Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

1985-2018 Yılları Arası Türkiye’de Basketbol Branşında Yapılan Lisansüstü Tezlerin İncelenmesi

Yıl 2020, Cilt: 2 Sayı: 1, 60 - 71, 21.06.2020

Öz

Bu çalışma 1985-2018 yılları arasında Türkiye’de basketbol alanında yapılan tezleri gözlemleyip basketbol alanında yapılacak olan çalışmalara ve bireylere ışık tutacağı düşüncesiyle gerçekleştirilmiştir. Araştırma verilerini elde etmek için 1985-2018 yılları arasında Türkiye’de basketbol alanında yapılan tezler YÖK elektronik arşiv sistemi arama kısmına basketbol anahtar kelimesi girilerek incelenmiştir. Yapılan incelemeler neticesinde bulunan 254 yüksek lisans tezi ve 50 doktora tezi olmak üzere toplam 304 çalışmadan oluşmaktadır. Basketbol alanındaki tezlerin genel durumları; yıllarına, üniversitelerine, konularına, ana konularına, enstitülerine, erişim durumlarına, danışman unvanına, yazım diline ve sayfa sayılarına bakılarak değerlendirilmiştir. Verilerin toplanma ve analiz işleminde SPSS 25 programı kullanılmıştır. Analizlerin ilk aşamasında lisansüstü tezleri genel durumlarına göre incelenmiştir. Basketbol branşıyla ilgili yapılan lisansüstü tezlerin konularına göre dağılımlarına bakıldığında yüksek lisans tezlerinin %65,7’si ve doktora tezlerinin %66’sı ‘spor’ konusuyla ilgili yapılan çalışmaları kapsamaktadır. Analizlerin ikinci aşamasında ise lisansüstü tezlerinin 16 farklı ana tema etrafında toplanması ve 25 ayrı bölümde değerlendirilmesi, basketbol branşının sadece bir spor branşı olmasının ötesinde çok boyutlu bir branş olduğunu ve basketbol branşının birçok alanı etkilediğini ortaya çıkarmıştır.

Kaynakça

  • Atalay, A. (2018). Research models used in doctoral theses on sport management in Turkey: A content analysis. https://dx.doi.org/10.13189/ujer.2018.060317
  • Ayar, H., & Koç, M. C. (2018). 1980-2018 Yılları arası Türkiye’de rekreasyon alanında yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi. Sportif Bakış: Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 96-107.
  • Aydoğan, İ. (2000). Öğretim üyelerinin lisansüstü eğitim konusunda görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 6(23), 411-430.
  • Bal, H., & Pepe, K. (2016). The analysis of the papers presented at International Sport Sciences Congresses in Turkey organized by the society of sport sciences in terms of content analysis. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 10(3), 443-452.
  • Bayçu, S., & Meriç, D. (2019). Sosyal medyada ünlü kullanımı: “Nusr-Et Steakhouse”. Erciyes İletişim Dergisi, 6(2), 1209-1228. https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.526792
  • Benligiray, S. (2009). Türkiye’de insan kaynakları yönetimi alanında yapılan lisansüstü tezler ve bu tezlerde incelenen temaların analizi: 1983-2008 dönemi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 4(1), 167-197.
  • Büyükergün, A. (2020). 1990-2018 Yılları arası Türkiye’de tenis branşında yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi. Spor Eğitim Dergisi, 4(1), 20-29.
  • Chick, R. C., Clifton, G. T., Peace, K. M., Propper, B. W., Hale, D. F., Alseidi, A. A., & Vreeland, T. J. (2020). Using technology to maintain the education of residents during the COVID-19 pandemic. Journal of Surgical Education. https://doi.org/10.1016/j.jsurg.2020.03.018
  • Çetinkaya, G. (2011). Türkiye’ de rekreasyon alanında yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi; 1985–2010 Dönemi. Sport Sciences, 6(1), 13-24.
  • Çifçi, Ç. (2015). 2004–2014 yılı içinde uluslararası alanlarda yapılmış yüzme branşı ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. İstanbul Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 5(1), 35-61.
  • Demirtaşlı, N. Ç. (2002). Lisansüstü eğitim programlarına girişte lisansüstü eğitimi giriş sınavı (LES) sonucunun ve diğer ölçütlerin kullanımına ilişkin bir tarama. Ankara University, Journal of Faculty of Educational Sciences, 35(1-2). https://doi.org/10.1501/Egifak_0000000064
  • Ekinci, C. E. (2011). Bazı sosyoekonomik etmenlerin Türkiye’de yükseköğretime katılım üzerindeki etkileri. Eğitim ve Bilim, 36(160).
  • Elmas, S., Açıkgöz, S., & Aşçı, F. H. (2018). Sporda sosyal alanlarda yapılan lisansüstü tezlerde araştırma paradigmalarının incelenmesi. Spor Bilimleri Dergisi, 29(2), 53-66. https://doi.org/10.17644/sbd.309203
  • Elmas, S., Elmas, A. G., & Aşçı, F. H. (2019). Sporda sosyal alanlar makalelerinin araştırma yaklaşımlarının incelenmesi. Spor Bilimleri Dergisi, 30(1), 39-52. https://doi.org/10.17644/sbd.372204
  • Favale, T., Soro, F., Trevisan, M., Drago, I., & Mellia, M. (2020). Campus traffic and e-learning during COVID-19 Pandemic. Computer Networks, 107290. https://doi.org/10.1016/j.comnet.2020.107290
  • Huang, R. H., Liu, D. J., Tlili, A., Yang, J. F., & Wang, H. H. (2020). Handbook on facilitating flexible learning during educational disruption: The Chinese experience in maintaining undisrupted learning in COVID-19 outbreak. Beijing: Smart Learning Institute of Beijing Normal University.
  • Kuter, F. Ö., & Öztürk, Y. (2012). Türkiye’de raket sporları alanında yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi. Sport Sciences, 7(2), 46-58.
  • Lee, K. F., Lam, T. Y., Chan, W. H., Zhang, Q., Sung, O. L., & Chan, M. H. (2019). U.S. Patent No. 10,489,656. Washington, DC: U.S. Patent and Trademark Office.
  • Massachusetts Institute of Technology. (2006). Open course ware. Retrieved February 3, 2020, from https://ocw.mit.edu/index.htm
  • Massachusetts Institute of Technology (2006). Theses. Retrieved February 3, 2020, from https://dspace.mit.edu/handle/1721.1/7582
  • Sun Sentinel (2013, May 30). Photos: 6 Video coordinators who rose to coach NBA teams. Retrieved March 22, 2020, from https://www.sun-sentinel.com/sports/sfl-nba-video-coordinators-who-became-head-coach-photos-photogallery.html
  • Şemşek, Ö., Melekoğlu, T., & Sevim, O. (2004). Türkiye de basketbol yüksek lisans ve doktora çalışmaları. Türkiye Basketbol Federasyonu (1st ed.). Türkiye Basketbol Federasyonu.
  • Taylor, D., Grant, J., Hamdy, H., Grant, L., Marei, H., & Venkatramana, M. (2020). Transformation to learning from a distance. MedEdPublish, 9. https://doi.org/10.15694/mep.2020.000076.1
  • Tonta, Y., Küçük, M.E., Al, U., Alır, G., Ertürk, K. L., Olcay, N. E., & Ünal, Y. (2006). Hacettepe Üniversitesi elektronik tez projesi: Yüksek lisans, doktora ve sanatta yeterlik tezlerinin dijitalleştirilmesi ve tam metinlerinin Internet aracılığıyla erişime açılması.
  • Tunç, B., & Güven, İ. (2007). Lisansüstü öğretim öğrencilerinin akademik sorunları (Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü örneği). Milli Eğitim Dergisi, 173, 157-172. Yavuz, Y., Mirzeoğlu, N., & Kaymakçı, Y. (2018). Türkiye’de spor yönetimi alanında yapılan akademik çalışmaların analizi. Journal of Global Sport and Education Research, 1(1), 47-63.

The Analysis of the Postgraduate Theses Written on the Field of Basketball in Turkey From 1985 to 2018

Yıl 2020, Cilt: 2 Sayı: 1, 60 - 71, 21.06.2020

Öz

This study was carried out with the aim of providing an insight to basketball theses and dissertations include the 1985-2018 years period for individuals and future studies in basketball field in Turkey. During this study, the keyword of basketball was searched in the search part of YÖK electronic archive system to observed to find the dissertations on basketball in Turkey between the years of 1985-2018. As a result of the researches, a total of 304 studies were found, including 254 master's theses and 50 doctoral dissertations. Theses and dissertations on basketball were evaluated by considering their years, universities, topics, main topics, institutions, access situations, the title of consultant and total pages. SPSS 25 was used for data collection and analytics. At the first phase of the analysis, the postgraduate theses categorized with the distribution by years, distribution by universities, distribution by subject and main subjects were examined. Considering the distribution of postgraduate theses about basketball branch according to their subjects, 65.7% of master's theses and 66% of doctoral dissertations cover the studies on sports. In conclusion, basketball has been gathered around 16 different main themes and 25 different departments has carried out a dissertation around these themes. 

Kaynakça

  • Atalay, A. (2018). Research models used in doctoral theses on sport management in Turkey: A content analysis. https://dx.doi.org/10.13189/ujer.2018.060317
  • Ayar, H., & Koç, M. C. (2018). 1980-2018 Yılları arası Türkiye’de rekreasyon alanında yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi. Sportif Bakış: Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 96-107.
  • Aydoğan, İ. (2000). Öğretim üyelerinin lisansüstü eğitim konusunda görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 6(23), 411-430.
  • Bal, H., & Pepe, K. (2016). The analysis of the papers presented at International Sport Sciences Congresses in Turkey organized by the society of sport sciences in terms of content analysis. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 10(3), 443-452.
  • Bayçu, S., & Meriç, D. (2019). Sosyal medyada ünlü kullanımı: “Nusr-Et Steakhouse”. Erciyes İletişim Dergisi, 6(2), 1209-1228. https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.526792
  • Benligiray, S. (2009). Türkiye’de insan kaynakları yönetimi alanında yapılan lisansüstü tezler ve bu tezlerde incelenen temaların analizi: 1983-2008 dönemi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 4(1), 167-197.
  • Büyükergün, A. (2020). 1990-2018 Yılları arası Türkiye’de tenis branşında yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi. Spor Eğitim Dergisi, 4(1), 20-29.
  • Chick, R. C., Clifton, G. T., Peace, K. M., Propper, B. W., Hale, D. F., Alseidi, A. A., & Vreeland, T. J. (2020). Using technology to maintain the education of residents during the COVID-19 pandemic. Journal of Surgical Education. https://doi.org/10.1016/j.jsurg.2020.03.018
  • Çetinkaya, G. (2011). Türkiye’ de rekreasyon alanında yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi; 1985–2010 Dönemi. Sport Sciences, 6(1), 13-24.
  • Çifçi, Ç. (2015). 2004–2014 yılı içinde uluslararası alanlarda yapılmış yüzme branşı ile ilgili akademik çalışmaların incelenmesi. İstanbul Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 5(1), 35-61.
  • Demirtaşlı, N. Ç. (2002). Lisansüstü eğitim programlarına girişte lisansüstü eğitimi giriş sınavı (LES) sonucunun ve diğer ölçütlerin kullanımına ilişkin bir tarama. Ankara University, Journal of Faculty of Educational Sciences, 35(1-2). https://doi.org/10.1501/Egifak_0000000064
  • Ekinci, C. E. (2011). Bazı sosyoekonomik etmenlerin Türkiye’de yükseköğretime katılım üzerindeki etkileri. Eğitim ve Bilim, 36(160).
  • Elmas, S., Açıkgöz, S., & Aşçı, F. H. (2018). Sporda sosyal alanlarda yapılan lisansüstü tezlerde araştırma paradigmalarının incelenmesi. Spor Bilimleri Dergisi, 29(2), 53-66. https://doi.org/10.17644/sbd.309203
  • Elmas, S., Elmas, A. G., & Aşçı, F. H. (2019). Sporda sosyal alanlar makalelerinin araştırma yaklaşımlarının incelenmesi. Spor Bilimleri Dergisi, 30(1), 39-52. https://doi.org/10.17644/sbd.372204
  • Favale, T., Soro, F., Trevisan, M., Drago, I., & Mellia, M. (2020). Campus traffic and e-learning during COVID-19 Pandemic. Computer Networks, 107290. https://doi.org/10.1016/j.comnet.2020.107290
  • Huang, R. H., Liu, D. J., Tlili, A., Yang, J. F., & Wang, H. H. (2020). Handbook on facilitating flexible learning during educational disruption: The Chinese experience in maintaining undisrupted learning in COVID-19 outbreak. Beijing: Smart Learning Institute of Beijing Normal University.
  • Kuter, F. Ö., & Öztürk, Y. (2012). Türkiye’de raket sporları alanında yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi. Sport Sciences, 7(2), 46-58.
  • Lee, K. F., Lam, T. Y., Chan, W. H., Zhang, Q., Sung, O. L., & Chan, M. H. (2019). U.S. Patent No. 10,489,656. Washington, DC: U.S. Patent and Trademark Office.
  • Massachusetts Institute of Technology. (2006). Open course ware. Retrieved February 3, 2020, from https://ocw.mit.edu/index.htm
  • Massachusetts Institute of Technology (2006). Theses. Retrieved February 3, 2020, from https://dspace.mit.edu/handle/1721.1/7582
  • Sun Sentinel (2013, May 30). Photos: 6 Video coordinators who rose to coach NBA teams. Retrieved March 22, 2020, from https://www.sun-sentinel.com/sports/sfl-nba-video-coordinators-who-became-head-coach-photos-photogallery.html
  • Şemşek, Ö., Melekoğlu, T., & Sevim, O. (2004). Türkiye de basketbol yüksek lisans ve doktora çalışmaları. Türkiye Basketbol Federasyonu (1st ed.). Türkiye Basketbol Federasyonu.
  • Taylor, D., Grant, J., Hamdy, H., Grant, L., Marei, H., & Venkatramana, M. (2020). Transformation to learning from a distance. MedEdPublish, 9. https://doi.org/10.15694/mep.2020.000076.1
  • Tonta, Y., Küçük, M.E., Al, U., Alır, G., Ertürk, K. L., Olcay, N. E., & Ünal, Y. (2006). Hacettepe Üniversitesi elektronik tez projesi: Yüksek lisans, doktora ve sanatta yeterlik tezlerinin dijitalleştirilmesi ve tam metinlerinin Internet aracılığıyla erişime açılması.
  • Tunç, B., & Güven, İ. (2007). Lisansüstü öğretim öğrencilerinin akademik sorunları (Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü örneği). Milli Eğitim Dergisi, 173, 157-172. Yavuz, Y., Mirzeoğlu, N., & Kaymakçı, Y. (2018). Türkiye’de spor yönetimi alanında yapılan akademik çalışmaların analizi. Journal of Global Sport and Education Research, 1(1), 47-63.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Aydıner Attila 0000-0003-4072-9376

Yayımlanma Tarihi 21 Haziran 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Attila, A. (2020). 1985-2018 Yılları Arası Türkiye’de Basketbol Branşında Yapılan Lisansüstü Tezlerin İncelenmesi. Uluslararası Spor Bilimleri Öğrenci Çalışmaları, 2(1), 60-71.

International Sport Science Student Studies © 2019 is licensed under Creative Commons Attribution 4.0 International