Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

KÜLTÜR ENDÜSTRİSİ BAĞLAMINDA CİNSELLİĞİN STANDARTLAŞTIRILMASININ “365 GÜN” FİLMİ ÜZERİNDEN İNCELENMESİ

Yıl 2025, Cilt: 11 Sayı: 1, 67 - 88, 25.01.2025

Öz

Frankfurt Okulu'nun kültür endüstrisi kavramı çerçevesinde, popüler medyanın cinselliği nasıl standartlaştırdığına ve bu süreçte tüketim nesnesi haline getirdiğine bu çalışmada odaklanılmaktadır. Çalışmada, kültür endüstrisinin bireyleri pasifleştiren ve özgünlükten uzaklaştıran yapısı ele alınarak, cinselliğin bu endüstri tarafından nasıl yeniden üretildiği incelenmiştir. Araştırma kapsamında, 2020 yapımı “365 Gün” filmi ele alınmış ve içerik analizi yöntemiyle incelenmiştir. Film, modern popüler kültürde cinsellik ve romantizmin nasıl sunulduğuna dair çarpıcı bir örnek olarak değerlendirilmektedir.

Filmin anlatısal yapısı, karakterleri ve estetik tercihleri incelendiğinde, belirli bir formülasyonun tekrar edildiği ve özgün bir yaklaşımın eksik olduğu tespit edilmiştir. “365 Gün” filmi, romantizm ve erotizm temalarını yüzeysel bir şekilde işleyerek klişe bir aşk hikayesi sunmaktadır. Zengin ve güçlü erkek karakterin kontrolü elinde bulundurduğu, kadının ise pasif bir konumda idealize edildiği bir yapıyı tekrarlamaktadır. Bu durum tüketicilerin kültür endüstrisi ürünü tüketip unutmalarına yol açmaktadır. İçerik analizi, filmin cinselliği metalaştırarak bir tüketim ürünü haline getirdiğini ve izleyicilere önceden belirlenmiş bir deneyim sunduğunu ortaya koymaktadır. Cinselliğin standartlaştırılması, bireylerin özgün duygusal ve romantik deneyimlerini sınırlarken, kültür endüstrisinin kâr odaklı yapısını da gözler önüne serer. Film, kadın-erkek ilişkilerini güç dengesine dayalı geleneksel kalıplarla yeniden üretir ve izleyiciye belirli arzuların ve değerlerin idealize edildiği bir dünya sunar. Cinsellik ve romantizmin standartlaştırılması durumunun “365 Gün” filminde var olmasıyla kültür endüstrisinin hem ticari hem de ideolojik işleyişini anlamak için önemli bir örnek olarak değerlendirilmektedir. Bu çalışma, kapsamı gereği etik kurul onayı gerektirmemektedir.

Kaynakça

  • Abisel, N. (1995). Popüler Sinema ve Türler. İstanbul: Alan Yayıncılık.
  • Adorno, T. W. (2003). Kültür Endüstrisini Yeniden Düşünürken, Cogito Dergisi, 36.
  • Adorno, T. W. (2007). Kültür Endüstrisi-Kültür Yönetimi. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Adorno, W. Theodor (1991). The Culture Industry: Selected Essays on Mass Culture. Londra: Routledge.
  • Akkol, M. L. (2019). Kitle Endüstrisi ve Kitle Kültürü Kavramlarının Frankfurt Okulu Düşüncesi Üzerinden Analizi, Uluslararası İnsan Çalışmaları Dergisi, 2(3), 49-64. https://doi.org/10.35235/uicd.479057.
  • Białowąs, B. & Mandes, T. (Yönetmen). (2020). 365 Gün (Film). Next Film: Polonya.
  • Boratav, O. & Gürdal, N. (2016). Kültür Endüstri̇si̇ Bağlaminda Sanat Eserinin Tecimselleşmesi̇ ve Metanin Esteti̇ze Edilişi, Yıldız Journal Of Art Design, 3(2) s. 96-109.
  • Durgeç, P. (2009). Popüler Kültür Bağlamında Mizah Dergilerinin Değişen İşlevi: Penguen Dergisi, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İzmir.
  • Efeoğlu, F. Ö. (2021). Sinemanın Toplum Yaşantısı ve Eğlence Alışkanlıkları ile Etkileşimi: Türkiye’de Sinema, Journal of Recreationand Tourism Research /JRTR, 8(3), s.390-419.
  • Evciman, S. (2022). Bir Kültür Endüstrisi Ürünü Olarak “Sanal Cemaat”. Yeni Medya, 13, s.376-400. https://doi.org/10.55609/yenimedya.1109537.
  • Horkheimer, M. (1996). Akıl Tutulması. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Kara, T. (2014). Kültür Endüstrisi Kavramı Çerçevesinde Medya Ürünleri: Eleştirel Yaklaşım, The Turkish Online
  • Journal of Design, Art and Communication, 4.
  • Kayıkçı, M. (2007). Adorno’nun Kültür Endüstrisi Kavramı Üzerine, Bilim, Eğitim ve Düşünce Dergisi, 7(2).
  • Kazel, G. İ. (2017). Görsel Kültür ile Sosyoloji̇ Arasındaki̇ İlişki, Meriç Uluslararası Sosyal ve Stratejik Araştırmalar Dergisi, 1(1), ss. 45-69.
  • Kırel, S. (2012). Kültürel Çalışmalar ve Sinema. İstanbul: Kırmızı Kedi Yayınevi.
  • Kotler, P. (1987). Pazarlama Yönetimi, Çözümleme, Planlama ve Denetim. Ankara: Bilimsel Yayınlar Derneği.
  • Kurt, A.Y. (2009). Adorno ve Horkheimer’in Kültür Endüstrisi Eleştirisi Üzerine Bir İnceleme. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Marcuse, H. (1997). Estetik Boyut: Sanatın Sürekliliği: Marsist Estetiğin Bir Eleştirisine Doğru, (A. Yardımlı Çev.)., İstanbul: İdea.
  • Metin, O., & Ünal, Ş. (2022). İçerik Analizi Tekniği: İletişim Bilimlerinde ve Sosyolojide Doktora Tezlerinde Kullanımı. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(2), 273-294. https://doi.org/10.18037/ausbd.1227356.
  • Olgun, C. K. (2013). Aşırılığın Üretimi Bağlamında Kültür Endüstrisi. Hacettepe Üniversitesi Sosyoloji Bölümü.
  • Picard, R. (2005a). Media Product Portfolios: Issues İn Management Of Multiple Products and Services, New Jersey: Lawrence Erlbaum.
  • Reich,W. (2010). Kişilik Çözümlemesi (B. Onaran, Çev.). İstanbul: Payel Yayınları.
  • Spurk, J. (2008). Toplumsal Aklın Eleştirisi. (I. Ergüden Çev.). İstanbul: Versus Kitapevi.
  • Şahin, A. (2021). Kültür Endüstrisi Bağlamında Sinema ve Amerikan Sineması. Ordu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 11(2), 349-364.
  • Taşkaya, M. (2009). Beden Politikaları ve Reklamda Kadın. 2. Uluslararası Suç ve Ceza Film Festivali.
  • Williams, R. (1993). Kültür (S. Aydın Çev.). Ankara: İmge Kitabevi.
  • Yılmaz, N. Ç. (2018). Sanat ve Kültür Endüstrisi, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11 (61), s.453-459.
  • Ziggers, G. W. (2005). Radical Product Innovation, Journal Of Products Marketing, 11.
  • Pinterest (2025, 1 Ocak). Erişim Adresi: https://in.pinterest.com/pin/all-thescenes-where-massimo-says babygirl-365days--170151692162551222/
  • A Gazete. (2025, 1 Ocak). 365 Gün Daha Filminin Konusu Nedir. Erişim Adresi: https://www.agazete.com.tr/kultur-sanat/365-gun-daha-filminin- konusu-nedir-122244.
  • Beyazperde. (2025, 1 Ocak). Filmler ve Haberler. Erişim Adresi: https://www.beyazperde.com/haberler/filmler/haberler-94185/.
  • Dailymail. (2025, 1 Ocak). From Weeding To Wild Fame: Star Of Netflix's Very Kinky 365 Days Movies Admits He Finds Heartthrob Status 'Weird'- As He Reveals He Was Working As A Gardener When He Landed Role That Shot Him To Stardom. Erişim Adresi: https://www.dailymail.co.uk/ femail/article-11120037/365-Days-star-Michele-Morrone-visits-Good-Morning-American-promote-upcoming-installment.html.
  • Digital Spy. (2025, 1 Ocak). 365 Days 4: Will There be Another 365 Days Movie on Netflix? Erişim Adresi: https://www.digitalspy.com/movies/a40930418/365-days-4-release-date-netflix/.
  • The Sun. (2025, 1 Ocak). Double Trouble Netflix’s X-rated 365 DNI Has
  • Two More Kinky Sequels – As Laura Betrays Massimo With Another Sexy Hunk. Erişim Adresi: https://www.thesun.ie/tvandshowbiz/television/ 5550851/netflix-365-dni-sequels-laura-massimo/.
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Medya Endüstrisi Çalışmaları
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Tuğba İbiş 0000-0001-6980-6422

Yayımlanma Tarihi 25 Ocak 2025
Gönderilme Tarihi 26 Aralık 2024
Kabul Tarihi 13 Ocak 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 11 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA İbiş, T. (2025). KÜLTÜR ENDÜSTRİSİ BAĞLAMINDA CİNSELLİĞİN STANDARTLAŞTIRILMASININ “365 GÜN” FİLMİ ÜZERİNDEN İNCELENMESİ. İletişim Çalışmaları Dergisi, 11(1), 67-88.

All site content, except where otherwise noted, is licensed under a Creative Common Attribution Licence. (CC-BY-NC 4.0)
by-nc.png