Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İki Dilliliğin Anaokulu Öğrencileri Üzerindeki Etkileri

Yıl 2021, Cilt: 7 Sayı: 1, 191 - 208, 01.04.2021

Öz

Son yıllarda çift dil öğrenmenin önemli bir araştırma konusu olduğu
görülmektedir. İki dil bilmenin hızla yayılması nedeniyle birçok ebeveyn
çocuklarının erken yaşta iki dili eşit düzeyde edinmesini arzu etmektedir.
Dil öğretim alanında iki dillilik üzerine birçok araştırma yapılmıştır, ancak
öğretmen ve ebeveynlerin iki dilli eğitim ile ilgili tutumlarını ölçen bir
araştırma henüz mevcut değildir. Bu çalışma bu boşluğu doldurabilecektir.
Bu araştırma erken yaşta birden fazla dil ediniminin İstanbul’daki bir ana
okulda çift dilde eğitim alan çocuklar üzerindeki etkilerini araştırmayı
amaçlamaktadır. Bu araştırmada nicel bir bilgi toplama aracı olan anket
uygulandı. Sekiz öğretmenin ve kırk ebeveynin katıldığı bu ankette
katılımcıların tutumları belirlendi. Toplanan bilgiler analiz edildi ve
değerlendirildi. Elde edilen bulgular çerçevesinde, ebeveynlerin ikinci bir
dil edinimine karşı pozitif bir tutuma sahip olduğu ve ikinci bir dil ediniminin
öneminin farkında olduğu anlaşılmaktadır. Okul öncesi çocuklara İngilizce
öğreten ana dili İngilizce olan öğretmenlerin iki dil bilmenin çok önemli
olduğunun farkında olduğu görülmektedir. Çocukların erken yaşta doğal
olarak ikinci bir dil edinimi teşvik edilmelidir ve eğitim siteminin önemli
bir parçası olmalıdır.

Kaynakça

  • Baker, C. (2000). Foundations of bilingual education and bilingualism. Multilingual Matters.
  • Baker, C. (2014). A parents’ and teachers’ guide to bilingualism. Multilingual Matters.
  • Bialystok, E. (2011). Bilingualism in development: Language, literacy, and cognition. Cambridge University Press.
  • Bialystok, E., Craik, F. I., Green, D. W., & Gollan, T. H. (2009). Bilingual minds. Psychological Science in the Public Interest, 10(3), 89-129.
  • Bialystok, E., Craik, F. I. M., Green, D. W., & Gollan, T. H. (2009). Bilingual minds. Psychological Science in the Public Interest.10, 89-1.
  • Bleakley, H., & Chin, A. (2004). Language skills and earnings: Evidence from childhood immigrants*. Review of Economics and Statistics, 86(2), 481-496
  • Garcia, E. (2011). Bilingual Development and the Education of Bilingual Children during Early Childhood. American Journal of Education, 95(1), 96-121. Retrieved from http://www.jstor.org/stable/1209229.
  • Gonzalez, A. (2000). The acquisition and labor market value of four English skills: New evidence from the NALS. Contemporary Economic Policy 18 (3): 259–69.
  • Grosjean, F. (2010).Bilingual: Life and Reality. Cambridge: Harvard University Press.
  • Hamers, J. F. & Blanc, M. (2000). Bilinguality and Bilingualism. Cambridge University Press: Cambridge.
  • Krashen, S. (1985). The Natural Approach. Longman: London.
  • Richards, J. C & Schmidt, R. (2015). Language Teaching and Applied Linguistics. Fourth edition. Pearson: London.
  • Russell L. Young & MyLuong T. Tran (1999) Vietnamese Parent Attitudes Towards Bilingual Education, Bilingual Research Journal 23:2-3, 225-233.
  • Shin, H. B., & Kominski, R. A. (2010). Language Use in the United States: American Community Survey.
  • Shin, F. H., & Krashen, S. (1996). Teacher attitudes toward the principles of bilingual education and toward students’ participation in bilingual programs: Same or different? Bilingual Research Journal, 20(1), 45-53.
  • Reports, ACS-12. Washington, DC: U.S. Bureau of the Census; 2010
  • Trejo, Stephen J. 2003. Intergenerational progress of Mexican-origin workers in the U.S. labor market. Journal of Human Resources 38 (3): 467–89.

The Impacts of Bilingualism on Pre-Schoolers

Yıl 2021, Cilt: 7 Sayı: 1, 191 - 208, 01.04.2021

Öz

Bilingualism has been a key area of research interest lately and has
spread so rapidly that many parents want their children to acquire
two languages equally well. There has been a lot of research on
bilingualism. However, teachers’ and parents’ views of bilingual
education are not available. This is a significant gap and this study
wants to fill this gap. This research aims to investigate the effects
of bilingualism on pre-schoolers at a private preschool in İstanbul as
being bilingual is vital for language acquisition at an early age. In
this research a questionnaire, which is a quantitative data collection
tool, was conducted in order to identify parents’ and teachers’ attitudes
towards bilingual education. The participants were eight instructors
and forty parents. The data collected were analysed descriptively and
evaluated. In the light of the findings, parents have a positive attitude
towards bilingualism and are aware of the importance of bilingualism.
Native speakers teaching children English consider bilingualism to be
very important. Children should be encouraged to pick up a second
language in a natural environment and bilingualism should be part of
the education system in Turkey.

Kaynakça

  • Baker, C. (2000). Foundations of bilingual education and bilingualism. Multilingual Matters.
  • Baker, C. (2014). A parents’ and teachers’ guide to bilingualism. Multilingual Matters.
  • Bialystok, E. (2011). Bilingualism in development: Language, literacy, and cognition. Cambridge University Press.
  • Bialystok, E., Craik, F. I., Green, D. W., & Gollan, T. H. (2009). Bilingual minds. Psychological Science in the Public Interest, 10(3), 89-129.
  • Bialystok, E., Craik, F. I. M., Green, D. W., & Gollan, T. H. (2009). Bilingual minds. Psychological Science in the Public Interest.10, 89-1.
  • Bleakley, H., & Chin, A. (2004). Language skills and earnings: Evidence from childhood immigrants*. Review of Economics and Statistics, 86(2), 481-496
  • Garcia, E. (2011). Bilingual Development and the Education of Bilingual Children during Early Childhood. American Journal of Education, 95(1), 96-121. Retrieved from http://www.jstor.org/stable/1209229.
  • Gonzalez, A. (2000). The acquisition and labor market value of four English skills: New evidence from the NALS. Contemporary Economic Policy 18 (3): 259–69.
  • Grosjean, F. (2010).Bilingual: Life and Reality. Cambridge: Harvard University Press.
  • Hamers, J. F. & Blanc, M. (2000). Bilinguality and Bilingualism. Cambridge University Press: Cambridge.
  • Krashen, S. (1985). The Natural Approach. Longman: London.
  • Richards, J. C & Schmidt, R. (2015). Language Teaching and Applied Linguistics. Fourth edition. Pearson: London.
  • Russell L. Young & MyLuong T. Tran (1999) Vietnamese Parent Attitudes Towards Bilingual Education, Bilingual Research Journal 23:2-3, 225-233.
  • Shin, H. B., & Kominski, R. A. (2010). Language Use in the United States: American Community Survey.
  • Shin, F. H., & Krashen, S. (1996). Teacher attitudes toward the principles of bilingual education and toward students’ participation in bilingual programs: Same or different? Bilingual Research Journal, 20(1), 45-53.
  • Reports, ACS-12. Washington, DC: U.S. Bureau of the Census; 2010
  • Trejo, Stephen J. 2003. Intergenerational progress of Mexican-origin workers in the U.S. labor market. Journal of Human Resources 38 (3): 467–89.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nurdan Açelya Keleş Bu kişi benim 0000-0002-9158-2426

Osman Sabuncuoğlu Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Nisan 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Keleş, N. A., & Sabuncuoğlu, O. (2021). The Impacts of Bilingualism on Pre-Schoolers. İstanbul Aydın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(1), 191-208.


All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)

by-nc.png