The technology, which has been developing rapidly since the middle of the 20th
century and penetrating into every area of life, has moved communication to
the digital platform in time. The new communication tools that emerge as a
result of the developments in communication technologies cause changes in the
thoughts and behaviors of individuals as well as cultural transformations. Social
media, which has earned an important position in the daily lives of individuals
by increasing its influence, both shapes, and also it is shaped by the culture of
fame. The aim of this study is to reveal the effect of social media on the change
of fame culture as a new communication platform. Technological determinism is
an approach that establishes the causality between technological developments
and social change and accepts technology as the determinant of social change. In
the study, the changing culture of fame is discussed in the context of McLuhan’s
technological determinism. In the new digital age, many ordinary individuals
can quickly evolve into a social media phenomenon by exhibiting their home,
self, thoughts, etc. on social media platforms. The TikTok application, which has
been influencing large masses in recent times, is one of these platforms and it
provides the opportunity for individuals, who can be seen almost everywhere,
to become famous by making them more visible. For the sake of fame in this
platform, individuals try to prove themselves by putting all their creativity in
the videos they produce. In this study, the visual samples showing the behaviors
of individuals for the sake of becoming famous were examined with the content
analysis method.
Communication Technologies, Social Media, Celebrated, Fame Culture, Virtual Fame
Özellikle 20. yüzyılın ortalarından itibaren büyük hızla gelişen ve yaşamın her alanına nüfuz eden teknoloji, zaman içerisinde iletişimi dijital platforma taşımıştır. İletişim teknolojilerinde yaşanan gelişmelerin sonucu olarak ortaya çıkan yeni iletişim araçları, bireylerin düşünce ve davranışlarında değişikliklere neden olmasının yanı sıra kültürel dönüşümlerin yaşanmasında da etkili olmaktadır. Bireylerin gündelik yaşamlarında etkisini artırarak önemli bir konuma yerleşen sosyal medya bir taraftan şöhret kültürü ile biçimlenirken, diğer taraftan da şöhret kültürünü şekillendirmektedir. Bu çalışmanın amacı gelişen yeni iletişim platformu olarak sosyal medyanın şöhret kültürünün değişimine etkisini ortaya koymaktır. Teknolojik determinizm, teknolojik gelişmelerle toplumsal değişim arasında bir nedensellik kuran ve teknolojiyi toplumsal değişimin belirleyeni olarak kabul eden bir yaklaşımdır. Çalışmada şöhret kültürünün değişimi McLuhan’ın teknolojik determinizm yaklaşımı bağlamında ele alınmaktadır. Yeni dijital çağda pek çok sıradan birey evini, kendini, düşünceleri gibi özeline ait olanları sosyal medya platformlarında sergileyerek, kısa süre içinde sosyal medya fenomenine dönüşebilmektedir. Son dönemde geniş kitleleri etkisi altına alan TikTok uygulaması da bu platformlardan bir tanesidir ve hemen her yerde karşılaşılabilecek bireylerin kendilerini görünür kılmalarını sağlayarak onlara şöhret olma fırsatı sunmaktadır. Bu platformda şöhret olma ihtimali uğruna bireyler, ürettikleri videolarda tüm yaratıcılıklarını ortaya koyarak kendilerini kanıtlamaya çalışmaktadırlar. Çalışmada bu platformda bireylerin şöhret olabilme uğruna sergiledikleri davranışları içeren görsel örnekleri içerik analizi yöntemi ile incelenmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Temmuz 2020 |
Gönderilme Tarihi | 18 Nisan 2020 |
Kabul Tarihi | 30 Nisan 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 12 Sayı: 3 |
All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)