Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Analysis of Transportation Alternatives between Silivri - Sabiha Gökçen Airport in Istanbul by AHP-TOPSIS Methods

Yıl 2019, , 800 - 823, 31.08.2019
https://doi.org/10.31198/idealkent.423837

Öz

In
this study, it has been aimed that urban transportation options that available
between Silivri town and Sabiha Gökçen Airport and factors that affect the
user's preferences were tried to analyze. by this means, determining the
optimal transportation alternatives may be possible and these urban transport
options can be developed. The Analytic Hierarchy Process theory and Technique
for Order Preference by Similarity to Ideal Solution (TOPSIS) method were
selected that are of the multi-criteria decision-making methodologies in order
to deter-mine the criteria and decision options relating to urban
transportation between these points and criteria and decision alternatives were
analyzed with these methods. As well as this study may provide a contribution
to remove the inadequacies in literature, it is considered that obtained
results can be very attractive for public authorities, operators, and users in
the urban transport systems. When a decision is taken, decision-makers should
take into consideration the results of this research. Finally, most prefer-able
urban transportation options and criteria that given more importance by users
were tried to show to the decision makers who relating to determine the
transport policy in Istanbul city in order to take more rational decisions that
concerning with transportation investments.

Kaynakça

  • AASHTO. (2014). AASHTO-LRFD bridge design specification. Washington, DC: American Association of State Highway and Transportation Officials.
  • Akı, M. ve Öztaş, Ç. Ç. (2015). İstanbul’un geleceği için sürdürülebilir ve çevre dostu ulaşım aracı: Bisiklet. YAPI Dergisi, 401, 52-56.
  • Assmann, J., ve Tekin, A. (2001). Kültürel bellek / Eski yüksek kültürlerde yazı, hatırlama ve politik kimlik. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Avcıoğlu, S. S., ve Akın, O. (2017). Kolektif bellek ve kentsel mekan algısı bağlamında İstanbul Tuzla Köyiçi Koruma Bölgesi’nin mekansal değişiminin irdelenmesi. İDEALKENT, 8(22), 423-450.
  • Başdoğan, S., ve Manisa, K. (2016). Kent merkezinde alternatif kamusal alan arayışı, Jean-Jacques Bosc Köprüsü örneği. YAPI Dergisi, 412, 56-62.
  • Binan, C. (2006). Anadolu’da ulaşım ve konaklama yapıları bağlamında mimarlık, malzeme ve yapı üretimi üzerine yorumlar. Geçmişten geleceğe Anadolu’da malzeme ve mimarlık, sempozyum / UIA 2005 XXIII. Dünya Mimarlık Kongresi (s. 179-210). İstanbul: Mimarlar Odası İstanbul Büyükkent Şubesi.
  • Bridge Aesthetics. (2003). Design guideline to improve the appearance of bridges in NSW. New South Wales: NSW Roads and Maritime Services.
  • Erkartal, P. Ö. (2016). Kentsel koruma ve rekonstrüksiyon: Münster Prinzipalmarkt örneği. İDEALKENT, 7(19), 498-526.
  • Halbwachs, M. (1992). On collective memory. Chicago, U.S.: University of Chicago Press.
  • Hasol, D. (Der.) (1995) Ansiklopedik mimarlık sözlüğü (6. ed.). İstanbul: YEM Yayınevi.
  • Planlı Alanlar İmar Yönetmeliği.(Temmuz 3, 2017). Resmi Gazete. (Sayı: 30113).
  • Sourcebook, B. A. (2010). Practical ideas for short and medium span bridges. Washington, DC: American Association of State Highway and Transportation Officials.
  • Sütiçen, M. (2008). Ülkemizde şehiriçi yaya köprülerinde malzeme kullanımı ve detay sorunları. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Şahin, K. (1983). Köprü/üst-geçit. Mimarlık, 189(3), 10-12.
  • Türkçü, Ç. (1997). Çekmeye çalışan taşıyıcı sistemler. İzmir: Eylül Yayınları.
  • Ünal, A. (2017). Planlı alanlar imar yönetmeliği neler getiriyor? İller ve Belediyeler, Türkiye Belediyeler Birliği Dergisi, 831, 23-32.

İstanbul Kentinde Silivri - Sabiha Gökçen Havalimanı Arası Ulaşım Alternatiflerinin AHP TOPSIS Yöntemleri ile Analizi

Yıl 2019, , 800 - 823, 31.08.2019
https://doi.org/10.31198/idealkent.423837

Öz

Bu çalışmada İstanbul
kenti özelinde kentin iki en uzak noktası olan Silivri ve Sabiha Gökçen
Havalimanları arasında ulaşım olanaklarını ve tercih edilecek ulaşım
alternatiflerinin kullanıcılar tarafından seçilmesine etki eden faktörleri
analiz etmeyi hedeflenmektedir. Bu sayede en optimal ulaşım olanakları
belirlenerek bu alternatiflerin geliştirilmesi olanaklı olabilecektir. Her iki
nokta arasındaki ulaşım alternatifleri ve kullanıcıların tercihlerine etki eden
kriterlerin belirlenmesi ile ilgili olarak Çok Kriterli Karar Verme (ÇKKV)
yöntemleri arasında yer alan Analitik Hiyerarşi Prosesi (AHP) ve İdeal Çözüme
Benzerlik Yaklaşımı Tekniği (TOPSIS) yöntemleri seçilmiş, bu yöntemler
kullanılarak belirlenen karar noktaları ve kriterler analiz edilmiştir. Bu
çalışma literatürde görülen eksikliklerin giderilmesi açısından katkı sağlayacağı
gibi, kentsel ulaşım sistemlerinde kullanıcılar, operatörler ve kamu
otoriteleri için elde edilecek sonuçların son derece ilgi çekebileceği, karar
alıcıların ulaştırma ile ilgili karar alırken bu çalışmanın sonuçlarını dikkate
alacakları düşünülmektedir. Nihai olarak, elde edilen sonuçlar çerçevesinde
ulaşım yatırımlarını daha rasyonel bir temelde gerçekleştirilebilmesi için
ulaşım yatırımları ile ilgili karar alıcılara en uygun ulaşım alternatifleri ve
kullanıcıların ulaşım türü seçiminde önem verdikleri kriterler gösterilmeye
çalışılmıştır.

Kaynakça

  • AASHTO. (2014). AASHTO-LRFD bridge design specification. Washington, DC: American Association of State Highway and Transportation Officials.
  • Akı, M. ve Öztaş, Ç. Ç. (2015). İstanbul’un geleceği için sürdürülebilir ve çevre dostu ulaşım aracı: Bisiklet. YAPI Dergisi, 401, 52-56.
  • Assmann, J., ve Tekin, A. (2001). Kültürel bellek / Eski yüksek kültürlerde yazı, hatırlama ve politik kimlik. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Avcıoğlu, S. S., ve Akın, O. (2017). Kolektif bellek ve kentsel mekan algısı bağlamında İstanbul Tuzla Köyiçi Koruma Bölgesi’nin mekansal değişiminin irdelenmesi. İDEALKENT, 8(22), 423-450.
  • Başdoğan, S., ve Manisa, K. (2016). Kent merkezinde alternatif kamusal alan arayışı, Jean-Jacques Bosc Köprüsü örneği. YAPI Dergisi, 412, 56-62.
  • Binan, C. (2006). Anadolu’da ulaşım ve konaklama yapıları bağlamında mimarlık, malzeme ve yapı üretimi üzerine yorumlar. Geçmişten geleceğe Anadolu’da malzeme ve mimarlık, sempozyum / UIA 2005 XXIII. Dünya Mimarlık Kongresi (s. 179-210). İstanbul: Mimarlar Odası İstanbul Büyükkent Şubesi.
  • Bridge Aesthetics. (2003). Design guideline to improve the appearance of bridges in NSW. New South Wales: NSW Roads and Maritime Services.
  • Erkartal, P. Ö. (2016). Kentsel koruma ve rekonstrüksiyon: Münster Prinzipalmarkt örneği. İDEALKENT, 7(19), 498-526.
  • Halbwachs, M. (1992). On collective memory. Chicago, U.S.: University of Chicago Press.
  • Hasol, D. (Der.) (1995) Ansiklopedik mimarlık sözlüğü (6. ed.). İstanbul: YEM Yayınevi.
  • Planlı Alanlar İmar Yönetmeliği.(Temmuz 3, 2017). Resmi Gazete. (Sayı: 30113).
  • Sourcebook, B. A. (2010). Practical ideas for short and medium span bridges. Washington, DC: American Association of State Highway and Transportation Officials.
  • Sütiçen, M. (2008). Ülkemizde şehiriçi yaya köprülerinde malzeme kullanımı ve detay sorunları. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Şahin, K. (1983). Köprü/üst-geçit. Mimarlık, 189(3), 10-12.
  • Türkçü, Ç. (1997). Çekmeye çalışan taşıyıcı sistemler. İzmir: Eylül Yayınları.
  • Ünal, A. (2017). Planlı alanlar imar yönetmeliği neler getiriyor? İller ve Belediyeler, Türkiye Belediyeler Birliği Dergisi, 831, 23-32.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ömer Görçün 0000-0003-3850-6755

Yayımlanma Tarihi 31 Ağustos 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Görçün, Ö. (2019). İstanbul Kentinde Silivri - Sabiha Gökçen Havalimanı Arası Ulaşım Alternatiflerinin AHP TOPSIS Yöntemleri ile Analizi. İDEALKENT, 10(27), 800-823. https://doi.org/10.31198/idealkent.423837