Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

BİLİŞİM SUÇLARI, İLETİŞİM VE SOSYAL MEDYA

Yıl 2018, Cilt: 10 Sayı: 3, 1 - 36, 24.07.2018

Öz

Bilgi ve iletişim teknolojilerindeki gelişmeler internet kullanıcılarına kendilerini
ifade etme noktasında büyük olanaklar sağlarken bireylerin iletişim kurma
biçimlerini de değiştirmiştir. Özellikle Web 2.0 teknolojisi ile çevrimiçi
paylaşımların kolaylıkla yapılabilmesi, interaktif uygulamaların artması,
yöndeşmenin hemen hemen bütün mecralarda etkinliğini arttırması iletişimin hızla
elektronikleşmesini sağlamıştır. Akıllı telefonların çoklu ortamların kullanımına
olanak sağlaması, bireylerin sosyal medya kullanım sürelerini büyük oranda
arttırmıştır. İnternetin olduğu hemen her ortamda mobil cihazlarla kolayca erişilen
sosyal ağlar, iletişimsel anlamda bireylere önemli fırsatlar sunarken, bu ağların
bilinçsizce kullanımı negatif sonuçların doğmasına neden olmaktadır. Sosyal
medyanın sağladığı görece özgürlük ortamını istismar eden çok sayıda kullanıcı,
hakaret başta olmak üzere çok sayıda suçun işlenmesine sebebiyet vermektedir.
“Bilişim Suçları, İletişim ve Sosyal Medya” adlı çalışma sosyal medya kullanım
oranının artması ile birlikte, sosyal medya üzerinden işlenen suçların da arttığını
istatistiki rakamlarla ortaya koymaya çalışmaktadır. Tarama yöntemi kullanılan
çalışma sosyal medya ve suç işleme ilişkisi üzerine odaklanarak, bilinçli sosyal
medya kullanımına dikkat çekmek için hazırlanmıştır.

Kaynakça

  • Morrison, Wayne.(2013).‘‘What is crime? Contrasting definitions and perspectives. Ed. Hale, Chris Hayward, Keith, Wahidin, Azrini and Wincupi Emma Criminology, ss.3-22. Rahimova, İlhan.(2014).‘‘Suç ve Ceza’’ Türkiye Barolar Birliği Yayınları, İstanbul. Tunç, Hakan.(2008).‘‘Polisin Suç Olgusuna Bakışı Ve Suça Karsı Uzmanlaşma Çalışmaları’’ Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, SBE. Aral, Vecdi.(1983).‘‘Hukuk ve Hukuk Bilimi Üzerine’’ Üçdal Neşriyat, İstanbul. Ersoy, Yüksel.(2002).‘‘Ceza Hukuku Genel Hükümler’’ İmaj Kitabevi, Ankara. Zafer, Hamide.(2011).‘‘Ceza Hukuku Genel Hükümler’’ Beta Basım Yayın, İstanbul. Levitsky, Melvyn.(2003).‘‘The Dark Side of Globalization’’ International Studies Review, The International Studies Association, Vol.5, No.2, ss.253-254. Mohammad, Mahathir.(2003).‘‘Küreselleşme ve Yeni Gerçeklikler’’ Ter: Saylon Danışmanlık Güzel Sanatlar Matbaası, İstanbul. Sha, Lui, Gopalakrishnan, Sathish, Liu, Xue and Wang, Qixin. (2008).‘‘Cyberphysical Systems: A New Frontier’’ IEEE International Conference on Sensor Networks, Ubiquitous and Trustworthy Computing,ss.1-9. Demir, Ömer, Arıç, Mehmet ve Polat, Halil.(2015).‘‘Bilişim Suçları ve Bilişim Yoluyla İşlenen Suçlar’’ Adalet Yayınevi, Ankara. Saini, Hemraj, Rao, Yerra Shankar, Rao ve Panda, T.C.(2012). ‘‘Cyber-crimes and Their Impacts: A Review’’International Journal of Engineering Research and Applications, Vol.2 Issue.2, ss.202-209 McCusker, Rob.(2006).‘‘Transnational Organised Cyber Crime: Distinguishing Threat From Reality’ ’Crime, Law and Social Change, Teeside University, Springer Verlag, ss.257-273. Pallı Hayati.(2008).‘‘Türk Hukukunda ve Mukayeseli Hukukta Bilişim Suçları’’ Yüksek Lisans Tezi, Erciyes Üniversitesi SBE. Kurt, Levent.(2005)‘‘Tüm Yönleriyle Bilişim Suçları ve Türk Ceza Kanunundaki Uygulaması’’ Seçkin Yayınları, Ankara. TBMM.(2012).‘‘Bilgi Toplumu Olma Yolunda Bilişim Sektöründeki Gelişmeler İle İnternet Kullanımının Başta Çocuklar, Gençler Ve Aile Yapısı Üzerinde Olmak Üzere Sosyal Etkilerinin Araştırılması Amacıyla Kurulan, Meclis Araştırması Komisyonu Raporu’’ Dönem:24, Yasama Yılı:2, ss:381. Correa, Hinsley, Amber Willard ve Zuniga, Homero Gil.(2010).‘‘Who Interacts On The Web? The Intersection Of User’s Personality and Social Media Use’’ Computers in Human Behavior, ss.247-253. Mavnacıoğlu, Korhan.(2015).‘‘Kurumsal İletişimde Sosyal Medya İletişimi’’ Beta Basım Yayın, İstanbul. Gafuroğulları, Deniz.(2015). ‘‘Sosyalleşme Olgusu ve Tüketim Toplumunda Pinterest Kullanımı’’ Der. D. Yengin, Sosyal Medya Araştırmaları, Paloma Yayınevi İstanbul, ss. 149-184. Sütçü, Cem Sefa.(2012).‘‘Sosyal Medyaya Girmeden Önce Bilinmesi Gerekenler’’ Ed. D. Yengin, Yeni Medya Ve…, Anahtar Kitaplar Yayınevi, İstanbul, ss. 74-89. Kılıç, Çetin.(2015).‘‘Gündem Belirleme Kuramı Çerçevesinde Siyasal Karar Verme Sürecine Sosyal Medya Etkisinin İncelenmesi’’ Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Ticaret Üniversitesi, SBE. Tuncer, Selim.(2015).‘‘Sosyal Medya’’ Ed. Z.Özata, Anadolu Üniversitesi Yayınları, Eskişehir. Çakmak, Veysel.(2014).‘‘İletişim Kaygısının Sosyal Medya Kullanımı Üzerine Olan Etkisi: Üniversite Öğrencileri Üzerine Örnek Olay İncelemesi’’ Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi, SBE. Bilbil, Emel Karayel ve Çerçi, Merve.(2015).‘‘Sosyal Medyada Benlik Sunumu: Facebook Üzerine Bir Analiz’’ Der. D. Yengin, Sosyal Medya Araştırmaları, Paloma Yayınevi, İstanbul, ss.281-293. Gezgin, Suat ve İralı, Ali Efe (2017).‘‘Sanal Ortamdaki Yeni Etkileşim Araçlarının Sosyo-politik ve İktisadi Alanlarla Birlikteliği’’ Yeni Medya Analizleri, Ed.S. Gezgin, A. Efe İrali, Eğitim Yayınevi, İstanbul, ss.119-146. Yağmurlu, Aslı.(2011).‘‘Kamu Yönetiminde Halkla İlişkiler ve Sosyal Medya’’ Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi Akademik Dergisi, ss.5-15 Yılmaz, Damla.(2015).‘‘Mobil Fotoğraf Estetiği ve Instagram’’ Der. D.Yengin, Sosyal Medya Araştırmaları, Paloma Yayınevi İstanbul, ss.125-148. Akyazı, Ayşenur.(2015).‘‘Bir İletişim Platformu Olarak Sosyal Medyada Çocuğa Yönelik Şiddetin Yansıması’’ Der. D. Yengin, Sosyal Medya Araştırmaları, Paloma Yayınevi İstanbul, ss.45-56. Burgaz, Ayça.(2014).‘‘Halkla İlişkilerde Sosyal Medya Kullanımı ve Sosyal Medyada Pazarlama’’ Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Aydın Üniversitesi, SBE. Heller, Baird, Parasnis, Gautam.(2011). ‘‘From Social Media To Social Customer Relationship Management Strategy’’ & Leadership, Emerald Group Publishing Limited, Vol.39 ss.30-37. Poynter, Ray.(2012). ‘‘İnternet ve Sosyal Medya Araştırmaları El Kitabı’’ Çev.Ü.Şensoy, Optimist Yayınları, İstanbul. Tokatlı, Mehmet, Özbükerci, İbrahim, Günay, Nazan ve Vural, Beril Akıncı.(2017). ‘‘Kurumsal İtibarın Sosyal Medya Üzerinden Aktarımı: Sektör Liderlerinin Twitter Yönetimi Üzerine Bir Araştırma’’ Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, Cilt:5, Sayı:1,ss.34-57. Küçük, Berna.(2015).‘‘Yeni Medya, İhtiyaçlar ve Yeni Görsel Kimlik Sunumu Olarak Digital Portofolyolar:Behane.Net’’ Der. D. Yengin, Sosyal Medya Araştırmaları, Paloma Yayınevi İstanbul, ss.57-78. Devran, Yusuf ve Özcan, Ömer Faruk.(2016).‘‘15 Temmuz Darbe Girişimi: Gelenekselden Yeniye Medya Araçlarının Kullanımı” Online Academic Journal of Information Technology, ss.71-92. Taneri, Gökhan.(2016). ‘‘Sosyal Medyada Paylaşım Sorumluluğu’’ Türkiye Adalet Akademisi Dergisi, Sayı:24, ss.433-460. Yengin Deniz ve Bayrak Tamer.(2017).‘‘Sanal Gerçeklik’’ Der Yayınları, İstanbul. Tiryaki, Salih.(2012).‘‘Sosyal Medya ve Facebook Bağımlılığı’’ Literatürk Academia, İstanbul. Aydemir, Mustafa.(2014).‘‘Sosyal Medyanın Toplumsal Eylemleri Yönlendirmesi: Soma Maden Kazası Örneği’’ Ed.M. Demir, Yeni Medya Üzerine, Literatürk Academia, İstanbul, Vol.2, ss.63-92. Gitomer, Jeffrey.(2012).‘‘Sosyal Patlama’’ Mediacat Kitapları, 2. Baskı, İstanbul. Özdemir, Zafer.(2015).‘‘Sosyal Medyada Kimlik İnşasında Yeni Akım: Özçekim Kullanımı, Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, ss.112-131 Tokgöz, Cemile.(2017).‘‘Kimlik Ve Bellek Ekseninde Sosyal Medya Anlatıları’’ Intermedia International Peer-Reviewed E-Journal Of Communication Sciences, ss:255-268. Aktaş, Elif ve Şentürk, Leyla. (2014).‘‘Türkçe Öğretiminde Kuramsal ve Uygulamalı Çalışmalar’’ Sosyal Medyada Türkçenin Kullanımı Üzerine Nitel Bir Araştırma, Ed. K.İşeri, G.Çetinkaya, T.Çelik, S.Demirgüneş, T. Daşöz, Y.Gençer, Pegem Akademi Yayınları, Baskı:1, Ankara, ss.415-430. Veysel, Eren ve Aydın, Abdullah.(2014). ‘‘Sosyal Medyanın Kamuoyu Oluşturmadaki Rolü ve Muhtemel Riskler’’ Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, ss.197-205. Korkmaz, Ali.(2012).‘‘Arap Baharı Sürecinde İnternet ve Sosyal Medyanın Rolü’’ International Symposium on Language and Communication: Research Trends and Challenges (ISLC), ss.2147-2153. Kırık, Ali Murat.(2012).‘‘Arap Baharı Bağlamında Sosyal Medya-Birey Etkileşimi ve Toplumsal Dönüşüm’’ 21. Yüzyılda Eğitim ve Toplum Eğitim Bilimleri ve Sosyal Araştırmalar Dergisi. Babacan, Mehmet Emin, Haşlak, İrfan ve Hira, İsmail.(2011).‘‘Sosyal Medya ve Arap Baharı’’ Akademik İncelemeler Dergisi, ss.63-91 Lotan, Gilad, Graeff, Erhardt, Ananny, Mike, Gaffney, Devin and Pearce, Ian. (2011). ‘‘The Arab Spring| The Revolutions Were Tweeted: Information Flows During The 2011 Tunisian and Egyptian Revolutions’’ International Journal of Communication, ss.5-31. Doruk, Ece, Karadoğan, Çavdar, Duygu ve Okumuş, Meryem.(2014).‘‘Sosyal Medya Kullanıcılarının Sanal Ve Gerçek Hayattaki Protestolara Katılma Durumlarının Karşılaştırması ve Sanal Protestaların Kullanıcı Algısı Bakımından Etkililiği’’ Ed.M. Demir, Yeni Medya Üzerine, Literatürk Academia, İstanbul, Vol.2, ss.213-242. Yamamoto, Gonca Telli ve Karamanlı Şekeroğlu Özgür.(2014).‘‘ Sosyal Medya ve Blok Kriteri’’ Yayınevi, İstanbul. Altunbaş, Fuat.(2014).‘‘Sosyal Medyaya Genel Bir Bakış’’. Ed.M. Demir, Yeni Medya Üzerine, Literatürk Academia, İstanbul, Vol.2, ss.45-62. Netchitailova, Ekaterina Flaneur. Yılmaz, Berkay.(2015).‘‘Hukukta Yeni Bir Alan: Sosyal Medya Hukuku’’ Hukuk Gündemi Dergisi’’ ss.46-49. URL 1> http://yirmisekiz.net/2016/10/23/suc-ceza-ve-guvenlik-tedbiri-kavra mlari/ URL 2> http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid= TDK.GTS.5aad012396e015.88155199 URL 3> http://www.biakraporu.org/docs/rapor.kisim3.bolum02.pdf URL 4> http://conventions.coe.int/Treaty/EN/Treaties/html/185.htm URL 5> https://lostar.com.tr/2014/11/advanced-persistent-threat-apt.html URL 6> http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do?id=24862 URL 7> http://www.ilimvemedeniyet.com/15-temmuz-darbe-girisimini-engel lemede -sosyal-medyanin-etkisi.html URL 8> https://www.sabah.com.tr/gundem/2018/03/25/facebookun-veri-ma denciligi-nasil-bir-tehdit URL 9> http://www.bbc.com/turkce/haberler-dunya-43469094 URL 10> http://www.haberturk.com/facebook-ceo-su-zuckerberg-den-tam-sa yfa -ozur-mesaji-1890642-ekonomi URL 11> http://www.haberturk.com/elon-musk-facebook-sayfalarini-sildi-18 89184-ekonomi
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Atalay Bahar

Yayımlanma Tarihi 24 Temmuz 2018
Gönderilme Tarihi 15 Mayıs 2018
Kabul Tarihi 15 Haziran 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 10 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Bahar, A. (2018). BİLİŞİM SUÇLARI, İLETİŞİM VE SOSYAL MEDYA. İstanbul Aydın Üniversitesi Dergisi, 10(3), 1-36.


All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)

by-nc.png