: 3 |
Harran Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi / Journal of Harran University Medical Faculty