Matematiksel Modelleme Ve İnovatif Okuryazarlık İlişkisinin İncelenmesi*
Yıl 2023,
Cilt: 9 Sayı: 2, 165 - 182, 31.10.2023
Saliha Kara
,
Barış Demir
,
Cüneyt Yazıcı
Öz
İnovasyon, bireysel ve toplumsal ihtiyaçların daha iyi bir düzeyde karşılanmasını sağlar.Yeni fikirler ve faydalı değişimler inovasyon becerisine sahip bireyler ile mümkündür. Matematik her alanda olup bireylere farklı düşünme yolları sunmaktadır. Matematiğin bir parçası olan matematiksel modelleme, sıradan olmayan günlük hayatla bağlantılı içeriği ile yaratıcı düşünme farklı fikirlere yönlendirme becerisi sağlar. Bu da inovatif okuryazarlığı öncüsü inovasyonu desteklemektedir. Modellemeye karşı duyuşsal boyutu oluşturan tutum ve öz yeterlik algıları bu bağlamda bu beceriler için gerekli olduğu düşünülmektedir. Eğitimin aktarıcısı konumunda olan öğretmenlerin sahip oldukları beceriler önem kazanmaktadır Bu doğrultuda çalışmada ilköğretim matematik öğretmen adaylarının inovatif okuryazarlık düzeyleri ile matematiksel modellemeye yönelik tutum ve öz yeterlikleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Öğretmen adaylarına inovatif okuryazarlık ölçeği, matematiksel modellemeye yönelik tutum ölçeği ve matematiksel modellemeye yönelik öz yeterlik ölçeği uygulanmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistikler ve Pearson Moments Korelasyon Katsayısı kullanılmıştır. Veriler SPSS 22.0 programı ile analiz edilmiştir. Öğretmen adaylarının inovatif okuryazarlık düzeyleri, matematiksel modellemeye yönelik tutum ve öz yeterlik algıları yüksek düzeyde bulunmuştur. Elde edilen başka bir bulgu ise inovatif okuryazarlık, matematiksel modelleme tutum ve matematiksel modelleme öz yeterlik arasında anlamlı ilişkiler bulunmuş olmasıdır.
Kaynakça
- Akdeniz, M.Y. (2020). İnovasyon Eğitim Programının Öğretmenlerin Bireysel
Yenilikçilik Davranışlarına Etkisi. Necmettin Erbakan Üniversitesi,
Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya, 641950.
- Akkaya, D. (2016). İlköğretim 7. Sınıf Öğrencilerinin İnovasyon Becerilerinin
Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Adnan Menderes
Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın, 435869.
- Aras, B. (2020). Ortaokul Öğrencilerinin İnovatif (Yenilikçi) Düşünme
Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi (Afyonkarahisar
İl Örneklemi). Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi,
Sosyal Bilimler Enstitüsü, Afyon, 629885.
- Arslan, A. (2008). Öğretmen Adaylarının Bilgisayar Destekli Eğitim Yapmaya
Yönelik Tutumları İle Öz Yeterlik Algıları Arasındaki İlişki.
Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 7(24), 101-109.
- Asempapa, R. S. (2022). Examining Practicing Teachers’ Knowledge And
Attitudes Toward Mathematical Modeling. International Journal
of Education in Mathematics, Science, and Technology (IJEMST),
10(2), 272-292. https://doi.org/10.46328/ijemst.2136.
- Asempapa, R. S. (2018). Development and İnitial Psychometric Properties
of The Mathematical Modeling Attitude Scale. School Science and
Mathematics, 119(1), 14-23.
- Asempapa, R. S., Brooks, G. P. (2020). Factor Analysis And Psychometric
Evaluation of The Mathematical Modeling Attitude Scale for Teachers
of Mathematics. Journal of Mathematics Teacher Education,
1-31.
- Aslan, H., Kesik, F. (2016). Yenilikçi Okul Ölçeğinin Geliştirilmesi: Geçerlik
ve Güvenirlik Çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi,
22 (4), 463-482.
- Barbosa, J. C. (2007). Teacher-Student Interactions in Mathematical Modelling.
In C. Haines, P. Galbraith, W. Blum, S. Khan (Eds.), Mathematical
Modelling (ICTMA 12): Education, Engineering and
Economics, 232-240.
- Bitkin, A. (2012). Öğretmen Adaylarının Bireysel Yenilikçilik Düzeyleri
ile Bilgi Edinme Becerileri Arasındaki İlişki. Yüksek Lisans Tezi,
Harran Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Şanlıurfa, 326097.
- Bukova Güzel, E. (2019). Matematk Eğitiminde Matematiksel Modelleme
(3.Baskı). Pegem Akademi.
- Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., Demirel, F.
(2008). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Pegem Akademi, Ankara.
- Coklar, A. N. (2012). Individual Innovativeness Levels of Educational Administrators.
Digital Education Review, 22, 100-110.
- Creswell, J. W. (2003). A framework for design. Research design: Qualitative,
quantitative, and mixed methods approaches, 9-11.
- Çelik, M. (2022). Eğitimde İnovasyon Yetkinlikleri: İnovasyon Yetkinlikleri
Ölçeğinin Geliştirilmesi ve Uygulanması. Yüksek Lisans Tezi,
İzmir Demokrasi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir,
722415.
- Çimen, İ., Yücel, C. (2017). Yenilikçi Davranış Ölçeği (YDÖ): Türk Kültürüne
Uyarlama Çalışması. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi,
6(3), 365-381.
- Çuhadar, C., Bülbül, T., ve Ilgaz, G. (2013). Exploring of the Relationship
between Individual Innovativeness and Techno-pedagogical Education
Competencies of Pre-service Teachers. Ilkogretim Online,
12(3).
- Demir, B. (2022). Matematiksel Modellemenin Yaşama Yansıma Sürecinin
İncelenmesi. Doktora Tezi, Bursa Uludağ Üniversitesi, Eğitim
Bilimleri Enstitüsü, Bursa, 738623.
- Demir, B., Sert Çelik, H., Arı, A. A., Kaleli Yılmaz, G. (2023). Matematiksel
Modelleme Tutum Ölçeği’nin (MMTÖ) Türkçe Uyarlaması.
Ekev Akademi Dergisi, (94), 52-65.
- Demir, B. (2023). İnovasyon ve Yaşam. Kocaeli: Umuttepe Yayınevi.
- Demir Başaran, S., Keleş, S. (2015). Yenilikçi Kimdir? Öğretmenlerin Yenilikçilik
Düzeylerinin İncelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim
Fakültesi Dergisi, 30(4), 106-118.
- Eraslan, F. (2014). Ortaöğretim Okul Yöneticilerinin İnovasyon Yeterlilikleri.
Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri
Enstitüsü, Sakarya, 377638.
- Erdoğan, F. (2019). İlköğretim Matematik Öğretmeni Adaylarının Matematiksel
Modelleme Özyeterliklerinin Belirlenmesi. Mersin Üniversitesi
Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 118-130.
- Erdoğan, N., Corlu, M. S., Capraro, R. M. (2013). Defining İnnovation
Literacy: Do Robotics Programs Help Students Develop İnnovation
Literacy Skills?. International Online Journal of Educational
Sciences, 5(1), 1-9.
- Ersoy, Y. (2005). Matematik Eğitimini Yenileme Yönünde İleri Hareketler-
I: Teknoloji Destekli Matematik Öğretimi. Turkish Online
Journal of Educational Technology, 4(2).
- Gürbüz, O. (2015). Öğretmen Adaylarının Yenilikçilikleri ve Problem
Çözme Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi: ÇOMÜ Eğitim
Fakültesi Örneği. Yüksek Lisans Tezi, Onsekiz Mart Üniversitesi,
Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Çanakkale, 422988.
- Güngör, A., Akyüz, A. O., Şirin, C., Tuncer, A. D., Zaman, M., ve Güngör,
C. (2019). Importance of mathematical modeling in innovation.
Mathematical Modeling, 3(1), 32-34.
- Hidayat, R., Idris, W. I. W., Qudratuddarsi, H., Rahman, M. N. A. (2021).
Validation Of The Mathematical Modeling Attitude Scale For Malaysian
Mathematics Teachers. Eurasia Journal of Mathematics,
Science and Technology Education, 17(12), em2047. https://doi.
org/10.29333/ejmste/11375.
- Kaya, S. (2017). Biyoloji Öğretmenlerinin Bireysel Yenilikçilik Düzeylerinin
İncelenmesi. Dicle Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü,
Diyarbakır, 472037.
- Keleşoğlu, S. (2017). Öğretmen Eğitiminde Yaratıcı Düşünme ve İnovasyon
Eğitim Programının Tasarımı, Denenmesi Ve Değerlendirilmesi.
Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü,
Ankara, 461578.
- Kert, S. B., Tekdal, M. (2012). Comparison of İndividual İnnovativeness
Perception of Students Attending Different Education Faculties.
Gaziantep University-Journal of Social Sciences, 11(4), 1150-
1161.
- Kılıç, H. (2015). İlköğretim Branş Öğretmenlerinin Bireysel Yenilikçilik
Düzeyleri ve Yaşam Boyu Öğrenme Eğilimleri (Denizli İli Örneği).
Yüksek Lisans Tezi, Pamukkale Üniversitesi, Eğitim Bilimleri
Enstitüsü, Denizli, 384164.
- Kılıçer, K. (2011). Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Öğretmen
Adaylarının Bireysel Yenilikçilik Profilleri. Doktora Tezi, Anadolu
Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir, 286820.
- Korucu, A., Olpak, Y. (2015). Öğretmen Adaylarının Bireysel Yenilikçilik
Özelliklerinin Farklı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Eğitim
Teknolojisi Kuram ve Uygulama, 5(1), 109-127.
- Koyuncu, İ., Güzeller, C. O., Akyüz, D. (2016). The Development of A
Self-Efficacy Scale for Mathematical Modeling Competencies. International
Journal of Assessment Tools in Education, 4(1), 19-36.
- Köklü, N., Büyüköztürk, Ş. (2000). Sosyal Bilimler İçin İstatiğe Giriş. Ankara:
Pegem Akademi.
- Kurt, Ö. (2019). Matematiksel Modelleme Problemlerinin Beşinci Sınıf
Öğrencilerinin Akademik Başarı, Geometri Öz-Yeterlik ve Matematiğe
Yönelik Tutumuna Etkisinin İncelenmesi. Yüksek Lisans
Tezi, Fırat Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Elâzığ,
557400.
- Kurtuluş, M. F. (2012). Eğitimde İnovasyon: Öğretmen ve Öğrencilerin
İnovasyona Bakışı Ve Yeterliliğinin Sorgulanması. Gebze Yüksek
Teknoloji Enstitüsü, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Gebze, 311734.
- Li, X., Wang, Y., Fu, L., Xu, M. (2009). The university library: incubation
center of research innovation literacy. The Electronic Library,
27(4), 588–600.
- MEB. (2009). Ortaöğretim Girişimçilik Dersi Öğretim Programı. Milli
Eğitim Bakanlığı, Ortaöğretim Genel Müdürlüğü, Ankara.
- MEB (2018). Matematik Dersi Öğretim Programı İlkokul ve Ortaokul (1,
2, 3, 4, 5, 6, 7. Ve 8. Sınıflar), Ankara.
- MEB. (2017). Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlikleri. Öğretmen Yetiştirme
ve Geliştirme Genel Müdürlüğü,Ankara.
- Mutlu Bayraktar, D. (2012). Öğretim Elemanlarının Bireysel Yenilikçilik
Düzeyleri ve Web 2.0 Araçlarını Benimsemeleri. HAYEF
Journal of Education, 9(2), 35-47.
- National Council of Teachers of Mathematics (NCTM). (2000). Principles
and Standarts for School Mathematics: An Overview. National
Council of Teachers of Mathematics. Reston: Author.
- Özbek, A. (2014). Öğretmenlerin Yenilikçilik Düzeylerinin TPAB Yeterlikleri
Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Necmettin
Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya,
372144.
- Özgür, H. (2013). Bilişim Teknolojileri Öğretmen Adaylarının Eleştirel
Düşünme Eğilimleri ile Bireysel Yenilikçilik Özellikleri
Arasındaki İlişkinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi.
Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 409-420.
- Özgür, Ö., Orhan, D., Dönmez, P., Kurt, A. A. (2015). Öğretmen Adaylarının
Bireysel Yenilikçilik Profilleri ve Teknoloji Tutum Düzeyleri
Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi
Dergisi, 5(1), 65-76.
- Özmusul, M. (2012). Öğretmen Eğitiminde Yaratıcılık ve İnovasyon. Kastamonu
Eğitim Dergisi, 20(3), 731-746.
- Sezgin, İ. V. (2018). Akademisyenlerin İnovasyon Eğilimlerinin Ölçülmesi
Çalışması: Akdeniz Üniversitesi Örneği. Yüksek Lisans Tezi, Akdeniz
Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Antalya, 520623.
- Solovev, D., Shkarina, T., Chudnova, O., Kuzora, S. (2019). Mathematical
Modeling in Innovation. Smart Technologies and Innovations in
Design for Control of Technological Processes and Objects: Economy
and Production: Proceeding of the International Science and
Technology Conference” FarEastСon-2018” Volume 2, 603-610.
DOI: 10.1007/978-3-030-18553-4_73.
- Tekin Dede, A. ve Yılmaz, S. (2013). İlköğretim Matematik Öğretmeni
Adaylarının Modelleme Yeterliklerinin İncelenmesi. Turkish Journal
of Computer and Mathematics Education, 4 (3), 185-206.
- Tuna, A., Bı̇ber, A., Yurt, N. (2013). Matematik Öğretmeni Adaylarının
Matematiksel Modelleme Becerileri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim
Fakültesi Dergisi, 33 (1), 129- 146.
- Ülker, H. İ. (2009). İnovasyon. İz Atılım Üniversitesi Dergisi,
https://www.atilim.edu.tr/uploads/pages/iz-dergisi-
1517410940/1522404950-iz-dergisi-sayi-08.pdf (Ziyaret Tarihi:
17 Ocak 2023).
- Ünal, H. (2014). Üniversite Öğrencilerinin Bireysel Yenilikçilik Kategorilerinin
Belirlenmesi, Uluslararası Hakemli Akademik Spor Sağlık
ve Tıp Bilimleri Dergisi, 4(11), 68-74.
- Yel, Ü. (2021). Matematik Öğretmen Adaylarının Matematiksel Modelleme
Öz yeterliklerinin ve Bilgi İşlemsel Düşünme Becerilerinin
İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Balıkesir Üniversitesi, Fen Bilimleri
Enstitüsü, Balıkesir, 672219.
- Yenilmez, K., ve Yıldız, Ş. (2019). Matematiksel modelleme ile ilgili lisansüstü
tezlerin tematik içerik analizi. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi
Sosyal Bilimler Dergisi, 20, 1-22.
- Yılmaz, F., Soğukçeşme, G., Ayhan, N., Tuncay, S., Sancar, S., Deniz, Y.
(2014). İlköğretim Bölümü Öğretmen Adaylarının Mesleki Yenilikçilik
Eğilimlerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi.
Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,
11(27), 259-276.
- Yılmaz, N. (2013). An Investıgatıon of Preservıce Early Chıldhood Teachers‟
Levels of Indıvıdual Innovatıveness and Perceıved Attrıbutes
of Instructıonal Computer Use. Yüksek Lisans Tezi, Orta Doğu
Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara, 347250.
- Yılmaz Öztürk, Z., Summak, M. (2014). İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin
Bireysel Yenilikçiliklerinin İncelenmesi. International Journal
of Sport Culture and Science, 2(Special Issue 1), 844-853.
- Yılmaz, R., Beşkaya, Y. M. (2018). Eğitim Yöneticilerinin Yaşam Boyu
Öğrenme Eğilimleri ile Bireysel Yenilikçilik Düzeylerinin İncelenmesi.
Ankara University Journal of Faculty of Educational Sciences
(JFES), 51(1), 159-181.
- Yorulmaz, A., Çokçalışkan, H., Önal, H. (2017). Determination of Classroom
Pre-Service Teachers’ State of Personal Innovativeness.
Journal of Education and Training Studies, 5(1), 28-34.
- Yüksel, A. (2022). Entelektüel sermayenin yeni kuramsal yaklaşımı: İnovatif
okuryazarlık. Gebze Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler
Enstitüsü, Gebze, 729939.
- Yüksel, A., Günce, N. (2019). Meslek Yüksekokullarında Yenilikçi Okuryazarlık
Oranının Artırılmasına Yönelik Bir Model Önerisi. Journal
of Academic Value Studies, 3(17), 66-76.
- Zhu, C. (2020). Research on mathematical modeling strategy based on
MATLAB from the perspective of innovative ability training.
In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 1648, No. 2, p.
022017). IOP Publishing.