Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Anadolu Lisesi Öğrencilerinin “Müzik Dinlemek” Ve “Şarkı Söylemek” Kavramlarına İlişkin Algıları: Metafor Analizi

Yıl 2022, Sayı: 12, 211 - 230, 02.08.2022
https://doi.org/10.21733/ibad.993181

Öz

Müzik; insanoğlu var olduğundan bu yana olduğu düşünülen, duygularımıza, sevinçlerimize, hüzünlerimize tercüman olan vazgeçilmez bir sanat dalıdır. Müzik dinlemek herkes için vazgeçilmez bir unsur olarak düşünülse de şarkı söylemek kişiden kişiye değişiklik gösterebilir. Bu araştırmanın amacı, Anadolu lisesi öğrencilerinin müzik dinlemek ve şarkı söylemek kavramlarına ilişkin algılarını incelemek olarak belirlenmiştir. Öğrencilerin algıları metaforlar aracılığıyla incelenecektir. Araştırma betimsel bir çalışma olup, nitel araştırma yöntemlerinden, literatür tarama ve görüşme yöntemi kullanılmıştır. Elde edilen bu metaforların analizinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Çalışma grubunu Burhaniye Anadolu Lisesinde okumakta olan 150 öğrenci oluşturmaktadır. Elde edilen veriler sonucunda “müzik dinlemek” kavramına ilişkin 77, “şarkı söylemek kavramına ilişkin 89 geçerli metafor elde edilmiştir. Bu metaforların ortak yönleri ilişkilendirilerek, her kavram için 5 farklı kavramsal kategori belirlenmiştir. Kategorilerin, öğrencilerin cinsiyet, yaş ve sınıf düzeyine göre farklılığını ölçmek için pearson ki kare testi uygulanmış ve sonucunda anlamlı bir farklılık bulunmadığı ortaya çıkmıştır.

Kaynakça

  • Referans1 Babacan E. (2014). AGSL öğrencilerinin müzik kavramına ilişkin algıları: metafor analizi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(1),124-132.
  • Referans2 Balcı, A. (1999). Metaphorical images of school: school perceptions of students, teachers and parents from four selected schools (in Ankara). Doktora tezi, METU Institute of Social Sciences, Ankara.
  • Referans3 Bilgin, N. (2006). Sosyal bilimlerde içerik analizi. Siyasal Kitabevi.
  • Referans4 Buyurgan, S. & Buyurgan, U. (2012). Sanat eğitimi ve öğretimi. Pegem A Yayıncılık.
  • Referans5 Çetinkaya Y. (2019). Müzik bölümü öğrencilerinin müzik kavramına ilişkin metaforik algıları. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 9(3), 539-547. https://dergipark.org.tr/tr/pub/odusobiad/issue/50379/617243
  • Referans6 Düzgören H., & Gerekten E.S. (2017). Anadolu lisesi öğrencilerinin 'müzik dersi' kavramına ilişkin algıları: metafor analizi. Çevrimiçi Müzik Bilimleri Dergisi, 2(3), 86-117. https://dergipark.org.tr/en/pub/ojomus/issue/33836/304548
  • Referans7 Erdem, C. (2011). Ergenin müzikle iletişimi. Türk Pediatri Arşivi Dergisi, 46 Özel Sayı, 19-21. DOI: 10.4274/tpa.46.25
  • Referans8 Erol, A. (2009). Popüler müziği anlamak kültürel kimlik bağlamında popüler müzikte anlam (3. basım). Bağlam Yayıncılık.
  • Referans9 Inbar,D. E. (1996). The free educational prison. Metaphors and Images. Educational Research, 38(1), 77-92. https://doi.org/10.1080/0013188960380106
  • Referans10 Kövecses, Z. (2010). Metaphor. Oxford University Press.
  • Referans11 Martinez, C. L. (2015). Active listening as the core method in teaching the elements of music, Alipato: A journal Basic Education. 6, 9-30.
  • Referans12 Mermi F. & Aktay G. E., (2020). İlköğretim öğrencilerinin dinleme ve konuşma becelerine ilişkin metaforik algıları. International Journal of Language Academy, 8(3),143/158. http://dx.doi.org/10.29228/ijla.42690
  • Referans13 Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysıs. Sage Publication.
  • Referans14 Morgan, G. (1998). Yönetim ve örgüt teorilerinden metafor. BZD Yayıncılık.
  • Referans15 Örücü,D. (2012). İlköğretim sınıf öğretmenlerinin sınıfa ve sınıf yönetimine ilişkin metaforik bakışları: karşılaştırmalı bir durum çalışması. Elementary Education Online,11(2), 342-352. https://dergipark.org.tr/en/pub/ilkonline/issue/8589/106738
  • Referans16 Ritchie, L.D. (2013). Metaphor. Cambridge University Press.
  • Referans17 Saban, A. (2008). Okula ilişkin metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 55, 459-496. https://dergipark.org.tr/en/pub/kuey/issue/10342/126702
  • Referans18 Saban, A. (2009). Öğretmen adaylarının öğrenci kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), 281-326. https://dergipark.org.tr/en/pub/tebd/issue/26107/275061
  • Referans19 Tez, İ. ve Uygun, M. A. (2016). Ortaokul öğrencilerinin müzik dersi ve müzik öğretmenine ilişkin algılarının metaforik analizi. Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi 6 (2), 417-455.
  • Referans20 Türk Dil Kurumu (2011). Türkçe sözlük. Ankara: TDK Yayınları.
  • Referans21 Umuzdaş, S. & Umuzdaş, S. (2013). Sınıf öğretmenliği öğrencilerinin müzik dersine ilişkin algılarının metaforlar yoluyla belirlenmesi. İnternatinal Journal Of Human Science,10 (1), 719-729.
  • Referans22 Uygun, M. A. (2015). Öğretmen adaylarının geleneksel müzik türlerine ilişkin algılarının metaforlar aracılığı ile incelenmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Akademik Müzik Araştırmaları Dergisi, 1(1), 1-16, https://dergipark.org.tr/tr/pub/amader/issue/1724/21129
  • Referans23 Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2000). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (2. Basım). Seçkin Yayınları.
  • Referans24 Yıldırım, K. (2010). Nitel Araştırmalarda Niteliği Arttırma. İlköğretim Online, 9 (1), 79-92. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ilkonline/issue/8596/106955
  • Referans25 Yıldız M. Y. & Karakelle S. (2017). İlköğretim dönemindeki çocukların müziksel gelişim özellikleri ve müzik eğitimi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10 (48), 494-500. DOI:10.17719/jisr.2017.1519
  • Referans26 Yolcu, E. (2004). Sanat eğitimi kuramları ve yöntemleri. Nobel Yayıncılık.
  • Referans27 Zembat R., Tunçeli İ. H., Akşin E. (2015). Okul öncesi öğretmen adaylarının “okul yöneticisi” kavramına ilişkin algılarına yönelik metafor çalışması. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 1(2), 446-459. https://dergipark.org.tr/tr/pub/husbfd/issue/7893/103908

PERCEPTIONS OF ANATOLIAN HIGH SCHOOL STUDENTS ABOUT "LISTENING TO MUSIC" AND "SING A SONG" CONCEPTS: METAPHORUS ANALYSIS

Yıl 2022, Sayı: 12, 211 - 230, 02.08.2022
https://doi.org/10.21733/ibad.993181

Öz

Music is an indispensable branch of art that has been thought to have existed since the existence of human beings and that interprets our emotions, joys and sorrows. Although listening to music is considered an indispensable element for everyone, singing can vary from person to person. The aim of this study was to examine the perceptions of Anatolian high school students regarding the concepts of listening to music and singing. Students' perceptions will be examined through metaphors. The research is a descriptive study which used literature review and interview method from qualitative research methods. In the analysis of these metaphors obtained, content analysis methodh. The study group consists of 150 students studying at Burhaniye Anatolian High School. As a result of the data obtained, 77 valid metaphors for the concept of "listening to music" and 89 valid metaphors for the concept of "singing" were obtained. By associating the common aspects of these metaphors, 5 different conceptual categories were determined for each concept. Pearson chi-square test was applied to measure the differences in the categories according to the gender, age and grade level of the students, and it was found that there was no significant difference in the result.

Kaynakça

  • Referans1 Babacan E. (2014). AGSL öğrencilerinin müzik kavramına ilişkin algıları: metafor analizi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(1),124-132.
  • Referans2 Balcı, A. (1999). Metaphorical images of school: school perceptions of students, teachers and parents from four selected schools (in Ankara). Doktora tezi, METU Institute of Social Sciences, Ankara.
  • Referans3 Bilgin, N. (2006). Sosyal bilimlerde içerik analizi. Siyasal Kitabevi.
  • Referans4 Buyurgan, S. & Buyurgan, U. (2012). Sanat eğitimi ve öğretimi. Pegem A Yayıncılık.
  • Referans5 Çetinkaya Y. (2019). Müzik bölümü öğrencilerinin müzik kavramına ilişkin metaforik algıları. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 9(3), 539-547. https://dergipark.org.tr/tr/pub/odusobiad/issue/50379/617243
  • Referans6 Düzgören H., & Gerekten E.S. (2017). Anadolu lisesi öğrencilerinin 'müzik dersi' kavramına ilişkin algıları: metafor analizi. Çevrimiçi Müzik Bilimleri Dergisi, 2(3), 86-117. https://dergipark.org.tr/en/pub/ojomus/issue/33836/304548
  • Referans7 Erdem, C. (2011). Ergenin müzikle iletişimi. Türk Pediatri Arşivi Dergisi, 46 Özel Sayı, 19-21. DOI: 10.4274/tpa.46.25
  • Referans8 Erol, A. (2009). Popüler müziği anlamak kültürel kimlik bağlamında popüler müzikte anlam (3. basım). Bağlam Yayıncılık.
  • Referans9 Inbar,D. E. (1996). The free educational prison. Metaphors and Images. Educational Research, 38(1), 77-92. https://doi.org/10.1080/0013188960380106
  • Referans10 Kövecses, Z. (2010). Metaphor. Oxford University Press.
  • Referans11 Martinez, C. L. (2015). Active listening as the core method in teaching the elements of music, Alipato: A journal Basic Education. 6, 9-30.
  • Referans12 Mermi F. & Aktay G. E., (2020). İlköğretim öğrencilerinin dinleme ve konuşma becelerine ilişkin metaforik algıları. International Journal of Language Academy, 8(3),143/158. http://dx.doi.org/10.29228/ijla.42690
  • Referans13 Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative Data Analysıs. Sage Publication.
  • Referans14 Morgan, G. (1998). Yönetim ve örgüt teorilerinden metafor. BZD Yayıncılık.
  • Referans15 Örücü,D. (2012). İlköğretim sınıf öğretmenlerinin sınıfa ve sınıf yönetimine ilişkin metaforik bakışları: karşılaştırmalı bir durum çalışması. Elementary Education Online,11(2), 342-352. https://dergipark.org.tr/en/pub/ilkonline/issue/8589/106738
  • Referans16 Ritchie, L.D. (2013). Metaphor. Cambridge University Press.
  • Referans17 Saban, A. (2008). Okula ilişkin metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 55, 459-496. https://dergipark.org.tr/en/pub/kuey/issue/10342/126702
  • Referans18 Saban, A. (2009). Öğretmen adaylarının öğrenci kavramına ilişkin sahip oldukları zihinsel imgeleri. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), 281-326. https://dergipark.org.tr/en/pub/tebd/issue/26107/275061
  • Referans19 Tez, İ. ve Uygun, M. A. (2016). Ortaokul öğrencilerinin müzik dersi ve müzik öğretmenine ilişkin algılarının metaforik analizi. Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi 6 (2), 417-455.
  • Referans20 Türk Dil Kurumu (2011). Türkçe sözlük. Ankara: TDK Yayınları.
  • Referans21 Umuzdaş, S. & Umuzdaş, S. (2013). Sınıf öğretmenliği öğrencilerinin müzik dersine ilişkin algılarının metaforlar yoluyla belirlenmesi. İnternatinal Journal Of Human Science,10 (1), 719-729.
  • Referans22 Uygun, M. A. (2015). Öğretmen adaylarının geleneksel müzik türlerine ilişkin algılarının metaforlar aracılığı ile incelenmesi. Afyon Kocatepe Üniversitesi Akademik Müzik Araştırmaları Dergisi, 1(1), 1-16, https://dergipark.org.tr/tr/pub/amader/issue/1724/21129
  • Referans23 Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2000). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (2. Basım). Seçkin Yayınları.
  • Referans24 Yıldırım, K. (2010). Nitel Araştırmalarda Niteliği Arttırma. İlköğretim Online, 9 (1), 79-92. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ilkonline/issue/8596/106955
  • Referans25 Yıldız M. Y. & Karakelle S. (2017). İlköğretim dönemindeki çocukların müziksel gelişim özellikleri ve müzik eğitimi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10 (48), 494-500. DOI:10.17719/jisr.2017.1519
  • Referans26 Yolcu, E. (2004). Sanat eğitimi kuramları ve yöntemleri. Nobel Yayıncılık.
  • Referans27 Zembat R., Tunçeli İ. H., Akşin E. (2015). Okul öncesi öğretmen adaylarının “okul yöneticisi” kavramına ilişkin algılarına yönelik metafor çalışması. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 1(2), 446-459. https://dergipark.org.tr/tr/pub/husbfd/issue/7893/103908
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Elvan Karakoç 0000-0001-8417-5446

Hakan Aryol 0000-0003-0077-4578

Yayımlanma Tarihi 2 Ağustos 2022
Kabul Tarihi 7 Ekim 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Sayı: 12

Kaynak Göster

APA Karakoç, E., & Aryol, H. (2022). Anadolu Lisesi Öğrencilerinin “Müzik Dinlemek” Ve “Şarkı Söylemek” Kavramlarına İlişkin Algıları: Metafor Analizi. IBAD Sosyal Bilimler Dergisi(12), 211-230. https://doi.org/10.21733/ibad.993181

IBAD'da yayımlanan makaleler, Creative Commons Attribution-NonCommercial (CC-BY-NC) 4.0 lisansı altındadır. Makalede kullandıkları materyaller için gerekli izinlerin alınması yazarların sorumluluğundadır. Makalelerin bilimsel ve hukuki mesuliyeti yazarlarına aittir.