Konferans Bildirisi
BibTex RIS Kaynak Göster

Farklı Sınıf Seviyesindeki Ortaokul Öğrencilerin Sıvıların Kaldırma Kuvvetine İlişkin Kavramsal Anlamaları

Yıl 2021, , 311 - 335, 30.03.2021
https://doi.org/10.21733/ibad.803867

Öz

Bu çalışma, farklı sınıf seviyesindeki öğrencilerin sıvıların kaldırma kuvveti konusunda kavramsal anlamalarını incelemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2015-2016 eğitim-öğretim yılında Kayseri ili Yeşilhisar ilçe merkezinde farklı sınıf seviyesinde öğrenim gören 50 ortaokul öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada “Kuvvet ve Hareket” ünitesinin birinci bölümünde yer alan, sıvıların kaldırma kuvveti konusu ile ilgili olan kazanımları içeren, düz anlatım ve gösteri deneyi yöntemlerinin kullanıldığı dersler planlanmıştır. Planlanan dersler farklı sınıf düzeyindeki gruplara ayrı ders saatlerinde anlatılmış ve sonrasında öğrencilere sıvıların kaldırma kuvvetine ilişkin kavramsal anlamaları testi uygulanmıştır. Verilerin analizinde öğrencilerin cevapları anlama, kısmen anlama, belirli kavram yanılgıları ile kısmen anlama, belirli kavram yanılgısı, anlamama ve boş/cevapsız gibi kategorilere göre değerlendirilmiştir. Araştırmanın sonucunda farklı sınıf seviyesindeki öğrencilerin sıvıların kaldırma kuvveti konusunda belirlenen kazanımların bazılarında kavramsal anlamalarında belirgin fark ortaya çıkarken, bazı kazanımlarda yakın sonuçlar elde edilmiştir. Özellikle yedinci ve sekizinci sınıf öğrencilerinin kavramsal anlamaları arasında belirgin fark olmadığı ortaya çıkmıştır.

Kaynakça

  • Akbulut, H. H. (2010). Sıvıların kaldırma kuvveti ve yüzme kavramlarına yönelik probleme dayalı öğrenme uygulaması ve değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Anagün, Ş.S. ve Duban, N. (2014). Fen bilimleri öğretimi. Ankara: Anı.
  • Apaydın, Z. (2014). Ortaokul öğrencilerinin suyun kaldırma kuvvetine yönelik bilgi yapıları: görgüngübilimsel bir ilksel olarak yüzme. Eğitim ve Bilim Dergisi, 39(174), 402-424.
  • Armağan, F. Ö. ve Yerer, H. (2015). Kuvvet hareket ünitesinin kavram yanılgılarının çalışma yaprakları ile belirlenmesi. International Journal of Human Sciences, 12(2), 858-880.
  • Büyüköztürk, Ş. ve Çakmak, E. ve Akgün, Ö. ve Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem A.
  • Dayı, B. (2011). Kaldırma kuvveti ve basınç konusundaki problemlerin çözümünde düşünce deneylerinin yeri. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Kaptan, F. (1999). Fen bilgisi öğretimi. İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Karaman, F. ve Karataş, F.Ö. (2014). Yaşam temelli öğrenme yaklaşımıyla “sıvıların ve gazların kaldırma kuvveti” konusunun öğretimi. ICEMST Proceeding Book, ISBN: 978-605-61434-3-4
  • Karasar, N. (2014). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel.
  • Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, (2015). İlköğretim kurumları fen bilimleri dersi öğretim programı. Ankara: Yazar
  • Özdener, N. (2005). Deneysel öğretim yöntemlerinde benzetişim (simulation) kullanımı. The Turkish Online Journal of Education Technology, 4(4), 93-98.
  • Özsevgeç, T. ve Çepni, S. (2006). Farklı sınıflardaki öğrencilerin yüzme ve batma kavramlarını anlama düzeyleri. Millî Eğitim, (172), 297-311.
  • Ünal G. ve Ergin, Ö. (2006). Fen eğitimi ve modeller. Millî Eğitim, (171), 188-196.
  • Sınav Dergisi Yayınları. (2013). Sekizinci sınıf fen ve teknoloji okula yardımcı konu anlatım-etkinlikler-testler. Ankara: Sınav Dergisi Yayınları.
  • Şahin, Ç. ve Çepni, S. (2011). “Yüzme- batma, kaldırma kuvveti ve basınç” kavramları ile ilgili iki aşamalı kavramsal yapılardaki farklılaşmayı belirleme testi geliştirilmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 8(1), 79-110.
  • Turan, G. (2012). Sekizinci sınıf kuvvet hareket ünitesinin öğretiminde çalışma yapraklarının öğrencilerin başarılarına etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Adıyaman Üniversitesi, Adıyaman.
  • Yavuz, G. (2007). Yapılandırmacılığa dayalı öğretimin ilköğretim 7. sınıf sıvıların kaldırma kuvveti konusunda öğrencilerin başarılarına etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • Yürümezoğlu, K. ve Oğuz, A. (2009). Hipotez tez sürecinde çocukların ve yetişkinlerin bilimsel düşünme eğilimleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (36), 340-350.

Conceptual Conceptual Understanding of Different Grade Level Middle School Students regarding Buoyancy of Liquids

Yıl 2021, , 311 - 335, 30.03.2021
https://doi.org/10.21733/ibad.803867

Öz

This study aimed to examine conceptual understanding of middle school students regarding the buoyancy of liquids. The study group of the study consists of 47 students studying at a middle school which is located in the district center of Yeşilhisar in Kayseri province in the academic year of 2015-2016. In the research, the “Force and Motion” unit subjects in the first part of the course, which includes the gains related to the buoyancy of liquids and the methods of narration and demonstration, were planned. Planned lessons were taught to different grade level groups in separate class hours, and then the conceptual comprehension test of the buoyancy of liquids was applied to the students."In the analysis of the data, students' understanding was evaluated according to categories such as comprehension, partially comprehension, partially comprehension with certain misconceptions, certain misconception, no comprehension and blank/unanswered. As a result of the study, 6th grade students were observed to be insufficient in defining the buoyancy force and relating it to the volume of the sinking part of the object. 8th grade students were found to have difficulty in relating the buoyant force with the volume of the sinking part of the object and realizing that the buoyant force acting on the sinking object is lower than the weight of the object. All grade level students found it difficult to realize that the buoyant force acting on the sinking object is equal to the weight of the object. 8th grade students were more successful than 6th grade students in defining the buoyancy force. As the grade level increased, the students were more successful in relating the buoyancy force to the volume of the sinking part of the object. The rates of consistent responses to the question groups increased in accordance with the grade levels except for the set of questions about the forces acting on the object in the liquid. It was concluded that the subject of buoyancy force of liquids can be given at the middle school level.

Kaynakça

  • Akbulut, H. H. (2010). Sıvıların kaldırma kuvveti ve yüzme kavramlarına yönelik probleme dayalı öğrenme uygulaması ve değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon.
  • Anagün, Ş.S. ve Duban, N. (2014). Fen bilimleri öğretimi. Ankara: Anı.
  • Apaydın, Z. (2014). Ortaokul öğrencilerinin suyun kaldırma kuvvetine yönelik bilgi yapıları: görgüngübilimsel bir ilksel olarak yüzme. Eğitim ve Bilim Dergisi, 39(174), 402-424.
  • Armağan, F. Ö. ve Yerer, H. (2015). Kuvvet hareket ünitesinin kavram yanılgılarının çalışma yaprakları ile belirlenmesi. International Journal of Human Sciences, 12(2), 858-880.
  • Büyüköztürk, Ş. ve Çakmak, E. ve Akgün, Ö. ve Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem A.
  • Dayı, B. (2011). Kaldırma kuvveti ve basınç konusundaki problemlerin çözümünde düşünce deneylerinin yeri. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Kaptan, F. (1999). Fen bilgisi öğretimi. İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Karaman, F. ve Karataş, F.Ö. (2014). Yaşam temelli öğrenme yaklaşımıyla “sıvıların ve gazların kaldırma kuvveti” konusunun öğretimi. ICEMST Proceeding Book, ISBN: 978-605-61434-3-4
  • Karasar, N. (2014). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel.
  • Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı, (2015). İlköğretim kurumları fen bilimleri dersi öğretim programı. Ankara: Yazar
  • Özdener, N. (2005). Deneysel öğretim yöntemlerinde benzetişim (simulation) kullanımı. The Turkish Online Journal of Education Technology, 4(4), 93-98.
  • Özsevgeç, T. ve Çepni, S. (2006). Farklı sınıflardaki öğrencilerin yüzme ve batma kavramlarını anlama düzeyleri. Millî Eğitim, (172), 297-311.
  • Ünal G. ve Ergin, Ö. (2006). Fen eğitimi ve modeller. Millî Eğitim, (171), 188-196.
  • Sınav Dergisi Yayınları. (2013). Sekizinci sınıf fen ve teknoloji okula yardımcı konu anlatım-etkinlikler-testler. Ankara: Sınav Dergisi Yayınları.
  • Şahin, Ç. ve Çepni, S. (2011). “Yüzme- batma, kaldırma kuvveti ve basınç” kavramları ile ilgili iki aşamalı kavramsal yapılardaki farklılaşmayı belirleme testi geliştirilmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 8(1), 79-110.
  • Turan, G. (2012). Sekizinci sınıf kuvvet hareket ünitesinin öğretiminde çalışma yapraklarının öğrencilerin başarılarına etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Adıyaman Üniversitesi, Adıyaman.
  • Yavuz, G. (2007). Yapılandırmacılığa dayalı öğretimin ilköğretim 7. sınıf sıvıların kaldırma kuvveti konusunda öğrencilerin başarılarına etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi, Balıkesir.
  • Yürümezoğlu, K. ve Oğuz, A. (2009). Hipotez tez sürecinde çocukların ve yetişkinlerin bilimsel düşünme eğilimleri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (36), 340-350.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ela Ayse Koksal 0000-0001-7309-1458

Muhammed Ali Babacan 0000-0002-3974-1661

Yayımlanma Tarihi 30 Mart 2021
Kabul Tarihi 3 Ocak 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Koksal, E. A., & Babacan, M. A. (2021). Farklı Sınıf Seviyesindeki Ortaokul Öğrencilerin Sıvıların Kaldırma Kuvvetine İlişkin Kavramsal Anlamaları. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi(9), 311-335. https://doi.org/10.21733/ibad.803867

IBAD Sosyal Bilimler Dergisi / IBAD Journal of Social Sciences 


15376           15385                                                                                                                15386