Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

MARKANIN TÜKETİCİ DAVRANIŞLARINA ETKİSİ: DİŞ MACUNU SEKTÖRÜ ÜZERİNE BİR İNCELEME

Yıl 2017, Cilt: 9 Sayı: 3, 13 - 32, 01.07.2017
https://doi.org/10.17932/IAU.IAUD.13091352.2017.9/35.13-32

Öz














Marka tüketici satın alma davranışları
açısından önemli bir faktördür. Günümüzde işletmeler açısından uzun vadeli
olarak marka kavramının öneminin anlaşılması, marka imajının güçlendirilerek
marka bağlılığının yaratılması önemli hale gelmiştir. Bu nedenle öncelikle
marka kavramının tüketiciler açısından nasıl algılandığı, markanın tüketici
davranışları üzerinde ne gibi etkilerinin olduğunun bilinmesi gerekmektedir.
Bunun yanı sıra tüketicilerin birçok marka arasında seçim yapabilmesi,
alternatifleri değerlendirmesi bir dizi karar alma sürecinden geçmektedir.
Tüketicilerin karar alma süreçleri kişisel, sosyal ve psikolojik faktörlerden
etkilenmektedir. Diş macunu sektöründe markanın tüketici davranışlarına
etkisini araştıran bu araştırmada İstanbul Aydın Üniversitesinde okuyan 100
öğrenci katılmıştır. Anket bulguları, faktör ve ki kare testi ile analiz
edilmiştir. Araştırmada H0 (Alternatif) :Ürünün fiyatı tüketicinin
bir diş macunu markasıyla ilgili satın alma davranışlarını etkiler” hipotezi ve
H1: Marka tüketicinin satın alma davranışlarını etkiler” hipotezi kabul
görmüştür. Anket sonuçlarına göre tavsiyenin satın alma kararlarında etkili
olduğu söylenebilir. Ayrıca tüketici satın alma kararlarında markanın, ürünün
fiyatından daha etkili bir etken olduğu ortaya çıkmaktadır.

Kaynakça

  • Kotler, P. ve Armstrong, G. (2009) Principles of Marketing. Pearson Education. Thirteenth Edition. New Jersey.
  • İnceoğlu M, (2010),Tutum Algı İletişim, Beykent Üniversitesi Yayınevi, İstanbul
  • İslamoğlu, H. Ve Altunışık, R, (2008): “Tüketici Davranışları” Beta Basım A.Ş. 2. Basım, İstanbul
  • Odabaşı Y ve Barış G (2010) Tüketici Davranışı, 10. Baskı, MediaCat Yayınları, İstanbul
  • Tengilimoğlu D, (2012), Sağlık Hizmetleri Pazarlaması, Siyasal Kitapevi, Ankara
  • İmam F. (2013). Gender Difference in İmpulsive Buying Behavior and Post Purchasing Dissonance :Under İncentive Consitions. Journal of business strategies, Volume 7,No 1
  • Kahle, L.R., Kim, C.H. (2006). Creating İmages and Psychology of Marketing Communication. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Inc., Publishers.
  • Marangoz M., (2007), Marka Değeri Algılamalarının Marka Yayılmaya Etkileri, Ege University Faculty of Economics and Administrative Sciences, C.7, S.2
  • Akdoğan C, (2011), Hizmet Pazarlamasında Kalite Anlayışı: Servequal ve Servperf Kalite Modellerinin Karşılaştırılmasına Yönelik Bir Uygulama, Cumhuriyet Üniversitesi
  • Bişkin F, (2004), Markanın Pazarlama Açısından Önemi ve Tüketici Tercihleri-Memnuniyeti Çerçevesinde Otomobil Sahipleri Üzerinde Bir Araştırma, Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi
  • Çakmak A. Ç, (2004), Firmaların Pazara Açılma sürecinde Markanın Etkinliği ve Örnek bir Uygulama: Mado Markası, Yüksek Lisans Tezi, Sütçü İmam Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü
  • Dal V, (2009), Farklı Kişilik Özelliklerine Sahip Bireylerin Risk Algılarının Tüketici Davranışı Açısından İncelenmesi: Üniversite Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma, Yüksek Lisans Tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi
  • Köseoğlu Ö, (2002), Değişim Fenomeni Karşısında Markalaşma Süreci ve Bu Süreçte Halkla İlişkilerin Rolü, Yüksek Lisans Tezi, Ege Üniversitesi, İzmir.
  • Nagarkoti B, (2009), Factors Influencing Consumer Behavior of Smartphone Users, Degree Thesis, International Business (BBA) Sardarov E, (2012) Tutum ve Davranış, Araştırma, Dokuz Eylül Üniversitesi Dergisi
  • Selvi C, (2011), Astrolojik Kişilik ve Örgütsel Bağlılık Arasındaki İlişki, Yüksek Lisans Tezi, Karamanoğlu Mehmet Bey Üniversitesi
  • Türkay A, (2011), Satın Alma Davranışları Açısından Üniversite Öğrencileri Arasında Marka Bağımlılığının Önemi: Batı Akdeniz Üniversitesi Üzerine Bir Uygulama, Yüksek Lisans Tezi, Süleyman Demirel Üniversitesi
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Arvin Derakhshı̇ Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Temmuz 2017
Gönderilme Tarihi 10 Mayıs 2017
Kabul Tarihi 22 Haziran 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 9 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Derakhshı̇ A. (2017). MARKANIN TÜKETİCİ DAVRANIŞLARINA ETKİSİ: DİŞ MACUNU SEKTÖRÜ ÜZERİNE BİR İNCELEME. İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi, 9(3), 13-32. https://doi.org/10.17932/IAU.IAUD.13091352.2017.9/35.13-32


All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)

by-nc.png