Rekabetten sıyrılmak ve tercih edilir olabilmek için müşterilerin gözünde
diğerlerinden farklılaşacak stratejiler geliştirmek, şirketler için bir zorunluluk
haline gelmiştir. Artık şirketler, “Nasıl kar ederiz” sorusu yerine, “Nasıl değer
yaratabiliriz” sorusuna odaklanmaya başlamıştır. Müşterilerin satın alma
davranışını çoğunlukla duygusal kararlarla gerçekleştirdiği ve daha sonra bu
davranışı rasyonelleştirdiği bilinmektedir. Bu nedenle müşterilerin yalnızca
firmaların ya da markaların onlara sunduğu ürün ve hizmetin fonksiyonu ile değil,
kendilerinde bıraktığı etki ve uyandırdığı değer ile ilgilendiği düşünülmektedir.
Mükemmel deneyimler yaşayan, duygularına hitap edilmiş müşteriler de markaya
olan bağlılığını artırmakta ve devamında sadık bir müşteri olup markanın
savunuculuğunu dahi üstlenebilmektedir. Hizmet sektörüne bakıldığında
havayolu taşımacılığı, genel olarak müşteri memnuniyeti bakımından alt sıralarda
yer almaktadır. Yolculuk esnasında karşılaşılan sosyal ve fiziksel faktörlerin
sayısının çokluğu düşünüldüğünde, seyahat sektöründe en önemli oyuncu olan
hava yolları açısından müşterinin duygularına dokunabilmek, bunun için de
seyahat sürecindeki deneyimini iyileştirmek, rakiplere göre bir adım önde olma
konusunda önemli avantajlar sağlayacaktır. Dijitalleşen yaşam tarzlarından
dolayı, müşterilerin beklentilerinin statikten dinamiğe evirilmesi ve sürekli
değişmesi, seyahat ederken dahi eğlenmek ve vaktini verimli geçirmek istemesi,
müşteri deneyiminin gelişmesini tetiklemektedir. Bu bağlamda bu çalışmada,
değişen pazarlama koşulları ve müşteri tanımı, müşteri sadakati, müşteri
memnuniyeti, müşteri deneyimi gibi terimler ve bunların birbiri üzerindeki
etkileri gibi kavramlar açıklanacak, sonrasında seyahat sektöründen Türkiye’nin
bayrak taşıyıcı hava yolu olan Türk Hava Yolları’nın müşteri seyahat deneyim
haritasının belirleyici temas noktaları ortaya çıkarılacaktır. Daha sonra Türk Hava
Yolları ile uçmuş yolculara gönderilen anketle belirlenen temas noktalarındaki
memnuniyet skorları bulunacaktır. Sonuç olarak Türk Hava Yolları’nın müşteri
deneyimi açısından alması gereken aksiyonlar belirerek, öncelik sıraları ortaya
çıkmış olacak ve müşteri segmentine göre deneyim açısından ne tür geliştirmelere
ihtiyaç duyulduğu ortaya konacaktır.
Deneyimsel Pazarlama Müşteri Deneyimi Müşteri Memnuniyeti Marka Sadakati
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2019 |
Gönderilme Tarihi | 2 Ocak 2019 |
Kabul Tarihi | 15 Mart 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 11 Sayı: 2 |
All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)