Amaç Hızla değişmekte olan iş modelleri sağlık hizmetlerinde de kalite odaklı performans ölçüm modellerinin önemini giderek arttırmaktadır.Sağlıkta Kalite Standartları Hastane Versiyon 5’in (SKS HV5) değerlendirmesine göre, kalite performansı kapsamında seksen beş ve üzeri puan alan ve kalite birimi bulunan üç kamu hastanesinin Avrupa Kalite Yönetimi Vakfı Mükemmellik Modeli (EFQM MM) kriterlerini ne düzeyde karşıladığını anlamaktır. Böylece iki model arasında benzerlik ve farklılıklar belirlenecektir. Bu sayede SKS HV5’e göre çok iyi seviyede performans sergileyen hastanelere, SKS Hastane setine ek olarak alternatif kalite odaklı yönetim modellerinin öngördüğü gelişme alanları sunulabilecektir. Çalışmada ayrıca SKS Versiyon 6 ve EFQM Modeli 2020’ye de değinilmiştir.
Gereç ve Yöntem: Araştırma, nitel araştırma kapsamında “Durum Çalışması” araştırma deseni kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Veri toplama araçlarını; görüşme tekniği, doküman inceleme, gözlemler oluşturmuştur. Araştırmanın örneklemini amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme tekniği ile belirlenen 3 kamu hastanesinin 9 yöneticisi oluşturmaktadır. Yüz yüze görüşme tekniği uygulanırken yapılandırılmış derinlemesine görüşme tekniği ve sonda (prob) sorular kullanılmış olup görüşmeler katılımcıların iş yerlerinde yapılarak ses kayıt cihazına kaydedilmiştir.
Bulgular: Araştırma bulgularına göre SKS HV5’in; EFQM MM’de yer alan girdi ve sonuç kriterlerinden; liderlik, strateji, çalışanlar, işbirlikleri ve kaynaklar, iç ve dış paydaş sonuçları, toplumla ilgili sonuçlar ve iş sonuçları bakımından SKS HV5 puanlandırma metodolojisinin “opsiyonel” uygulamalara sahip olduğu görülmüştür. SKS HV5 değerlendirmesine göre 94-97/100 puan aralığına sahip üç hastanenin, EFQM modelinin daha geniş bir perspektiften kurumları değerlendirdiği göz önünde bulundurulduğunda her iki modelin birlikte kullanılmasının kurum performansına olumlu katkı sağlayacağı görülmüştür.
Tartışma: Hastanelerin kalite güvencesinden kalite yönetimine geçerken EFQM MM’nin üstün performans sergilemede farklı gelişme alanları sunması açısından iki bakış açısının birlikte kullanılmasının bir sinerji yaratacağı anlaşılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 8 Sayı: 1 |
Dergimizin Tarandığı İndeksler