Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Cyberpunk Türü ve Örnek Filmlerin İç Mekân Analizi

Yıl 2020, Milli Mücadele'nin 100. Yılı Özel Sayısı, 62 - 83, 18.12.2020
https://doi.org/10.21733/ibad.749586

Öz

Cyberpunk teknolojinin hat safhaya ulaştığı, yapay zekanın insan zekasına eş değer konuma geldiği, makine-insan birleşimlerinin yaşandığı, transhümanizmin benimsendiği, karanlık ve kaos içeren bir geleceğin tasvir edildiği bir bilim kurgu dalı olarak tanımlanmaktadır. Teknolojinin sürekli olarak devinim ve gelişim halinde olması gelecek yıllarda hayatımızın her alanında teknolojiyle iç içe olmayı gerektirecektir. 1980’lerden bu yana edebiyat başta olmak üzere, müzik, video oyunları ve sinema sektöründe Cyberpunk türünde birçok eser verilmiştir. Özellikle sinema sektörü bu türü kısa sürede benimsemiş ve yıllar içinde değişim göstererek çok sayıda eser sunmuştur. Sinema sektörü Cyberpunk’ı görsel bağlamda bizlere en iyi şekilde aktarmaktadır. Bu araştırmada elli adet Cyberpunk türünde film örnek olarak verilmiş ve aralarından üç adet film, içerdiği iç mekân verileri açısından incelenmek için tercih edilmiştir. Filmler detaylı bir şekilde birden çok kez izlenerek incelenmiştir. Kesin yargıları olmayan, hala gelişmekte ve değişmekte olan Cyberpunk türü ile üretilen filmlerin iç mekân tasarımı açısından benzer özelliklerine değinilmiştir. İncelenen bu üç filmde, iç mekân tasarımı ve mobilya tasarımına dair detaylı bir çalışmanın mevcut olmadığı görülmüştür. Filmlerde ortak olarak iç mekanlar soğuk ve kasvetli olarak tasvir edilmiş, mobilyalar genelde modern ve fütüristik çizgide kullanılmıştır. Gelecek yüzyılda teknolojinin bu denli gelişmesiyle sadece insan-makine birleşimi değil; aynı zamanda mobilya ve iç mekânın teknoloji ile birleşimi de göz önüne alınmalıdır. Bu sayede gelişmiş teknolojiyi insan hayatının yararına, yaşam kalitesini yükseltmek amacıyla kullanmak mümkündür.

Kaynakça

  • Ayyıldız, S. Ve Müştak, S. (2016). Sinema-mimarlık arakesitinde cyberpunk (siberpunk) ve ‘’Ada’’ filmi üzerinden eleştirel bir yaklaşım. Mimarlık ve Yaşam Dergisi, 127-142
  • Bağcıvan, H. ve Durmuş, M. (2019). Blade runner filminin bilimkurgu tasarım dili açısından görsel analizi. Sosyal Bilimler Dergisi, 302-322
  • Başaran B. (2007). Fütürizm’den siber punk’a: yirminci yüzyıl sanatında teknolojinin değişen yansıması (Yüksel lisans tezi). Erişim adresi: https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Bezci, İ. ve Dündar Türkkan, V. Teknoloji ve mobilya ilişkisinin bilim kurgu filmleri üzerinden incelenmesi. İleri Teknoloji Bilimleri Dergisi, ISSN: 2147-345 06800, Ankara, Türkiye
  • Ersümer, O. (2013). Bilimkurgu sinemasında cyberpunk. İstanbul: Altıkırkbeş Yayın
  • Inside the world’s first cyber maid cafe: Akiba Zettai Ryoiki A.D. 2045. (2020, 18 Mayıs). Erişim adresi: https://www.tokyoweekender.com/2019/06/inside-the-worlds-first-cyber-maid-cafe-akiba-zettai-ryoiki-a-d-2045/
  • Sevin B. (2018). Edebiyat, sinema, mekân arasındaki geçişgenlik üzerine bir araştırma: steampunk ve siberpunk’ın farklı tasarım sahalarındaki izdüşümleri (Yüksek lisans tezi). Erişim adresi: https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/
  • Uğur, S. (2018). Transhumanizm ve öğrenmedeki değişim. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 58-74
  • Görsel Kaynakça
  • Resim24. 16 Mayıs 2020 tarihinde https://www.behance.net/gallery/67329831/Cyberpunk-2077-at-E3?tracking_source=search%7Cprojekt%20na%20pude%C5%82ko adresinden erişildi
  • Resim25. 16 Mayıs 2020 tarihinde https://www.behance.net/gallery/67329831/Cyberpunk-2077-at-E3?tracking_source=search%7Cprojekt%20na%20pude%C5%82ko adresinden erişildi.
  • Resim26. 16 Mayıs 2020 tarihinde https://www.behance.net/gallery/67329831/Cyberpunk-2077-at-E3?tracking_source=search%7Cprojekt%20na%20pude%C5%82ko adresinden erişildi.
  • Resim27. 18 Mayıs 2020 tarihinde https://www.tokyoweekender.com/2019/06/inside-the-worlds-first-cyber-maid-cafe-akiba-zettai-ryoiki-a-d-2045/ adresinden erişildi.
  • Resim28. 20 Mayıs 2020 tarihinde https://tr.wikipedia.org/wiki/Nakagin_Kapsül_Kulesi ve https://www.archdaily.com/110745/ad-classics-nakagin-capsule-tower-kisho-kurokawa adresinden erişildi.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Süphan Kaan Çiftci 0000-0001-5875-142X

Deniz Demirarslan 0000-0002-7817-5893

Yayımlanma Tarihi 18 Aralık 2020
Kabul Tarihi 6 Eylül 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Milli Mücadele'nin 100. Yılı Özel Sayısı

Kaynak Göster

APA Çiftci, S. K., & Demirarslan, D. (2020). Cyberpunk Türü ve Örnek Filmlerin İç Mekân Analizi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi62-83. https://doi.org/10.21733/ibad.749586

IBAD Sosyal Bilimler Dergisi / IBAD Journal of Social Sciences 


15376           15385                                                                                                                15386