The purpose of this research study is to find out the extent of EFL teachers’ awareness towards Intercultural Communicative Competence (ICC), draw attention to the importance of culture teaching and investigate opinions and beliefs of English Language Preparatory Program instructors working in a foundation university in İstanbul. Culture teaching has drawn considerable amount of attention over the past two decades since an important aspect of learning a foreign language is to learn its culture. In a world where non-native speakers vastly outnumber native speakers, gaining an intercultural perspective of the language is an indispensable part of language learning. However, there seems to be a lack of culture integration in EFL classrooms. Thus, this study aims to explore to what extent EFL teachers are culturally aware. The study was carried out with 40 EFL instructors working at an English Language preparatory program in a foundation university in İstanbul. The quantitative data were obtained through a questionnaire while the qualitative data were gathered through semi-structured interviews administered to 6 instructors. The findings of the study revealed that there is a discrepancy between instructors’ perceptions and in class practices regarding ICC. Even though participants showed positive attitudes towards culture teaching, they were partly aware of ICC as a skill and seemed to fail in integrating ICC in their lessons. This research aimed to illustrates the relationship between culture and language through the researchers’ perspectives, along with the benefits of culture teaching in EFL classrooms, offers critical insights into language instruction, investigating teacher views on culture teaching. Therefore, it
makes a significant contribution to the current research on ICC. Based
on the findings, recommendations to foster culture teaching through
incorporating a cultural variety in EFL classrooms were provided.
Culture Communicative competence Intercultural Communicative Competence Integration of Intercultural Elements in Teaching English
Bu çalışmanın amacı, İstanbul’da eğitim veren bir vakıf üniversitesinde görev
yapmakta olan İngilizce hazırlık programı okutmanlarının kültürlerarası
iletişimsel yeterliliğe karşı farkındalıklarını analiz etmek, kültür öğretiminin
önemine dikkat çekmek ve kültür öğretimi ile alakalı okutmanların ders
içi çalışmalarını araştırmaktır. Herhangi bir dili öğrenmenin önemli bir
boyutunun o dilin kültürünü de öğrenmek olduğu gerçeği kültür öğretiminin
son yıllarda dikkat çekmesine neden olmuştur. Ana dili İngilizce olmayan
insanların, ana dili İngilizce olan nüfusa sayıca büyük üstünlük kurduğu
günümüz dünyasında, kültürlerarası bir perspektife sahip olmak dil
ediniminin vazgeçilmez bir unsuru haline gelmiştir. Ancak, İngiliz dili
eğitimi sınıflarında kültürel bir entegrasyon eksikliği görülmektedir. Bu
yüzden bu araştırma İngiliz dili eğitmenlerinin kültürel farkındalıklarını
keşfetmeyi amaçlamaktadır. Araştırma, İstanbul’da eğitim veren bir vakıf
üniversitesinin İngilizce hazırlık programında görev yapmakta olan 40
okutman ile gerçekleştirilmiştir. Veri toplama sürecinde veri üçlemesi
yaklaşımı benimsenmiştir. Sayısal veriler iki farklı anket vasıtasıyla,
niteliksel veri ise 6 okutman ile gerçekleştirilen yarı yapılandırılmış
görüşmeler ile toplanılmıştır. Araştırmanın sonucunda okutmanların
kültürlerarası iletişim algıları ile ders içi çalışmalarının farklılık gösterdiği
görülmüştür. Katılımcıların kültür eğitimine yaklaşımları genellikle
olumlu iken, bir beceri olarak kültürlerarası iletişimsel yeteneğin farkında
olmadıkları ve derslerine entegre etmekte yetersiz kaldıkları sonucu ortaya
çıkmıştır. Araştırma, dil ve kültür ilişkisini, kültür öğretiminin İngiliz dili
eğitimi açısından faydaları ile birlikte, araştırmacıların bakış açılarıyla betimleyecek; eğitmenlerin kültür öğretimine yaklaşımlarını araştırarak dil
eğitimine yönelik çözümsel öneriler sunacaktır. Bu sebeple, kültürlerarası
iletişimsel yeterlilik araştırmalarına dikkate değer katkıda bulunacak; aynı
zamanda eğitmenlerin kültürlerarası iletişimsel yeterlilik farkındalıklarını
artıracaktır. İngiliz dili eğitimi sınıflarında kültürel çeşitliliğin artırılmasıyla
kültür öğretimi teşvik edilmelidir.
Kültür İletişimsel yeterlilik Kültürlerarası iletişimsel yeterlilik entegrasyonu Kültürlerarası iletişimsel yeterlilik
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 6 Sayı: 1 |
All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)