Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

YKS Öğrencilerinin Covıd-19 Korkusu, Sınav Kaygısı ve Başa Çıkma Tutumları Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi

Yıl 2022, Cilt: 8 Sayı: 2, 145 - 168, 28.10.2022

Öz

Bu araştırmanın amacı YKS öğrencilerinin Koronavirüs (Covıd-19) korkusu, sınav kaygısı ve başa çıkma tutumları arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırmanın örneklemi 100 kadın öğrenci, 100 erkek öğrenci olarak toplam 200 katılımcıdan oluşmaktadır. Bu araştırma ilişkisel tarama modelinde geçekleştirilmiştir. Bu araştırmada Demografik Bilgi Formu, Covıd-19 Korkusu Ölçeği, Sınav Kaygısı Ölçeği (SKÖ), Başa Çıkma Tutumlarını Değerlendirme Ölçeği (BÇTÖ) kullanılmıştır. Koronavirüs korkusu puanları arttıkça başa çıkma tutumları alt faktörü olan kendine ceza, sakınma-kaçınma, BÇTÖ toplam ve sınav kaygısı puanları da artmaktadır. Başa çıkma tutumları alt faktörü olan kendine ceza puanları arttıkça sınav kaygısı puanları da artmaktadır. Cinsiyet değişkeni ele alındığında kadın YKS öğrencilerinin başa çıkma tutumları ile ilgili sakınma-kaçınma puan ortalamaları, erkek YKS öğrencilerinin başa çıkma tutumları ile ilgili sakınma-kaçınma puan ortalamalarından yüksek olduğu saptanmıştır. Uzaktan eğitim sistemine alışabildiğini belirten öğrencilerin başa çıkma tutumları alt faktörü olan uyum sağlama puan ortalamaları daha yüksektir. Uzaktan eğitim sistemine alışamadığını belirten öğrencilerin ise sınav kaygısı puan ortalaması daha yüksek bulunmuştur.

Kaynakça

  • Referans1 Akın, M. (2007). Bilgisayar ve İnternet Teknolojilerinden Yararlanmanın Uygulama Alan Bilgisi Oluşturma Yönünde Etkisi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 49-70.
  • Referans2 Anderson, J. (2020). Brave New World The Coronavirus Pandemic İs Reshaping Education.https://qz.com/1826369/howcoronavirus-is-changingeducation/.
  • Referans3 Arslan, K., Görgülü Arı, A. ve Hayır Kanat M. (2021). Covid-19 Pandemi Sürecinde Verilen Uzaktan Eğitim Hakkında Veli Görüşleri. Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi, (57) 192–206. Doi: 10.7816/Ulakbilge-09-57-03.
  • Referans4 Aysan, F. (1988). Lise Öğrencilerinin Stres Yaşantılarında Kullandıkları Başa Çıkma Stratejilerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Referans5 Baloğlu, Ç. (2021). Öğretmenlerde Covıd-19 Korkusu ile Mesleki Benlik Saygısı ve Özgecilik Arasındaki İlişkiler. Yüksek Lisans Tezi, Nişantaşı Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü İstanbul.
  • Referans6 Boysan, M. (2012). Üniversite Öğrencilerinde Erken Dönem Uyumsuz Şemalar, Başa Çıkma Stilleri ve Öznel İyi Oluş Arasındaki İlişkilere Yönelik Bir Model Sınaması. Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Referans7 Bozkurt, A., Jung, I., Xiao, J., Vladimirschi, V., Schuwer, R., Egorov, G., Paskevicius, M. (2020). A Global Outlook To The İnterruption Of Education Due To COVID-19 Pandemic: Navigating İn A Time Of Uncertainty And Crisis. Asian Journal Of Distance Education, 15(1), 1-–126. doi: https://doi.org/10.5281/zenodo.3878572.
  • Referans8 Boztepe, D. (2016). Ebeveyn Beklentilerinin Sınav Kaygısı Üzerindeki Etkisi: Lise Son Sınıf Öğrencilerine Yönelik Bir Değerlendirme. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Aydın Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Referans9 Brooks, S. K., Webster, R. K., Smith, L. E., Woodland, L., Wessely, S., Greenberg, N., & Rubin, G. J. (2020). The Psychological İmpact Of Quarantine And How To Reduce İt: Rapid Review Of The Evidence. The Lancet, 395(10227), 912-920. doi: https://doi.org/10.1016/S0140-6736(20)30460-8.
  • Referans10 Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pagem Yayın.
  • Referans11 Çetin, A. (2022). Pandemi Sürecinde Veli ve Öğrenci. Ankara: İksadyayın.
  • Referans12 Cao, W., Fang, Z., Hou, G., Han, M., Xu, X., Dong, J., & Zheng, J. (2020). Covıd-19 Salgınının Çin'deki Üniversite Öğrencileri Üzerindeki Psikolojik Etkisi. PsikiyatriAraştırması, 287,112934.
  • Referans13 Ceyhan, E. (2004). Bilgisayar Kaygı Düzeyleri Farklı Öğretmen Adaylarının Stresle Başa Çıkma, Davranışları. Eğitim ve Bilim, 29(132).
  • Referans14 Chang, G.C., & Yano, S. (2020). Ülkeler Eğitimde Covid-19 Zorluklarını Nasıl Ele Alıyor? Politika,Önlemlerinin Bir Anlık Görüntüsü. Dünya Eğitim Blogu, 1-3.
  • Referans15 Çiçek, İ., & Tanhan, F. (2018). Lise Son Sınıf Öğrencilerinin Sınırlılık Algı Şemaları ile Sınav Kaygı Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 8(1/1), 69-85.
  • Referans16 Çölgeçen, Y. & Çölgeçen, H. (2020). Covid-19 Pandemisine Bağlı Yaşanan Kaygı Düzeylerinin Değerlendirilmesi: Türkiye Örneği. Elektronik Türkçe Çalışmaları, 15 (4).
  • Referans17 Dicle, A. N., & Ersanlı, K. (2015). Başa Çıkma Tutumlarını Değerlendirme Ölçeğinin Türkçeye Uyarlama Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(16),111-126.
  • Referans18 Duman, N. (2020). Üniversite Öğrencilerinde COVID-19 Korkusu ve Belirsizliğe Tahammülsüzlük. The Journal Of Social Science, 4(8), 426-437.
  • Referans19 Durak, G., ÇANKAYA, S., & İzmirli, S. (2020). COVID-19 Pandemi Döneminde Türkiye’deki Üniversitelerin Uzaktan Eğitim Sistemlerinin İncelenmesi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 14(1), 787-809.
  • Referans20 Emin, M. N. (2020). Koronavirüs Salgını ve Acil Durumda Eğitim. Seta Perspektif, 268, 1-4.
  • Referans21 ERASLAN, Y. (2010). Lise Son Sınıf Öğrencilerinin Sınav KaygılarınınAlgıladıkları Anne-Baba Tutumlarına Göre İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Referans22 Ercan, C., & Künç, S. (2020). Covıd-19 Nedeniyle Üniversitelerde Verilen Uzaktan Eğitime Öğrencilerin Bakış Açısı: Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler MYO Örneği. Journal Of Social And Humanities Sciences Research, 7(61), 3320-3329.
  • Referans23 Erten Başpınar, S. (2020). Lise Son Sınıf Öğrencilerinin Sınav Kaygısı ileAlgılanan Stres Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, İnönü Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Referans24 Eskin, M. (2014). Sorun Çözme Terapisi. Ankara: Hyb.
  • Referans25 Gür, N. (2020). Kovid-19 Sonrası Küresel Ekonomik Sistemde Neler Değişebilir. Erişim adresi: https://www.aa.com.tr/tr/analiz/kovid-19-sonrasi-kuresel-ekonomik-sistemde-neler-degisebilir/1795460.
  • Referans26 Koppelman, H., & Vranken, H. (2008). Experiences With A Synchronous Virtual Classroom İn Distance Education. ITICSE, 194-198. doi: https://doi.org/10.1145/1597849.1384324.
  • Referans27 Folkman, S. And Lazarus, R. S. (1985). If İt Changes, İt Must Be a Process: Study of Emotion and Coping During Three Stages of College Examination. Journal of Personality and Social Psychology, 50, 992–1003. doi: https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/0022-3514.48.1.150.
  • Furr, Sr, Westefeld, Js, Mcconnell, Gn ve Jenkins, Jm (2001). Üniversite Öğrencileri Arasında İntihar ve Depresyon: On Yıl Sonra. Profesyonel Psikoloji: Araştırma ve Uygulama, 32 (1),97–100. doi: https://doi.org/10.1037/0735-7028.32.1.97.
  • Referans28 Gencer, N. (2020). Pandemi Sürecinde Bireylerin Koronavirüs (Kovid-19) Korkusu: Çorum Örneği. Uluslararası Sosyal Bilimler Akademi Dergisi, (4), 1153-1173.
  • Referans29 Gerhold, L. (2020). Covıd-19: Risk Algısı ve Başa Çıkma Stratejileri. doi:https://doi.org/10.31234/osf.io/xmpk4.
  • Referans30 GERRİG, R.J., & ZİMBARDO P.G. (2014). Psikolojiye Giriş, Psikoloji ve Yaşam. (Yrd. Doç. Dr. Gamze Sart, Çev.). Ankara, Nobel Yayın.
  • Referans31 Giderer, H.E. (1990). Fen Lisesi ile Ömer Seyfettin Lisesi Öğrencilerinin Denetim Odağına Göre Bazı Değişkenler Yönünden Karşılaştırılması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Referans32 Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., Anderson, R. E., & Tatham, R. L. (2013). “Multivariate Data Analysis.” Essex, England.
  • Referans33 Huang, Y., & Zhao, N. (2020). Generalized Anxiety Disorder, Depressive Symptoms And Sleep Quality During Covid-19 Outbreak İn China: A Web-Based Cross-Sectional Survey. Psychiatry Research, 288, 112954. doi: https://doi.org/10.1016/j.psychres.2020.112954.
  • Referans34 Huber, Sg ve Helm, C. (2020). COVID-19 ve Eğitim: Kriz Zamanlarında Değerlendirme, Değerlendirme ve Hesap Verebilirlik-Okul Barometresiyle Politika, Uygulama ve Araştırma İçin Temel Sorunları Keşfetmek İçin Hızlı Tepki Verme. Educ Asse Eval Acc 32, 237-270.
  • Referans35 Khoirudin, R., Ashadi, A., & Masykuri, M. (2021). Smart Apps Creator 3 To İmprove Student Learning Outcomes During The Pandemic Of COVID-19. JPBI (Jurnal Pendidikan Biologi Indonesia), 7(1), 25-34. doi: https://doi.org/10.22219/jpbi.v7i1.13993.
  • Referans36 Krieg, A. And Xu, Y. (2015). Ethnic Differences İn Social Anxiety Between İndividuals Of Asian Heritage And European Heritage: A Meta-Analytic Review. Asian American Journal Of Psychology, 6(1), 66-80. doi: https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/a0036993.
  • Referans37 Mohammadyari, G. (2012). Kız ve Erkek Öğrencilerin Akademik Başarıları ile Genel Algılanan Öz-Yeterlik ve Sınav Kaygısı Arasındaki İlişkinin Karşılaştırmalı Olarak İncelenmesi. Procedia-Sosyal ve Davranış Bilimleri, 69, 2119-2123. doi:https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.12.175.
  • Referans38 Ösym. (2020). 2019 Faaliyet Raporu. https://www.osym.gov.tr/TR,19247/2020.html.
  • Referans39 Öztek, Z. (2020). Pandemi Mücadelesi ve Yan Kazanımlar (Özel sayı). Sağlık ve Toplum, (30)6-14.
  • Referans40 Santrock, J.W. (1997). Life Span Development. London, Brown Benchmark Publishers.
  • Referans41 Seta. (2021). 5 Soruda: Koronovirüs Salgınında Veliler. Https://Setav.Org/Assets/Uploads/2021/08/R190.Pdf (Erişim Tarihi: 29 Nisan 2022).
  • Referans42 Semerci, B. Ve Özer, A. S. (2007). Sınav Stresi ve Başa Çıkma Yolları. Merkez Kitapçılık Yayıncılık.
  • Referans43 Taş, H. (2021). COVID-19 Pandemisi Sürecinde Uygulamaya Konan Uzaktan Eğitimin Paydaş Görüşleri Bağlamında Değerlendirilmesi. Eğitim ve İnsani Bilimler Dergisi: Teori ve Uygulama, 12(23),23-49.
  • Referans44 Telli, S. G., & Altun, D. (2020). Coronavirüs ve Çevrimiçi (Online) Eğitimin Önlenemeyen Yükselişi. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 3(1), 25-34.
  • Referans45 Thurmond, V. Ve Wambach, K. (2004). Uzaktan Eğitimde Etkileşimleri Anlamak: Literatürün Gözden Geçirilmesi. Uluslararası Öğretim Teknolojisi ve Uzaktan Eğitim Dergisi, 1 (1).
  • Referans46 Timisi, Y., & İşözen, H. (2021). Pandemi Sürecinde Üniversite Sınavına Hazırlanan Bireylerde Stresle Başa Çıkma. Kuram ve Uygulamada Sosyal Bilimler Dergisi, 5(2), 151-160. doi: https://doi.org/10.48066/kusob.956745.
  • Referans47 Tolin, D., & Foa, E. (2008). Sex Differences İn Trauma And Posttraumatic Stress Disorder: A Quantitative Review Of 25 Years Of Research. Psychol. Trauma, 1:37–85. doi: https://psycnet.apa.org/doi/10.1037/1942-9681.S.1.37.
  • Referans48 Ünsal, H. (2002). Web Destekli Eğitim, Elektronik Öğrenme ve Web Destekli Öğretim Programlarındaki Çeşitli Ders Modelleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(3), 375-388.
  • Referans49 Violante, Mg ve Vezzetti, E. (2014). Mühendislik Eğitiminde Bir E-Öğrenme Platformunun Tasarımı İçin Yeni Bir Yaklaşımın Uygulanması. Mühendislik Eğitiminde Bilgisayar Uygulamaları, 22 (4), 708-727.
  • Referans50 Who, (2020). 11 Şubat 2020 tarihli 2019-nCoV medya brifingi, WHO Genel merkezi:https://www.who.int.
  • Referans51 Xiang, Y. T., Yang, Y., Li, W., Zhang, L., Zhang, Q., Cheung, T., & Ng, C. H. (2020). Timely Mental Health Care For The 2019 Novel Coronavirus Outbreak İs Urgently Needed. The Lancet Psychiatry, 7(3), 228-229. doi: https://doi.org/10.1016/S2215-0366(20)30046-8.
  • Referans52 Yıldırım, İ. (2007). Üniversiteye Giriş Sınavına Hazırlanan Türk Öğrencilerde Depresyon, Sınav Kaygısı ve Sosyal Destek. Avrasya Eğitim Araştırmaları Dergisi, 0(29), 171- 184. Referans53 Yılmaz Bağlar G. (2021). Covıd-19 Sürecinin Uyku Kalitesi Üzerine Etkisinin İncelenmesi ve Bilişsel Dikkat Kilitlenmesi Sendromu (Cas) Bağlamında Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Kent Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, İstanbul.
Toplam 53 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Besime Betül Bilgiç 0000-0003-0295-8944

Özlem Şener 0000-0002-0081-7374

Yayımlanma Tarihi 28 Ekim 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Bilgiç, B. B., & Şener, Ö. (2022). YKS Öğrencilerinin Covıd-19 Korkusu, Sınav Kaygısı ve Başa Çıkma Tutumları Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi. İstanbul Aydın Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 145-168.


All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)

by-nc.png