İlk okuma yazma öğretimi, öğrencilerin yaşam boyu geliştirerek
kullanacakları okuma yazma becerilerini edinme sürecinin ilk aşamasıdır.
Öğretimin tüm kademelerinde içeriğe uygun yöntemleri belirleyecek
profesyoneller öğretmenlerdir. Özellikle erken çocukluk döneminin son
yıllarında verilen okuma yazmaya hazırlık çalışmalarında en etkin yöntemi
belirleyecek eğitimcilerin, seçtikleri yöntem hakkındaki farkındalıkları
ve bilgi düzeyleri son derece önemlidir. Drama yöntemi problem çözme,
problemin farkına varma, ilişki kurabilme, akıl yürütme, sorgulama,
anlamlandırma gibi becerilerin geliştirilmesinde etkili olan bir yöntemdir.
Bu noktadan hareketle bu çalışmada, özellikle ilkokul birinci sınıf
öğretmenlerinin okuma yazmaya geçiş sürecinde bir yöntem olarak drama
yönteminin kullanımına dair görüşlerinin alınması sayesinde, ilköğretimin
ilk yılında yaşanan sancılı okuma yazma öğrenme deneyimine dair anlamlı
çözümler sunmanın mümkün olacağı düşünülmüştür. Bu çalışmada, ilkokul
birinci sınıf öğretmenlerinin okuma yazma öğretiminde drama yönteminin
kullanımına dair görüşlerinin incelenmesi amaçlanmıştır ve bu bağlamda
araştırmada betimsel model kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunda
80 birinci sınıf öğretmeninin görüşlerine başvurulmuştur. Araştırma
verileri, öğretmen görüşlerini daha net ortaya çıkarabilmek amacıyla,
nitel araştırma yöntemlerinden yarı-yapılandırılmış görüşme yöntemiyle
toplanmıştır. Verilerin toplanmasında deşifre yöntemi kullanılmıştır.
İlkokul birinci sınıf öğretmenlerinin okuma yazma öğretiminde drama
yönteminin kullanımına dair görüşleri incelendiğinde, “Dramada Öğretmen
Önce Kendisi Uygulayarak Rol Model Olmalı” teması başlığı altında en yüksek oranda görüş bildirdikleri görülmüştür. Öğretmenler dramanın
güçlü yönüne dair çocuk açısından, “Öğrenme ve Bilgiler Kalıcı Olur”
teması başlığı altında yöntemin daha çok güçlü yönlerine dikkat çekerken,
yönteme dair diğer görüşleri sorulduğunda, “Dramayı Öğretmenler Tüm
Dersler İçin Kullanmalı” ifadesini çoğunlukla kullanmışlardır. Bu görüşler
doğrultusunda okuma yazmaya geçiş basamağı olan okul öncesi hazırlık
ve ilkokul birinci sınıfta öğretmenin model olduğu drama uygulamalarına
daha fazla olanak tanınması, ilkokullarda uygulanan eğitim içeriklerinin
aktarılmasında drama yöntemine daha fazla yer verilmesi ve çalışmamızın
zenginleştirileceği nitel ve nicel çalışmalar çoğaltılması, farklı örneklem
gruplarında demografik bilgilerle ilişkilendirilen yeni çalışmalar yapılması
yönünde önerilerde bulunulmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ekim 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 4 Sayı: 2 |
All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)