Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İLERİ KAPİTALİST KÜLTÜRDE POSTMODERNİZM VE YILDIZ KÜLTÜRÜ BAĞLAMINDA SİNEMA FİLMLERİNDEKİ SAHNELERİN REKLAMLARDA KULLANIMI: GELECEĞE DÖNÜŞ FİLMİ ÖRNEĞİ

Yıl 2024, Cilt: 10 Sayı: 1, 71 - 94, 29.01.2024

Öz

Kapitalizmin çeşitlilik üretme gücü ve sürekli olarak kendi kendini modüle eden bir sistem içerisinde olduğu dikkate alındığında reklamcılık açısından yeniliklerin oluşturulması bu sürecin kaçınılmaz yanıdır. Sinema filmlerindeki bazı sahnelerin reklamlarda kullanıldığı gözlenmektedir. Başrollerinde Michael J. Fox'un Marty McFly, Christopher Lloyd'un Emmett Brown olarak yer aldığı Geleceğe Dönüş (Back to the Future) filmi pek çok ödül kazanarak 1989 ve 1990 yıllarında iki devam filmiyle tekrar vizyona girmiştir. Bu çalışma ile popüler filminde yer alan bazı sahnelerin (ve karakterlerin) reklamlarında doğrudan kullanılması durumunu, kapitalizmin çeşitlilik üretme gücü, postmodernizm ve yıldız kültürü bağlamında ele almanın olanaklı olup olmadığı tartışılmakta ve bu konuda bazı örnekler sunulmaktadır. Çalışma kapsamında 2011 yılında yayınlan Nike Air Mag Reklam Filmi göstergebilim yöntemiyle analiz edilmektedir. Elde edilen bulgularda; Geleceğe Dönüş filminde yer alan bazı sahnelerin ve yıldızların direkt olarak reklamda kullanılması durumunu postmodernizm ve yıldız kültürü bağlamında ele almanın olanaklı olduğu görülmektedir.

Kaynakça

  • Adorno, W. T. (2003). Kültür Endüstrisini Yeniden Düşünürken, Cogito Dergisi, (B. Doğan Çev.). Ayaz, B. (2016). Geç Kapitalizm: Medya ve Sanatta İçeriğin Metalaşması ve Anlamsızlaşması. Abant Kültürel Araştırmalar Dergisi, 1(1), 119-128.
  • Back to the Future Türkiye, (2011). Nike (2011) Air Mag Reklamı (Geleceğe Dönüş) Back to the Future. Youtube. https://www.youtube.com/ watch?v=HHnkZPqQWcU adresinden 01.02.2021 tarihinde alınmıştır.
  • Baygal, A. (2016). Toplumsal ve Kültürel Bir Ürün Olarak Yıldız Olgusu ve Yıldız-Medya İlişkisi, Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 38, 145-158.
  • Erkman Akerson. F. (2016). Göstergebilime Giriş. Bilge Kültür Sanat.
  • Hall, S. (2017), Temsil Kültürel Temsiller ve Anlamlandırma Uygulamaları. (İ. Dündar Çev.). Pinhan Yayıncılık.
  • Han, B. C. (2020). Psikopolitika Neoliberalizm ve Yeni İktidar Teknikleri, (H. Barışcan Çev.). Metin Yayınları.
  • Hinerman, S. (2018). Yıldız Kültürü, J. Lull, İletişim Çağında Kültür (s. 323- 356) içinde. Hece Basın Yayın.
  • Illouz, E. (2021). Soğuk Yakınlıklar Duygusal Kapitalizmin Şekillenmesi, (Ö., Ç. Aksoy Çev.). İletişim Yayınları.
  • Kalan, Ö. (2015). Postmodern Tüketim ve Mobil Pazarlama Stratejisi Olarak Viral Reklam. A. Özkan, N. Tandaçgüneş ve B. Önay Doğan (Ed). Yeni Medya ve Reklam (s. 281-299) içinde. Derin Yayınları.
  • Kiraz, S. (2021). Kapitalizmin Sonu: Marx’a Sadık Bir Yorum, Temaşa Felsefe Dergisi, 15, 129-139.
  • Lazzarato, M. (2016). Göstergeler ve Makineler Kapitalizm ve Öznellik Üretimi. (F. N. Demirci Çev.). Otonom Yayıncılık.
  • Maigret, E. (2016). Medya ve İletişim Sosyolojisi. (H. Yücel Çev.). İletişim Yayınları.
  • Massumi, B. (2019). Duygu Politikası. (H. Erdoğan Çev.). Otonom Yayıncılık.
  • Sarup, M. (2017). Post-Yapısalcılık ve Postmodernizm. (A. Güçlü Çev.), Pharmakon Yayınevi.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldız, H. (2015). Postmodernizm Nedir?, Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13.
  • Yılmaz, A. (2018). Yeni Bir Pazarlama İletişimi Yaklaşımı Gerçek-Zamanlı Pazarlama: Otomobil Markalarının Geleceğe Dönüş Günü Sosyal Medya Pratikleri, Erciyes İletişim Dergisi, 5(4), 423-446.
  • Yüksel, N. (2000), Toplumu Yansıtan Bir Öge Olarak Yıldız Olgusuna Genel Bir Bakış, Kurgu, 17(1), 52-69.
  • Yüksel, N. A. (2001). Tarkan Yıldız Olgusu. Çivi Yazıları/Littera.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Ekran ve Medya Kültürü
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nilay Tan Çakır 0000-0002-4514-2219

Yayımlanma Tarihi 29 Ocak 2024
Gönderilme Tarihi 14 Aralık 2023
Kabul Tarihi 17 Ocak 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 10 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Tan Çakır, N. (2024). İLERİ KAPİTALİST KÜLTÜRDE POSTMODERNİZM VE YILDIZ KÜLTÜRÜ BAĞLAMINDA SİNEMA FİLMLERİNDEKİ SAHNELERİN REKLAMLARDA KULLANIMI: GELECEĞE DÖNÜŞ FİLMİ ÖRNEĞİ. İletişim Çalışmaları Dergisi, 10(1), 71-94.

All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)
by-nc.png