Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Cyberbullying Through A Spiral of Violence: A Review

Yıl 2021, , 462 - 479, 15.08.2021
https://doi.org/10.21733/ibad.901032

Öz

Cyberbullying is defined by an individual or group as the repetitive and malicious use of information and communication technologies to harm other individuals. Cyberbullying involves the use of information and communication technologies, but can occur in different ways. The fact that cyberbullying can happen in many ways and easily at any time of the day actually causes great difficulties. When we look at the researches carried out both in Turkey and around the world, it is noted that cyberbullying is an important problem and is becoming more and more widespread. Looking at the researches, it is possible to state that there are different reasons that drive individuals to bully and that cyberbullying occurs when many factors come together. Cyberbullying appears to have many negative effects on individuals, no matter how they occur. Considering that access to information and communication technologies is easy and indispensable, it is thought that it is important for every individual in society to be aware in order to prevent such a widespread problem.

Kaynakça

  • Agatston, P.W., Kowalski R. & Limber, S. (2007). Students’ perspectives on cyberbullying. Journal of Health, 41, 59-60.
  • Aksaray, S. (2011). Siber zorbalık, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(2), 405-432.
  • Altundağ, Y. ve Ayas, T. (2018). Öğretmenler için Sanal Zorbalıkla Başa Çıkma Stratejileri Ölçeği: Geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. Anatolian Journal of Psychiatry; 19(Special issue.1):84-92. https://doi.org/10.5455/apd.292158
  • Arıcak, O. T. (2011). Siber zorbalık: Gençlerimizi bekleyen yeni tehlike. Kariyer Penceresi, 2(6): 10-12.
  • Ayas, T, ve Horzum, M.B. (2012). İlköğretim öğrencilerinin sanal zorba ve mağdur olma durumu. İlköğretim Online, 11(2), 369-380
  • Baştürk Akca, E., Sayımer, İ., Balaban Salı, J. ve Ergün Başak, B. (2014) Okulda Siber Zorbalığın Nedenleri, Türleri ve Medya Okuryazarlığı Eğitiminin Önleyici Çalışmalardaki Yeri. Elektronik Mesleki Gelişim ve Araştırma Dergisi (EJOIR) Cilt:2 Özel Sayı:17-30.
  • Batsche, G. M. ve Knoff, H. M. (1994). Bullies and their victims: Understanding a pervasive problem in the schools. School Psychology Review, 23, 165-175
  • Bayram, N. & Saylı, M. (2013). “Üniversite Öğrencileri Arasında Siber Zorbalık Davranışı”, İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Mecmuası, 71 (1), 107-116.
  • Belsey, B. (2006). Cyberbullying: An emerging threat to the always on generation. http://www.cyberbullying.ca/pdf/Cyberbullying_Article_by_ Bill_Belsey.pdf 25.12.2018 tarihinde erişildi.
  • Bhat, C. S. (2008). Cyber Bullying: Overview And Strategies For School Counsellors, Guidance Officers, And All School Personnel. Australian Journal Of Guidance And Counselling. c. 18. s. 1: 53-66.
  • Bourassa, C. A. L. (2012). “Student cyberbullying: raising awareness for school counselors.” (Master’s thesis). University of Wisconsin-Stout, Menomonie, ABD. http://www2.uwstout.edu/content/lib/thesis/2012/2012bourassac.pdf adresinden 16 Ocak 2019 tarihinde alınmıştır.
  • Çalışgan, H.,(2013), İlköğretim öğrencilerinde internet bağımlılığı ve siber zorbalık, Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi , Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Camerini, A.-L., Marciano, L., Carrara, A., & Schulz, P. J. (2020). Cyberbullying perpetration and victimization among children and adolescents: A systematic review of longitudinal studies. Telematics and Informatics. https://doi.org/10.1016/j.tele.2020. 101362.
  • Caplan, S. E. (2010). Theory and measurement of generalized problematic Internet use: A two-step approach. Computers in Human Behavior, 26(5), 1089–1097. https://doi.org/10.1016/j.chb.2010.03.012
  • Çelik, A., Çelen F.K. ve Seferoğlu, S.S. (2015). Ortaokul Öğrencilerinin Sanal Zorbalık ve Sanal Mağduriyet Durumlarının İncelenmesi XVII. Akademik Bilişim Konferansı (AB15), 4-6 Şubat 2015, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Dikmen M., Tuncer M. (2017) Akademisyenlerin siber zorbalığa yönelik algıları ve mücadele etme yöntemleri. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, (31), 675-686.
  • Dilmaç B. (2009) Cyberbullying: a preliminary report on college students. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri; 9: 1307-1325
  • Dursun, S , Gökçe, A , Aytaç, S . (2020). Siber zorbalık: üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma. International Journal of Social Inquiry , 13 (2) , 465-485 . DOI: 10.37093/ijsi.837694
  • Erdur Baker, Ö., & Topçu,Ç. (2013). Siberzorbalık (Ed. M,Kalkan & C, Kaygusuz.). ANI yayıncılık: Ankara.
  • Eroğlu Y. (2011) Koşullu Öz-Değer, Riskli İnternet Davranışları, İnternet Kullanım Sıklığı ve Siber Zorbalık Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitimde Psikolojik Hizmetler Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi.
  • Eroğlu Y. (2014) Ergenlerde Siber Zorbalık ve Mağduriyeti Yordayan Risk Etmenlerini Belirlemeye Yönelik Bütüncül Bir Model Önerisi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Doktora Tezi.
  • Furniss, C. (2000). Bullying in schools: It’s not a crime - is it? Education and the Law, 12(1), 9-29
  • Herring, S., Job-Siuder, K., Scheckler, R. ve S. Barab (2002) "Searching for Safety Online: Managing 'Trolling' ina Feminist Forum", The Information Society 18(5): 371-384.
  • Hinduja S, Patchin JW. (2013). Social influences on cyberbullying behaviors among middle and high school students. Journal of Youth and Adolescence; 42(5):711-722.
  • Hinduja, S., & Patchin, J. W. (2015). Bullying Beyond The Schooyard: Preventing and Responding to Cyberbullying. Second Edition. Corwin Pres. California.
  • Huang, Y., & Chou, C. (2010). An analysis of multiple factors of cyberbullying among junior high school students in Taiwan. Computers in Human Behavior, 26, 1581–1590.
  • Kavuk Kalender, M., Bulu, Ş. ve Keser H. (2018) Siber Zorbalık Tehlike Düzeyi Ölçeğinin Ortaokul ve Lise Formlarının Geliştirilmesi. Kastamonu Education Journal, 26(2), 569-587. doi:10.24106/kefdergi.389857
  • Kiriakidis SP, Kavoura A (2010) Cyberbullying: a review of the literatüre on harassment through the internet and other electronic means. Fam Community Health; 33: 82-93.
  • Kochenderfer, B. J. ve Ladd, G. W. (1996). Peer victimization: Cause or consequence of school maladjustment? Child Development, 67(4), 1305-1317.
  • Kowalski, R. M., Limber, S. E., & Agatston, P. W. (2012). Cyberbullying: Bullying in The Digital Age (2nd ed.). Malden, MA: Wiley-Blackwell.
  • Kowalski, R. M., Limber, S. P., and Agastson, W. P. (2008). Cyber Bullying in the Digital Age. Malden, MA: Wiley-Blackwell Publishing.
  • Laftman, S. B., Modin, B., and Östberg, V. (2013). Cyberbullying and Subjective Health: A Large-Scale Study of Students in Stockholm, Sweeden. Children and Youth Services Review, 35, 112-119.
  • Lee, C and Shin, N. (2017). Prevalence of cyberbullying and predictors of cyberbullying perpetration among Korean adolescents. Comput. Hum. Behav., 68, pp. 352-358. https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.11.047
  • Li, Q. (2008) A cross cultural comparison of adolescents' experience related to cyberbullying. Educational Research, 50 (3), 223–234.
  • Li, Q. (2010). Cyberbullying İn High Schools: A Study Of Students' Behaviors And Beliefs About This New Phenomenon. Journal Of Aggression, Maltreatment & Trauma. c. 19. s. 4: 372-392.
  • Mason, K.L. (2008) Cyberbullying: A preliminary assessment for school personnel. Psychology in the Schools; 45(4):323-348.
  • Mishna, F., Khoury-Kassabri, M., Gadalla, T., and Daciuk, J. (2012). Risk Factors for Involvement in Cyber Bullying: Victims, Bullies, and Bully-Victims. Children and Youth Services Review, 34, 63-70.
  • Odabaşı, H.F., Kabakçı, I. ve Çoklar, A. N. (2007). İnternet, Çocuk ve Aile (2. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Olweus, D. (1995) Bullying or peer abuse at school: facts and intervension. Current Directions in Psyshological Science, 4, 196-200.
  • Olweus, D. (2003) A profil of bullying at school. Educational Leadership, 60 (6), 12-17.
  • Özer, G. (2016). Ortaokul öğrencilerinin siber zorbalık yaşama düzeyleri ile siber zorbalığın öğrenciler üzerindeki etkileri ve öğrencilerin siber zorbalıkla baş etme stratejileri. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Patchin, J.W. ve Hinduja, S. (2006). Bullies move beyond the school yard: A preliminary look at cyberbullying. Youth Violence and Juvenile Justice, 4(2), 148-169.
  • Peker, A. (2013). İnsani Değerler Yönelimli Psikoeğitim Programının Problemli İnternet Kullanımı ve Siber Zorbalık Üzerindeki Etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Peker, A. (2015). Analyzing the risk factors predicting the cyberbullying status of secondary school students. Education and Science 40(181), 57-75.
  • Peker, A., Eroğlu, Y. ve Ada, Ş. (2012). Ergenlerde siber zorbalığın ve mağduriyetin yordayıcılarının incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(2),185-206
  • Pekşen Süslü, D. (2016). Lise Öğrencilerinde Siber Zorbalık ve Siber Mağduriyetin Benlik Saygısı, Anne, Baba ve Akran İlişkiler Açısından İncelenmesi. Doktora tezi, Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Ensitüsü, İstanbul.
  • Rigby K (2003) Consequences of bullying in schools. Canadian Journal of Psychiatry, 48 (9): 583-590.
  • Rigby, K. (2013). Bullying in Schools and Its Relation to Parenting and Family Life. Family Matters, 92, 61.
  • Rogers, Vanessa. (2010). Cyberbullying: Activities To Help Children And Teens To Stay Safe İn A Texting, Twittering, Social Networking World. 1. bs. London and Philadelphia: Jessica Kingsley Publishers.
  • Salmivalli, C. (2010). Bullying and the peer group: A review. Aggression and Violent Behavior, 15, 112-120.
  • Scaglione, J. ve Scaglione, A. R. (2006). Bully-Proofing Children: A Practical, Hands-On Guide to Stop Bullying. Plymouth: Rowman & Littlefield Publishers.
  • Schoffstall C.L. & Cohen R. (2011). Cyber aggression: The relation between online offenders and offline social competence. Social Development, 20, 587-604.
  • Selkie, E.M., Fales, J.L. and Moreno, M.A. (2015). Cyberbullying Prevalence Among US Middle and High SchooleAged Adolescents: A Systematic Review and Quality Assessment. Journal of Adolescent Health (basımda) 24.11.2015, http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1054139X15003821
  • Slonje, R. and Smith, P. K. (2008). Cyberbullying: Another Main Type of Bullying? Scandinavian Journal of Psychology, 49, 147-154.
  • Smith, P. K. and Shu, S. (2000). What Good Schools Can Do About Bullying. Childhood, 7, 193-212.
  • Swartz, M. K. (2009). Cyberbullying: An extension of the schoolyard. Journal of Pediatric Health Care, 23, 281–282.
  • Türk Ceza Kanunu http://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.5237.pdf
  • Uzun, A. M. & Ünal, E. (2018). Üniversite öğrencilerinin genelleştirilmiş problemli internet kullanımlarının incelenmesi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi [Journal of Theoretical Educational Science], 11(1), 83-100. http://dx.doi.org/10.30831/akukeg.361141
  • Walker, JL. (2009). The Contextualized Rapid Resolution Cycle Intervention Model for Cyberbullying. PhD Thesis, Unpublished. Arizona: Arizona State University.
  • Willard, N. (2002). Computer ethics, etiquette, and safety for the 21st-century student. Eugene, OR: ISTE.
  • Willard, N. (2007) Educator’s guide to cyberbullying and cyberthreats. Center for Safe and Responsible Use. http://www.cyberbully.org/docs/cpct.educators.pdf.
  • Willard, N. E. (2007). Cyberbullying and Cyberthreats. U. S. A: Research Press.
  • Ybarra, M. & Mitchell, K. (2007). Prevalence and frequency of internet harassment instigation: Implications for adolescent health. Journal of Adolescent Health, 41, 189-195.
  • Yetim, S. (2015). Siber Zorbalık, Türkiye ve ABD Karşılaştırması (ABD v. Drew Dosyası). Türkiye Barolar Birliği Dergisi. 28 (120): 325-384. http://tbbdergisi.barobirlik.org.tr/m2015-120-1516. Erişim tarihi: 21.01.2019

Şiddet Sarmalı İçinden Siber Zorbalık: Bir Gözden Geçirme

Yıl 2021, , 462 - 479, 15.08.2021
https://doi.org/10.21733/ibad.901032

Öz

Siber zorbalık, bir birey veya grup tarafından bilgi ve iletişim teknolojilerinin diğer bireylere zarar vermek amacıyla tekrarlayıcı biçimde ve kötü niyetle kullanılması olarak tanımlanmaktadır. Siber zorbalık, bilişim ve iletişim teknolojilerinin kullanımını içermekle birlikte farklı şekillerde karşımıza çıkabilmektedir. Siber zorbalığın pek çok şekilde ve günün herhangi bir saatinde kolayca gerçekleşebiliyor olması aslında büyük zorluklara neden olmaktadır. Hem Türkiye’de hem dünyada yapılan araştırmalara bakıldığında siber zorbalığın önemli bir sorun olduğu ve gün geçtikçe yaygınlaştığı dikkati çekmektedir. Araştırmalara bakıldığında bireyleri zorbalık yapmaya iten farklı nedenlerin bulunduğu ve birçok faktörün bir araya gelmesiyle siber zorbalığın gerçekleştiğini ifade etmek mümkündür. Siber zorbalığın her ne şekilde gerçekleşirse gerçekleşsin bireyler üzerinde pek çok olumsuz etkisi olduğu görülmektedir. Bilgi ve iletişim teknolojilerine ulaşımın kolay ve vazgeçilmez olduğu düşünüldüğünde böylesi yaygın bir sorunun önlenmesi için toplumdaki her bireyin farkındalık sahibi olmasının önemli olduğu düşünülmektedir.

Kaynakça

  • Agatston, P.W., Kowalski R. & Limber, S. (2007). Students’ perspectives on cyberbullying. Journal of Health, 41, 59-60.
  • Aksaray, S. (2011). Siber zorbalık, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 20(2), 405-432.
  • Altundağ, Y. ve Ayas, T. (2018). Öğretmenler için Sanal Zorbalıkla Başa Çıkma Stratejileri Ölçeği: Geçerlilik ve güvenilirlik çalışması. Anatolian Journal of Psychiatry; 19(Special issue.1):84-92. https://doi.org/10.5455/apd.292158
  • Arıcak, O. T. (2011). Siber zorbalık: Gençlerimizi bekleyen yeni tehlike. Kariyer Penceresi, 2(6): 10-12.
  • Ayas, T, ve Horzum, M.B. (2012). İlköğretim öğrencilerinin sanal zorba ve mağdur olma durumu. İlköğretim Online, 11(2), 369-380
  • Baştürk Akca, E., Sayımer, İ., Balaban Salı, J. ve Ergün Başak, B. (2014) Okulda Siber Zorbalığın Nedenleri, Türleri ve Medya Okuryazarlığı Eğitiminin Önleyici Çalışmalardaki Yeri. Elektronik Mesleki Gelişim ve Araştırma Dergisi (EJOIR) Cilt:2 Özel Sayı:17-30.
  • Batsche, G. M. ve Knoff, H. M. (1994). Bullies and their victims: Understanding a pervasive problem in the schools. School Psychology Review, 23, 165-175
  • Bayram, N. & Saylı, M. (2013). “Üniversite Öğrencileri Arasında Siber Zorbalık Davranışı”, İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Mecmuası, 71 (1), 107-116.
  • Belsey, B. (2006). Cyberbullying: An emerging threat to the always on generation. http://www.cyberbullying.ca/pdf/Cyberbullying_Article_by_ Bill_Belsey.pdf 25.12.2018 tarihinde erişildi.
  • Bhat, C. S. (2008). Cyber Bullying: Overview And Strategies For School Counsellors, Guidance Officers, And All School Personnel. Australian Journal Of Guidance And Counselling. c. 18. s. 1: 53-66.
  • Bourassa, C. A. L. (2012). “Student cyberbullying: raising awareness for school counselors.” (Master’s thesis). University of Wisconsin-Stout, Menomonie, ABD. http://www2.uwstout.edu/content/lib/thesis/2012/2012bourassac.pdf adresinden 16 Ocak 2019 tarihinde alınmıştır.
  • Çalışgan, H.,(2013), İlköğretim öğrencilerinde internet bağımlılığı ve siber zorbalık, Yüksek Lisans Tezi, Yeditepe Üniversitesi , Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Camerini, A.-L., Marciano, L., Carrara, A., & Schulz, P. J. (2020). Cyberbullying perpetration and victimization among children and adolescents: A systematic review of longitudinal studies. Telematics and Informatics. https://doi.org/10.1016/j.tele.2020. 101362.
  • Caplan, S. E. (2010). Theory and measurement of generalized problematic Internet use: A two-step approach. Computers in Human Behavior, 26(5), 1089–1097. https://doi.org/10.1016/j.chb.2010.03.012
  • Çelik, A., Çelen F.K. ve Seferoğlu, S.S. (2015). Ortaokul Öğrencilerinin Sanal Zorbalık ve Sanal Mağduriyet Durumlarının İncelenmesi XVII. Akademik Bilişim Konferansı (AB15), 4-6 Şubat 2015, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Dikmen M., Tuncer M. (2017) Akademisyenlerin siber zorbalığa yönelik algıları ve mücadele etme yöntemleri. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, (31), 675-686.
  • Dilmaç B. (2009) Cyberbullying: a preliminary report on college students. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri; 9: 1307-1325
  • Dursun, S , Gökçe, A , Aytaç, S . (2020). Siber zorbalık: üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma. International Journal of Social Inquiry , 13 (2) , 465-485 . DOI: 10.37093/ijsi.837694
  • Erdur Baker, Ö., & Topçu,Ç. (2013). Siberzorbalık (Ed. M,Kalkan & C, Kaygusuz.). ANI yayıncılık: Ankara.
  • Eroğlu Y. (2011) Koşullu Öz-Değer, Riskli İnternet Davranışları, İnternet Kullanım Sıklığı ve Siber Zorbalık Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitimde Psikolojik Hizmetler Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi.
  • Eroğlu Y. (2014) Ergenlerde Siber Zorbalık ve Mağduriyeti Yordayan Risk Etmenlerini Belirlemeye Yönelik Bütüncül Bir Model Önerisi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı, Doktora Tezi.
  • Furniss, C. (2000). Bullying in schools: It’s not a crime - is it? Education and the Law, 12(1), 9-29
  • Herring, S., Job-Siuder, K., Scheckler, R. ve S. Barab (2002) "Searching for Safety Online: Managing 'Trolling' ina Feminist Forum", The Information Society 18(5): 371-384.
  • Hinduja S, Patchin JW. (2013). Social influences on cyberbullying behaviors among middle and high school students. Journal of Youth and Adolescence; 42(5):711-722.
  • Hinduja, S., & Patchin, J. W. (2015). Bullying Beyond The Schooyard: Preventing and Responding to Cyberbullying. Second Edition. Corwin Pres. California.
  • Huang, Y., & Chou, C. (2010). An analysis of multiple factors of cyberbullying among junior high school students in Taiwan. Computers in Human Behavior, 26, 1581–1590.
  • Kavuk Kalender, M., Bulu, Ş. ve Keser H. (2018) Siber Zorbalık Tehlike Düzeyi Ölçeğinin Ortaokul ve Lise Formlarının Geliştirilmesi. Kastamonu Education Journal, 26(2), 569-587. doi:10.24106/kefdergi.389857
  • Kiriakidis SP, Kavoura A (2010) Cyberbullying: a review of the literatüre on harassment through the internet and other electronic means. Fam Community Health; 33: 82-93.
  • Kochenderfer, B. J. ve Ladd, G. W. (1996). Peer victimization: Cause or consequence of school maladjustment? Child Development, 67(4), 1305-1317.
  • Kowalski, R. M., Limber, S. E., & Agatston, P. W. (2012). Cyberbullying: Bullying in The Digital Age (2nd ed.). Malden, MA: Wiley-Blackwell.
  • Kowalski, R. M., Limber, S. P., and Agastson, W. P. (2008). Cyber Bullying in the Digital Age. Malden, MA: Wiley-Blackwell Publishing.
  • Laftman, S. B., Modin, B., and Östberg, V. (2013). Cyberbullying and Subjective Health: A Large-Scale Study of Students in Stockholm, Sweeden. Children and Youth Services Review, 35, 112-119.
  • Lee, C and Shin, N. (2017). Prevalence of cyberbullying and predictors of cyberbullying perpetration among Korean adolescents. Comput. Hum. Behav., 68, pp. 352-358. https://doi.org/10.1016/j.chb.2016.11.047
  • Li, Q. (2008) A cross cultural comparison of adolescents' experience related to cyberbullying. Educational Research, 50 (3), 223–234.
  • Li, Q. (2010). Cyberbullying İn High Schools: A Study Of Students' Behaviors And Beliefs About This New Phenomenon. Journal Of Aggression, Maltreatment & Trauma. c. 19. s. 4: 372-392.
  • Mason, K.L. (2008) Cyberbullying: A preliminary assessment for school personnel. Psychology in the Schools; 45(4):323-348.
  • Mishna, F., Khoury-Kassabri, M., Gadalla, T., and Daciuk, J. (2012). Risk Factors for Involvement in Cyber Bullying: Victims, Bullies, and Bully-Victims. Children and Youth Services Review, 34, 63-70.
  • Odabaşı, H.F., Kabakçı, I. ve Çoklar, A. N. (2007). İnternet, Çocuk ve Aile (2. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Olweus, D. (1995) Bullying or peer abuse at school: facts and intervension. Current Directions in Psyshological Science, 4, 196-200.
  • Olweus, D. (2003) A profil of bullying at school. Educational Leadership, 60 (6), 12-17.
  • Özer, G. (2016). Ortaokul öğrencilerinin siber zorbalık yaşama düzeyleri ile siber zorbalığın öğrenciler üzerindeki etkileri ve öğrencilerin siber zorbalıkla baş etme stratejileri. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Patchin, J.W. ve Hinduja, S. (2006). Bullies move beyond the school yard: A preliminary look at cyberbullying. Youth Violence and Juvenile Justice, 4(2), 148-169.
  • Peker, A. (2013). İnsani Değerler Yönelimli Psikoeğitim Programının Problemli İnternet Kullanımı ve Siber Zorbalık Üzerindeki Etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Sakarya.
  • Peker, A. (2015). Analyzing the risk factors predicting the cyberbullying status of secondary school students. Education and Science 40(181), 57-75.
  • Peker, A., Eroğlu, Y. ve Ada, Ş. (2012). Ergenlerde siber zorbalığın ve mağduriyetin yordayıcılarının incelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(2),185-206
  • Pekşen Süslü, D. (2016). Lise Öğrencilerinde Siber Zorbalık ve Siber Mağduriyetin Benlik Saygısı, Anne, Baba ve Akran İlişkiler Açısından İncelenmesi. Doktora tezi, Maltepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Ensitüsü, İstanbul.
  • Rigby K (2003) Consequences of bullying in schools. Canadian Journal of Psychiatry, 48 (9): 583-590.
  • Rigby, K. (2013). Bullying in Schools and Its Relation to Parenting and Family Life. Family Matters, 92, 61.
  • Rogers, Vanessa. (2010). Cyberbullying: Activities To Help Children And Teens To Stay Safe İn A Texting, Twittering, Social Networking World. 1. bs. London and Philadelphia: Jessica Kingsley Publishers.
  • Salmivalli, C. (2010). Bullying and the peer group: A review. Aggression and Violent Behavior, 15, 112-120.
  • Scaglione, J. ve Scaglione, A. R. (2006). Bully-Proofing Children: A Practical, Hands-On Guide to Stop Bullying. Plymouth: Rowman & Littlefield Publishers.
  • Schoffstall C.L. & Cohen R. (2011). Cyber aggression: The relation between online offenders and offline social competence. Social Development, 20, 587-604.
  • Selkie, E.M., Fales, J.L. and Moreno, M.A. (2015). Cyberbullying Prevalence Among US Middle and High SchooleAged Adolescents: A Systematic Review and Quality Assessment. Journal of Adolescent Health (basımda) 24.11.2015, http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1054139X15003821
  • Slonje, R. and Smith, P. K. (2008). Cyberbullying: Another Main Type of Bullying? Scandinavian Journal of Psychology, 49, 147-154.
  • Smith, P. K. and Shu, S. (2000). What Good Schools Can Do About Bullying. Childhood, 7, 193-212.
  • Swartz, M. K. (2009). Cyberbullying: An extension of the schoolyard. Journal of Pediatric Health Care, 23, 281–282.
  • Türk Ceza Kanunu http://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.5237.pdf
  • Uzun, A. M. & Ünal, E. (2018). Üniversite öğrencilerinin genelleştirilmiş problemli internet kullanımlarının incelenmesi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi [Journal of Theoretical Educational Science], 11(1), 83-100. http://dx.doi.org/10.30831/akukeg.361141
  • Walker, JL. (2009). The Contextualized Rapid Resolution Cycle Intervention Model for Cyberbullying. PhD Thesis, Unpublished. Arizona: Arizona State University.
  • Willard, N. (2002). Computer ethics, etiquette, and safety for the 21st-century student. Eugene, OR: ISTE.
  • Willard, N. (2007) Educator’s guide to cyberbullying and cyberthreats. Center for Safe and Responsible Use. http://www.cyberbully.org/docs/cpct.educators.pdf.
  • Willard, N. E. (2007). Cyberbullying and Cyberthreats. U. S. A: Research Press.
  • Ybarra, M. & Mitchell, K. (2007). Prevalence and frequency of internet harassment instigation: Implications for adolescent health. Journal of Adolescent Health, 41, 189-195.
  • Yetim, S. (2015). Siber Zorbalık, Türkiye ve ABD Karşılaştırması (ABD v. Drew Dosyası). Türkiye Barolar Birliği Dergisi. 28 (120): 325-384. http://tbbdergisi.barobirlik.org.tr/m2015-120-1516. Erişim tarihi: 21.01.2019
Toplam 64 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Derleme Makaleler
Yazarlar

Burcu Türk 0000-0003-3290-5886

Gülçin Şenyuva 0000-0001-9917-1405

Yayımlanma Tarihi 15 Ağustos 2021
Kabul Tarihi 17 Nisan 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Türk, B., & Şenyuva, G. (2021). Şiddet Sarmalı İçinden Siber Zorbalık: Bir Gözden Geçirme. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi(10), 462-479. https://doi.org/10.21733/ibad.901032

IBAD Sosyal Bilimler Dergisi / IBAD Journal of Social Sciences 


15376           15385                                                                                                                15386