Bu araştırmanın temel amacı 10. sınıf öğrencilerinin okuduğunu anlama becerilerini etkileyen faktörlerin Karma Regresyon ile belirlenmesi ve elde edilen sonuçların Balkanlar ve Türkiye örnekleminde karşılaştırılmasıdır. Bu amaçla PISA-2018 uygulamasında yer alan toplam 18465 öğrenci ile çalışma grubu oluşturulmuştur. Araştırma Koreslasyonel desene göre tasarlanmıştır. Veri toplama araçları olarak PISA uygulamasında yer alan ölçekler ve bu ölçeklerden elde edilen sonuçlar kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarından hareketle 3 örtük sınıf elde edilmiştir. Bu örtük sınıflar incelendiğinde birinci sınıf Arnavutluk ve Bosna Hersek ülkelerindeki öğrencilerden oluştuğu görülmüştür. İkinci sınıf Türkiye’deki öğrenciler ve 3. sınıf ise Kosova’daki öğrencilerden oluşmaktadır. Öğrencilerin okuduğunu anlama becerileri üzerinde etkili olan değişkenler; öğrencilerin üstbilişsel anlama ve özetleme becerileri, evdeki kitap sayısı, ailenin duygusal desteği, öğretmen desteği/yönlendirmesi, küresel konulara yönelik farkındalık ve evdeki dünya klasik kitaplarının olup olmama durumu olmuştur. Bu etkilerin bazıları sınıflara göre değişmiştir. Özellikle hem Balkan hem de Türkiye örnekleminin OECD ortalamasının altında olması ve benzer şekilde öğrencilerin üstbilişsel özetleme ve üstbilişsel anlama becerilerinin de OECD ortalamasının altında olması dikkat çekici bir sonuçtur. Öğrencilerin okuduğunu anlama becerileri üzerinde etkili olan özellikle üstbilişsel anlama ve özetleme gibi becerilerini geliştirici etkinlikler yapılmalıdır. Öğretmenler sınıf etkinliklerinde bu becerileri geliştirici öğretim etkinliklerine yer vermelidir.
The main purpose of the current study is to determine the factors affecting the reading comprehension skills of 10th grade students by using mixture regression and to compare the obtained results in the contexts of the Balkans and Turkey. For this purpose, a study group was formed with a total of 18465 students participating in the PISA-2018 implementation. The scales included in the PISA implementation and the results obtained from these scales were used as data collection tools. Based on the findings, three latent classes were obtained. When these classes were examined, it was observed that the first class consists of students from Albania and Bosnia and Herzegovina, second class from Turkey, and the third class from Kosovo. The variables affecting students' reading comprehension skills are metacognitive understanding and summarizing skills, the number of books existing at home, parental emotional support, teacher-directed instruction, self-efficacy regarding global issues, and the availability of world classic books at home. It is particularly notable that both the Balkan and Turkish samples are below the OECD average and similarly, students' metacognitive summarizing and metacognitive understanding skills are also below the OECD average. Activities that enhance skills such as metacognitive understanding and summarizing, which are especially effective on students' reading comprehension skills, should be promoted.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Öğrenme, Motivasyon ve Duygu |
Bölüm | Orjinal Makale |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 15 Ekim 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 20 Ekim 2023 |
Gönderilme Tarihi | 26 Ağustos 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |