Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

An Application Example for the Use of Geographical Information Systems in High School Geography Lessons

Yıl 2020, , 372 - 392, 18.08.2020
https://doi.org/10.21733/ibad.688534

Öz

The spatial technologies used in this age in which the technology develops rapidly has provided reinterpretation of the natural and human phenomena taking place on earth. These spatial technologies are used effectively by many developed countries nowadays. By starting from primary education Geographical Information Systems, which make the analyses of geographical events on earth possible, are being used in geography lessons in countries like U.S.A. On the other hand in our country this system has taken place in new Geography Curriculum in 2005 but it cannot be applied properly. In our country GIS has just recently started to be given an importance so, already graduated secondary education geography teachers before have not exactly been acknowledged on this topic. While teaching how to use the GIS to the geography teachers, they should also be helped in how to adapt it to the lessons. In addition it can be noted that they need software on GIS. This study includes the use of GIS in the secondary education geography curriculum, basic characteristics of GIS and a sample lesson practice of the 9th grades. For GIS applications, ArcView 9.2 software has been used.

Kaynakça

  • Refrans1 Demirci, A. (2004). Coğrafi Bilgi Sistemlerinin İlk Ve Ortaöğretim Coğrafya Derslerinde Kullanılmasının Önemi Ve Yöntemi: Fiziki Coğrafya; Deprem ve Volkanlar Konusu İle İlgili CBS Tabanlı Örnek Bir Ders Uygulaması. 3. Coğrafi Bilgi Sistemleri Bilişim Günleri. İstanbul Refrans2 Demirci, A.(2008). Öğretmenler İçin CBS. Fatih Üniversitesi Yayınları, İstanbul. Refrans3 Demirci, A. ve Karaburun, A. (2010). Yüksek Öğretim Coğrafya Programları İçin Coğrafi Bilgi Sistemlerinin Önemi. Marmara Coğrafya Dergisi, Sayı:21, s.27-45 Refrans4 Köktürk, E. (2003). Coğrafi Bilgi Sistemi (CBS) Ne Değildir? TUJK 2003 Yılı Bilimsel Toplantısı, Coğrafi Bilgi Sistemleri ve Jeodezik Ağlar Çalıştayı, 24-25-26 Eylül. Konya. Refrans5 MEB (Milli Eğitim Bakanlığı). (2005), Coğrafya Dersi Öğretim Programı (9., 10., 11. ve 12. Sınıflar). Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı, Ankara. Refrans6 Turoğlu, H. (2000). Coğrafi Bilgi Sistemlerinin Temel Esasları. İstanbul Refrans7 Uğurlu, N. B. (2007). Sosyal Bilgiler Dersinde “Türkiye’nin Doğal Kaynakları” Konusunun Coğrafi Bilgi Sistemleri İle Öğretiminin Öğrencilerin Tutum Ve Başarısına Etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara. Refrans8 Yalın, H. İ. (2005). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. Nobel Yayınları. Ankara.

Coğrafi Bilgi Sistemlerinin Lise Coğrafya Derslerinde Kullanımına Yönelik Bir Uygulama Örneği

Yıl 2020, , 372 - 392, 18.08.2020
https://doi.org/10.21733/ibad.688534

Öz

Teknolojinin hızla geliştiği bu dönemde kullanılan mekânsal teknolojiler, yeryüzünde meydana gelen doğal ve beşeri olayların yeniden yorumlanmasını sağlamıştır. Bu mekânsal teknolojiler günümüzde gelişmiş birçok ülke tarafından etkin olarak kullanılmaktadır. Yeryüzünde meydana gelen coğrafi olayların analizinin yapılmasını sağlayan Coğrafi Bilgi Sistemleri ABD gibi ülkelerde ilköğretimden başlayarak coğrafya derslerinde kullanılmaktadır. Ancak bizim ülkemizde bu sistem 2005 yılında yeni Coğrafya Öğretim Programında yerini almıştır ve tam anlamıyla kullanılamamaktadır. Ülkemizde üniversite düzeyinde CBS’ye gereken önem verilmeye başlanmış olmakla birlikte önceden mezun olmuş ortaöğretim coğrafya öğretmenleri bu konu hakkında tam olarak bir bilgiye sahip değildir. Coğrafya öğretmenlerine CBS’yi nasıl kullanabilecekleri öğretilirken bir yandan da derslere nasıl adapte edebilecekleri konularında yardımcı olunması gerekmektedir. Bununla birlikte öğretmenlerin CBS ile ilgili yazılımlara da ihtiyaç duymaktadır. Bu çalışmada CBS’nin ortaöğretim coğrafya ders programında kullanımı, CBS’ye ait temel özellikler, 9. sınıfa ait örnek ders uygulaması irdelenmiştir. CBS uygulamalarında ArcView 9.2 yazılımı kullanılmıştır.

Kaynakça

  • Refrans1 Demirci, A. (2004). Coğrafi Bilgi Sistemlerinin İlk Ve Ortaöğretim Coğrafya Derslerinde Kullanılmasının Önemi Ve Yöntemi: Fiziki Coğrafya; Deprem ve Volkanlar Konusu İle İlgili CBS Tabanlı Örnek Bir Ders Uygulaması. 3. Coğrafi Bilgi Sistemleri Bilişim Günleri. İstanbul Refrans2 Demirci, A.(2008). Öğretmenler İçin CBS. Fatih Üniversitesi Yayınları, İstanbul. Refrans3 Demirci, A. ve Karaburun, A. (2010). Yüksek Öğretim Coğrafya Programları İçin Coğrafi Bilgi Sistemlerinin Önemi. Marmara Coğrafya Dergisi, Sayı:21, s.27-45 Refrans4 Köktürk, E. (2003). Coğrafi Bilgi Sistemi (CBS) Ne Değildir? TUJK 2003 Yılı Bilimsel Toplantısı, Coğrafi Bilgi Sistemleri ve Jeodezik Ağlar Çalıştayı, 24-25-26 Eylül. Konya. Refrans5 MEB (Milli Eğitim Bakanlığı). (2005), Coğrafya Dersi Öğretim Programı (9., 10., 11. ve 12. Sınıflar). Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı, Ankara. Refrans6 Turoğlu, H. (2000). Coğrafi Bilgi Sistemlerinin Temel Esasları. İstanbul Refrans7 Uğurlu, N. B. (2007). Sosyal Bilgiler Dersinde “Türkiye’nin Doğal Kaynakları” Konusunun Coğrafi Bilgi Sistemleri İle Öğretiminin Öğrencilerin Tutum Ve Başarısına Etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara. Refrans8 Yalın, H. İ. (2005). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. Nobel Yayınları. Ankara.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Sibel Öner 0000-0003-1524-1176

Yayımlanma Tarihi 18 Ağustos 2020
Kabul Tarihi 25 Mart 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020

Kaynak Göster

APA Öner, S. (2020). Coğrafi Bilgi Sistemlerinin Lise Coğrafya Derslerinde Kullanımına Yönelik Bir Uygulama Örneği. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi(7), 372-392. https://doi.org/10.21733/ibad.688534

IBAD Sosyal Bilimler Dergisi / IBAD Journal of Social Sciences 


15376           15385                                                                                                                15386