Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Effect of the Covid-19 Pandemic Process on the Parent-Child Relationship

Yıl 2022, Cilt: 6 Sayı: 2, 463 - 481, 30.11.2022
https://doi.org/10.33709/ictimaiyat.1014965

Öz

The purpose of this research is to reveal the effects of the Covid-19 process on the parent-child relationship through qualitative interviews. The data obtained by interviewing a total of 11 people, including 6 parents and 5 children, were analyzed with the Nvivo-12 program. The nature of the parent-child relationship was tried to be revealed under the themes/headings of "Problem Areas" and "Functional Aspects of the Family" obtained as a result of the inductive analysis. Under the heading "Problem Areas", the sub-headings of 'educational problems', 'technology addiction', 'problems in family relations' and 'psychological problems', and under the heading of "Functional Aspects of the Family", 'spending time together' and 'structural characteristics of the family' subheadings has been obtained. According to the research findings, the problem areas experienced by children during the pandemic process have negatively affected the parent-child relationship -because of the constant discussion between parents and their children. It has been revealed that the family is not functional in terms of 'spending time together', since the situation of family members spending time with each other during the pandemic process does not change compared to normal times but that it can be functional in terms of 'structural features of the family', such as an established family order, good communication and sharing, being wide living space at home, and not

Kaynakça

  • Althusser, L. (2003). İdeoloji ve devletin ideolojik aygıtları (Çev. A. Tümertekin). İstanbul: İthaki.
  • Arikan, A. (2018). Ailenin tarihsel, kuramsal ve toplumsal temelleri. Aile Eğitimi (s. 2–31). içinde Eskişehir: Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
  • Blumer, H. (1969). Symbolic interactionism: perspective and method. University of California Press: Prentice-Hall.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Çabuk Kaya, N. (2012). Aile ve çocuk. A. Kasapoğlu, & N. Karkıner içinde, Aile Sosyolojisi (s. 106-134). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Web-Ofset Tesisleri.
  • Durkheim, E. (1994). Sosyolojik metodun kuralları (Çev.: E. Aytekin). İstanbul: Sosyal Yayınları.
  • Durkheim, E. (2015). İntihar (Çev.: Z. İlkgelen). İstanbul: Pozitif Yayınları.
  • Engels, F. (2015). Ailenin, özel mülkiyetin ve devletin kökeni (çev.: S. Kırgeç). Ankara: Melisa Matbaası.
  • Giddens, A. (2013). Sosyoloji (Çev. C. Güzel). İstanbul: Kırmızı Yayınları.
  • Gökce, H. (2017). Dünü, bugünü, yarını ile aile. Sosyoloji Notları, 1(1), 50-63.
  • Güler, A., Halıcıoğlu, M. B., & Taşğın, S. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Henslin, J. M. (2015). Sociology: a down-to-earth approach core concepts. Edwardsville: Pearson.
  • Kasapoğlu, A. (2012). Sosyolojik yaklaşımlar temelinde aile kuramları. A. Kasapoğlu, & N. Karkıner içinde, Aile Sosyolojisi (s. 2-28). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Web-Ofset Tesisleri.
  • Kinloch, G. C. (2014). Sosyolojik teori (Çev.: T. G.İçli & D. Ayan). Ankara: Birleşik Yayınevi.
  • Mead, G. H. (1912). The Mechanism of social consciousness. the journal of philosophy, psychology and scientific methods, 9 (15),401-406.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma (desen ve uygulama için bir rehber) (Çev. S. Turan). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Neuman, W. L. (2016). Toplumsal araştırma yöntemleri I (Çev. S. Özge). Ankara: Yayın Odası.
  • Parsons, T. (2005). The Social System. Oxfordshire: Routledge.
  • Ritzer, G. (2014). Klasik sosyoloji kuramları (Çev.: H. Hülür). Ankara: De Ki Basım Yayım.
  • Sala, B. (2019). Uyumdan çatışmaya: bir ara kurum olarak ailenin sosyalleşme sürecindeki rolü. Ö. Altunsu Sönmez, & G. Aksan içinde, Aile Kurumuna Farklı Bakışlar (s. 129-168). Ankara: Çizgi Kitabevi.
  • Swingewood, A. (2010). Sosyolojik düşüncenin kısa tarihi (Çev. O. Akınhay). İstanbul: İdil Matbaacılık.
  • Turner, J. H., Beeghley, L., & Powers, C. H. (2013). Sosyolojik teorinin oluşumu (Çev.: Ü. Tatlıcan). Ankara: Sentez Yayınları. Yener, S. (2018). Sosyolojik kuramlar çerçevesinde aile ve girişimcilik ilişkisi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(6), 869-878.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Zengin, Z. S., & Arpaguş, F. (2018). Bilim ve bilimsel yönteme giriş. Ö. Güngör içinde, Bilimsel Araştırma Süreçleri (s. 21-49). Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Wallace, R. A., & Wolf, A. (2018). Çağdaş sosyoloji kuramları (Çev.:L. Elburuz ve M. R. Ayas). Ankara: Doğu Batı Yayınları.

Covid-19 Pandemi Sürecinin Ebeveyn-Çocuk İlişkisine Etkisi

Yıl 2022, Cilt: 6 Sayı: 2, 463 - 481, 30.11.2022
https://doi.org/10.33709/ictimaiyat.1014965

Öz

Bu araştırmanın amacı Covid-19 sürecinin ebeveyn çocuk ilişkisine etkilerinin nitel görüşmelerle ortaya konmasıdır. 6’sı ebeveyn 5’i çocuk olmak üzere toplam 11 kişi ile görüşülerek elde edilen veriler, Nvivo-12 programıyla analiz edilmiştir. Tümevarımsal analiz sonucunda elde edilen “Sorun Alanları” ve “Ailenin Fonksiyonel Yönleri” temaları/başlıkları altında ebeveyn çocuk ilişkisinin mahiyeti ortaya konmaya çalışılmıştır. “Sorun Alanları” başlığı altında ‘eğitim sorunları’, ‘teknoloji bağımlılığı’, ‘aile ilişkilerindeki sorunlar’ ve ‘psikolojik sorunlar’ alt başlıkları, “Ailenin Fonksiyonel Yönleri” başlığı altında ise ‘ortak vakit geçirme’ ve ‘ailenin yapısal özelliği’ alt başlıkları elde edilmiştir. Araştırma bulgularına göre pandemi sürecinde çocukların yaşadıkları sorun alanları, -ebeveynlerle çocukları arasında sürekli tartışma konusu olması sebebiyle- ebeveyn çocuk ilişkisini olumsuz yönde etkilemiştir. Pandemi sürecinde aile bireylerinin birbirlerine zaman ayırma durumu normal zamanlara göre değişiklik göstermediğinden ‘ortak vakit geçirme’ yönünden ailenin işlevsel olmadığı fakat oturmuş aile düzeni, iletişimin ve paylaşımın iyi olması, ev içi yaşam alanının geniş olması, aile bireylerinin dışarıya bağımlı olmaması gibi ‘ailenin yapısal özellikleri’ yönünden işlevsel olabildiği ortaya konmuştur.

Kaynakça

  • Althusser, L. (2003). İdeoloji ve devletin ideolojik aygıtları (Çev. A. Tümertekin). İstanbul: İthaki.
  • Arikan, A. (2018). Ailenin tarihsel, kuramsal ve toplumsal temelleri. Aile Eğitimi (s. 2–31). içinde Eskişehir: Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
  • Blumer, H. (1969). Symbolic interactionism: perspective and method. University of California Press: Prentice-Hall.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Çabuk Kaya, N. (2012). Aile ve çocuk. A. Kasapoğlu, & N. Karkıner içinde, Aile Sosyolojisi (s. 106-134). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Web-Ofset Tesisleri.
  • Durkheim, E. (1994). Sosyolojik metodun kuralları (Çev.: E. Aytekin). İstanbul: Sosyal Yayınları.
  • Durkheim, E. (2015). İntihar (Çev.: Z. İlkgelen). İstanbul: Pozitif Yayınları.
  • Engels, F. (2015). Ailenin, özel mülkiyetin ve devletin kökeni (çev.: S. Kırgeç). Ankara: Melisa Matbaası.
  • Giddens, A. (2013). Sosyoloji (Çev. C. Güzel). İstanbul: Kırmızı Yayınları.
  • Gökce, H. (2017). Dünü, bugünü, yarını ile aile. Sosyoloji Notları, 1(1), 50-63.
  • Güler, A., Halıcıoğlu, M. B., & Taşğın, S. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma. Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Henslin, J. M. (2015). Sociology: a down-to-earth approach core concepts. Edwardsville: Pearson.
  • Kasapoğlu, A. (2012). Sosyolojik yaklaşımlar temelinde aile kuramları. A. Kasapoğlu, & N. Karkıner içinde, Aile Sosyolojisi (s. 2-28). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Web-Ofset Tesisleri.
  • Kinloch, G. C. (2014). Sosyolojik teori (Çev.: T. G.İçli & D. Ayan). Ankara: Birleşik Yayınevi.
  • Mead, G. H. (1912). The Mechanism of social consciousness. the journal of philosophy, psychology and scientific methods, 9 (15),401-406.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel araştırma (desen ve uygulama için bir rehber) (Çev. S. Turan). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Neuman, W. L. (2016). Toplumsal araştırma yöntemleri I (Çev. S. Özge). Ankara: Yayın Odası.
  • Parsons, T. (2005). The Social System. Oxfordshire: Routledge.
  • Ritzer, G. (2014). Klasik sosyoloji kuramları (Çev.: H. Hülür). Ankara: De Ki Basım Yayım.
  • Sala, B. (2019). Uyumdan çatışmaya: bir ara kurum olarak ailenin sosyalleşme sürecindeki rolü. Ö. Altunsu Sönmez, & G. Aksan içinde, Aile Kurumuna Farklı Bakışlar (s. 129-168). Ankara: Çizgi Kitabevi.
  • Swingewood, A. (2010). Sosyolojik düşüncenin kısa tarihi (Çev. O. Akınhay). İstanbul: İdil Matbaacılık.
  • Turner, J. H., Beeghley, L., & Powers, C. H. (2013). Sosyolojik teorinin oluşumu (Çev.: Ü. Tatlıcan). Ankara: Sentez Yayınları. Yener, S. (2018). Sosyolojik kuramlar çerçevesinde aile ve girişimcilik ilişkisi. Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(6), 869-878.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Zengin, Z. S., & Arpaguş, F. (2018). Bilim ve bilimsel yönteme giriş. Ö. Güngör içinde, Bilimsel Araştırma Süreçleri (s. 21-49). Ankara: Grafiker Yayınları.
  • Wallace, R. A., & Wolf, A. (2018). Çağdaş sosyoloji kuramları (Çev.:L. Elburuz ve M. R. Ayas). Ankara: Doğu Batı Yayınları.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyoloji
Bölüm Orjinal Makale
Yazarlar

Coşkun Sağlık 0000-0003-2255-6715

Halil Ecer 0000-0003-3139-413X

Erken Görünüm Tarihi 27 Kasım 2022
Yayımlanma Tarihi 30 Kasım 2022
Gönderilme Tarihi 26 Ekim 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Sağlık, C., & Ecer, H. (2022). Covid-19 Pandemi Sürecinin Ebeveyn-Çocuk İlişkisine Etkisi. İçtimaiyat, 6(2), 463-481. https://doi.org/10.33709/ictimaiyat.1014965
3176931770

Instagram: @tvictimaiyat