Tez Özeti
BibTex RIS Kaynak Göster

Yeni Bir Sınıflandırma Çalışması Olarak Sosyal Medya Fenomenlerinin Paylaşımda Bulundukları İçerik Türlerine Göre Sınıflandırılması: Youtube Örneği

Yıl 2021, Cilt: 7 Sayı: 1, 109 - 136, 01.01.2021

Öz

Web 2.0 ile birlikte ortaya çıkan ve yıllar geçtikçe günümüzdeki halini alan sosyal medyadaki çeşitli mecralarda, kendilerine belirlemiş oldukları içerik konseptleri doğrultusunda paylaşımlarda bulunan sosyal medya fenomenleri; söz konusu paylaşımlarının yer aldığı mecralardaki takipçileri/aboneleri tarafından bilinen, tanınan “mikro-ünlü”lerdir. Söz konusu mecralardaki sosyal medya kullanıcıları sosyal medya fenomenlerini izlemekte, izlemek için mecranın özelliğine göre takip etmekte veya abone olmaktadırlar. Sosyal medya fenomenleri, paylaşımda bulundukları mecraya, kendilerini takip eden veya abone olan sosyal medya kullanıcılarının sayılarına göre çeşitli sınıflandırmalara tabii tutulmuşlardır. Ancak literatürde paylaşımda bulundukları içerik türlerine göre herhangi bir sınıflandırmada bulunulmadığı üzere bu araştırmada sosyal medya fenomenleri, kendilerine belirlemiş oldukları içerik konseptlerine göre paylaşımlarını şekillendirmekte ve bu doğrultuda paylaşımlarını devam ettirmektedirler. Bu çalışmada en çok kullanılan sosyal medya mecrası olan YouTube ve YouTube’daki sosyal medya fenomenleri için de en çok takipçiye sahip ilk 20 YouTuber örneklem olarak ele alınmış; belirlenen aralığında paylaşımda bulundukları içerik türleri kapsamında incelemelerde bulunulmuş; bu doğrultuda sosyal medya fenomenlerinin paylaşımda bulundukları içerik türlerine göre bir sınıflandırma gerçekleştirilmiştir.

Kaynakça

  • 1. Alişarlı, Ö. & Eken, İ. (2018). “Yeni Medyada Ürün Yerleştirme: Youtube’da Paylaşım Yapan Fenomenler Üzerinden Kampanya Süreci”, Uluslararası İletişimde Yeni Yönelimler Konferansı: Eğlence ve Ürün Yerleştirme.
  • 2. Aslan, A. & Ünlü, D., G. (2016). “Instagram Fenomenleri ve Reklam İlişkisi: Instagram Fenomenlerinin Gözünden Bir Değerlendirme”, Maltepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 3(2), 41-65.
  • 3. Bilgin, N. (2014). “Sosyal Bilimlerde İçerik Analizi: Teknikler ve Örnek Çalışmalar”, Ankara, Siyasal Kitabevi.
  • 4. Binark, M. & Karataş, Ş. (2016). “Yeni Medyada Yaratıcı Kültür: Troller ve Ürünleri ‘Caps’ ler”, TRT Akademi, 1(2), 426-448.
  • 5. Bor, H., M. & Erten, A. (2019). “Dijital Çağın Mesleği Nasıl Influencer Olunur?”, İstanbul, Hürriyet Kitap.
  • 6. Boyd, D. (2015). “Social Media: A Phenomenon to Be Analyzed”, Social Media+ Society, April-June, 1(1).
  • 7. Castells, M. (2010). “The Rise of the Network Society”, United Kingtom, Wiley-Blackwell.
  • 8. Constantinides, E., & Fountain, S. J. (2008). “Web 2.0: Conceptual Foundations and Marketing Issues”, Journal of Direct, Data and Digital Marketing Practice, 9(3), 231-244.
  • 9. Dijk, J., V. (2018). “Ağ Toplumu”, İstanbul, Epsilon Yayınevi.
  • 10. Freberg, K. & Graham, K. & McGaughey, K. & Freberg, L., A. (2011). “Who Are The Social Media İnfluencers? A Study of Public Perceptions of Personality”, Public Relations Review, 37(1), 90-92.
  • 11. Güçdemir, Y. (2017). “Sosyal Medya: Halkla İlişkiler, Reklam ve Pazarlama”, İstanbul, Derin Yayınları.
  • 12. Güngör, N. (2016). “İletişim: Kuramlar, Yaklaşımlar”, Ankara, Siyasal Kitabevi.
  • 13. Jenkins, H., & Deuze, M. (2008). “Convergence Culture”, Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies, London, Los Angeles, New Delhi and Singapore, 14 (1), 5-12.
  • 14. Kaplan, A., M. & Haenlein, M. (2010). “Users of the World, Unite! The Challenges and Opportunities of Social Media”, Business Horizons, 53(1), 59-68.
  • 15. Kim, W. & Jeong, O., K. & Lee, S., W. (2010). “On Social Web Sites”, Information Systems, 35(2), 215-236.
  • 16. Mangold, W., G. & Faulds, D., J. (2009). “Social Media: The New Hybrid Element of The Promotion Mix”, Business Horizons, 52(4), 357-365.
  • 17. Marwick, A. & Boyd, D. (2011). “To See and Be Seen: Celebrity Practice on Twitter”, Convergence, 17(2), 139-158.
  • 18. Mayfield, A. (2008). “What is Social Media?”.
  • 19. Miller, D. & Costa, E. & Haynes, N. & McDonald, T. & Nicolescu, R. & Sinanan, J. & Spyer, J. & Venkatraman, S. & Wang, X. (2016). “How The World Changed Social Media”, (Vol. 1), UCL Press.
  • 20. Nizam, F. & Öztürk, N. S. (2018). “Yeni Medyada Tek Tıkla Şöhret Üretimi: İnternet Videolarıyla Gelen Şöhret”, Uluslararası İletişimde Yeni Eğilimler Konferansı Eğlence ve Ürün Yerleştirme.
  • 21. Page, R. (2012). “The Linguistics of Self-Branding and MicroCelebrity in Twitter: The Role of Hashtags”, Discourse & Communication, 6(2), 181-201.
  • 22. Pugh, J., L. (2010). “A Qualitative Study of The Facebook Social Network: The Desire to İnfluence, Associate, and Construct A Representative and İdeal İdentity”, College of Business Administration Honors Program at California State University, Long Beach, Mayıs.
  • 23. Sabuncuoğlu, A. & Gülay, G. (2014). “Sosyal Medyadaki Yeni Kanaat Önderlerinin Birer Reklam Aracı Olarak Kullanımı: Twitter Fenomenleri Üzerine Bir Araştırma”, İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, (38).
  • 24. Safko, L. (2010). “The Social Media Bible: Tactics, Tools, and Strategies for Business Success”, John Wiley & Sons.
  • 25. Senft, T., M. (2008). “Camgirls: Celebrity and Community in The Age of Social Networks” (Vol. 4). Peter Lang.
  • 26. Sezgin, A., A. (2016). “Türkiye'de Instagram Fenomenleri: Sosyal Paylaşım Ağlarında İnşa Edilen Yaşamların Kültürel Analizi”, Journal of International Social Research, 9(43).
  • 27. Solmaz, B. & Tekin, G. & Herzem, Z. & Demir, M. (2013). “İnternet ve Sosyal Medya Kullanımı Üzerine Bir Uygulama”, Selçuk İletişim, 7 (4).
  • 28. Tham, D. (2009). “Generative Audiences and Social Media”, Edith Cowan University Research Online.
  • 29. Türkmen, N. (2018). “Viral Pazarlama ve Türkiye”, Ayrıntı Dergisi, 6(62).
  • 30. Weinberg, T. (2009). “The New Community Rules: Marketing On The Social Web" O'Reilly Media, Inc.
  • 31. Yaman, E., S. (2018). "Ürün Yerleştirmede Yeni Bir Alan: İnfluencer Marketing Sosyal Medyada Influencer Annelerin Takipçileri Tarafından Değerlendirilmesine Yönelik Bir Araştırma”, Uluslararası İletişimde Yeni Yönelimler Konferansı Eğlence ve Ürün Yerleştirme.
  • 32. Yanık, A. (2016). “Yeni Medya Nedir Ne Değildir?”, Journal of International Social Research, 9 (45).
  • 33. http://sozluk.gov.tr/; Erişim Tarihi: 07.2019.
  • 34. https://www.sabah.com.tr/fenomen-ne-demek; Erişim Tarihi: 07.2019.
  • 35. https://www.brandingturkiye.com/twitter-tarihi-twitter-nedir-nasilkullanilir-ne-ise-yarar/; Erişim Tarihi: 07.2019.
  • 36. https://www.brandingturkiye.com/youtube-nedir-youtube-nasil-kullaniliryoutubeun-ozellikleri-nelerdir/; Erişim Tarihi: 07.2019.
  • 37. https://www.youtube.com/watch?v=1hHPWd0-npk; Erişim Tarihi: 07.2019.
  • 38. https://www.slideshare.net/DataReportal/digital-2019-turkey-january-2019-v01; Erişim Tarihi: 07.2019.
  • 39. https://socialblade.com/youtube/top/country/tr/mostsubscribed; Erişim Tarihi: 01.09.2019)
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nilufer Sezer 0000-0002-2489-1210

Zeynep Özcan 0000-0002-5490-4721

Yayımlanma Tarihi 1 Ocak 2021
Gönderilme Tarihi 18 Kasım 2020
Kabul Tarihi 11 Ocak 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Sezer, N., & Özcan, Z. (2021). Yeni Bir Sınıflandırma Çalışması Olarak Sosyal Medya Fenomenlerinin Paylaşımda Bulundukları İçerik Türlerine Göre Sınıflandırılması: Youtube Örneği. İletişim Çalışmaları Dergisi, 7(1), 109-136.

All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)
by-nc.png