Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Nietzscheci İnsanın Anlamı İnşasında Öldürülen Tanrı mı, Diriltilen Şeytan mı?

Yıl 2024, Cilt: 8 Sayı: 2, 441 - 449
https://doi.org/10.33709/ictimaiyat.1386712

Öz

Düşünen ve idrak eden varlık olan insanın varoluş bağlamını çevreleyen temel kavramlar: Tanrı, insan ve evren’dir. İnsan, felsefi düşünüş içinde varlık ve varoluş sorgulamasında Tanrı’yı ilk yaratıcı güç olarak kabul eder ve değerlendirir. Bu bağlamda varlığın sahibinin fiiliyatına (tasavvur ve tasarruf) dair idrak ve anlamlandırmanın tarihsel süreçte Batı Teolojisi ve Metafiziği bağlamında dillendirilen söylemin hakikati, kabul ve ret noktasında pek çok yoruma neden olmuştur. Özellikle modern çağla birlikte teknoloji ve bilim alanındaki gelişmeler Aristoteles’in geosentrik evren paradigmasını savunan ve kutsayan Kilisenin iddialarının yanlışlanmasıyla birlikte Katolik tanrı imgelemi de büyük aşınma ve saldırıya uğramıştır. “Tanrı öldü” sözü, bütün bir teolojinin dekadansına işaret eder. Buna mukabil öne sürülen söylemin hakikati de sorgulanma ve referansta bulunduğu yorum bağlamı ve modern dünyadaki yansısı itibariyle başka büyük sorunlara sebebiyet vermiştir ki, buna tanrının ölümünün aslında insanın ölümü olduğu savı güncelliği yönüyle örnek verilebilir. Bu çalışmada tanrının ölümü savının modern dünyadaki yansısı post modern düşünce de dikkate alınarak değerlendirilecektir.

Kaynakça

  • Alatlı, A. (2010). Batı’ya yön veren metinler II, Nevşehir: Kün Yayınları.
  • Erdem H, S. (2007). Nietzsche'nin tanrı imgesi üzerine bir değerlendirme, Felsefe Dünyası 2007/1- Sayı:45, (125-138).
  • Foucault, M. (1999). Bilginin arkeolojisi (Çev: Veli Urhan), İstanbul: Birey Yayıncılık.
  • Keith, A,P. (2011). Kusursuz nihilist (Çev: Cem Soydemir), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Nietzsche F. (2006). Putların alacakaranlığı / ya da balyoz ile felsefe yapmanın yolları (Çev: Serpil Erfındık), İzmir: İlya Yayınevi.
  • Nietzsche, F. (2003a). Böyle dedi zerdüşt (Çev: Gülperi Sert), İzmir: İlya Yayınevi.
  • Nietzsche, F. (2004). Ecce homo (Çev: Emre Yıldız), İzmir: İlya Yayınevi.
  • Nietzsche, F. (2011). Ahlakın soykütüğü üstüne (Çev: Ahmet İnam), İstanbul: Say Yayınları.
  • Nietzsche, F.(2002). Güç istenci (Çev: Sedat Umran), İstanbul: Birey Yayıncılık.
  • Nietzsche, F.(2003b). Deccal (Çev: Oruç Aruoba) , İstanbul: İthaki Yayınları.
  • Nietzsche, F. (2003c). Şen bilim (Çev: Levent Özşar), Bursa: Asa Kitabevi.
  • Nietzsche, F. (2015). İnsanca pek insanca (Çev: Mustafa Tüzel), İstanbul: İş Bankası Yayınları.
  • Nietzsche, F. (1966). Gezgin ve gölgesi (Çev: İsmet Zeki Eyüboğlu), İstanbul: Oluş Yayınları.
  • Nietzsche, F. (2005). Putların batışı ya da çekiçle nasıl felsefe yapılır (Çev: Mustafa Tüzel), İstanbul: İthaki Yayınları.
  • Platon. (2013). Devlet (Çev: Sabahattin Eyüboğlu ve M.Ali Cimcoz) , İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Parlar, Yasin. (2019). Nietzsche’nin aristokrat radikalizmi, Özne 31. Kitap, Konya: Çizgi Kitabevi, ss. 145-158.
  • Solmaz, M. (2019). Hayvan-oluş: deleuzyen ve guattarici perspektiften hareketle yeni bir yaşam dünyası inşa edilebilir mi? İnternational Social Sciences Studies Journal, Sayı: 5, 6884-6890. http://dx.doi.org/10.26449/sssj.1939
  • Weber, M. (2010). Protestan ahlakı ve kapitalizmin ruhu (Çev: Gülistan Solmaz), Ankara: Alter Yayıncılık.
  • Weber, M. (2012). Ekonomi ve toplum 1 (Çev: Latif Boyacı), İstanbul: Yarın Yayınları.

Nietzscheci İnsanın Anlamı İnşasında Öldürülen Tanrı mı, Diriltilen Şeytan mı?

Yıl 2024, Cilt: 8 Sayı: 2, 441 - 449
https://doi.org/10.33709/ictimaiyat.1386712

Öz

The basic concepts surrounding the context of human existence, who is the thinking and comprehending being: God, human and universe. Man accepts and evaluates God in the first creative power in the question of being and existence within philosophical thinking. In this context, the truth of the discourse expressed in the context of Western Theology and Metaphysics in the historical process of the perception and interpretation of the actualization (conception and disposition) of the owner of existence has caused many interpretations at the point of acceptance and rejection. Especially with the modern age, developments in technology and science have been subject to great erosion and attack with the falsification of the claims of the Church, which defends and blesses Aristotle's geocentric universe paradigm. The phrase "God is dead" refers to the decadence of a whole theology. The truth of the asserted discourse has also caused other major problems in terms of the context of interpretation and its reflection in the modern world, such as the assertion that the death of God is actually the death of man. In this study, the reflection of the death of God in the modern world will be evaluated by taking postmodern thought into consideration.

Kaynakça

  • Alatlı, A. (2010). Batı’ya yön veren metinler II, Nevşehir: Kün Yayınları.
  • Erdem H, S. (2007). Nietzsche'nin tanrı imgesi üzerine bir değerlendirme, Felsefe Dünyası 2007/1- Sayı:45, (125-138).
  • Foucault, M. (1999). Bilginin arkeolojisi (Çev: Veli Urhan), İstanbul: Birey Yayıncılık.
  • Keith, A,P. (2011). Kusursuz nihilist (Çev: Cem Soydemir), İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Nietzsche F. (2006). Putların alacakaranlığı / ya da balyoz ile felsefe yapmanın yolları (Çev: Serpil Erfındık), İzmir: İlya Yayınevi.
  • Nietzsche, F. (2003a). Böyle dedi zerdüşt (Çev: Gülperi Sert), İzmir: İlya Yayınevi.
  • Nietzsche, F. (2004). Ecce homo (Çev: Emre Yıldız), İzmir: İlya Yayınevi.
  • Nietzsche, F. (2011). Ahlakın soykütüğü üstüne (Çev: Ahmet İnam), İstanbul: Say Yayınları.
  • Nietzsche, F.(2002). Güç istenci (Çev: Sedat Umran), İstanbul: Birey Yayıncılık.
  • Nietzsche, F.(2003b). Deccal (Çev: Oruç Aruoba) , İstanbul: İthaki Yayınları.
  • Nietzsche, F. (2003c). Şen bilim (Çev: Levent Özşar), Bursa: Asa Kitabevi.
  • Nietzsche, F. (2015). İnsanca pek insanca (Çev: Mustafa Tüzel), İstanbul: İş Bankası Yayınları.
  • Nietzsche, F. (1966). Gezgin ve gölgesi (Çev: İsmet Zeki Eyüboğlu), İstanbul: Oluş Yayınları.
  • Nietzsche, F. (2005). Putların batışı ya da çekiçle nasıl felsefe yapılır (Çev: Mustafa Tüzel), İstanbul: İthaki Yayınları.
  • Platon. (2013). Devlet (Çev: Sabahattin Eyüboğlu ve M.Ali Cimcoz) , İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Parlar, Yasin. (2019). Nietzsche’nin aristokrat radikalizmi, Özne 31. Kitap, Konya: Çizgi Kitabevi, ss. 145-158.
  • Solmaz, M. (2019). Hayvan-oluş: deleuzyen ve guattarici perspektiften hareketle yeni bir yaşam dünyası inşa edilebilir mi? İnternational Social Sciences Studies Journal, Sayı: 5, 6884-6890. http://dx.doi.org/10.26449/sssj.1939
  • Weber, M. (2010). Protestan ahlakı ve kapitalizmin ruhu (Çev: Gülistan Solmaz), Ankara: Alter Yayıncılık.
  • Weber, M. (2012). Ekonomi ve toplum 1 (Çev: Latif Boyacı), İstanbul: Yarın Yayınları.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Siyasal Teori ve Siyaset Felsefesi
Bölüm Orjinal Makale
Yazarlar

Seyfettin İliter 0000-0002-7314-3745

Erken Görünüm Tarihi 15 Kasım 2024
Yayımlanma Tarihi
Gönderilme Tarihi 6 Kasım 2023
Kabul Tarihi 6 Kasım 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA İliter, S. (2024). Nietzscheci İnsanın Anlamı İnşasında Öldürülen Tanrı mı, Diriltilen Şeytan mı?. İçtimaiyat, 8(2), 441-449. https://doi.org/10.33709/ictimaiyat.1386712
3176931770

Instagram: @tvictimaiyat