Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Üniversite Öğrencilerinin Akıllı Telefon Kullanımlarının İncelenmesi

Yıl 2016, Cilt: 2 Sayı: 1, 125 - 144, 21.04.2016

Öz

Günümüz teknolojisindeki gelişim ve değişim hızı eğitimde de etkilerini

göstermektedir. Bu durumun bir örneği olarak üniversitelerde öğrenim

gören öğrencilerin neredeyse tamamının akıllı telefon kullanması

gösterilebilir. Bu çalışmanın amacı üniversitede öğrenim gören öğrencilerin

akıllı telefon kullanımlarını incelemektir. Betimsel tarama modeline

göre yürütülen çalışmada akıllı telefon kullanım ölçeği geliştirilmiş ve

bu ölçeğin uygulaması gerçekleştirilmiştir. Geliştirilen ölçeğin bağlılık,

öğrenme etkinliklerine destek ve genel kullanım olmak üzere üç boyutu

öne çıkmaktadır. Çalışmanın ölçek geliştirme ve uygulama aşamalarındaki

örneklemini İstanbul Üniversitesi Teknik Bilimler Meslek Yüksekokulu’nda

öğrenim gören 620 öğrenci oluşturmaktadır. Akıllı telefon kullanım

ölçeğine yönelik öğrencilerin görüşlerinin karşılaştırılmasında Bağımsız

gruplar t testi, Tek yönlü varyans analizi, Kruskal Wallis H ve Mann

Whitney U testine başvurulmuştur. Çalışma kapsamında elde edilen

bulgulara göre cinsiyet değişkenine göre kız öğrencilerin lehine bağlılık

alt faktöründe anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Ayrıca yaşı daha küçük

olan öğrencilerin kendilerinden daha büyük yaş grubundaki öğrencilere

göre akıllı telefonlara daha fazla bağlılık hissettiği sonucu elde edilmiştir.

Son olarak sınıf, öğrenim türü ve öğrenim görülen program değişkenlerine

göre ölçeğin tamamında veya alt faktörlerinde anlamlı farklılığa

rastlanılmamıştır. Çalışmanın önerileri arasında, üniversite öğrencilerinin

akıllı telefon kullanım sıklıkları göz önüne alınarak, öğrenme etkinliklerinin

bu teknolojiye uygun uygulamalarla desteklenmesi sağlanmalıdır. Ayrıca

bu tür çalışmaların daha sık bir şekilde yapılması, öğrenenlerin akıllı

telefona yönelik tutumlarının daha kolay gözlenmesine imkan sağlayabilir.

Kaynakça

  • Agarwal, R. & Prasad, J. (1999). Are individual differences germane to the acceptance of new information technologies? Decision Sciences, 30(2), 361-391. Ağca, R., K. ve Bağcı, H., (2013). Eğitimde mobil araçların kullanımına ilişkin öğrenci görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(4), 295-302. Aslan, A. & Turgut, Ü. (2013). Eğitim fakültesi öğrencilerinin cep telefonu kullanım alışkanlıkları ve amaçlarının incelenmesi, Int. Journal of Human Sciences, 182-200. Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu (2016). Üç aylık pazar verileri raporu: 2015 yılı 4. çeyrek. Sektörel Araştırma ve Strateji Geliştirme Dairesi Başkanlığı. Erişim <http://www.btk.gov.tr/ File/?path=ROOT%2f1%2fDocuments%2fSayfalar%2fPazar_ Verileri%2f2015-Q4.pdf> Mart 2016 Büyüköztürk, Ş. (2002). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı: İstatistik, Araştırma Deseni, Spss Uygulamaları ve Yorum. Ankara: PegemA. Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem. Cavus, N. & Uzunboylu, H. (2009). Improving critical thinking skills in mobile learning. Procedia Social and Behavioral Sciences, 1, 434– 438. Chow, M. M.,Chen, L. H., Yeox, J.A. &Wong, P. W. (2012). Conceptual paper: factors affecting the demand of smart phone among young adult. International Journal on Social Science Economics & Art, 2(2), 44-49. Corlett, D., Sharples, M., Bull, S. & Chan, T. (2005). Evaluation of a mobile learning organiser for university students. Journal of Computer Assisted Learning, 21, 162-170. Çakır, F. ve Demir, N. (2014). Üniversite öğrencilerinin akıllı telefon satın alma tercihlerini belirlemeye yönelik bir araştırma. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 29(1), 213- 243. Çelik, E., Yıldırım, G., Yıldırım, S. ve Karaman, S. (2013). Mobil Cihazlarla Öğrenim Gören Lisans Öğrencilerinin E-Ders İçeriklerine Öğretim Araştırmaları Dergisi. Journal of Research in Education and Teaching, 2(2), 97-106. Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk Ş. (2010). Sosyal Bilimler için Çok Değişkenli İstatistik: SPSS ve Lisrel Uygulamalı. Ankara: PegemA. Karasar, N. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel. Kim, N. S. & Lee K. E. (2012) Effects of self-controland life stress on smart phone addiction of university students. Journal of theKorea Society of Health Informatics and Statistics 37(2), 72–83. Kwon, M., Lee, J-Y., Won, W-Y., Park, J-W., Min J-A, et al. (2013). Development and Validation of a Smartphone Addiction Scale (SAS). PLoS ONE 8(2): e56936.doi:10.1371/journal.pone.0056936 May, H. & Hearn, G. (2005). The mobile phone as media. International Journal of Cultural Studies, 8(2), 195-211. Menzi, N., Önal, N. ve Çalışkan, E. (2012). Mobil Teknolojilerin Eğitim Amaçlı Kullanımına Yönelik Akademisyen Görüşlerinin Teknoloji Kabul Modeli Çerçevesinde İncelenmesi. Ege Eğitim Dergisi,13(1), 40–55. Nam, S. Z. (2013). Evaluation of university students’ utilization of smartphone. International Journal of Smart Home, 7(4), 162-173. Schreiber, J. B., Stage, F., K., King, J., Nora, A. & Barlow, E., A. (2006). Reporting Structural Equation Modeling And Confirmatory Factor Analysis Results: A review. The Journal of Educational Research,99(6), ?. Stapleton, C. D. (1997). Basic Concepts İn Exploratory Factor Analysis As A Tool To Evaluate ScoreValidity: A Right-Brained Approach. http://ericae.net/ft/tamu/Efa.htm Sümer, N. (2000). Yapısal eşitlik modelleri: Temel kavramlar ve örnek uygulamalar. Türk Psikoloji Yazıları, 3(6), 74-79. Tabachnick, G. B. & Fidell, S. L. (2001). Using Multivariate Statistics. (Fourth Edition). Allyn and Bacon, A Pearson Education Company. http://www.er.uqam.ca/nobel/r16424/PSY7102/Document3.pdf (Erişim tarihi: Eylül 2012) Tuncer, M. ve Kaysi, F. (2014). Öğretmen adaylarının bilgisayar becerilerine yönelik algılarının çeşitli değişkenler açısından değerlendirilmesi. İlköğretim Online Dergisi, 13(3), 847-864. Tuncer, M. (2011). Ergen Gelecek Beklentileri Ölçeğinin Türkçeye Öğretim Araştırmaları Dergisi. Journal of Research in Education and Teaching, 2(2), 97-106. Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk Ş. (2010). Sosyal Bilimler için Çok Değişkenli İstatistik: SPSS ve Lisrel Uygulamalı. Ankara: PegemA. Karasar, N. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel. Kim, N. S. & Lee K. E. (2012) Effects of self-controland life stress on smart phone addiction of university students. Journal of theKorea Society of Health Informatics and Statistics 37(2), 72–83. Kwon, M., Lee, J-Y., Won, W-Y., Park, J-W., Min J-A, et al. (2013). Development and Validation of a Smartphone Addiction Scale (SAS). PLoS ONE 8(2): e56936.doi:10.1371/journal.pone.0056936 May, H. & Hearn, G. (2005). The mobile phone as media. International Journal of Cultural Studies, 8(2), 195-211. Menzi, N., Önal, N. ve Çalışkan, E. (2012). Mobil Teknolojilerin Eğitim Amaçlı Kullanımına Yönelik Akademisyen Görüşlerinin Teknoloji Kabul Modeli Çerçevesinde İncelenmesi. Ege Eğitim Dergisi,13(1), 40–55. Nam, S. Z. (2013). Evaluation of university students’ utilization of smartphone. International Journal of Smart Home, 7(4), 162-173. Schreiber, J. B., Stage, F., K., King, J., Nora, A. & Barlow, E., A. (2006). Reporting Structural Equation Modeling And Confirmatory Factor Analysis Results: A review. The Journal of Educational Research,99(6), ?. Stapleton, C. D. (1997). Basic Concepts İn Exploratory Factor Analysis As A Tool To Evaluate ScoreValidity: A Right-Brained Approach. http://ericae.net/ft/tamu/Efa.htm Sümer, N. (2000). Yapısal eşitlik modelleri: Temel kavramlar ve örnek uygulamalar. Türk Psikoloji Yazıları, 3(6), 74-79. Tabachnick, G. B. & Fidell, S. L. (2001). Using Multivariate Statistics. (Fourth Edition). Allyn and Bacon, A Pearson Education Company. http://www.er.uqam.ca/nobel/r16424/PSY7102/Document3.pdf (Erişim tarihi: Eylül 2012) Tuncer, M. ve Kaysi, F. (2014). Öğretmen adaylarının bilgisayar becerilerine yönelik algılarının çeşitli değişkenler açısından değerlendirilmesi. İlköğretim Online Dergisi, 13(3), 847-864. Tuncer, M. (2011). Ergen Gelecek Beklentileri Ölçeğinin Türkçeye
Yıl 2016, Cilt: 2 Sayı: 1, 125 - 144, 21.04.2016

Öz

Kaynakça

  • Agarwal, R. & Prasad, J. (1999). Are individual differences germane to the acceptance of new information technologies? Decision Sciences, 30(2), 361-391. Ağca, R., K. ve Bağcı, H., (2013). Eğitimde mobil araçların kullanımına ilişkin öğrenci görüşleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(4), 295-302. Aslan, A. & Turgut, Ü. (2013). Eğitim fakültesi öğrencilerinin cep telefonu kullanım alışkanlıkları ve amaçlarının incelenmesi, Int. Journal of Human Sciences, 182-200. Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu (2016). Üç aylık pazar verileri raporu: 2015 yılı 4. çeyrek. Sektörel Araştırma ve Strateji Geliştirme Dairesi Başkanlığı. Erişim <http://www.btk.gov.tr/ File/?path=ROOT%2f1%2fDocuments%2fSayfalar%2fPazar_ Verileri%2f2015-Q4.pdf> Mart 2016 Büyüköztürk, Ş. (2002). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı: İstatistik, Araştırma Deseni, Spss Uygulamaları ve Yorum. Ankara: PegemA. Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E.K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2008). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem. Cavus, N. & Uzunboylu, H. (2009). Improving critical thinking skills in mobile learning. Procedia Social and Behavioral Sciences, 1, 434– 438. Chow, M. M.,Chen, L. H., Yeox, J.A. &Wong, P. W. (2012). Conceptual paper: factors affecting the demand of smart phone among young adult. International Journal on Social Science Economics & Art, 2(2), 44-49. Corlett, D., Sharples, M., Bull, S. & Chan, T. (2005). Evaluation of a mobile learning organiser for university students. Journal of Computer Assisted Learning, 21, 162-170. Çakır, F. ve Demir, N. (2014). Üniversite öğrencilerinin akıllı telefon satın alma tercihlerini belirlemeye yönelik bir araştırma. Dokuz Eylül Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 29(1), 213- 243. Çelik, E., Yıldırım, G., Yıldırım, S. ve Karaman, S. (2013). Mobil Cihazlarla Öğrenim Gören Lisans Öğrencilerinin E-Ders İçeriklerine Öğretim Araştırmaları Dergisi. Journal of Research in Education and Teaching, 2(2), 97-106. Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk Ş. (2010). Sosyal Bilimler için Çok Değişkenli İstatistik: SPSS ve Lisrel Uygulamalı. Ankara: PegemA. Karasar, N. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel. Kim, N. S. & Lee K. E. (2012) Effects of self-controland life stress on smart phone addiction of university students. Journal of theKorea Society of Health Informatics and Statistics 37(2), 72–83. Kwon, M., Lee, J-Y., Won, W-Y., Park, J-W., Min J-A, et al. (2013). Development and Validation of a Smartphone Addiction Scale (SAS). PLoS ONE 8(2): e56936.doi:10.1371/journal.pone.0056936 May, H. & Hearn, G. (2005). The mobile phone as media. International Journal of Cultural Studies, 8(2), 195-211. Menzi, N., Önal, N. ve Çalışkan, E. (2012). Mobil Teknolojilerin Eğitim Amaçlı Kullanımına Yönelik Akademisyen Görüşlerinin Teknoloji Kabul Modeli Çerçevesinde İncelenmesi. Ege Eğitim Dergisi,13(1), 40–55. Nam, S. Z. (2013). Evaluation of university students’ utilization of smartphone. International Journal of Smart Home, 7(4), 162-173. Schreiber, J. B., Stage, F., K., King, J., Nora, A. & Barlow, E., A. (2006). Reporting Structural Equation Modeling And Confirmatory Factor Analysis Results: A review. The Journal of Educational Research,99(6), ?. Stapleton, C. D. (1997). Basic Concepts İn Exploratory Factor Analysis As A Tool To Evaluate ScoreValidity: A Right-Brained Approach. http://ericae.net/ft/tamu/Efa.htm Sümer, N. (2000). Yapısal eşitlik modelleri: Temel kavramlar ve örnek uygulamalar. Türk Psikoloji Yazıları, 3(6), 74-79. Tabachnick, G. B. & Fidell, S. L. (2001). Using Multivariate Statistics. (Fourth Edition). Allyn and Bacon, A Pearson Education Company. http://www.er.uqam.ca/nobel/r16424/PSY7102/Document3.pdf (Erişim tarihi: Eylül 2012) Tuncer, M. ve Kaysi, F. (2014). Öğretmen adaylarının bilgisayar becerilerine yönelik algılarının çeşitli değişkenler açısından değerlendirilmesi. İlköğretim Online Dergisi, 13(3), 847-864. Tuncer, M. (2011). Ergen Gelecek Beklentileri Ölçeğinin Türkçeye Öğretim Araştırmaları Dergisi. Journal of Research in Education and Teaching, 2(2), 97-106. Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk Ş. (2010). Sosyal Bilimler için Çok Değişkenli İstatistik: SPSS ve Lisrel Uygulamalı. Ankara: PegemA. Karasar, N. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel. Kim, N. S. & Lee K. E. (2012) Effects of self-controland life stress on smart phone addiction of university students. Journal of theKorea Society of Health Informatics and Statistics 37(2), 72–83. Kwon, M., Lee, J-Y., Won, W-Y., Park, J-W., Min J-A, et al. (2013). Development and Validation of a Smartphone Addiction Scale (SAS). PLoS ONE 8(2): e56936.doi:10.1371/journal.pone.0056936 May, H. & Hearn, G. (2005). The mobile phone as media. International Journal of Cultural Studies, 8(2), 195-211. Menzi, N., Önal, N. ve Çalışkan, E. (2012). Mobil Teknolojilerin Eğitim Amaçlı Kullanımına Yönelik Akademisyen Görüşlerinin Teknoloji Kabul Modeli Çerçevesinde İncelenmesi. Ege Eğitim Dergisi,13(1), 40–55. Nam, S. Z. (2013). Evaluation of university students’ utilization of smartphone. International Journal of Smart Home, 7(4), 162-173. Schreiber, J. B., Stage, F., K., King, J., Nora, A. & Barlow, E., A. (2006). Reporting Structural Equation Modeling And Confirmatory Factor Analysis Results: A review. The Journal of Educational Research,99(6), ?. Stapleton, C. D. (1997). Basic Concepts İn Exploratory Factor Analysis As A Tool To Evaluate ScoreValidity: A Right-Brained Approach. http://ericae.net/ft/tamu/Efa.htm Sümer, N. (2000). Yapısal eşitlik modelleri: Temel kavramlar ve örnek uygulamalar. Türk Psikoloji Yazıları, 3(6), 74-79. Tabachnick, G. B. & Fidell, S. L. (2001). Using Multivariate Statistics. (Fourth Edition). Allyn and Bacon, A Pearson Education Company. http://www.er.uqam.ca/nobel/r16424/PSY7102/Document3.pdf (Erişim tarihi: Eylül 2012) Tuncer, M. ve Kaysi, F. (2014). Öğretmen adaylarının bilgisayar becerilerine yönelik algılarının çeşitli değişkenler açısından değerlendirilmesi. İlköğretim Online Dergisi, 13(3), 847-864. Tuncer, M. (2011). Ergen Gelecek Beklentileri Ölçeğinin Türkçeye
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Feyzi Kaysi Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 21 Nisan 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kaysi, F. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Akıllı Telefon Kullanımlarının İncelenmesi. İstanbul Aydın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(1), 125-144.


All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)

by-nc.png