İSTANBUL’DA TOPLU ULAŞIM SİSTEMLERİNİN SOSYAL HAYATA ETKİLERİ, METRO VE METROBÜS ÖRNEĞİ
Yıl 2022,
Cilt: 4 Sayı: 2, 173 - 182, 28.02.2022
Gökhan Sevim
,
Yalçın Eyigün
Öz
Toplu ulaşım sistemleri zamanın çok önemli olduğu günümüzde daha da önem kazanmaktadır. Kent içi ulaşım sistemlerine yapılan yatırımlar yolculara/müşterilere çok çabuk etki etmektedir. Ulaşım sistemleri sadece bir lokasyondan, farklı bir lokasyona ulaşmak için kullanılan araçlar değildir. Günlük yaşamda dikkat edilmese de ulaşım sistemlerinin sosyal hayata olumlu ve olumsuz etkileri oldukça fazladır. Araştırmanın amacı İstanbul metro ve metrobüs sistemlerinin yolculara ekonomik, çevresel ve zaman konularında etkilerinin incelenmesidir.
Kaynakça
- Referans1
Alpkökin, P., & Ergün, M. (2012). İstanbul Metrobüs: First intercontinental bus rapid transit. Journal of Transport Geography(24), 58-66.
- Referans2
Gökdağ, M. (1999). Kentsel Ulaşımda Karayolu ve Raylı Taşıma Ssistemlerinin Bazı Önemli Faktörlere Göre Karşılaştırılması. 2. Ulaşım ve Trafik Kongresi (s. 396). Ankara: Tmmob.
- Referans3
İBB İETT. (2020, 12 14). www.iett.istanbul: https://www.iett.istanbul/tr/main/pages/metrobus-hatlari/90 adresinden alındı
- Referans4
İETT. (2020, haziran 26). İETT. iett.gov.tr: https://www.iett.istanbul/tr/main/pages/otobus-filosu/85 adresinden alındı
- Referans5
Ilıcalı, M. (2018, Ekim 10). İstanbul Ticaret Gazetesi. itohaber.com: https://www.itohaber.com/haber/universitemiz/208877/trafik_kazalarinin_yillik_maliyeti_39_milyar_lira.html#:~:text=%C3%9Cniversitemiz-,Trafik%20kazalar%C4%B1n%C4%B1n%20y%C4%B1ll%C4%B1k%20maliyeti%2039%20milyar%20lira,39%20milyar%20lira%20oldu%C4%9Funu%20s adresinden alındı
- Referans6
Otomotiv Distribütörleri Derneği. (2020, 12 9). Otomotiv Distribütörleri Derneği. odd.org.tr: http://www.odd.org.tr/folders/2837/categorial1docs/2623/Sekt%c3%b6rel%20De%c4%9ferlendirme%20Aral%c4%b1k%202019.pdf adresinden alındı
- Referans7
Sevimoğlu, O. (2015). İstanbuk Hava Kalitesinin İyileştirilmesi Çalışmalarıyla Beraber Sera Gazı Salınımının Kontrolü. 6. Ulusal Hava Kirliliği ve Kontrolü Sempozyumu-2015 7-9 Ekim 2015, İZMİR, (s. 211-224). İZMİR.
- Referans8
Tüik. (2020, Nisan 5). www.tuik.gov.tr: http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do;jsessionid=tnNghcjRqdPRpP7TkHB2znkMTGGSdGmRwNhHPhJWpJhpyqZvYbFw!48716372?id=24600 adresinden alındı
- Referans9
Tüik. (2020, Nisan 4). Tüik. tuik.gov.tr: http://www.tuik.gov.tr/UstMenu.do?metod=temelist adresinden alındı
- Referans10
Tomtom. (2020, Ekim 5). www.tomtom.com/eng: https://www.tomtom.com/en_gb/traffic-index/ranking/ adresinden alındı
- Referans11
Trafipper. (2020, 12 15). trafipper.com: https://www.trafipper.com/otoritimistanbul-onair adresinden alındı
TUHİM. (2020, Ağustos 7). 2019 İstanbul Yolculuk Sayıları. Toplu Ulaşım Hizmetleri Müdürlüğü. İstanbul.
- Referans12
World Health Organization. (2020, haziran 30). numbeo. www.numbeo.com: numbeo.com/pollution/in/Istanbul adresinden alındı
- Referans13
Yalçın, Y., & Akcan, Ş. (2015). Toplu Taşımada Sıkıştırılmış Doğal Gaz (CNG) Kullanımının Sera Gazı Emisyonlarına Etkisi. ICCI 2015 - Bildiriler Kitabı / Proceedings Book (s. 182-184).
THE EFFECTS OF PUBLIC TRANSPORTATION SYSTEMS ON SOCIAL LIFE IN ISTANBUL, THE EXAMPLE OF METRO AND METROBUS
Yıl 2022,
Cilt: 4 Sayı: 2, 173 - 182, 28.02.2022
Gökhan Sevim
,
Yalçın Eyigün
Öz
Public transportation systems gain even more importance today,where time is very important. Investments made in urban transportation systems affect passengers / customers very quickly. Transportation systems are not just tools for getting from one location to another. Although it is not noticed in daily life, the positive and negative effects of transportation systems of social life are quite high. The aim of the research is to examine the effects of Istanbul metro and metrobus systems on passengers in terms of economy, environment and time.
Kaynakça
- Referans1
Alpkökin, P., & Ergün, M. (2012). İstanbul Metrobüs: First intercontinental bus rapid transit. Journal of Transport Geography(24), 58-66.
- Referans2
Gökdağ, M. (1999). Kentsel Ulaşımda Karayolu ve Raylı Taşıma Ssistemlerinin Bazı Önemli Faktörlere Göre Karşılaştırılması. 2. Ulaşım ve Trafik Kongresi (s. 396). Ankara: Tmmob.
- Referans3
İBB İETT. (2020, 12 14). www.iett.istanbul: https://www.iett.istanbul/tr/main/pages/metrobus-hatlari/90 adresinden alındı
- Referans4
İETT. (2020, haziran 26). İETT. iett.gov.tr: https://www.iett.istanbul/tr/main/pages/otobus-filosu/85 adresinden alındı
- Referans5
Ilıcalı, M. (2018, Ekim 10). İstanbul Ticaret Gazetesi. itohaber.com: https://www.itohaber.com/haber/universitemiz/208877/trafik_kazalarinin_yillik_maliyeti_39_milyar_lira.html#:~:text=%C3%9Cniversitemiz-,Trafik%20kazalar%C4%B1n%C4%B1n%20y%C4%B1ll%C4%B1k%20maliyeti%2039%20milyar%20lira,39%20milyar%20lira%20oldu%C4%9Funu%20s adresinden alındı
- Referans6
Otomotiv Distribütörleri Derneği. (2020, 12 9). Otomotiv Distribütörleri Derneği. odd.org.tr: http://www.odd.org.tr/folders/2837/categorial1docs/2623/Sekt%c3%b6rel%20De%c4%9ferlendirme%20Aral%c4%b1k%202019.pdf adresinden alındı
- Referans7
Sevimoğlu, O. (2015). İstanbuk Hava Kalitesinin İyileştirilmesi Çalışmalarıyla Beraber Sera Gazı Salınımının Kontrolü. 6. Ulusal Hava Kirliliği ve Kontrolü Sempozyumu-2015 7-9 Ekim 2015, İZMİR, (s. 211-224). İZMİR.
- Referans8
Tüik. (2020, Nisan 5). www.tuik.gov.tr: http://www.tuik.gov.tr/PreHaberBultenleri.do;jsessionid=tnNghcjRqdPRpP7TkHB2znkMTGGSdGmRwNhHPhJWpJhpyqZvYbFw!48716372?id=24600 adresinden alındı
- Referans9
Tüik. (2020, Nisan 4). Tüik. tuik.gov.tr: http://www.tuik.gov.tr/UstMenu.do?metod=temelist adresinden alındı
- Referans10
Tomtom. (2020, Ekim 5). www.tomtom.com/eng: https://www.tomtom.com/en_gb/traffic-index/ranking/ adresinden alındı
- Referans11
Trafipper. (2020, 12 15). trafipper.com: https://www.trafipper.com/otoritimistanbul-onair adresinden alındı
TUHİM. (2020, Ağustos 7). 2019 İstanbul Yolculuk Sayıları. Toplu Ulaşım Hizmetleri Müdürlüğü. İstanbul.
- Referans12
World Health Organization. (2020, haziran 30). numbeo. www.numbeo.com: numbeo.com/pollution/in/Istanbul adresinden alındı
- Referans13
Yalçın, Y., & Akcan, Ş. (2015). Toplu Taşımada Sıkıştırılmış Doğal Gaz (CNG) Kullanımının Sera Gazı Emisyonlarına Etkisi. ICCI 2015 - Bildiriler Kitabı / Proceedings Book (s. 182-184).