Technological possibilities of every era have carried on parallels with its
art and the expression of art is formed by the technological possibilities
of each era. There has been a similar process again since the second half
of the twentieth century. The issue has been handled in two main topics
by using documentary browsing in order to explain the process. It is
explained in the first topic that photo and technological developments in
the field of movie; television, increase in the possibilities of the technology
of communications, close relation of the formation and the development
of the video art with technology and the achievements of the video artists’
putting current technology into their own creative processes. After all those
explanations, as a second topic, explained how Nam Jun Paik, the pioneer
of the video art, used video -described by himself as a tabula rasa- as an
art material, how established new connections and brought the art into a
new dimension.
Her çağın teknolojik olanakları o çağın sanatı ile paralellik taşımış ve
sanatın anlatım biçimi çağının teknolojik olanaklarıyla şekillenmiştir. 20.
yüzyılın ikinci yarısından itibaren yine benzer bir süreç yaşanmıştır. Bu
sürecin açıklanması için belgesel tarama yöntemi kullanılarak konu iki ana
başlıkta ele alınmıştır. İlk başlıkta, fotoğraf ve sinema alanında teknolojik
gelişmeler; televizyon, iletişim teknolojisi olanaklarının artması, video
sanatın oluşumu ve gelişiminin teknoloji ile yakından ilişkisi ve videoyla
ilgilenen sanatçıların var olan teknolojiyi kendi yaratım sürecine katmadaki
başarısı açıklanmıştır. Tüm bu açıklamalardan sonra ikinci başlık olarak
Video sanatının öncüsü Nam June Paik’in bir tabula rasa olarak gördüğü
videoyu bir sanat malzemesi olarak nasıl kullandığı, sanatında nasıl yeni
bağlantılar kurduğu ve sanatı başka bir boyuta nasıl taşıdığı açıklanmıştır.
Diğer ID | JA34MD99SY |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mart 2016 |
Gönderilme Tarihi | 1 Mart 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 8 Sayı: 29 |
All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)