Sinema, soyut düşüncelerin somut imgeler olarak algılanmasına yardımcı
olabilecek kavramlar üretir. Bu kavramlardan biri de “tanıklık”tır. Sinemada
savaşa tanıklığın temsili, imgelerle ortaya konmaktadır. Tanıklık sinema
aracılığıyla imgeleşmektedir. Bu makalede; klasik anlatı sinemasının bir örneği
olarak Kapo filminde “çocuk olarak savaşa tanık olma”nın, hangi imgelerle
ve nasıl yaratıldığına odaklanmaktadır. Çocuk olarak savaşa tanık olmanın
film anlatısı ile arasında nasıl bir ilişki olduğu ve savaşa tanıklığın “tarihsel ve
politik” analizini ortaya koymak amaçlanmaktadır. Bu doğrultuda Kapo filmi
anlambilimsel yöntemle ele alınmaktadır. Filmsel anlam, sinemanın ve felsefenin
yardımıyla yarattığı bazı kavramlara başvurularak ortaya çıkarılmaktadır. İkinci
Dünya Savaşı sonrası sinema ve felsefe ilişkisini ele alan Fransız düşünür Gilles
Deleuze’ün yarattığı kavramlar filmin imgelerini anlamlandırmada yardımcı
olmaktadır. Makalenin amacı, Kapo filminde çocuk-tanık karakter Nicole’ün
savaşa tanıklığının hangi imgelerle nasıl yaratıldığını göstermektir. Makalenin
sonucunda film anlatısının “savaşa tanık olarak çocuk”luğu inşa etmede
belirleyici olduğu ve filmin çocuk karakteri Nicole’ü “bir yetişkin” olarak ele
aldığı görülmektedir.
İkinci Dünya Savaşı Filmleri Savaş Çocukluk Film-felsefe Toplama Kampı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ekim 2018 |
Gönderilme Tarihi | 15 Haziran 2018 |
Kabul Tarihi | 15 Ağustos 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 10 Sayı: 4 |
All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)