Thomas
More’un Ütopya’sından bu yana içeriği farklı öngörüler ve ideallerle tekrar
tekrar inşa edilmekte olan “yok-yer” ya da “mutluluğun yeri”; Modernite Projesi
bağlamında nasıl değerlendirilebilir? Ya da, soruyu tersinden sormak gerekirse;
Modernite Projesi, bir ütopya projesi olarak ele alındığında, nasıl yeniden
okunabilir? Bu yazı, bahsi geçen iki uçlu sorgu çerçevesinde, iddiası ve
kararlılığını bugünün koşullarında sürdürmekte ısrarlı, ütopyacıl bir Modernite
arayışının izlerini sürmektedir. Bu yolda meselenin meşruiyet zemini,
“Ütopya”da; yani “yer”de, bir başka değişle,
Modernite’nin mitik mekânı; “kent”te aranacaktır. Bu yüzdendir ki, kenti
ve düşsel olanı diyalektik bir okumayla yeniden gözler önüne seren iki
yazın/düşün insanına başvurmak yerinde olacaktır: 20. yüzyıl’ın düş erketecisi
Walter Benjamin ve 21. yüzyıl’ın düş yorumlayıcısı Italo Calvino. Benjamin’in
Paris Pasajları’nda yansıyan imgelerle inşa ettiği düş-kent, Calvino’nun
“görünmez” addedilen, fakat deneyimin coşkulu betimlemeleriyle görünür kılınan
kentleri özelinde yeniden yorumlanacaktır.
How
does “non-place” or “place of happiness”, context of which has been constructed
again and again since “Utopia” of Thomas More, be appreciated within the
context of Modernity Project? Or, if the question is asked in a reverse order;
how can Modernity Project be read as an utopia? Within this dual questioning,
this text asks for a utopian Modernity concept, which sustains the argument and
its consistence under the circumstances of today. In this way, the legitimate
ground of discussion will be constructed upon “Utopia”, that is “place”, i.e.
the mythical site of Modernity; “city”. Therefore, it will be appropriate to
consult with two thinker/writers, who reveal the urban and dreamy one with a
dialectical re-reading of both: dream-observer of 20th century, Walter Benjamin
and dream-reader of 21st century, Italo Calvino. The dream-city of Benjamin,
constructed via the reflecting images on Parisian Arcades, will be
re-interpreted within so-called “invisible” cities of Calvino, which are
rendered visible with respect to the vigorous attributions based on experience.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ocak 2012 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2012 Cilt: 3 Sayı: 5 |