İnceleme Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A Voice Rising From The 80s: küçük İskender And An Attempt to Reading His Poem Which Named “I have no purpose I just gave a kiss”

Yıl 2020, Milli Mücadele'nin 100. Yılı Özel Sayısı, 244 - 255, 18.12.2020
https://doi.org/10.21733/ibad.799260

Öz

küçük İskender is an important modern Turkish poet who lived in Istanbul between 1964-2019. The poet, who was seen as marginal throughout his life, later adopted the title of himself marginal and took a unique stance. The artist who chooses to be like himself in life; he did not hesitate to criticize the impositions of normative life, authority and social rules. He believed that good can only emerge from an honest, sincere and realistic perspective. In his books, he covered various topics such as Beyoğlu, queer, Istanbul, raki, homosexuality, the Middle East, cinema and music. In this study, first of all, information about the style of küçük İskender will be given, then his poem “I have no purpose I just gave a kiss” will be examined by using the fields of semiotics and linguistics. The aim of the article; It is the desire of küçük İskender, who is an original name of modern Turkish poetry, to follow the poetry adventure that sprouted in the 1980s grew in time and came to time 2000s, to understand his rebellious attitude and to give the poet his right.

Kaynakça

  • AKSAN, Doğan (1999). Şiir Dili ve Türk Şiir Dili. Ankara: Engin Yayınevi.
  • CELÂL, Metin (1993). “küçük İskender ‘Türkçe yazsam da Türk şiirinin dışındayım’ (küçük İskender’le söyleşi)”. Sombahar, 17.sayı, 59-64.
  • ÇELİK, Anıl (2015). “Nilgün Marmara’nın Şiirlerinde Dil Sapmaları”. Uluslararası Türk Dünyası Kültür Araştırmaları Dergisi, Bahar, 1, 7-99.
  • DANESI, Marcel (2015). Öpüşmenin Tarihi Popüler Kültürün Doğuşu (Çeviren: Özlem Karadağ). İstanbul: Doğan Kitap.
  • ERKMAN, Fatma (1987). “Toplumsal İlişki Dizgesi Olarak ‘Öpme’”. Göstergebilime Giriş, İstanbul: Alan Yayıncılık, s.107-118.
  • İSPİRLİ, Ömer Lütfi (2014). “Almanca ve Türkçede Eğretileme Süreci”. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Doktora Tezi.
  • küçük İskender, (2009a). Underground Otopark. İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • ____________ ,(2009b). Rimbaud’ya Akıl Notları. İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • ____________, (2010). Karanlıkta Herkes Biraz Zencidir. İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • ____________, (2012). Cangüncem. İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • ____________ , (2013). Eflatun Sufleler. İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • ____________ , (2018). İkinci Waliz. İstanbul: Can Yayınları.
  • ÖZÜNLÜ, Ünsal (2001). Edebiyatta Dil Kullanımları. İstanbul: Multilingual.
  • SOYLU, Rasim (2017). “Sanatta ve Kültürde Öpme Ritüelinin Göstergebilim Açısından İncelenmesi”. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, Kış, cilt: 16, sayı: 60, 269-287.
  • Özkarcı, A. Ö. (2014). küçük İskender: ‘yaşasın kötülük!’, underground ve bizim looser’lar. Cetvelle çizilmiş dağınıklık içinde. 87-115. İstanbul: 160. Kilometre
  • Vardar, B. (2002). Açıklamalı dilbilim terimleri sözlüğü. İstanbul: Multilingual.

80’lerden Yükselen Bir Ses: küçük İskender ve “bir nedeni yok yalnızca öptüm” Adlı Şiirini Okuma Denemesi

Yıl 2020, Milli Mücadele'nin 100. Yılı Özel Sayısı, 244 - 255, 18.12.2020
https://doi.org/10.21733/ibad.799260

Öz

küçük İskender, 1964-2019 yılları arasında İstanbul’da yaşamış önemli bir modern Türk şairidir. Hayatı boyunca marjinal olarak görülen şair, daha sonra kendisi marjinal sıfatını benimsemiş ve kendine özgü bir duruş sergilemiştir. Yaşamda kendisi gibi olmayı seçen sanatçı; normatif hayatın dayatmalarını, otoriteyi ve toplumsal kuralları eleştirmekten çekinmemiştir. İyiliğin ancak dürüst, samimi ve gerçekçi bir perspektiften ortaya çıkabileceğine inanmıştır. Kitaplarında Beyoğlu, queer, İstanbul, rakı, eşcinsellik, Orta Doğu, sinema ve müzik gibi çeşitli konuları ele almıştır. Bu çalışmada öncelikle küçük İskender’in üslubu hakkında bilgi verilecek, sonra göstergebilim ve dilbilim alanlarından faydalanılarak “bir nedeni yok yalnızca öptüm” adlı şiiri incelenecektir. Yazının amacı; modern Türk şiirinin özgün bir ismi olan küçük İskender’in 1980’lerde filizlenip zamanla boy verip gelişen 2000’lere uzanan şiir macerasını takip etmek, isyankâr tutumunu anlamak ve şaire hakkını teslim etmek isteğidir.

Kaynakça

  • AKSAN, Doğan (1999). Şiir Dili ve Türk Şiir Dili. Ankara: Engin Yayınevi.
  • CELÂL, Metin (1993). “küçük İskender ‘Türkçe yazsam da Türk şiirinin dışındayım’ (küçük İskender’le söyleşi)”. Sombahar, 17.sayı, 59-64.
  • ÇELİK, Anıl (2015). “Nilgün Marmara’nın Şiirlerinde Dil Sapmaları”. Uluslararası Türk Dünyası Kültür Araştırmaları Dergisi, Bahar, 1, 7-99.
  • DANESI, Marcel (2015). Öpüşmenin Tarihi Popüler Kültürün Doğuşu (Çeviren: Özlem Karadağ). İstanbul: Doğan Kitap.
  • ERKMAN, Fatma (1987). “Toplumsal İlişki Dizgesi Olarak ‘Öpme’”. Göstergebilime Giriş, İstanbul: Alan Yayıncılık, s.107-118.
  • İSPİRLİ, Ömer Lütfi (2014). “Almanca ve Türkçede Eğretileme Süreci”. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Doktora Tezi.
  • küçük İskender, (2009a). Underground Otopark. İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • ____________ ,(2009b). Rimbaud’ya Akıl Notları. İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • ____________, (2010). Karanlıkta Herkes Biraz Zencidir. İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • ____________, (2012). Cangüncem. İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • ____________ , (2013). Eflatun Sufleler. İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • ____________ , (2018). İkinci Waliz. İstanbul: Can Yayınları.
  • ÖZÜNLÜ, Ünsal (2001). Edebiyatta Dil Kullanımları. İstanbul: Multilingual.
  • SOYLU, Rasim (2017). “Sanatta ve Kültürde Öpme Ritüelinin Göstergebilim Açısından İncelenmesi”. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, Kış, cilt: 16, sayı: 60, 269-287.
  • Özkarcı, A. Ö. (2014). küçük İskender: ‘yaşasın kötülük!’, underground ve bizim looser’lar. Cetvelle çizilmiş dağınıklık içinde. 87-115. İstanbul: 160. Kilometre
  • Vardar, B. (2002). Açıklamalı dilbilim terimleri sözlüğü. İstanbul: Multilingual.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Hafize Şahin 0000-0002-9705-9302

Yayımlanma Tarihi 18 Aralık 2020
Kabul Tarihi 23 Ekim 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Milli Mücadele'nin 100. Yılı Özel Sayısı

Kaynak Göster

APA Şahin, H. (2020). 80’lerden Yükselen Bir Ses: küçük İskender ve “bir nedeni yok yalnızca öptüm” Adlı Şiirini Okuma Denemesi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi244-255. https://doi.org/10.21733/ibad.799260

IBAD'da yayımlanan makaleler, Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC-BY-NC) 4.0 lisansı altındadır. Makalede kullandıkları materyaller için gerekli izinlerin alınması yazarların sorumluluğundadır. Makalelerin bilimsel ve hukuki mesuliyeti yazarlarına aittir.