İÇ MEKANDAKİ YÜZEYLERİN GÖRSEL ÖZELLİKLERİ VE IŞIK ARASINDAKİ İLİŞKİ
Yıl 2022,
Cilt: 4 Sayı: 2, 1 - 12, 28.02.2022
Sümeyye Şentürk
,
Burhan Satıcı
Öz
İç mekanı oluşturan tüm yüzeyler farklı işlevleri karşılamakta ve kullanıcıda çeşitli duygular ve algılar yaratmaktadır. Yüzeyler, kendisini oluşturan malzeme özelliklerine bağlı olarak bu ihtiyaçlara cevap vermektedir. Her malzemenin ise kendine özgü biçim, renk ve doku gibi görsel özellikleri vardır. Bu görsel özellikleri de görünür kılan ve algılanmasını sağlayan ışıktır. Işık mekandaki yüzeyleri etkilediği gibi, kendisi de temas ettiği yüzey ile şekillenmektedir. Kullanılan yüzeyler ve ışığın mekan içindeki birbiri ile interaktif davranışı, mekana farklı anlamlar kazandırmakta ve kullanıcıda çeşitli algılar oluşturmaktadır.
Kaynakça
- Aydın Yağmur, Ş. ve Şerefhanoğlu Sözen, M. (2016). Dersliklerde Görsel Konfor ve İç Yüzeylerin Etkisi. Megaron Dergisi, 11(1), 49-62.
- Aytuğ, A. (1989). Görsel Çevrenin Oluşturulmasında Doku ve Aydınlatma İle İlişkisi. 2. Ulusal Ergonomi Kongresi’nde sunulan bildiri. Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
- Ching, F.D.K. (2016). İç Mekan Tasarımı (Altıncı Baskı). İstanbul: Yem Yayın.
- Çağal Taşdelen, D. (2020). Aydınlatma Tasarımı İlkeleri Ve İç Mimari Projelendirme Sürecindeki Yerinin Farklı Fonksiyondaki İç Mekân Modelleri Üzerinden Analizi (Doktora Tezi). Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, İstanbul.
- Dinçer, A. (2011). Konutlarda Mekan Tasarımı Kriterlerinin Görsel Algılama Açısından İncelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Haliç Üniversitesi, İstanbul.
- Efe, M.E. (2007). Aydınlatmada Gölge Niteliğinin İrdelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
- Fielder, W. J. ve Jones, F. H. (2001). The Lit Interior (Birinci baskı). İngiltere: Plant a Tree.
- Fitöz, İ. (2002). Mekan Tasarımında Belirleyici Bir Etken Olarak Yapay Işık İçin Aydınlatma Tasarımı Modeli (Doktora Tezi). Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, İstanbul.
- Ganslandt, R. ve Hoffman, H. (1992). Handbook of Lighting Design (Birinci baskı). Almanya: Erco.
- Gordon, G. (2003). Interior Lighting for Designers (Dördüncü Baskı). ABD: John Wiley&Sons.
- İbili, Ş.G. (2018). Sağlık Yapılarında İç Mekan Tasarımına Yönelik Renk Etkileri (Yüksek Lisans Tezi). KTO Karatay Üniversitesi, Konya.
- Kılıç, O. (2020). İç Mekanda Doku Etkisinin Kurgulanmasında Tasarımcı Yaklaşımlarının İncelenmesi. Avrupa Bilim ve Teknoloji Dergisi, (18), 858-867.
- Sema, T. (2006). Mimarlık Ve Renk Kavramı (Yüksek Lisans Tezi). Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, İstanbul.
- Sirel, Ş. (2007). Aydınlatma Tekniği Seminer Notları. Yapı Fiziği Uzmanlık Enstitüsü, İstanbul.
- Tavakkoli, R. (2014). İç Mimaride Grafik Tasarım (Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
- Tregenza, P. ve Loe, D. (2009). The Design of Lighting (Birinci Baskı). ABD: E&FN Spon.
- Ünver, R. (1985). Yapıların İçinde Işık-Renk İlişkisi (Doktora Tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
RELATIONSHIP BETWEEN VISUAL QUALITIES OF INTERIOR SURFACES AND LIGHT
Yıl 2022,
Cilt: 4 Sayı: 2, 1 - 12, 28.02.2022
Sümeyye Şentürk
,
Burhan Satıcı
Öz
All surfaces that create the interior place supply different functions and occur various emotions and perceptions on the user. Surfaces provide to these needs depending on the material properties that compose them. Each material has its own visual properties such as shape, color and texture. It is the light that makes these visual features visible and perceived. As light affects the surfaces in the place, it is also shaped by surfaces. The interactive behavior of the surfaces and the light in the place gives different meanings to the place and creates various perceptions on the user.
Kaynakça
- Aydın Yağmur, Ş. ve Şerefhanoğlu Sözen, M. (2016). Dersliklerde Görsel Konfor ve İç Yüzeylerin Etkisi. Megaron Dergisi, 11(1), 49-62.
- Aytuğ, A. (1989). Görsel Çevrenin Oluşturulmasında Doku ve Aydınlatma İle İlişkisi. 2. Ulusal Ergonomi Kongresi’nde sunulan bildiri. Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
- Ching, F.D.K. (2016). İç Mekan Tasarımı (Altıncı Baskı). İstanbul: Yem Yayın.
- Çağal Taşdelen, D. (2020). Aydınlatma Tasarımı İlkeleri Ve İç Mimari Projelendirme Sürecindeki Yerinin Farklı Fonksiyondaki İç Mekân Modelleri Üzerinden Analizi (Doktora Tezi). Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, İstanbul.
- Dinçer, A. (2011). Konutlarda Mekan Tasarımı Kriterlerinin Görsel Algılama Açısından İncelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Haliç Üniversitesi, İstanbul.
- Efe, M.E. (2007). Aydınlatmada Gölge Niteliğinin İrdelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
- Fielder, W. J. ve Jones, F. H. (2001). The Lit Interior (Birinci baskı). İngiltere: Plant a Tree.
- Fitöz, İ. (2002). Mekan Tasarımında Belirleyici Bir Etken Olarak Yapay Işık İçin Aydınlatma Tasarımı Modeli (Doktora Tezi). Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, İstanbul.
- Ganslandt, R. ve Hoffman, H. (1992). Handbook of Lighting Design (Birinci baskı). Almanya: Erco.
- Gordon, G. (2003). Interior Lighting for Designers (Dördüncü Baskı). ABD: John Wiley&Sons.
- İbili, Ş.G. (2018). Sağlık Yapılarında İç Mekan Tasarımına Yönelik Renk Etkileri (Yüksek Lisans Tezi). KTO Karatay Üniversitesi, Konya.
- Kılıç, O. (2020). İç Mekanda Doku Etkisinin Kurgulanmasında Tasarımcı Yaklaşımlarının İncelenmesi. Avrupa Bilim ve Teknoloji Dergisi, (18), 858-867.
- Sema, T. (2006). Mimarlık Ve Renk Kavramı (Yüksek Lisans Tezi). Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, İstanbul.
- Sirel, Ş. (2007). Aydınlatma Tekniği Seminer Notları. Yapı Fiziği Uzmanlık Enstitüsü, İstanbul.
- Tavakkoli, R. (2014). İç Mimaride Grafik Tasarım (Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
- Tregenza, P. ve Loe, D. (2009). The Design of Lighting (Birinci Baskı). ABD: E&FN Spon.
- Ünver, R. (1985). Yapıların İçinde Işık-Renk İlişkisi (Doktora Tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.