This is a qualitative research study which adopts the content analysis method and aims to evaluate the views of school principals who are also investigators on the practice of investigations. The scope of the study is comprised of school principals who were given the duty of inspectorship and were employed in following districts of İstanbul during the 2018-2019 Education Year: Bağcılar, Bakırköy, Başakşehir, Esenler and Zeytinburnu. The working group consists of 24 school principals who agreed to have an interview. In the study, the data were collected through face-to-face interviews which were recorded by a tape recorder and transcribed verbatim. In the interviews, 9 open-ended questions were asked, the responses were evaluated through the content analysis method, the views of participants were then sorted based on frequency, and the data were interpreted by presenting examples from the participants’ responses. The results of the study demonstrate that school principals face such hardships as complaints not being fully reflected in investigation approvals, plaintiffs’ or witnesses’ reluctance to testify, inability to contact plaintiffs, negative attitudes of those under investigation toward the investigator, the unclear and ambiguous nature of regulations, the long-lasting characteristic of investigations, school principals’ inadequacy in using legal jargon while writing reports, and the difficult nature of conducting investigations on their own colleagues. The school principals put forward such suggestions as the following: granting subsidies for investigators, not assigning investigations that require specialty to school principals, easing the workload of school principals who are also investigators by exempting them from district commission duties.
Investigator School Principal Discipline Disciplinary Investigation Inspection
Bu araştırma, muhakkiklik yapan okul müdürlerinin konuya ilişkin görüşlerini değerlendirmeyi hedefleyen ve içerik analizi yönteminin benimsendiği nitel bir çalışmadır. Araştırmanın kapsamını 2018-2019 eğitim öğretim yılında İstanbul ilinin Bağcılar, Bakırköy, Başakşehir, Esenler ve Zeytinburnu ilçelerinde görev yapan ve kendilerine muhakkiklik görevi verilmiş okul müdürleri, çalışma grubunu ise görüşmeyi kabul eden 24 okul müdürü oluşturmaktadır. Araştırmada, okul müdürleriyle yüz yüze görüşülerek ses kaydı yöntemiyle veriler alınmış ve aynen yazıya geçirilmiştir. Görüşmede açık uçlu dokuz soru yöneltilmiş, verilen cevaplar içerik analizi yöntemiyle değerlendirilmiş, ortaya çıkan görüşler frekans değerlerine göre sıralanmış ve katılımcı görüşlerinden örnekler verilerek
yorumlanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre okul müdürleri, şikâyetin Olur’a tam yansımaması, şikâyetçi/tanığın ifade vermek istememesi veya şikâyetçiye ulaşamama, hakkında soruşturma yürütülenlerin muhakkike karşı olumsuz tavırlarının olması, mevzuatın açık net ve açıklayıcı olmaması, soruşturma işinin çok fazla zaman alması, rapor yazımında hukuki dilin kullanılmasında yetersiz olmaları ve meslektaşlarını soruşturmanın zor olması gibi sorunlarla karşılaşmaktadırlar. Okul müdürleri, muhakkiklere ödenek verilmesi, uzmanlık gerektiren soruşturmaların okul müdürlerine verilmemesi ve muhakkiklik yapan okul müdürlerine ilçedeki komisyonlarda görev verilmeyerek muafiyetler sunulması gibi önerilerde bulunmuşlardır.
Muhakkik Okul Müdürü Disiplin Disiplin Soruşturması İnceleme
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Radyo-Televizyon |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 3 Temmuz 2019 |
Gönderilme Tarihi | 2 Ocak 2019 |
Kabul Tarihi | 7 Mayıs 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 11 Sayı: 3 |
All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)