Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

YEREL MEDYANIN ULUSAL MEDYAYA YANSIMASINDA YENİ MEDYANIN ROLÜ: GAZETE DAMGA ÖRNEĞİ

Yıl 2020, Cilt: 6 Sayı: 1, 93 - 132, 01.04.2020

Öz

Yeni medya geleneksel medyanın çalışma yöntem ve tekniklerini değişime
uğratmış, haber üretimi ve dağıtımı bağlamında yeni imkânlar sağlamıştır.
Bu imkânlar geleneksel medyanın okurlarıyla / izleyicileriyle ilişkilerine ve
medyanın gündem yaratma gücüne de etki etmiştir. Yerel medya ile ulusal medya
arasındaki en geleneksel ayrım haber içeriği üretiminin coğrafyasıyla ilgidir.
Bölgesiyle ilgili gelişmelere daha fazla yer veren yerel medyanın içeriğinin,
ulusal medya gündeminde yer bulması, daha çok ulusal medya organının
yurt haberler bölümünde ya da bölgesel ekler bölümünde gerçekleşebilen bir
durumdur. Ancak yeni medya olanakları bu sürecin dinamiklerini değiştirerek
yerel medyanın ulusal çapta okura erişme ve ulusal gündemde yer bulma şansını
artırmıştır. İnternet yayıncılığı ve sosyal medya hesapları üzerinden sadece
okur potansiyelini genişletmekle kalmamış ulusal medyanın dikkatini de daha
fazla çekmiştir. Yani yerel medya ile ulusal medya arasındaki coğrafi temelli
ayrımlar ve tanımlar geçerliliğini yavaş yavaş yitirmeye başlamış ve internetin
ve ağ toplumunun sınırsız yapısı coğrafi sınırları da ortadan kaldırmıştır. Bu
çalışmada yeni medya kuramı çerçevesinde yerel medyanın ulusal medyaya
yansımasını Gazete Damga örneği üzerinden incelenmektedir. İstanbul’da 2005
yılında yayın hayatına başlamış olan Gazete Damga yayın serüveni içerisinde
sık sık İstanbul ve Türkiye gündeminde yer bulan, atıf yapılan ve fikri takibi gerçekleştirilen haberlere imza atmıştır. Bu süreçte Gazete Damga’nın sadece
basılı yayın imkânlarını değil yeni medya imkânlarını da etkin bir şekilde
kullanması belirleyici olmuştur. Bir yerel gazetenin ulusal medyaya yansıyan
içeriğinin türü, etkisi, yayılım derecesi ve yansıma şekli gelinen süreçte yerel
medya ile ulusal medya etkileşimini tarif etmesi ve bunda yeni medyanın nasıl
etkili olduğunu açıklaması bağlamında önem taşımaktadır. Çalışmada 2015-2019
arasında Gazete Damga’nın manşetleri taranmış ve bu manşetlerden ulusal çapta
yayın yapan yazılı ve internet medyasına yansıyan haberler seçilmiş ve içerik
analizine tabi tutulmuştur. Buna ek olarak 14 medya kuruluşu temsilcisiyle yarı
yapılandırılmış görüşme sonucu elde edilen bulgular analiz edilmiştir.

Kaynakça

  • Alankuş, S. (2003). BİA ve BİA Eğitim Çalışmaları Üzerine. içinde S. Alankuş. Yeni İletişim. İstanbul: IPS İletişim Vakfı Yayınları. Altun, A. (2008). Türkiye’de Medya Okuryazarlığı. İlköğretmen Eğitimci Dergisi, 16: 30-34.
  • Arslan, M. (2010). Ne Haber. Ankara: Gazeteciler Cemiyeti Yayınları.
  • Askeroğlu, E. D. ve Karakulakoğlu, S. E. (2019). “Geleneksel Medyadan Yeni Medyaya Geçiş Sürecinde Değişen Gazetecilik ‘Yurttaş Gazeteciliği’: Kuşaklar Üzerine Bir Araştırma”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 7(1): 508-536.
  • Atabek, Ü. (2003). Yeni İletişim Teknolojileri ve Yerel Medya İçin Olanaklar. içinde S. Alankuş, Yeni İletişim Teknolojileri ve Medya (ss. 55-84). İstanbul: IPS İletişim Vakfı Yayınları.
  • Başaran, F. ve Geray, H. (2005). İletişim Ağlarının Ekonomisi. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Burke, P. ve Briggs, A. (2011). Medyanın Toplumsal Tarihi: Gutenberg’den İnternet’e. İstanbul: Kırmızı Yayınları.
  • Couldry, N. (2012). Media, Society, World: Social Theory and Digital Media Practice. Cambridge: Polity Press.
  • Çakır, H. (2007). Geleneksel Gazetecilik Karşısında İnternet Gazeteciliği. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(22): 123-149.
  • Değirmencioğlu, G. (2011). Yerel Basında Yeni Medya Ve Sosyal Paylaşım Sitelerinin Kullanımı: Kocaeli’de Yayımlanan Yerel Gazetelerin İnternet Siteleri Üzerine Bir İnceleme. Online Academic Journal of Information Technology, 2(5): 20-31.
  • Duman, H. H. (2007). Osmanlı Döneminde Yerel Basın. içinde S. Gezgin, Türkiye’de Yerel Basın (ss. 77-88). İstanbul: İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları.
  • Gezgin, S. (2002). Geleneksel Basın ve İnternet Gazeteciliği. içinde S. Yedig ve H. Akman, İnternet Çağında Gazetecilik (ss. 29-36). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Girgin, A. (2009). Türkiye’de Yerel Basın. İstanbul: Der Yayınları.
  • Gürcan, H. İ., ve Bayram, F. (2005). Yerel Haberlerin İnternet Ortamında Görünümleri- Denizli, Eskişehir Ve Erzurum Örnekleminde Bir Değerlendirme. Selçuk İletişim, 3(4): 53-62.
  • Kara, H. (2005). Bilgisayar/İnternet Teknolojisi ve Değişen Gazetecilik”, Yeni İletişim Teknolojileri ve Medya. İstanbul: IPS Vakfı Yayınları.
  • Karaduman, M. (2003). İnternet ve Gazetecilik. içinde S. Alankuş, Yeni İletişim Teknolojileri ve Medya (ss. 137-150). İstanbul: IPS İletişim Vakfı Yayınları.
  • Karaman, E. (2010). İnternet Gazeteciliği ve Yerel Medya: Muğla Örneği. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Koloğlu, O. (2013). Osmanlı’dan 21. Yüzyıla Basın Tarihi. İstanbul: Pozitif Yayınları.
  • Özçağlayan, M. (1998). Yeni İletişim Teknolojileri ve Değişim. İstanbul: Alfa Basım Yayım Dağıtım.
  • Pavlik, J. V. (2013). Yeni Medya ve Gazetecilik. (Çev. M. Demir ve B. Kalsın) Ankara: Phoenix Yayınevi.
  • Poe, M. T. (2015). İletişim Tarihi: Konuşmanın Evriminden İnternete Medya ve Toplum. (Çev. U. Y. Kaya) İstanbul: Islık Yayınları.
  • Soydan, K. M. (2012). Küreselleşme Sürecinde Medyanın Rolü. Uzmanlık Tezi. Ankara: Radyo ve Televizyon Üst Kurulu.
  • Şeker, M. (2007). Tekniği, İçeriği, Çalışan Profili, Haber Kaynakları, Ekonomi Politiği, Gücü ve Sorunlarıyla Yerel Gazeteler. Konya: Tablet Yayınları.
  • Tokgöz, O. (1994). Temel Gazetecilik (3. b.). Ankara: İmge Yayınları.
  • Törenli, N. (2005). Yeni Medya, Yeni İletişim Ortamı. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • URL-1: http://www.slideshare.net/yicit/sosyal-medya-ve-epazarlama-ile-likisi (Erişim Tarihi: 21.08 2019)
  • URL-2: http://inet-tr.org.tr/inetcont7/eposter/gurcan-batu.html (Erişim Tarihi: 21.08.2019)
  • URL-3: https://www.bik.gov.tr/yerel-gazeteler/ (Erişim Tarihi: 09.09.2020)
  • URL-4: http://www.poynter.org/content/content_view.a sp?id=4439 (Erişim Tarihi: 21.08.2019)
  • Tarakçı, A. Övür, A. (2020). Yerel Medyanın Ulusal Medyaya Yansımasında Yeni Medyanın Rolü: Gazete Damga Örneği. İletişim Çalışmaları Dergisi, 6(1): 93-132.

THE ROLE OF NEW MEDIA IN TERMS OF LOCAL PRESS EXPOSURE TO NATIONAL PRESS: GAZETE DAMGA EXAMPLE

Yıl 2020, Cilt: 6 Sayı: 1, 93 - 132, 01.04.2020

Öz

The new media has changed the ways of doing business and techniques of
traditional media and provided new opportunities in the context of news
production and distribution. These opportunities also affected the relationship
between the traditional media and the readers/viewers and the power of the
media to create an agenda. The most traditional difference between local media
and national media is related to the geography of news content production. The
content of the local media, which includes more relevant events in the region,
more likely comes to the national media agenda in the local news section or
regional appendices. However, the new media and its creation sought to change
the dynamics of this process, increasing the chances of local media reaching out
to readers on a national scale and finding a place on the national agenda. It has
not only expanded its readership potential through internet publishing and social
media accounts, but has also attracted more attention from the national media.
In other words, geographically based distinctions and definitions between local
media and national media are gradually losing their validity, and the unlimited
structure of the Internet and network society has now eliminated geographical
boundaries. In this study, the exposure of local media to national media within
the framework of new media theory is examined through the example of Gazete
Damga. Gazete Damga, which started its publishing life in Istanbul in 2005,
has frequently appeared on the agenda of Istanbul and Turkey in its editorial
adventure, has undertaken references and intellectual follow-up. In this process,
the newspaper’s effective use of new media facilities, as well as print editing facilities, was the decisive factor. The type, impact, degree of propagation and
way of exposure of the content of a content of the local newspaper reflected in the
national media is important in the context of describing the interaction between
local media and the national media in the process and explaining how new media
is effective in this. The newspaper’s headlines between 2015 and 2019 were
scanned and the nationally published articles and internet media reports were
selected and subjected to content analysis in this research. In addition, findings
from semi-structured interviews with 14 media representatives were analyzed.

Kaynakça

  • Alankuş, S. (2003). BİA ve BİA Eğitim Çalışmaları Üzerine. içinde S. Alankuş. Yeni İletişim. İstanbul: IPS İletişim Vakfı Yayınları. Altun, A. (2008). Türkiye’de Medya Okuryazarlığı. İlköğretmen Eğitimci Dergisi, 16: 30-34.
  • Arslan, M. (2010). Ne Haber. Ankara: Gazeteciler Cemiyeti Yayınları.
  • Askeroğlu, E. D. ve Karakulakoğlu, S. E. (2019). “Geleneksel Medyadan Yeni Medyaya Geçiş Sürecinde Değişen Gazetecilik ‘Yurttaş Gazeteciliği’: Kuşaklar Üzerine Bir Araştırma”. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 7(1): 508-536.
  • Atabek, Ü. (2003). Yeni İletişim Teknolojileri ve Yerel Medya İçin Olanaklar. içinde S. Alankuş, Yeni İletişim Teknolojileri ve Medya (ss. 55-84). İstanbul: IPS İletişim Vakfı Yayınları.
  • Başaran, F. ve Geray, H. (2005). İletişim Ağlarının Ekonomisi. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Burke, P. ve Briggs, A. (2011). Medyanın Toplumsal Tarihi: Gutenberg’den İnternet’e. İstanbul: Kırmızı Yayınları.
  • Couldry, N. (2012). Media, Society, World: Social Theory and Digital Media Practice. Cambridge: Polity Press.
  • Çakır, H. (2007). Geleneksel Gazetecilik Karşısında İnternet Gazeteciliği. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(22): 123-149.
  • Değirmencioğlu, G. (2011). Yerel Basında Yeni Medya Ve Sosyal Paylaşım Sitelerinin Kullanımı: Kocaeli’de Yayımlanan Yerel Gazetelerin İnternet Siteleri Üzerine Bir İnceleme. Online Academic Journal of Information Technology, 2(5): 20-31.
  • Duman, H. H. (2007). Osmanlı Döneminde Yerel Basın. içinde S. Gezgin, Türkiye’de Yerel Basın (ss. 77-88). İstanbul: İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Yayınları.
  • Gezgin, S. (2002). Geleneksel Basın ve İnternet Gazeteciliği. içinde S. Yedig ve H. Akman, İnternet Çağında Gazetecilik (ss. 29-36). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Girgin, A. (2009). Türkiye’de Yerel Basın. İstanbul: Der Yayınları.
  • Gürcan, H. İ., ve Bayram, F. (2005). Yerel Haberlerin İnternet Ortamında Görünümleri- Denizli, Eskişehir Ve Erzurum Örnekleminde Bir Değerlendirme. Selçuk İletişim, 3(4): 53-62.
  • Kara, H. (2005). Bilgisayar/İnternet Teknolojisi ve Değişen Gazetecilik”, Yeni İletişim Teknolojileri ve Medya. İstanbul: IPS Vakfı Yayınları.
  • Karaduman, M. (2003). İnternet ve Gazetecilik. içinde S. Alankuş, Yeni İletişim Teknolojileri ve Medya (ss. 137-150). İstanbul: IPS İletişim Vakfı Yayınları.
  • Karaman, E. (2010). İnternet Gazeteciliği ve Yerel Medya: Muğla Örneği. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Koloğlu, O. (2013). Osmanlı’dan 21. Yüzyıla Basın Tarihi. İstanbul: Pozitif Yayınları.
  • Özçağlayan, M. (1998). Yeni İletişim Teknolojileri ve Değişim. İstanbul: Alfa Basım Yayım Dağıtım.
  • Pavlik, J. V. (2013). Yeni Medya ve Gazetecilik. (Çev. M. Demir ve B. Kalsın) Ankara: Phoenix Yayınevi.
  • Poe, M. T. (2015). İletişim Tarihi: Konuşmanın Evriminden İnternete Medya ve Toplum. (Çev. U. Y. Kaya) İstanbul: Islık Yayınları.
  • Soydan, K. M. (2012). Küreselleşme Sürecinde Medyanın Rolü. Uzmanlık Tezi. Ankara: Radyo ve Televizyon Üst Kurulu.
  • Şeker, M. (2007). Tekniği, İçeriği, Çalışan Profili, Haber Kaynakları, Ekonomi Politiği, Gücü ve Sorunlarıyla Yerel Gazeteler. Konya: Tablet Yayınları.
  • Tokgöz, O. (1994). Temel Gazetecilik (3. b.). Ankara: İmge Yayınları.
  • Törenli, N. (2005). Yeni Medya, Yeni İletişim Ortamı. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • URL-1: http://www.slideshare.net/yicit/sosyal-medya-ve-epazarlama-ile-likisi (Erişim Tarihi: 21.08 2019)
  • URL-2: http://inet-tr.org.tr/inetcont7/eposter/gurcan-batu.html (Erişim Tarihi: 21.08.2019)
  • URL-3: https://www.bik.gov.tr/yerel-gazeteler/ (Erişim Tarihi: 09.09.2020)
  • URL-4: http://www.poynter.org/content/content_view.a sp?id=4439 (Erişim Tarihi: 21.08.2019)
  • Tarakçı, A. Övür, A. (2020). Yerel Medyanın Ulusal Medyaya Yansımasında Yeni Medyanın Rolü: Gazete Damga Örneği. İletişim Çalışmaları Dergisi, 6(1): 93-132.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ali Tarakçı Bu kişi benim 0000-0001-7399-6820

Ayten Övür Bu kişi benim 0000-0003-2497-9703

Yayımlanma Tarihi 1 Nisan 2020
Gönderilme Tarihi 6 Mart 2020
Kabul Tarihi 29 Mart 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Tarakçı, A., & Övür, A. (2020). YEREL MEDYANIN ULUSAL MEDYAYA YANSIMASINDA YENİ MEDYANIN ROLÜ: GAZETE DAMGA ÖRNEĞİ. İletişim Çalışmaları Dergisi, 6(1), 93-132.

All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)
by-nc.png