The origin of the censorship structures can be traced back to early pioneers of cinema, particularly in countries like the United States. In case of Türkiye, the task of controlling and intervening in cinematic content was initially handled by local governing bodies in the 1910s, and in the following years transitioned to commissions. In this study, the decisions taken for religious films and scenes in the source work titled "The History of Cinema Censorship in Türkiye: A review of film-censorship registers, 1932–1988", which examines the history of cinema censorship in Türkiye through the decisions taken between 1932 and 1988, were analyzed. Utilizing Bourdieu’s theoretical concepts of habitus and social space, as well as the lens of structural functionalism theory, the study will shed light on the censorship decisions applies to both foreign and Turkish films during the production and screening stages. The study shows that the censorship mechanism was particularly sensitive when it came to filmes with religious content. Another main finding suggest that the board’s opinions were often geared towards reinforcing the generally accepted social beliefs and collective memory, political attitudes, and eliminating content perceived as “deviation”.
Censorship Cinema Habitus Social Space Structural Functionalism.
Sinema filmlerine yönelik sansür yapılarının ilk örneklerine ABD ve bazı Avrupa görmek mümkündür. Ülkemize bakıldığında sinema filmlerine yönelik denetim ve müdahale görevinin, 1910’lu yıllarda valiliklerce yürütüldüğü, ilerleyen yıllarda ise teşekkül eden komisyonlarca gerçekleştirildiği görülmektedir. Bu çalışmada, Bourdieu’nun habitus ve alan kavramları ile yapısal işlevselcilik kuramı çerçevesinde, Türkiye'de sinema sansürünün tarihini 1932-1988 yılları arasında alınmış kararlar üzerinden inceleyen “Türkiye’de Sinema Sansürünün Tarihi” isimli kaynak eserde, dini filmler ve sahneler için alınan kararlar analiz edilmiştir. Yapılan analizler sonucunda; verilen sansür kararlarında, yurtdışı ve yurtiçi menşeili sinema filmlerine yönelik dikkat çekici tespitlere ulaşılmıştır. Kurul görüşlerinin, genel kabul gören toplumsal inanç ve siyasi tutumu tahkim edici ve komisyonlarca ‘sapma’ olarak algılanan içerikleri ayıklayıcı nitelikte olduğu tespit edilmiştir. Söz konusu sansür mekanizmasının, dini içerikli filmlerde daha hassas olarak işletildiği ve alınan kararlarda sınırlar ve çerçevenin, dönemin siyasal atmosferinin dine bakışı, milli değerler konusundaki kabulleri ve toplumsal bellek tasavvurlarının çizdiği görülmüştür.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Sinema Sosyolojisi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 29 Mayıs 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mayıs 2025 |
Gönderilme Tarihi | 12 Haziran 2024 |
Kabul Tarihi | 17 Mart 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 9 Sayı: 1 |