Toplumsal yaşamın nitelikleri, bireylerin toplumdaki konumlarına ilişkin algılarıyla kurulur. Bu yönüyle kimliğin inşasında da etkin olan aidiyet yahut ötekileştirilme, toplumsal konumlanışa dair algıyı belirleyen önemli parametrelerdir. Bu araştırma, Almanya özelinde Euro-Türklerin aidiyet ve ötekileştirilmeye dair algılarını ortaya koymaya amaçlayan bir ölçek geliştirme çalışmasıdır. Araştırmanın örneklemi Almanya’da yaşayan 354’ü kadın ve 254’ü erkek, yaş ortalaması 35.8 olan toplam 608 katılımcıdan oluşmaktadır. Uygulanan faktör analizleri sonucunda 11 maddeye sahip ölçeğin aidiyet ve ötekileştirilme olmak üzere iki faktörlü bir yapıdan oluştuğu, açıklanan toplam varyansın ise %53.59 olduğu belirlenmiştir. Farklı bir örneklem grubu üzerinden yapılan doğrulayıcı faktör analizi sonucunda model uyum indekslerine göre kurulan modelin anlamlı ve kabul edilebilir uyum düzeyinde olduğu tespit edilmiştir. Ölçüt geçerliği için Genel Aidiyet Ölçeği ve Sosyal Dışlanma Ölçeği uygulanmış, analizler neticesinde ölçek puanları arasında anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Ölçeğin aidiyet alt boyutu için Cronbach alfa güvenirlik katsayısı r= .71, ötekileştirilme alt boyutu için r= .76’dır. Test-tekrar test güvenirlik sonuçları aidiyet alt boyutu için .82, ötekileştirilme alt boyutu için .84 olarak bulunmuştur. Ayrıca madde istatistikleri için tüm değerler (p<,000) düzeyinde anlamlıdır. Araştırmanın bulguları, Euro-Türklerin Aidiyet ve Ötekileştirilme Algısı Ölçeği’nin geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğunu ortaya koymaktadır.
Euro-Türk Aidiyet Ötekileştirilme Ölçek geliştirme Geçerlik Güvenirlik Almanya
The characteristics of social life are established by the perceptions of individuals regarding their position in society. In this respect, belonging or marginalization, which are effective in the construction of identity, are important parameters defining the perception of social positioning. The present study is a scale development study that aimed to uncover the perceptions of Euro-Turks about belonging and marginalization in Germany. The sampling of the study consisted of a total of 608 participants living in Germany, 354 of whom were women, 254 were men, and the mean age was 35.8. As a result of the factor analysis, it was found that the scale that had 11 items consisted of a two-factor structure, belonging and marginalization, and the total variance that was explained was 53.59%. As a result of the Confirmatory Factor Analysis that was made on a different sampling group, it was determined that the model established according to the goodness of fit indices was at a significant and acceptable level. Regarding the criterion validity, General Belongingness Scale and Social Exclusion Scale were applied, and as a result of the analyses, significant relations were found between scale scores. The Cronbach’s Alpha Reliability Coefficient was found to be r= .71 for the belonging sub-dimension of the scale, and r= .76 for the marginalization sub-dimension. The test-retest reliability results were found to be .82 for belonging sub-dimension and .84 for marginalization sub-dimension. Also, all the values of item statistics were significant at the (p<.000) level. The findings of the study show that the Perception of Belonging and Marginalization Scale of Euro-Turks is a valid and reliable measurement tool.
Euro-Turk Belonging Marginalization Scale development Validity Reliability Germany
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sosyoloji |
Bölüm | Orjinal Makale |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 29 Eylül 2022 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2022 |
Gönderilme Tarihi | 24 Şubat 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Göç ve Mültecilik Özel Sayısı |