The physical environment is led by urban planning that envisages a social structure in peace and well-being and a sustainable environment. One of the most important means of represen-ting urban planning to space is the land readjustment, which directly affects the success of its implementation.The problems experienced in practice have been simplified to free land deduc-tions at the ratio of development readjustment share instead of a holistic approach, and since the application approach is based on area rather than value the ratio has continuo-usly increased. Consequently, practices could not become successful, besides, the relationship between the urban planning steps could not be well established. In this study, the changes in land readjustment processes and the development readjustment shares have been examined. It is suggested to apply a value-based approach considering that, by transferring the increase in the value created by planning to the public during the implementation process, sufficient resources can be created for public services and social justice can be achieved.
Urban planning land readjustment replotting development readjustment share
Kentsel Planlama ile esenlik ve barış içinde bir toplumsal yapı ile sürdürülebilir çevre öngörülmekte ve bunun için de fiziksel çevre yönlendirilmektedir. Kent planlamasının mekâna yansıtılma araçlarının önemlilerinden birisi de uygulama evresindeki başarısını dolaysız olarak etkileyen arazi ve arsa düzenlemesidir. Kamusal kent işgörüleri için kesilen ve düzenleme ortaklık payı olarak belirtilen miktarın, düzenleme dolayısıyla oluşan değer artışı karşılığı olduğu kabul edilmekle birlikte, arazi değerlemesi yapılmadan ve değerlenme oranına bakılmaksızın tüm arazilerden eşit oranda kesilmektedir. Uygulamada yaşanan sorunlar, bütünsel yaklaşım yerine bedelsiz kesinti (düzenleme ortaklık payı-DOP) oranına indirgenmiş, değer esası yerine alan esası uygulandığı için sürekli olarak oranın artırılması yöntemi benimsenmiştir. Sonuçta uygulamada yeterli başarıya ulaşılamadığı gibi kentsel planlama aşamaları arasındaki ilişki de yeterli ölçüde kurulamamıştır. Bu çalışmada, arazi ve arsa düzenlemesi ile düzenleme ortaklık payındaki değişim süreci incelenmiş ve planlama ile oluşan değer artışının uygulama sürecinde kamuya aktarılması ile bir yandan kamusal kent işgörüleri için yeterli kaynağın yaratılabileceği diğer yandan sosyal adaletin sağlanabileceği değerlendirilerek, değer esasının uygulanması önerisinde bulunulmuştur.
Kent planlaması arazi ve arsa düzenlemesi düzenleyici birleştirim düzenleme ortaklık payı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 14 Kasım 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |