This research was carried out to examine the opinions of the migratory beekeepers in Afyonkarahisar regarding the current situation and problems of the sector. A total of 37 items were assembled under four subgroups in the questionnaire to collect the research data. The questionnaire was applied through face-to-face interviews with beekeepers during the visits to the apiaries of the enterprises. The migratory beekeepers emphasized that marketing is the most crucial problem. They stressed that the marketing assembled with a small number of intermediary companies and the labeling not based on branding and quality standards reduce the retail price of bee products. Other significant problems were unannounced agricultural pesticide spraying, increasing decline in the flora of honey plants, high equipment costs, and the lack of specific legislation for migratory beekeeping. Also, it has been stated that there were challenges in obtaining quality queen bees, finding location areas and meeting the living needs on the migration route, and accessing training on topics such as bee diseases, organic beekeeping, and Apitherapy. As a result, it has been concluded that supporting migratory beekeepers with good input and marketing management, regulations that will facilitate migration and beekeeper accommodation, and policies to increase product quality and bee health can significantly contribute to improving their capacity to adapt to innovative and competitive national strategies to be developed for beekeeping in the future.
Afyonkarahisar current state problems beekeeping industry Turkish migrant beekeepers
AKÜ BABK
19.SAĞ.BİL.12 Turkey.
This study received the support of Afyon Kocatepe University Scientific Research Projects Coordination Unit with Project number 19.SAĞ.BİL.12 Turkey
Bu araştırma Afyonkarahisar’daki göçmen arıcıların arıcılık sektörünün mevcut durumu ve sorunlarına ilişkin düşüncelerini incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın verilerinin toplanması için geliştirilen ankette 37 adet madde dört bölüm altında toplanmıştır. Anket işletmelerin arılıklarına yapılan ziyaretler sırasında göçmen arıcılar ile yüz yüze görüşülerek uygulanmıştır. Göçmen arıcılar pazarlamayı en önemli problem olarak görmüşler, özellikle az sayıdaki aracı işletmeler ile yapılan pazarlama ile markalaşma ve kalite standartlarına dayalı olmayan etiketleme sorunlarının arı ürünlerinin perakende satış fiyatını düşürdüğünü vurgulamışlardır. Diğer önemli problemler ise habersiz yapılan tarımsal ilaçlama, ballı bitkiler florasında giderek artan daralma, yüksek ekipman maliyeti ve göçmen arıcılığa özel bir mevzuatın yokluğudur. Ayrıca kaliteli ana arı temini, göç rotası üzerinde konaklama yeri bulma ve barınma ihtiyaçların karşılanması ile arı hastalıkları, organik arıcılık ve Apiterapi gibi konularda eğitime ulaşmada zorluklar olduğu belirtilmiştir. Sonuç olarak, göçmen arıcıların iyi girdi ve pazarlama yönetimi, göç ve konaklamayı kolaylaştıracak düzenlemeler, ürün kalitesini ve arı sağlığını artırıcı politikalarla desteklenmesinin gelecekte arı yetiştiriciliği için geliştirilecek yenilikçi ve rekabetçi ulusal stratejilere uyum kapasitelerinin arttırılmasına önemli katkı yapabileceği kanaatine varılmıştır.
mevcut durum ve sorunlar arıcılık sektörü Türk göçmen arıcıların düşünceleri Afyonkarahisar
19.SAĞ.BİL.12 Turkey.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Veteriner Cerrahi |
Bölüm | Araştıma |
Yazarlar | |
Proje Numarası | 19.SAĞ.BİL.12 Turkey. |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2022 |
Gönderilme Tarihi | 25 Temmuz 2022 |
Kabul Tarihi | 12 Ekim 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 11 Sayı: 2 |