Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Anadolu Lisesi Öğrencilerinin 2.Yabancı Dil Olarak Almanca Öğrenmelerinde Motivasyon Düzeylerini Etkileyen Faktörler

Yıl 2020, Cilt: 6 Sayı: 2, 193 - 209, 01.10.2020

Öz

Türkiye’de, öğrencilerin en az bir yabancı dili öğrenebilmeleri için farklı politikalar ve
eğitim-öğretim modelleri uygulanmıştır. Millî Eğitim Bakanlığı, Ortaöğretim Kurumları
Yönetmeliği ve 2012 yılında yürürlüğe giren yeni eğitim kanunu bağlamında, yabancı dil
eğitimini yeniden düzenlemiş ve Anadolu liselerinde Almancanın ikinci yabancı dil olarak
okutulmasını zorunlu tutmuştur. Bu çalışmanın amacı, İstanbul ilinde iki Anadolu lisesinde
eğitim ve öğretimine devam eden öğrencilerin ikinci yabancı dil olarak Almanca
öğrenmelerinde motivasyon düzeylerini etkileyen faktörleri incelenmektir. Çalışmaya 9., 10.,
11. ve 12. sınıflarda okuyan toplam 121 kız ve erkek öğrenci dâhil edilmiştir. Öğrencilere,
Almanca öğrenirken beklenti düzeyi, dışsal ve içsel motivasyon ve kendilerini nasıl
gördüklerini gibi faktörler açısından değerlendirmek amacıyla “Motivation Level of Students
Learning German as a Second Foreign Language” başlıklı bir anket uygulaması yapılmıştır.
Bulgular istatistiksel olarak analiz edilmiştir (p<0.05). Sonuç olarak, içsel ve dışsal
motivasyon faktörlerinden sınıf düzeyi ile ebeveynlerin eğitim durumlarının Anadolu
liselerinden ikinci yabancı dil olarak Almanca öğrenmede öğrencilerin motivasyonlarını
belirlediği anlaşılmıştır.

Kaynakça

  • Acat, M.B., Demiral, S. (2002). Türkiye’de yabancı dil öğreniminde motivasyon-kaynakları ve sorunları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, cilt 31. (s. 312-329). Akıllılar, T. (2013). İkinci Yabancı Dil Olarak Almanca Öğreniminde Üstbilişsel Farkındalık. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Özel Sayı. (s. 275-285).
  • Alkaç, M.M, (2020). Türkiye’de Ortaokul Öğrencilerinin İkinci Yabancı Dil Almanca Öğretim Modeli Tercihlerinin Demografik Özelliklere Göre İncelenmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Maltepe Üniversitesi.
  • Alptekin, C., Tatar, S. (2011). Research on foreign language teaching and learning in Turkey (2005-2009). Language Teaching, cilt 44. (s. 1-54).
  • Arslan, M., Akbarov, A. (2010). Türkiye’de Yabancı Dil Öğretiminde Motivasyon Yöntem Sorunu ve Çözüm Önerileri. Selçuk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, cilt 24. (s. 179-191).
  • Atmaca, A. (2019). Fransızca Öğretmen Adaylarının Mesleki Motivasyonunu Etkileyen Faktörler, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Marmara Üniversitesi
  • Balcı, U. (2016). Anadolu Liselerinde İkinci Yabancı Dil Olarak Almanca Eğitimi: Batman İli Örneği. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt 29. (s. 334- 341).
  • Biçer, N. (2016). Yabancılara Türkçe Öğretiminde Motivasyona İlişkin Öğrenci Görüşleri ve Sınıf içi Gözlemler. Ana Dili Eğitimi Dergisi, cilt 4. (s. 84-99).
  • Boyacıoğlu, F. (2015). The Situation of French and German Teaching as a Foreign Language in Ottoman Empire. Acta Universitatis Danubius. Relationes Internationales, cilt 8, sayı 1. (s.131-144).
  • Çakır, M. (2017). Türkiye’de Uzaktan Öğretimle Yabancı Dil Olarak Almanca Dersi. Diyalog Interkulturelle Zeitschrift Für Germanistik, cilt 5, sayı 1. (s. 131-150).
  • Çam, Y., Serindağ, D., İşigüzel, B. (2010). Almanca Öğrenmeye Yönelik Motivasyon Ölçeğinin Türkçeye Uyarlama, geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, cilt 19, sayı 2. (s. 302-312).
  • Durmuşçelebi, M. (2006). Türkiye’de Anadili Eğitimi ve Yabancı Dil Öğretimi. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, cilt 2006/2, sayı 21. (s.285-307).
  • Çiftpınar, B. (2011). Yabancı dil öğreniminde motivasyon. Kültür Evreni, cilt 9. (s.173-189). Çoraklı, Ş. (2016). Yabancı Dil Hazırlık Sınıflarında Akıllı Tahtaların Öğrenci Motivasyonu Öğrenme Stilleri ve Medya Kullanım Becerilerine Olası Etkileri, NKUBAP.00.01. AY.16.070 nolu proje, Namık Kemal Üniversitesi.
  • Dörnyei, Z., Csizer, K. (1998). Ten commandments for motivating language learners: Results of an empirical study. Language Teaching Research, cilt 2, sayı 3. (s. 203- 229).
  • Durmuş, B., Çinko, M., Yurtkoru, E. S. (2018). Sosyal Bilimlerde SPSS’le Veri Analizi, İstanbul, Beta Yayıncılık, 7.baskı.
  • Gür, S. (2018). Langfristige Bewertung der schriftlichen Fertigkeit im DaF-Unterricht. Diyalog Interkulturelle Zeitschrift Für Germanistik, cilt 6, sayı 2. (s. 192-200).
  • Hanbay, O. (2007). Motivations Level of the Students in Learning The German as a Second Foreign Language. Route Educational and Social Science Journal, cilt 3, sayı 1. (s. 301-308).
  • Hanbay, O. (2013). Anadolu Lisesi Öğrencilerinin Cinsiyet Değişkenine Göre İkinci Yabancı Dil Olarak Almanca Dersinde Bağımsız Öğrenme Düzeyleri. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, cilt 6, sayı 4.
  • Işık, A. (2008). Yabancı Dil Eğitiminde Yanlışlar Nereden Kaynaklanıyor? Journal of Language and Linguistic Studies, cilt 4, sayı 2. (s. 15-26).
  • İşigüzel, B., Kırmızı, B. (2014). Lise Öğrencilerinin Almanca Öğrenme Sürecinde Başarısızlık Nedenlerinin Değerlendirilmesi. Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, cilt 13. (s. 45-63).
  • İşler, S., Günbayı, İ. (2017). Orta Öğretim Yabancı Dil Değişim Programlarına İlişkin Öğretmen Görüşleri: Bir Durum Çalışması. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, cilt 6, sayı 2. (s. 367-379).
  • Karaman, F. (2017). Temel Eğitimde İkinci Yabancı Dil Olarak Almanca Öğretimi. Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, cilt 7, sayı 2/1. (s. 104-110).
  • Karataş, K., Ardıç, T., Kaya, İ. (2016). ARCS Motivasyon Modeli’ne Dayalı Öğretim Ölçeği Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Kastamonu Eğitim Dergisi, cilt 24, sayı 4. (s. 1821-1838).
  • Kırmızı, B., İşigüzel, B. (2016). Almanca Derslerinde Öğrenci Başarısını Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, cilt 24, sayı 1. (s. 13-24) .
  • Korkmazer, G., Aslan, H. (2018). Almanca Hazırlık Sınıfı Öğrencilerinin Anlık Dil Öğrenme Stratejileri. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, cilt 27, sayı 1. (s. 196-206).
  • Oktay, A. (2015). Foreign Language Teaching: A Problem in Turkish Education. Procedia- Social and Behavioral Sciences, cilt 174. (s. 584-593).
  • Peirce, W. (2003). Metacognition: Study Strategies, Monitoring and Motivation‚ http:// http://academic.pg.cc.md.us/~wpeirce/MCCCTR/metacognition.htm (Erişim Tarihi: 20 Ağustos 2012).
  • Preceden. (2020). Teaching Methods. https://www.preceden.com/timelines/314985- teaching-methods.
  • Sarıçoban, G. (2012). Foreign Language Education Policies in Turkey. Procedia-Social and Behavioral Sciences, cilt 46. (s. 2643-2648).
  • Soyupek, H. (2007). Yabancı dil öğretiminde güdülemenin önemi. Uluslararası Asya ve Afrika Çalışmaları Kongresi. Ankara.
  • Suna, Y., Durmuşçelebi, M. (2013). Türkiye’de Yabancı Dil Öğrenme-Öğretme Problemine İlişkin Yapılan Çalışmaların Derlemesi. OPUS, cilt 3, sayı 5. (s.7-24).
  • Taşdemir, S. (2013). Motivasyon Kavramına Genel Bir Bakış, Motivasyon Araçları ve Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu Ölçeğinde Bir Model Önerisi, İdari Uzmanlık Tezi, Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu.
  • Uslu, Z., Uyanık, A. (2017). Alman Dili ve Edebiyatı Bölümlerinde Öğrenci Motivasyonu. Selçuk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, sayı 37. (s. 407-418).
  • Ünver, Ş., Genç, A . (2013). Görselliğin Gücü: Almanca Ders Kitaplarındaki Görselliğe İlişkin Öğretmen Görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt 28, sayı 28-1. (s. 393-404).
  • Yazıcıoğlu, Y., Erdoğan, S. (2004). Spss uygulamalı bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara, Detay Yayıncılık.

Factors Affecting Motivation Levels of Students Learning German as a Second Foreign Language in Anatolian High Schools

Yıl 2020, Cilt: 6 Sayı: 2, 193 - 209, 01.10.2020

Öz

Numerous educational policies and models have been implemented for the students to learn at
least a foreign language in Turkey. The Ministry of Education in Turkey has redesigned the foreign language teaching policy within the context of the regulation of primary level
institutions and the recent law of education which came into effect in 2012. As a result of this
reform, German has been adopted as a second compulsory language in Anatolian High
Schools other than English. To identify the attitudes of students towards learning German, a
survey entitled ‘motivation level of students learning German as a foreign language’ in which
a total of 121 students from the 9th, 10th, 11th and 12th grades participated was carried out with
a view to determining students’ expectation, extrinsic motivation, intrinsic motivation and
perception of learning German. The findings were analyzed statistically (p<0.05). The study
revealed that the students’ grades and educational background of parents were the
determining factors affecting intrinsic and extrinsic motivation levels of students learning
German as a foreign language in Anatolian High Schools other than English.

Kaynakça

  • Acat, M.B., Demiral, S. (2002). Türkiye’de yabancı dil öğreniminde motivasyon-kaynakları ve sorunları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, cilt 31. (s. 312-329). Akıllılar, T. (2013). İkinci Yabancı Dil Olarak Almanca Öğreniminde Üstbilişsel Farkındalık. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Özel Sayı. (s. 275-285).
  • Alkaç, M.M, (2020). Türkiye’de Ortaokul Öğrencilerinin İkinci Yabancı Dil Almanca Öğretim Modeli Tercihlerinin Demografik Özelliklere Göre İncelenmesi, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Maltepe Üniversitesi.
  • Alptekin, C., Tatar, S. (2011). Research on foreign language teaching and learning in Turkey (2005-2009). Language Teaching, cilt 44. (s. 1-54).
  • Arslan, M., Akbarov, A. (2010). Türkiye’de Yabancı Dil Öğretiminde Motivasyon Yöntem Sorunu ve Çözüm Önerileri. Selçuk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, cilt 24. (s. 179-191).
  • Atmaca, A. (2019). Fransızca Öğretmen Adaylarının Mesleki Motivasyonunu Etkileyen Faktörler, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Marmara Üniversitesi
  • Balcı, U. (2016). Anadolu Liselerinde İkinci Yabancı Dil Olarak Almanca Eğitimi: Batman İli Örneği. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt 29. (s. 334- 341).
  • Biçer, N. (2016). Yabancılara Türkçe Öğretiminde Motivasyona İlişkin Öğrenci Görüşleri ve Sınıf içi Gözlemler. Ana Dili Eğitimi Dergisi, cilt 4. (s. 84-99).
  • Boyacıoğlu, F. (2015). The Situation of French and German Teaching as a Foreign Language in Ottoman Empire. Acta Universitatis Danubius. Relationes Internationales, cilt 8, sayı 1. (s.131-144).
  • Çakır, M. (2017). Türkiye’de Uzaktan Öğretimle Yabancı Dil Olarak Almanca Dersi. Diyalog Interkulturelle Zeitschrift Für Germanistik, cilt 5, sayı 1. (s. 131-150).
  • Çam, Y., Serindağ, D., İşigüzel, B. (2010). Almanca Öğrenmeye Yönelik Motivasyon Ölçeğinin Türkçeye Uyarlama, geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, cilt 19, sayı 2. (s. 302-312).
  • Durmuşçelebi, M. (2006). Türkiye’de Anadili Eğitimi ve Yabancı Dil Öğretimi. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, cilt 2006/2, sayı 21. (s.285-307).
  • Çiftpınar, B. (2011). Yabancı dil öğreniminde motivasyon. Kültür Evreni, cilt 9. (s.173-189). Çoraklı, Ş. (2016). Yabancı Dil Hazırlık Sınıflarında Akıllı Tahtaların Öğrenci Motivasyonu Öğrenme Stilleri ve Medya Kullanım Becerilerine Olası Etkileri, NKUBAP.00.01. AY.16.070 nolu proje, Namık Kemal Üniversitesi.
  • Dörnyei, Z., Csizer, K. (1998). Ten commandments for motivating language learners: Results of an empirical study. Language Teaching Research, cilt 2, sayı 3. (s. 203- 229).
  • Durmuş, B., Çinko, M., Yurtkoru, E. S. (2018). Sosyal Bilimlerde SPSS’le Veri Analizi, İstanbul, Beta Yayıncılık, 7.baskı.
  • Gür, S. (2018). Langfristige Bewertung der schriftlichen Fertigkeit im DaF-Unterricht. Diyalog Interkulturelle Zeitschrift Für Germanistik, cilt 6, sayı 2. (s. 192-200).
  • Hanbay, O. (2007). Motivations Level of the Students in Learning The German as a Second Foreign Language. Route Educational and Social Science Journal, cilt 3, sayı 1. (s. 301-308).
  • Hanbay, O. (2013). Anadolu Lisesi Öğrencilerinin Cinsiyet Değişkenine Göre İkinci Yabancı Dil Olarak Almanca Dersinde Bağımsız Öğrenme Düzeyleri. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, cilt 6, sayı 4.
  • Işık, A. (2008). Yabancı Dil Eğitiminde Yanlışlar Nereden Kaynaklanıyor? Journal of Language and Linguistic Studies, cilt 4, sayı 2. (s. 15-26).
  • İşigüzel, B., Kırmızı, B. (2014). Lise Öğrencilerinin Almanca Öğrenme Sürecinde Başarısızlık Nedenlerinin Değerlendirilmesi. Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, cilt 13. (s. 45-63).
  • İşler, S., Günbayı, İ. (2017). Orta Öğretim Yabancı Dil Değişim Programlarına İlişkin Öğretmen Görüşleri: Bir Durum Çalışması. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, cilt 6, sayı 2. (s. 367-379).
  • Karaman, F. (2017). Temel Eğitimde İkinci Yabancı Dil Olarak Almanca Öğretimi. Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, cilt 7, sayı 2/1. (s. 104-110).
  • Karataş, K., Ardıç, T., Kaya, İ. (2016). ARCS Motivasyon Modeli’ne Dayalı Öğretim Ölçeği Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Kastamonu Eğitim Dergisi, cilt 24, sayı 4. (s. 1821-1838).
  • Kırmızı, B., İşigüzel, B. (2016). Almanca Derslerinde Öğrenci Başarısını Etkileyen Faktörlerin Belirlenmesi. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, cilt 24, sayı 1. (s. 13-24) .
  • Korkmazer, G., Aslan, H. (2018). Almanca Hazırlık Sınıfı Öğrencilerinin Anlık Dil Öğrenme Stratejileri. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, cilt 27, sayı 1. (s. 196-206).
  • Oktay, A. (2015). Foreign Language Teaching: A Problem in Turkish Education. Procedia- Social and Behavioral Sciences, cilt 174. (s. 584-593).
  • Peirce, W. (2003). Metacognition: Study Strategies, Monitoring and Motivation‚ http:// http://academic.pg.cc.md.us/~wpeirce/MCCCTR/metacognition.htm (Erişim Tarihi: 20 Ağustos 2012).
  • Preceden. (2020). Teaching Methods. https://www.preceden.com/timelines/314985- teaching-methods.
  • Sarıçoban, G. (2012). Foreign Language Education Policies in Turkey. Procedia-Social and Behavioral Sciences, cilt 46. (s. 2643-2648).
  • Soyupek, H. (2007). Yabancı dil öğretiminde güdülemenin önemi. Uluslararası Asya ve Afrika Çalışmaları Kongresi. Ankara.
  • Suna, Y., Durmuşçelebi, M. (2013). Türkiye’de Yabancı Dil Öğrenme-Öğretme Problemine İlişkin Yapılan Çalışmaların Derlemesi. OPUS, cilt 3, sayı 5. (s.7-24).
  • Taşdemir, S. (2013). Motivasyon Kavramına Genel Bir Bakış, Motivasyon Araçları ve Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu Ölçeğinde Bir Model Önerisi, İdari Uzmanlık Tezi, Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu.
  • Uslu, Z., Uyanık, A. (2017). Alman Dili ve Edebiyatı Bölümlerinde Öğrenci Motivasyonu. Selçuk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi, sayı 37. (s. 407-418).
  • Ünver, Ş., Genç, A . (2013). Görselliğin Gücü: Almanca Ders Kitaplarındaki Görselliğe İlişkin Öğretmen Görüşleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt 28, sayı 28-1. (s. 393-404).
  • Yazıcıoğlu, Y., Erdoğan, S. (2004). Spss uygulamalı bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara, Detay Yayıncılık.
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Serap Gül Akgüneş Bu kişi benim 0000-0003-2217-4418

Osman Sabuncuoğlu Bu kişi benim 0000-0002-6341-5524

Yayımlanma Tarihi 1 Ekim 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Akgüneş, S. G., & Sabuncuoğlu, O. (2020). Anadolu Lisesi Öğrencilerinin 2.Yabancı Dil Olarak Almanca Öğrenmelerinde Motivasyon Düzeylerini Etkileyen Faktörler. İstanbul Aydın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(2), 193-209.


All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)

by-nc.png