Yeni medya geleneksel medyanın çalışma yöntem ve tekniklerini değişime
uğratmış, haber üretimi ve dağıtımı bağlamında yeni imkânlar sağlamıştır.
Bu imkânlar geleneksel medyanın okurlarıyla / izleyicileriyle ilişkilerine ve
medyanın gündem yaratma gücüne de etki etmiştir. Yerel medya ile ulusal medya
arasındaki en geleneksel ayrım haber içeriği üretiminin coğrafyasıyla ilgidir.
Bölgesiyle ilgili gelişmelere daha fazla yer veren yerel medyanın içeriğinin,
ulusal medya gündeminde yer bulması, daha çok ulusal medya organının
yurt haberler bölümünde ya da bölgesel ekler bölümünde gerçekleşebilen bir
durumdur. Ancak yeni medya olanakları bu sürecin dinamiklerini değiştirerek
yerel medyanın ulusal çapta okura erişme ve ulusal gündemde yer bulma şansını
artırmıştır. İnternet yayıncılığı ve sosyal medya hesapları üzerinden sadece
okur potansiyelini genişletmekle kalmamış ulusal medyanın dikkatini de daha
fazla çekmiştir. Yani yerel medya ile ulusal medya arasındaki coğrafi temelli
ayrımlar ve tanımlar geçerliliğini yavaş yavaş yitirmeye başlamış ve internetin
ve ağ toplumunun sınırsız yapısı coğrafi sınırları da ortadan kaldırmıştır. Bu
çalışmada yeni medya kuramı çerçevesinde yerel medyanın ulusal medyaya
yansımasını Gazete Damga örneği üzerinden incelenmektedir. İstanbul’da 2005
yılında yayın hayatına başlamış olan Gazete Damga yayın serüveni içerisinde
sık sık İstanbul ve Türkiye gündeminde yer bulan, atıf yapılan ve fikri takibi gerçekleştirilen haberlere imza atmıştır. Bu süreçte Gazete Damga’nın sadece
basılı yayın imkânlarını değil yeni medya imkânlarını da etkin bir şekilde
kullanması belirleyici olmuştur. Bir yerel gazetenin ulusal medyaya yansıyan
içeriğinin türü, etkisi, yayılım derecesi ve yansıma şekli gelinen süreçte yerel
medya ile ulusal medya etkileşimini tarif etmesi ve bunda yeni medyanın nasıl
etkili olduğunu açıklaması bağlamında önem taşımaktadır. Çalışmada 2015-2019
arasında Gazete Damga’nın manşetleri taranmış ve bu manşetlerden ulusal çapta
yayın yapan yazılı ve internet medyasına yansıyan haberler seçilmiş ve içerik
analizine tabi tutulmuştur. Buna ek olarak 14 medya kuruluşu temsilcisiyle yarı
yapılandırılmış görüşme sonucu elde edilen bulgular analiz edilmiştir.
The new media has changed the ways of doing business and techniques of
traditional media and provided new opportunities in the context of news
production and distribution. These opportunities also affected the relationship
between the traditional media and the readers/viewers and the power of the
media to create an agenda. The most traditional difference between local media
and national media is related to the geography of news content production. The
content of the local media, which includes more relevant events in the region,
more likely comes to the national media agenda in the local news section or
regional appendices. However, the new media and its creation sought to change
the dynamics of this process, increasing the chances of local media reaching out
to readers on a national scale and finding a place on the national agenda. It has
not only expanded its readership potential through internet publishing and social
media accounts, but has also attracted more attention from the national media.
In other words, geographically based distinctions and definitions between local
media and national media are gradually losing their validity, and the unlimited
structure of the Internet and network society has now eliminated geographical
boundaries. In this study, the exposure of local media to national media within
the framework of new media theory is examined through the example of Gazete
Damga. Gazete Damga, which started its publishing life in Istanbul in 2005,
has frequently appeared on the agenda of Istanbul and Turkey in its editorial
adventure, has undertaken references and intellectual follow-up. In this process,
the newspaper’s effective use of new media facilities, as well as print editing facilities, was the decisive factor. The type, impact, degree of propagation and
way of exposure of the content of a content of the local newspaper reflected in the
national media is important in the context of describing the interaction between
local media and the national media in the process and explaining how new media
is effective in this. The newspaper’s headlines between 2015 and 2019 were
scanned and the nationally published articles and internet media reports were
selected and subjected to content analysis in this research. In addition, findings
from semi-structured interviews with 14 media representatives were analyzed.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Çalışmaları |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2020 |
Gönderilme Tarihi | 6 Mart 2020 |
Kabul Tarihi | 29 Mart 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 6 Sayı: 1 |
All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)