This research is done with intent to specify the impact of sport sponsorship on the
attitudes of customers of airlines in relation to the sponsorship application of Turkish
Airlines.
The survey form which is in line with the aim is applied tol08 customers of
Turkish Airlines who are designated accidentally and have accepted survey application in
Istanbul Ataturk Airport in December/2013. The data obtained through survey is analyzed in
computer environment via SPSS17.0 statistics program.
As a result of the research, it is specified that the sport sponsorship which is applied
by Turkish Airlines has positive impact on attitudes and behaviors of customers and this
impact do not change according to gender and educational background of customers whereas
it does change according to their age, income statue and the number of flight which they
made in a year.
Bu araştırma; spor sponsorluklarının müşteri tutumuna etkisini ve THY'nin
sponsorluk uygulamaları özelinde, hava yolları müşterileri üzerinde belirlemek amacıyla
gerçekleştirilmiştir.
Amaç doğrultusunda hazırlanan anket formu; tesadüfî olarak belirlenmiş, 2013 yılı
Aralık ayında İstanbul Atatürk Havalimanında anket uygulamasını kabul eden 108 THY
müşterisine uygulanmıştır. Anketlerden elde edilen veriler bilgisayar ortamında SPSS 17.0
istatistik paket programı aracılığıyla çözümlenmiştir.
Araştırma sonucunda; THY'nin uyguladığı spor sponsorluğunun, müşterilerinin
tutum ve davranışları üzerinde olumlu etkilerinin olduğu, bu etkinin müşterilerin cinsiyet ve
eğitim durumlarına göre farklılaşmadığı, yaş, gelir durumu ve bir yılda yaptıkları sefer
sayılarına göre farklılaştığı belirlenmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 2 Sayı: 1 |
Dergimizin Tarandığı İndeksler
International Anatolia Academic Online Journal / Sosyal Bilimler Dergisi
e-ISSN 2148-3175