Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SAĞLIK SEKTÖRÜNDE TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ DONABEDİAN KALİTE ÖZELLİKLERİ ve SAĞLIK ÇALIŞANLARININ HİZMET KALİTESİ ÜZERİNE ETKİSİ

Yıl 2021, , 1 - 15, 30.06.2021
https://doi.org/10.25203/idd.907641

Öz

Sağlık hizmetleri kavramı kapsamlı bir konudur. Sağlık hizmetlerini sunan kurumların çokluğu kurumlar arasında rekabetin artmasına, bu rekabet varlığı da kaliteli hizmet sunumunun önemine neden olmaktadır. M.Ö. 2000’li yıllarda hayatımıza giren kalite kavramı, 1980-90’lı yıllarla birlikte Toplam Kalite Yönetimi olgusuyla anlam kazanarak günümüze kadar ulaşmıştır. Bu çalışmayla; yönetim kavramına, yönetimin tarihçesine, kalite kavramı ve tarihçesine, Toplam Kalite Yönetimi (TKY) anlayışına değinilmiştir. TKY’ nin sağlık sektöründeki yeri ve önemi, hastane ve hastane yönetimi ve sağlık hizmetleriyle alakalı genel kavramlara da yer verilmiştir. Bu araştırmayla; kalite kavramının ne olduğu, sağlık sektöründeki toplam kalite yönetimi kavramının anlaşılması amaçlanmıştır. Ayrıca; kaliteli hizmet anlayışında sadece hizmet sunumunu kullanan kişilerin memnuniyetleri değil aynı zamanda sağlık çalışanlarında da kalite algısının oluşturulması ile sağlık hizmetine etkilerinin neler olduğunun ölçülmesi de amaçlanmıştır.
Araştırma İstanbul sınırları içerisinde Beylikdüzü Medicana İnternational Hastanesi’nde görevli 100 sağlık çalışanını içermektedir. Hazırlanan anket SPSS 22.0 for Windows paket programında güvenirlilik analizine tabi tutulmuştur.
Araştırma bulgularına göre TKY algısı; demografik özelliklere, meslekte çalışma sürelerine, mesleki unvanlara göre değişiklikler göstermektedir. Çalışanların TKY algısına tam katılımı, yetkilerini tam kullanmaları, eğitim düzeyleri sağlık sektöründe kalite algısının oluşması ve bilincin gelişip sürekliliğinin sağlanmasında önem teşkil etmektedir.

Kaynakça

  • KAYNAKLAR Atabey, S. (2020). “Sağlık Sistemleri ve Sağlık Politikası” 4. Baskı, Ankara. Gazi Kitabevi Tic. Ltd. Şti.
  • Beylik, U., ve Avcı, K. (2019). “Sağlıkta Kalite Yönetimi ve Akreditasyon” 1.basım Ankara, Gazi Kitabevi Tic. Ltd. Şti
  • Bozkurt Uzan, Ş. (2019). “Toplam kalite Yönetimi ve Sağlık Sektörü” İstanbul, Efe Akademi Yayınevi.
  • Çepni, S., ve Avcı, K. (2019). “Sağlıkta Kalite Yönetimi, Güncel Konular Stratejik Yaklaşımlar” 1.Basım, Ankara, Gazi Kitabevi Tic. Ltd. Şti.
  • Karta, T. (2018). “Toplam Kalite Yönetimi ve İnsan Kaynakları İlişkisi” Ufuk Üniversitesi SBE İşletme ABD Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Kaya, S. (2013). “Sağlık Kurumlarında Kalite Yönetimi” Anadolu Üniversitesi Yayını no:2864. Eskişehir, E.t: 15.09.2020 https://docplayer.biz.tr/22204205-saglik-kurumlarinda-kalite-yonetimi.html
  • Kıdak, L. B. Nişancı, Z. N., ve Burmaoğlu, S. (2015). Sağlık Hizmetlerinde Kalite Ölçümü: Kamu Hastanesi Örneği. Journal of Management and Economics, 22(2), 483-500.
  • Kömürcü, N. (2006). “Sağlık Hizmetlerinde Kalite” Marmara Üniversitesi HYO, E.t: 16.09.2020. https://istanbulsaglik.gov.tr/w/sb/egt/pdf/saglik-hizmetlerinde-kalite.pdf.
  • Lüleci, M. (2018). “Sağlık İşletmeleri ve Toplam Kalite Uygulamalarının Hastane Personeli Performansına Etkisi, Bir Vakıf Üniversitesi Hastanesi Örneği”, Ufuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı Sağlık Yönetimi Programı, Ankara.
  • Marşap, A. (2014) “Sağlık İşletmelerinde Kalite”. 1. Basım, İstanbul. Beta Basım A.Ş.
  • Parlak, S. (2020). “Toplam Kalite Yönetimi ve Kalite Yönetim Sistemi Standartları” 3.Baskı, Bursa. Ekin Basım Yayın Dağıtım.
  • Şen, S. (2016). “İki Grubun Karşılaştırılması” 2. Sunum E.t: 14.11.2020 https://sedatsen.files.wordpress.com/2016/11/2-sunum.pdf
  • Şimşek, M. (2000). “Sorularla Toplam Kalite Yönetimi ve Kalite Güvence Sistemleri” 1. Basım, İstanbul. Alfa Basım Yayım Dağıtım Ltd. Şti.
  • Şimşek, M. (2001). “Toplam Kalite Yönetimi “ 3. Baskı, İstanbul. Alfa Basım Yayın Dağıtım. . TC. Anayasası, (2008). “İnsan Hakları Evrensel Bildirgesi Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi” 8. Baskı, Ankara. Adalet Yayınevi.
  • Uryan, B. (2002). “Toplam Kalite Yönetimi” Mevzuat Dergisi, sayı: 55. E.t: 01.09.2020 https://mevzuatdergisi.com/2002/07a/02htm
  • Uzunçakmak, T. (2015). “Sağlık hizmetlerinde Toplam Yönetimi ve Akreditasyon” Beykent Üniversitesi, SBE Yüksek Lisans Tezi. İstanbul
  • Wikipedia, Avadis Donabedian, (2020), “Avadis Donabedian Kimdir” E.t: 03.09.2020, https://en.wikipedia.org/wiki/Avedis-Donabedian
  • Yıldız, M.S. (2014). “Donabedian Kalite Çerçevesi” E.t:16.09.2020, https://kaliteturkiye.wordpress.com/2014/08/13/donabedian-modeli-yapi-surec-ve-sonuc

TOTAL QUALITY MANAGEMENT IN THE HEALTH SECTOR DONABEDIAN QUALITY FEATURES and EFFECT OF HEALTH WORKERS ON SERVICE QUALITY

Yıl 2021, , 1 - 15, 30.06.2021
https://doi.org/10.25203/idd.907641

Öz

The concept of healthcare is a comprehensive topic. The multitude of institutions that provide health services increase competition among institutions, and this competitive presence causes the importance of quality service delivery. The concept of quality, which entered our lives in the B.C 2000s, has reached the present day by gaining meaning with the phenomenon of Total Quality Management in the 1980s and 90s. With this study; The concept of management, the history of management, the concept and history of quality, and the Total Quality Management (TQM) perspective are discussed. The place and importance of TQM in the health sector, hospital and hospital management and general concepts related to health services are also included. With this research; It is aimed to understand what the concept of quality is and the concept of total quality management in the health sector. Also; In the concept of quality service, it is aimed not only to satisfy the people using the service delivery, but also to create a quality perception in healthcare professionals and to measure what their effects are on health care.
The research includes 100 healthcare professionals working at Beylikdüzü Medicana International Hospital within the borders of Istanbul. The prepared questionnaire was subjected to reliability analysis in SPSS 22.0 for Windows package software.
According to the research findings; TQM perception varies according to demographic characteristics, duration of employment in the profession, and professional titles. Professionals full participation in TQM perception, full use of their authorization, education levels are important in the formation of quality perception in the health sector and in ensuring the development and continuity of awareness.

Kaynakça

  • KAYNAKLAR Atabey, S. (2020). “Sağlık Sistemleri ve Sağlık Politikası” 4. Baskı, Ankara. Gazi Kitabevi Tic. Ltd. Şti.
  • Beylik, U., ve Avcı, K. (2019). “Sağlıkta Kalite Yönetimi ve Akreditasyon” 1.basım Ankara, Gazi Kitabevi Tic. Ltd. Şti
  • Bozkurt Uzan, Ş. (2019). “Toplam kalite Yönetimi ve Sağlık Sektörü” İstanbul, Efe Akademi Yayınevi.
  • Çepni, S., ve Avcı, K. (2019). “Sağlıkta Kalite Yönetimi, Güncel Konular Stratejik Yaklaşımlar” 1.Basım, Ankara, Gazi Kitabevi Tic. Ltd. Şti.
  • Karta, T. (2018). “Toplam Kalite Yönetimi ve İnsan Kaynakları İlişkisi” Ufuk Üniversitesi SBE İşletme ABD Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Kaya, S. (2013). “Sağlık Kurumlarında Kalite Yönetimi” Anadolu Üniversitesi Yayını no:2864. Eskişehir, E.t: 15.09.2020 https://docplayer.biz.tr/22204205-saglik-kurumlarinda-kalite-yonetimi.html
  • Kıdak, L. B. Nişancı, Z. N., ve Burmaoğlu, S. (2015). Sağlık Hizmetlerinde Kalite Ölçümü: Kamu Hastanesi Örneği. Journal of Management and Economics, 22(2), 483-500.
  • Kömürcü, N. (2006). “Sağlık Hizmetlerinde Kalite” Marmara Üniversitesi HYO, E.t: 16.09.2020. https://istanbulsaglik.gov.tr/w/sb/egt/pdf/saglik-hizmetlerinde-kalite.pdf.
  • Lüleci, M. (2018). “Sağlık İşletmeleri ve Toplam Kalite Uygulamalarının Hastane Personeli Performansına Etkisi, Bir Vakıf Üniversitesi Hastanesi Örneği”, Ufuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı Sağlık Yönetimi Programı, Ankara.
  • Marşap, A. (2014) “Sağlık İşletmelerinde Kalite”. 1. Basım, İstanbul. Beta Basım A.Ş.
  • Parlak, S. (2020). “Toplam Kalite Yönetimi ve Kalite Yönetim Sistemi Standartları” 3.Baskı, Bursa. Ekin Basım Yayın Dağıtım.
  • Şen, S. (2016). “İki Grubun Karşılaştırılması” 2. Sunum E.t: 14.11.2020 https://sedatsen.files.wordpress.com/2016/11/2-sunum.pdf
  • Şimşek, M. (2000). “Sorularla Toplam Kalite Yönetimi ve Kalite Güvence Sistemleri” 1. Basım, İstanbul. Alfa Basım Yayım Dağıtım Ltd. Şti.
  • Şimşek, M. (2001). “Toplam Kalite Yönetimi “ 3. Baskı, İstanbul. Alfa Basım Yayın Dağıtım. . TC. Anayasası, (2008). “İnsan Hakları Evrensel Bildirgesi Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi” 8. Baskı, Ankara. Adalet Yayınevi.
  • Uryan, B. (2002). “Toplam Kalite Yönetimi” Mevzuat Dergisi, sayı: 55. E.t: 01.09.2020 https://mevzuatdergisi.com/2002/07a/02htm
  • Uzunçakmak, T. (2015). “Sağlık hizmetlerinde Toplam Yönetimi ve Akreditasyon” Beykent Üniversitesi, SBE Yüksek Lisans Tezi. İstanbul
  • Wikipedia, Avadis Donabedian, (2020), “Avadis Donabedian Kimdir” E.t: 03.09.2020, https://en.wikipedia.org/wiki/Avedis-Donabedian
  • Yıldız, M.S. (2014). “Donabedian Kalite Çerçevesi” E.t:16.09.2020, https://kaliteturkiye.wordpress.com/2014/08/13/donabedian-modeli-yapi-surec-ve-sonuc
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm Makaleler
Yazarlar

İrem Özcan Çaklı 0000-0001-9958-6256

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2021
Kabul Tarihi 1 Mayıs 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Özcan Çaklı, İ. (2021). SAĞLIK SEKTÖRÜNDE TOPLAM KALİTE YÖNETİMİ DONABEDİAN KALİTE ÖZELLİKLERİ ve SAĞLIK ÇALIŞANLARININ HİZMET KALİTESİ ÜZERİNE ETKİSİ. İş’te Davranış Dergisi, 6(1), 1-15. https://doi.org/10.25203/idd.907641

JB@W is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.