DİJİTALLEŞME ÇAĞINDA MEDYADA DAMGALAMA; VİDEO HABERLER VE KULLANICI YORUMLARINA İLİŞKİN ELEŞTİREL SÖYLEM ANALİZİ
ÖZ
Damgalama; yalnızlaşma, sosyal dışlama, gizlenme, tedavi/bakım/destek hizmetlerinden yararlanamama, konut, sağlık ve eğitim gibi temel hak ve özgürlüklerden mahrum kalma gibi olumsuz sonuçları olan, dolayısıyla politik, sosyo-ekonomik ve kültürel düzlemde değerlendirilmesi gereken çok boyutlu bir sorundur. Bu sorunun çözümü de çok katmanlı bir mücadele sürecini gerektirir. Damgalama ile mücadelede aktif sorumluluk üstlenmesi gereken alanlardan biri medyadır. Çünkü normallik veya kabul edilebilirlik gibi ölçütler sunan medya, anlamın üretilmesi, inşa edilmesi ve tüketilmesinde önemli bir etkiye sahiptir. Dolayısıyla kitleleri ikna ve yönlendirme gücü bulunan medyanın eşitlikçi, kapsayıcı, çoğulcu dil ve söylem pratikleri toplumsal farkındalık ve duyarlılığın sağlanması ile damgalama karşıtı mücadelede belirleyici niteliktedir. Gündelik hayatın bir parçası haline gelen dijital medya platformları damgalamaya maruz kalan bireylerin bir araya gelerek duygu, düşünce, bilgi ve deneyim paylaşımında bulundukları eğitim ve örgütlenme alanı sağlamaktadır. Ancak yanlış bilginin hiçbir dönem olmadığı kadar hızlı yayıldığı çevrimiçi ortamlar belirli kişi veya gruplara yönelik yaftalama, ayrıştırma, kategorize etme ve nihayetinde hedef haline getirmeyi içeren damgalanmayı yaygınlaştırmaktadır. Bu varsayımlardan hareketle araştırmada etkileşimli/dijital medya ortamlarının mevcut damgalama pratikleri üzerindeki etkisi irdelenmiştir. Çalışma kapsamında YouTube adlı video paylaşım platformunda yer alan haberler ve kullanıcı yorumları Eleştirel Söylem Analizi kapsamında analiz edilmiştir. Ruhsal/psikolojik rahatsızlık yaşayanlara yönelik damgalama pratiklerine odaklanan araştırmada, dijital ortamda kullanıcıların bilgi ve deneyimlerini paylaşarak inşa ettiği söylemler ve oluşturdukları kolektif anlatılarla, damgaları yeniden ürettiği ve dolaşıma sunduğu tespit edilmiştir. Kullanıcı yorumlarının haber söylemine paralellik göstermesinin yanı sıra eleştirel yaklaşımları içerdiği ve dez/mezenformasyonun ifşa ettiği görülmüştür.
Anahtar Kelimeler: Damgalama, Stigma, Medya, Dijital Medya, Kullanıcı
MEDIA STIGMATIZATION IN THE AGE OF DIGITALIZATION; CRITICAL DISCOURSE ANALYSIS OF VIDEO NEWS AND USER COMMENTS
ABSTRACT
Stigmatization is a multidimensional problem that has negative consequences such as isolation, social exclusion, concealment, inability to benefit from treatment/care/support services, deprivation of basic rights and freedoms such as housing, health and education, and therefore needs to be evaluated at the political, socio-economic and cultural levels. The solution to this problem requires a multi-layered process of struggle. One of the areas that should assume active responsibility in the fight against stigmatization is the media. Because the media, which offers criteria such as normality or acceptability, has a significant impact on the production, construction and consumption of meaning. Therefore, the egalitarian, inclusive and pluralistic language and discourse practices of the media, which has the power to persuade and direct the masses, are decisive in ensuring social awareness and sensitivity and in the fight against stigmatization. Digital media platforms, which have become a part of everyday life, provide an educational and organizational space where individuals who are subjected to stigma come together and share their feelings, thoughts, knowledge and experiences. However, online environments, where false information spreads faster than ever before, extends stigmatization, which includes stigmatizing, discriminating, categorizing and ultimately targeting certain individuals or groups. Based on these assumptions, the study examines the impact of interactive/digital media environments on existing stigmatization practices. Within the scope of the study, news and user comments on the video sharing platform YouTube were analyzed within of Critical Discourse Analysis. In the research focusing on stigmatization practices towards those with mental/psychological disorders, it revealed that users in the digital environment reproduce and circulate stigmas through the discourses and collective narratives they construct by sharing their knowledge and experiences. It has been observed that user comments not only parallel the news discourse but also include critical approaches and disclose dis/misinformation.
Keywords: Stigmatization, Stigma, Media, Digital Media, User
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim Çalışmaları, İletişim Teknolojisi ve Dijital Medya Çalışmaları, Medya Okuryazarlığı |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 3 Aralık 2024 |
Yayımlanma Tarihi | |
Gönderilme Tarihi | 12 Eylül 2024 |
Kabul Tarihi | 30 Kasım 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 5 Sayı: 1 |
All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)