Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Influence of the Family on the Language Learning Process of International Students and Cultural Transmission through Art: The TÖMER Example

Yıl 2025, Sayı: Aile Özel Sayısı, 202 - 221, 30.09.2025
https://doi.org/10.33709/ictimaiyat.1709477

Öz

This study investigates the role of family support and cultural interaction through art in the language acquisition processes of international students learning Turkish at Haliç University TÖMER. The multidimensional questionnaire used as a data collection tool evaluated the students’ demographic information (age, gender, nationality, length of stay in Turkey). It also examined their reasons for choosing Turkey, levels of cultural adaptation, and participation in artistic-cultural activities. The participant group consisted of students from countries such as Palestine, Turkmenistan, and Kazakhstan. Most were young (18–22 years old), female (66.7%), and had been in Turkey for a short period (0–1 year). The findings revealed that the quality of education, family support, and cultural affinity played a significant role in choosing Turkey. The students stated that their education in Turkey contributed to their cultural, artistic, linguistic, and professional development. Visual and dramatic arts such as cinema, theatre, and television series were the most influential in cultural interaction. Overall, cultural interaction provided a positive experience. However, a small number of participants reported difficulties in adaptation. This research addresses the interaction of demographic characteristics, family support, and art in international students’ language learning and cultural integration.

Etik Beyan

This study was conducted with the ethical approval specified in the decision of the Haliç University Social and Human Sciences Research Ethics Committee, dated 07.05.2025 and numbered 04.

Kaynakça

  • Acar, G., Demir, A., Görmez, D., Keser, İ. (2015). Aile ve çocuk suçluluğu ilişkisi. Hacettepe University Faculty of Health Sciences Journal, 1(2), 651-656.
  • Akman, K. (2014). Toplumsal bir süreç olarak sanat yapıtı. Munzur Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(5), 37-54.
  • Aslan, K. (2002). Değişen toplumda aile ve çocuk eğitiminde sorunlar. Ege Eğitim Dergisi, 1(2), 25-33.
  • Aydoğan Kaymaz, A. (2024). İnfografik tasarımın yeri ve kullanımı: Oluşturma süreçleri. Kesit Akademi, (41), 398-416.
  • Bastaban, Ü. (2021). Güncel resimde etnik kimlik: Chris Ofili örneği. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 27(47), 453-462.
  • Bayer, A. (2013). Değişen toplumsal yapıda aile. Şırnak Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 4(8), 101–129.
  • Bearfield, C. X., Stokes, C., Lovett, A., & Franconeri, S. (2023). What does the chart say? grouping cues guide viewer comparisons and conclusions in bar charts. IEEE Transactions on Visualization and Computer Graphics, 30(8), 5097-5110.
  • Berry, J. W. (2008). Immigration, acculturation, and adaptation. Applied Psychology: An International Review, 46(1), 5–34. https://doi.org/10.1111/j.1464-0597.1997.tb01087.x.
  • Bodycott, P. (2009). Choosing a higher education study abroad destination: What mainland Chinese parents and students rate as important. Journal of Research in International Education, 8(3), 349–373.
  • Creswell, J. W. (2017). Eğitim araştırmaları nicel ve nitel araştırmanın planlanması, yürütülmesi ve değerlendirilmesi (H. Ekşi, Çev. Ed.). İstanbul: EDAM.
  • Çeçen, A. (1996). Kültür ve politika. Ankara: Gündoğan Yayınları, 11-12.
  • Ceyhan, M. Ş., & Kocadaş, K. A. (2024). Kültür kavramı ve kültür değişmesi üzerine bir değerlendirme. Sosyolojik Düşün, 9(1), 118-137. https://doi.org/10.37991/sosdus.1399707
  • Daşkesen, H. (2021). Çağdaş heykel sanatında kültürel kimliği konumlandırmak: Wolfgang Laib’in yapıtları üzerinden bir değerlendirme. Turkish Online Journal Of Design Art And Communication, 11(4), 1285-1302.
  • Demir, S., Oliver, D., Schwartz, E., Elzer, S., Carberry, S., Mccoy, K. F., & Chester, D. (2010). Interactive SIGHT: textual access to simple bar charts. New Review of Hypermedia and Multimedia, 16(3), 245-279.
  • Elangovan, N., & Sundaravel, E. (2021). Method of preparing a document for survey instrument validation by experts. MethodsX, 8, 101326.
  • Fogelman K., & Comber C. (2002). Surveys and sampling. In Briggs Ann R. J., Coleman Marianne (Eds), Research Methods in Educational Leadership and Management. 93-107.
  • Göksu, O. (2023). 21. Yüzyılda Türkiye’nin kamu diplomasisi ve yumuşak gücü: Yapısı, araçları ve mesajları. Erciyes İletişim Dergisi, 10(2), 845-870. https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.1273435
  • Güler, D. & Ulutak, N. (1993). Aile kavramının tarihsel gelişimi ve Türk toplum: Yaşantısında aile. Kurgu, 11(1), 50-75.
  • Halaç, H. H., Mokrane, H., & Turan, S. (2019). Tömer öğrencilerinin kültürel miras ve koruma farkındalığı; Eskişehir Anadolu Üniversitesi örneklemi. Journal Of Awareness, 4(2), 185-204. Https://Doi.Org/10.26809/Joa.4.015.
  • Hofstede, G. (2001). Culture's consequences: Comparing values, behaviors, institutions, and organizations across nations (2nd ed.). Sage Publications.
  • Jabbour, J. (2023). Turkish soap operas: Soft power at the service of a rising power’s political ambitions. Strategic Sectors| Culture & Society, 328-333.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi. (15. baskı). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Karataş, K. (2001). Toplumsal değişme ve aile. Toplum ve Sosyal Hizmet, 12(2), 89-98.
  • Kim, Y. Y. (2001). Becoming intercultural: An integrative theory of communication and cross-cultural adaptation. SAGE Publications.
  • Kılıç, D. & Birol, N. (2024). Kültür kavramına sosyal bilgiler öğretmen adaylarının gözünden bakmak. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 13(2), 438-447. https://doi.org/10.30703/cije.1327811
  • Kömür, G. (2020). Yumuşak güç unsuru olarak kamu diplomasisi. International Journal of Politics and Security (IJPS), 2(3), 89-115.
  • Köse, D. (2004). The common framework in teaching foreign languages and Tömer. Dil Dergisi (125), 24-34. https://doi.org/10.1501/Dilder_0000000018.
  • Mete, M., & Özgenel, M. (2021). Uluslararası yükseköğretim öğrencilerinin Türkiye’yi tercih etme nedenlerinin ve beklentilerinin incelenmesi. Stratejik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(3), 739-753. https://doi.org/10.30692/sisad.936010.
  • Ng, C. B., Tay, Y. H., & Goi, B. M. (2012). Vision-based human gender recognition: A survey. arxiv preprint arXiv:1204.1611.
  • Özdemir, N. (2021). Investigation of the effect of Turkish TV series watched by Arab tourists on their preference for visiting Turkey. International Journal of Business and Economic Studies, 3(2), 150-171. https://doi.org/10.54821/uiecd.904670
  • Pothou, E. (2020). Why so successful? An audience research on the Turkish TV series in Greece. VIEW Journal of European Television History and Culture, 9(17), 62- 78.
  • Radmard, S. (2017). Türk üniversitelerindeki uluslararası öğrencilerin yükseköğretim taleplerini etkileyen etkenler. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 7(1), 67-77.
  • Siirtola, H. (2019, July). The cost of pie charts. In 2019 23rd International Conference Information Visualisation (IV) (pp. 151-156). IEEE.
  • Şahin, M. (2019). Kültür değişimleri ve eğitim. Journal of Education, Theory and Practical Research, 5(3), 458-466.
  • Şengünalp, C. ve Doğruer, E. N. (2017). Kentsel yeniden canlandırma modelinde kültür ve sanatın yeri. İdil Dergisi, 6(32), 1337-1358.
  • Ulutaş, M., & Kara, M. (2019). TÖMER Türkçe öğretim programlarının bilişsel stratejiler açısından incelenmesi. Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi, 5(2), 232-250. https://doi.org/10.31464/jlere.575801
  • Yağmur, Ö., & Karamanaoğulları, M. A. (2024). Çağdaş sanatta salt sanat nesnesi olarak Yves Klein Antropometrileri. Selçuk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi (51), 185-198. https://doi.org/10.21497/sefad.1344610
  • Yaşar, E., Özden, M., & Toprak, S. (2017). Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde Tömerler ve akademik başarı. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 5(3), 213-224.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık. Wang, Y., & Miao, L. (2017). Enhancing the employability of Chinese international students: Identifying achievements and gaps in the research field. Exchanges: The Interdisciplinary Research Journal, 5(1), 77–89.
  • Whiten, A., Hinde, R. A., Laland, K. N., & Stringer, C. B. (2011). Culture evolves. Philosophical Transactions of the Royal Society B: Biological Sciences, 366(1567), 938-948.

Uluslararası Öğrencilerin Dil Öğrenme Sürecinde Ailenin Etkisi ve Sanat Yoluyla Kültürel Aktarım: TÖMER Örneği

Yıl 2025, Sayı: Aile Özel Sayısı, 202 - 221, 30.09.2025
https://doi.org/10.33709/ictimaiyat.1709477

Öz

Bu çalışma, Haliç Üniversitesi TÖMER'de Türkçe öğrenen uluslararası öğrencilerin dil edinimi süreçlerinde aile desteğinin ve sanat yoluyla kültürel etkileşimin rolünü araştırmaktadır. Veri toplama aracı olarak kullanılan çok boyutlu anket, öğrencilerin demografik bilgilerini (yaş, cinsiyet, uyruk, Türkiye'de kalış süresi) ile birlikte Türkiye'yi tercih nedenlerini, kültürel uyum düzeylerini ve sanatsal-kültürel aktivitelere katılımlarını değerlendirmiştir. Katılımcı grubu, Filistin, Türkmenistan ve Kazakistan gibi ülkelerden gelen çeşitli öğrencilerden oluşmakta, çoğunluğu genç (18-22 yaş), kısa süredir Türkiye'de bulunan (0-1 yıl) ve kadın (%66,7) bireylerden oluşmaktadır. Bulgular, öğrencilerin Türkiye'yi seçmelerinde eğitim kalitesi, aile desteği ve kültürel yakınlık gibi faktörlerin öne çıktığını göstermiştir. Öğrenciler, Türkiye'deki eğitimlerinin kültürel, sanatsal, dilsel ve mesleki gelişimlerine katkı sağladığını belirtmiştir. Kültürel etkileşimde en çok sinema, tiyatro ve televizyon dizileri gibi görsel ve dramatik sanatların etkili olduğu görülmüştür. Genel olarak kültürel etkileşim pozitif bir deneyim sunmakla birlikte, az sayıda katılımcı uyum güçlüğü yaşadığını ifade etmiştir. Bu araştırma, demografik özellikler, aile desteği ve sanatın uluslararası öğrencilerin dil öğrenimi ve kültürel bütünleşmesindeki etkileşimini çok yönlü olarak ele almaktadır.

Etik Beyan

Bu çalışma Haliç Üniversitesi Sosyal ve Beşeri Bilimler Araştırma Etik Kurulunun 07.05.2025 tarih ve 04 sayılı kararında belirtilen etik onay ile yürütülmüştür.

Destekleyen Kurum

Bulunmamaktadır.

Teşekkür

Bulunmamaktadır.

Kaynakça

  • Acar, G., Demir, A., Görmez, D., Keser, İ. (2015). Aile ve çocuk suçluluğu ilişkisi. Hacettepe University Faculty of Health Sciences Journal, 1(2), 651-656.
  • Akman, K. (2014). Toplumsal bir süreç olarak sanat yapıtı. Munzur Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 3(5), 37-54.
  • Aslan, K. (2002). Değişen toplumda aile ve çocuk eğitiminde sorunlar. Ege Eğitim Dergisi, 1(2), 25-33.
  • Aydoğan Kaymaz, A. (2024). İnfografik tasarımın yeri ve kullanımı: Oluşturma süreçleri. Kesit Akademi, (41), 398-416.
  • Bastaban, Ü. (2021). Güncel resimde etnik kimlik: Chris Ofili örneği. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 27(47), 453-462.
  • Bayer, A. (2013). Değişen toplumsal yapıda aile. Şırnak Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 4(8), 101–129.
  • Bearfield, C. X., Stokes, C., Lovett, A., & Franconeri, S. (2023). What does the chart say? grouping cues guide viewer comparisons and conclusions in bar charts. IEEE Transactions on Visualization and Computer Graphics, 30(8), 5097-5110.
  • Berry, J. W. (2008). Immigration, acculturation, and adaptation. Applied Psychology: An International Review, 46(1), 5–34. https://doi.org/10.1111/j.1464-0597.1997.tb01087.x.
  • Bodycott, P. (2009). Choosing a higher education study abroad destination: What mainland Chinese parents and students rate as important. Journal of Research in International Education, 8(3), 349–373.
  • Creswell, J. W. (2017). Eğitim araştırmaları nicel ve nitel araştırmanın planlanması, yürütülmesi ve değerlendirilmesi (H. Ekşi, Çev. Ed.). İstanbul: EDAM.
  • Çeçen, A. (1996). Kültür ve politika. Ankara: Gündoğan Yayınları, 11-12.
  • Ceyhan, M. Ş., & Kocadaş, K. A. (2024). Kültür kavramı ve kültür değişmesi üzerine bir değerlendirme. Sosyolojik Düşün, 9(1), 118-137. https://doi.org/10.37991/sosdus.1399707
  • Daşkesen, H. (2021). Çağdaş heykel sanatında kültürel kimliği konumlandırmak: Wolfgang Laib’in yapıtları üzerinden bir değerlendirme. Turkish Online Journal Of Design Art And Communication, 11(4), 1285-1302.
  • Demir, S., Oliver, D., Schwartz, E., Elzer, S., Carberry, S., Mccoy, K. F., & Chester, D. (2010). Interactive SIGHT: textual access to simple bar charts. New Review of Hypermedia and Multimedia, 16(3), 245-279.
  • Elangovan, N., & Sundaravel, E. (2021). Method of preparing a document for survey instrument validation by experts. MethodsX, 8, 101326.
  • Fogelman K., & Comber C. (2002). Surveys and sampling. In Briggs Ann R. J., Coleman Marianne (Eds), Research Methods in Educational Leadership and Management. 93-107.
  • Göksu, O. (2023). 21. Yüzyılda Türkiye’nin kamu diplomasisi ve yumuşak gücü: Yapısı, araçları ve mesajları. Erciyes İletişim Dergisi, 10(2), 845-870. https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.1273435
  • Güler, D. & Ulutak, N. (1993). Aile kavramının tarihsel gelişimi ve Türk toplum: Yaşantısında aile. Kurgu, 11(1), 50-75.
  • Halaç, H. H., Mokrane, H., & Turan, S. (2019). Tömer öğrencilerinin kültürel miras ve koruma farkındalığı; Eskişehir Anadolu Üniversitesi örneklemi. Journal Of Awareness, 4(2), 185-204. Https://Doi.Org/10.26809/Joa.4.015.
  • Hofstede, G. (2001). Culture's consequences: Comparing values, behaviors, institutions, and organizations across nations (2nd ed.). Sage Publications.
  • Jabbour, J. (2023). Turkish soap operas: Soft power at the service of a rising power’s political ambitions. Strategic Sectors| Culture & Society, 328-333.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi. (15. baskı). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Karataş, K. (2001). Toplumsal değişme ve aile. Toplum ve Sosyal Hizmet, 12(2), 89-98.
  • Kim, Y. Y. (2001). Becoming intercultural: An integrative theory of communication and cross-cultural adaptation. SAGE Publications.
  • Kılıç, D. & Birol, N. (2024). Kültür kavramına sosyal bilgiler öğretmen adaylarının gözünden bakmak. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 13(2), 438-447. https://doi.org/10.30703/cije.1327811
  • Kömür, G. (2020). Yumuşak güç unsuru olarak kamu diplomasisi. International Journal of Politics and Security (IJPS), 2(3), 89-115.
  • Köse, D. (2004). The common framework in teaching foreign languages and Tömer. Dil Dergisi (125), 24-34. https://doi.org/10.1501/Dilder_0000000018.
  • Mete, M., & Özgenel, M. (2021). Uluslararası yükseköğretim öğrencilerinin Türkiye’yi tercih etme nedenlerinin ve beklentilerinin incelenmesi. Stratejik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(3), 739-753. https://doi.org/10.30692/sisad.936010.
  • Ng, C. B., Tay, Y. H., & Goi, B. M. (2012). Vision-based human gender recognition: A survey. arxiv preprint arXiv:1204.1611.
  • Özdemir, N. (2021). Investigation of the effect of Turkish TV series watched by Arab tourists on their preference for visiting Turkey. International Journal of Business and Economic Studies, 3(2), 150-171. https://doi.org/10.54821/uiecd.904670
  • Pothou, E. (2020). Why so successful? An audience research on the Turkish TV series in Greece. VIEW Journal of European Television History and Culture, 9(17), 62- 78.
  • Radmard, S. (2017). Türk üniversitelerindeki uluslararası öğrencilerin yükseköğretim taleplerini etkileyen etkenler. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi, 7(1), 67-77.
  • Siirtola, H. (2019, July). The cost of pie charts. In 2019 23rd International Conference Information Visualisation (IV) (pp. 151-156). IEEE.
  • Şahin, M. (2019). Kültür değişimleri ve eğitim. Journal of Education, Theory and Practical Research, 5(3), 458-466.
  • Şengünalp, C. ve Doğruer, E. N. (2017). Kentsel yeniden canlandırma modelinde kültür ve sanatın yeri. İdil Dergisi, 6(32), 1337-1358.
  • Ulutaş, M., & Kara, M. (2019). TÖMER Türkçe öğretim programlarının bilişsel stratejiler açısından incelenmesi. Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi, 5(2), 232-250. https://doi.org/10.31464/jlere.575801
  • Yağmur, Ö., & Karamanaoğulları, M. A. (2024). Çağdaş sanatta salt sanat nesnesi olarak Yves Klein Antropometrileri. Selçuk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Dergisi (51), 185-198. https://doi.org/10.21497/sefad.1344610
  • Yaşar, E., Özden, M., & Toprak, S. (2017). Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde Tömerler ve akademik başarı. International Journal of Languages’ Education and Teaching, 5(3), 213-224.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (6. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık. Wang, Y., & Miao, L. (2017). Enhancing the employability of Chinese international students: Identifying achievements and gaps in the research field. Exchanges: The Interdisciplinary Research Journal, 5(1), 77–89.
  • Whiten, A., Hinde, R. A., Laland, K. N., & Stringer, C. B. (2011). Culture evolves. Philosophical Transactions of the Royal Society B: Biological Sciences, 366(1567), 938-948.
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Aile Sosyolojisi, Aile ve İlişkiler Sosyolojisi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Savaş Sarıhan 0000-0003-4346-0077

Selma Arslan 0009-0004-2291-1726

Ahmed Abdulkareem Ahmed Ahmed 0009-0000-2728-649X

Erken Görünüm Tarihi 30 Eylül 2025
Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2025
Gönderilme Tarihi 30 Mayıs 2025
Kabul Tarihi 11 Eylül 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Sayı: Aile Özel Sayısı

Kaynak Göster

APA Sarıhan, S., Arslan, S., & Ahmed, A. A. A. (2025). Uluslararası Öğrencilerin Dil Öğrenme Sürecinde Ailenin Etkisi ve Sanat Yoluyla Kültürel Aktarım: TÖMER Örneği. İçtimaiyat(Aile Özel Sayısı), 202-221. https://doi.org/10.33709/ictimaiyat.1709477
3176931770

Sosyal Medya Hesaplarımız: 
Instagram: @tvictimaiyat - X: @IctimaiyatD